zoekhans
Feb 17 2004, 03:11 PM
Ik ben mij langzaam aan het voorbereiden op de overstap naar mandrake vanaf W98.
http://www.zonnet.nl/breedband/br_adsl_gra...ratis_info.html
bevat een aanbieding van Zonnet, op basis van een USB modem en een betaling per minuut. Hierbij moet ie inloggen met een icoontje op je desktop (maar de heren zonnet gaan natuurlijk uit van een Windows desktop).
En nu de vraag: Heeft iemand ervaring met dit systeem? Of is er iemand die dat kan uitproberen? Het liefst met een ethernetmodem. Ze leveren er een USB-modem bij maar ik begrijp dat jullie gelukkiger worden van Ethernet. Wellicht dat die ook geleverd kan worden.
HJH
Feb 17 2004, 03:18 PM
Ik zou graag aan de mod van het forum willen vragen, hier te splitsen en een nieuw onderwerp ADSL over USB modem te maken.
Nu in antwoord op je vraag:
Ja, ervaring een beetje, en ja, het werkt.
Wat je het beste kunt doen, is op internet op zoek gaan naar de HOWTO over het instellen van een USB kabelmodem. Daarin is de configuratie-uitleg terug te vinden.
http://rpmfind.net/linux/RPM/cooker/cooker...-1mdk.i586.html
Op bovenstaande locatie is zowel het benodigde progje, als de howto te vinden.
Voor het starten en stoppen zal je zelf even moeten kijken wat de beste oplossing is.
Voor de meeste mensen geldt dat ze altijd online zijn, dus dan willen ze het modem+verbinding starten bij het opstarten van de pc. Maar in jou geval denk ik dat je het iets anders wilt.
Ik heb hier nog wel een opstart script (service script) liggen hiervoor mocht je geïnteresseerd zijn.
Hendrik-Jan
zoekhans
Feb 18 2004, 03:58 PM
Hendrik-Jan,
Je antwoord was razendsnel, ik ben wat trager
Als je een opstartscript hebt wil dat ook zeggen dat ik met een simpele muisklik ook weer kan uitzetten.
Dus als mijn tijd er is (positief gezien dan) en ik mandrake installeer, kan ik gewoon hun USB-modem gebruiken goed installeren en huplakee.
We zullen zien of ik zover kom. Eerst een dvd-brander kopen, die komt er ook gezellig bij.
Hans
HJH
Feb 18 2004, 05:07 PM
Hans,
Het script is helaas niet
zo simpel.
Je kan het inderdaad wel via het Mandrake Control Center aan- en uitschakelen, maar je zal em wel eerst moeten configureren (je moet de koppeling naar de bios van het modem eventueel aanpassen, en je moet het bestand zelf in de map /etc/init.d gooien).
Het script ziet er als volgt uit (copieer dit in een bestand dat je in /etc/init.d zet, en dat je uitvoerbaar maakt):
