Rayke
Oct 14 2005, 10:09 AM
Ik heb nu dus een laptop met xp/2006 en een vaste die als server dient met enkel 2006. Vanop de laptop zie ik ze beiden, maar vanop de vaste niet, daar heb ik enkel de vaste.
Ik vermoed dat dat is omdat de laptop geen server is.
Kan ik ze beide in hetzelfde netwerkje als server zetten? Of wat doe ik het beste.
Sipan
Oct 14 2005, 12:31 PM
Ik neem aan dat je het over fileshares hebt (samba)
welke optie werkt niet, als je laptop 2006 of xp is ?
Natuurlijk is het mogelijk in een netwerk meerdere servers te hebben draaien
Tux Brothers
Oct 14 2005, 07:58 PM
Lieve Ray, lees dit even voor je een onderwerp opent, zo zijn je vragen (zoals Sipan al zegt) niet te beantwoorden
http://mandrivaclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2723
Rayke
Oct 15 2005, 07:35 AM
@Lieve tux, bedankt voor de link.
@Sipan,
Goed ik leg het dus verkeerd uit. Het is dus via samba.
Ik heb totaal geen degelijke kennis van netwerken en wou het thuis dus eens uitproberen.
De vaste pc is de samba server. Die heeft een paar gedeelde mappen.
Op de laptop heb ik ook een map gedeeld, om te kijken of het vanop de vaste ook mogelijk is om die map te benaderen.
1:Op de laptop kan ik onder xp met "mijn netwerk locaties" de gedeelde mappen op de vaste pc en de laptop benaderen. Das in orde dus.
2:Op de laptop kan ik onder 2006 met konqueror de gedeelde mappen op de vaste pc en de laptop benaderen. Ook in orde dus.
3:Op de vaste zie ik met konqueror de laptop staan maar niet de gedeelde map op de laptop. Wel die van de vaste.
Mijn vraag is dus of het normaal is dat ik kan werken met de gedeelde bestanden vanop op de laptop maar niet vanop de vaste.
Hopelijk is dit duidelijker, anders lamazitte, ik vroeg het me gewoon af.
Gul Dukat
Oct 15 2005, 08:04 AM
@Rayke:
Het is inderdaad wat duidelijker zo. Maar ik heb toch nog een vraagje over punt 3. Als je met de vaste, via Konqueror kijkt, dan zie je laptop wel, maar niet de gedeelde map. Juist? Over welke gedeelde map hebben we het hier? Die onder Windows XP of die onder Mandriva 2006 op je laptop?
Rayke
Oct 15 2005, 08:24 AM
Wel Gul dat is de gedeelde map onder Mandriva 2006 op de laptop(book) die ik niet zie vanop de vaste(manny1).
Beide pc's maken deel uit van de groep MDKGroep, hebben een eigen net-bios naam, manny1 en book.
Ze hangen beide aan een router, D-link

I-624+.
Sipan
Oct 16 2005, 01:00 PM
Ik begrijp hieruit dat je niks ziet (van de laptop) als beide computers linux draaien.
Dit is een situatie die ik thuis niet heb draaien, maar ik vermoed dat je gelijk hebt en een server component moet draaien op de laptop.
Werkt het wel als de laptop xp draait ?
draaien er firewalls en zo ja waar?
Rayke
Oct 16 2005, 01:29 PM
Goed Sipan,
Op de vaste pc draait de firewall met de opties:
- webserver
- smb
- Echo-aanvraag
Op de Laptop draait de firewall onder xp met de opties:
- Bestands en printerdeling
- MSN 7.5
- Sagent 4
- UPnP framework
Op de Laptop draait de firewall onder linux met de opties:
- webserver
- smb
- Echo-aanvraag
Wat betreft het "zien" van de laptop op de vaste:
Geval 1: De Vaste pc draait linux en de laptop(book) draait xp.
* Vanop de vaste zie ik de laptop staan maar kan niet aan de xp map
"gedeelde documenten". Ik krijg de melding in konqueror "Er kan geen verbinding worden gemaakt met de host voor smb://book/" .
Geval 2: De Vaste pc draait linux en de laptop(book) draait linux.
* Vanop de vaste zie ik de laptop staan maar kan niet aan de
gedeelde mappen. Ik krijg de melding in konqueror "Er kan geen verbinding worden gemaakt met de host voor smb://book/" .
Geval 3: vanop de laptop kan ik de mappen op de vaste benaderen via xp en linux, dus van daaruit is er geen probleem.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Gul Dukat
Oct 16 2005, 10:06 PM
@Rayk:
als je de standaard firewall van Mandriva hebt geinstalleerd, probeer die dan eens uit te zetten en dan te kijken of je wel aan de gedeelde mappen kunt komen. Ik heb zelf ook een soort gelijk probleem gehad en volgens mij komt dat omdat de standaard firewall van Mandriva, Shorewall, het smb-protocol niet door laat ondanks dat je SMB hebt aangevinkt. Dus probeer het eens als de firewall hebt uitgezet, in dat geval werkte het wel in mijn situatie.
Rayke
Oct 17 2005, 02:46 AM
@Gul
Bedankt maat, ik heb de firewall van manny uitgeschakeld op de vaste en nu werkt het naar de laptop onder linux en onder xp.
Ik zal later eens proberen of het lukt als ik bepaalde optie's van de firewall laat opstaan.
Nog eens bedankt iedereen voor het geduld en de tips.
Gul Dukat
Oct 17 2005, 05:35 AM
We zijn er tenslotte om elkaar te helpen, niet waar?
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.