CODE
#! /bin/sh
# By: HJHeins (hjh@NOSPAM.passys.nl)
# Version 0.6 9-2-2004
# Dirty hack to start Alcatel Speedtouch USB modem at boot
# This file reads the firmware to the modem and starts the ppp connection
# Place this file in your /etc/init.d
# Known to work with Mandrake 9.0, 9.1 & 9.2 and Debian Woody, Potato & Sid
# Location of your alcaudsl.sys or mgmt.o file.
# edit this if your location differs!
MICROCODE=/usr/share/speedtouch/alcaudsl.sys
# name of your pppd script
# edit this if your script has a different name!
ADSL=adsl
# Don't change anything below this!
NAME=speedtouch.sh
DAEMON=/usr/sbin/pppd
DESC="ADSL PPPD"
test -x $DAEMON || exit 0
set -e
case "$1" in
start)
echo "Starting $DESC: $NAME"
modem_run -m -f $MICROCODE
sleep 25
$DAEMON call $ADSL
echo "ADSL Connected"
;;
stop)
echo "Stopping $DESC: $NAME"
PID=`ps -A -o pid -o comm | grep pppd`
#echo ${PID%%pppd}
kill ${PID%%pppd}
echo "ADSL Disconnected"
;;
restart|force-reload)
echo "Restarting $DESC: $NAME"
PID=`ps -A -o pid -o comm | grep pppd`
kill ${PID%%pppd}
sleep 1
modem_run -m -f $MICROCODE
sleep 25
$DAEMON call $ADSL
echo "ADSL Reconnected"
;;
*)
N=/etc/init.d/$NAME
# echo "Usage: $N {start|stop|restart|reload|force-reload}" >&2
echo "Usage: $N {start|stop|restart|force-reload}" >&2
exit 1
;;
esac
exit 0
Hendrik-Jan
zoekhans
Feb 18 2004, 07:58 PM
Hendrik-Jan,
Je gaat er keihard mee verder. Over twee weken heb ik een vakantie (werk op een school (-: en dan ga ik er aan sleutelen.
Alvast bedankt, hopelijk kom ik er in de vakantie ook daadwerkelijk aan toe om dat modem te installeren, anders heb jij voor niets je best gedaan.
groetjes
Hans
HJH
Feb 18 2004, 08:43 PM
Ik hoor het wel wanneer je weer hulp nodig hebt.
Wat betreft dat "uitzoeken"...
maak je geen zorgen, dat had ik net al voor iemand anders gedaan, dus dit is voor mij alleen maar terugvissen wat ik toen al gevonden had 8)
Succes met installatie!
Hendrik-Jan
Wolfie
Feb 18 2004, 10:54 PM
[quote=HJH]Ik hoor het wel wanneer je weer hulp nodig hebt.
Wat betreft dat "uitzoeken"...
maak je geen zorgen, dat had ik net al voor iemand anders gedaan, dus dit is voor mij alleen maar terugvissen wat ik toen al gevonden had 8)
Succes met installatie!
Hendrik-Jan[/quote]
Sorry dat ik hier even tussen kom vallen maar ik heb dit weekend in alle overmoed windows van mijn schijf gepleurd en Mandrake 9.2 er voor in de plaats gezet, (heel moedig voor een digibeet zoals ik!). Alles ging eigenlijk zoals in het boekje beschreven staat, alleen kreeg ik mijn adsl modem, helaas nu nog een usb, niet aan de praat. Als ik boven staande gebeuren van Hendrik-Jan zie dan is dat voor mij al veel te hoog gegrepen. Is er niet ergens een stap voor stap uitleg te vinden over hoe te handelen bij een usb modem in het nederlands?
Heb nu dus weer mijn windows draaien, hoewel dat ook niet makkelijk was want kreeg eerst mijn schijf niet meer volledig geformateerd maar heb het uiteindelijk toch gered. Begin lanzamerhand wat meer in dit pc gebeuren te komen gelukkig.
Iemand suggesties wat betreft dat usb modem?
Groeten, Jos.
HJH
Feb 18 2004, 11:12 PM
Jos,
Zoals ik in mijn eerste bericht al schreef, is er een rpm die een howto bevat. Installeer deze rpm en in mandy, in /usr/share/speedtouch vind je een map howto. Open hier het bestand "index.html" en volg de aanwijzingen op. Dit document is helaas inderdaad alleen in het Engels. Ik heb geen idee of dit document ook in het NL te krijgen is, misschien dat je meer via google kunt vinden?
Kan je specifiek aangeven waar je iets niet meer snapt, dan kan ik je iets meer toelichting geven.
Hendrik-Jan
Wolfie
Feb 18 2004, 11:29 PM
[quote=HJH]Jos,
Zoals ik in mijn eerste bericht al schreef, is er een rpm die een howto bevat. Installeer deze rpm en in mandy, in /usr/share/speedtouch vind je een map howto. Open hier het bestand "index.html" en volg de aanwijzingen op. Dit document is helaas inderdaad alleen in het Engels. Ik heb geen idee of dit document ook in het NL te krijgen is, misschien dat je meer via google kunt vinden?
Kan je specifiek aangeven waar je iets niet meer snapt, dan kan ik je iets meer toelichting geven.
Hendrik-Jan[/quote]
Dank voor je reactie, volgens mij ging alles goed, modem werd herkend, lampjes branden allebei. Alleen vroeg men naar een broncode van het modem dat ik "ergens" van een site kon downloaden. Aangezien ik windows verwijderd had en dus op dat moment geen verbinding had ging die vlieger niet op. Heb nu dus een mapje binnen met de naam speedmgmt.tar. Heb geen idee wat ik daar mee moet doen. Ik dacht dat dat met dat bestand het enige was. Alles waar jij het hierboven over hebt is voor mij iets te ver gegrepen. Kan misschien beter maar weer eens een aantal avonden lezen over Linux voordat ik een poging waag tot een dual opzet.
Groeten, Jos.
Wolfie
Feb 18 2004, 11:44 PM
[quote="
, misschien dat je meer via google kunt vinden?
Hendrik-Jan[/quote]
Hallo Hendrik-Jan,
Heb inderdaad net via google mijn vraag + antwoord terug gevonden op de site van het linuxstarter 2004 magazine. Kijken of het met die info lukt. Had dus beter eerst de allmighty google kunnen raadplegen had ik jullie niet lastig hoeven te vallen.
Hopelijk lukt het anders meld ik me hier wel weer.
Truste, Jos.
HJH
Feb 19 2004, 12:16 AM
Jos,
voor zover je er niet uitkomt:
Volg de howto, en dat bestand je dat je hebt, dat is de frimware (BIOS) van je usb modem.
Als je dat bestandje uitpakt, en in, bijvoorbeeld de map /usr/share/speedtouch plaatst, vervolgens in dat script wat ik al eerder geplaatst heb, alcaud.sys verandert in mgmt.o , en de ppp instellingen volgens de howto zet, dan zou je door "service <naam scriptbestand> start", moeten gaan starten met een verbinding leggen.
Als je nu "ifconfig" intyped, zou je een verbinding die ppp0 heet moeten zien, en kan je internet op.
Hendrik-Jan
Wolfie
Feb 22 2004, 09:08 AM
QUOTE(HJH)
Jos,
voor zover je er niet uitkomt:
Volg de howto, en dat bestand je dat je hebt, dat is de frimware (BIOS) van je usb modem.
Als je dat bestandje uitpakt, en in, bijvoorbeeld de map /usr/share/speedtouch plaatst, vervolgens in dat script wat ik al eerder geplaatst heb, alcaud.sys verandert in mgmt.o , en de ppp instellingen volgens de howto zet, dan zou je door \"service <naam scriptbestand> start\", moeten gaan starten met een verbinding leggen.
Als je nu \"ifconfig\" intyped, zou je een verbinding die ppp0 heet moeten zien, en kan je internet op.
Hendrik-Jan
Halo Hendirk-Jan,
Het is gelukt!! was allemaal eigenlijk niet zo moeilijk als je maar ZELF de juiste gegevens in voert. Onder Mandrake 9.2 wordt het alcatel usb modem zelf al gevonden. Dan wordt je gevraagd om de broncode vanaf diskette te installeren. Dat wordt op de juiste plek gezet, mijn lampjes kniperden ook wel bij het inloggen en bleven na verloop van tijd ook continue branden. Kreeg alleen de melding dat er geen verbinding gemaakt kon worden. Heb vanmorgen achter mijn account naam de naam van de prover getikt en ja hoor, na zo'n twintig seconden had ik verbinding. Zie alleen niets daarvan onder in de taakbalk. Moet ook in en uit loggen via het configuratie scherm. Zal wel iets anders voor zijn wat ik nog uit moet vinden.
Mandrake vernieuwen gedaan en alles aangevinkt, (was geloof ik de bedoeling). Nu maar eens op onderzoek uitgaan in Mandrake.
Groeten, Jos.
HJH
Feb 22 2004, 12:55 PM
Jos,
Mooi dat het zo eenvoudig ging.
Succes met het verkennen van Mandrake!
Hendrik-Jan
Tux Brothers
Feb 22 2004, 01:53 PM
Heren,
Jullie weten het natuurlijk, ik ben vet anti-USB ADSL :wink:
Maar zou iemand zo vriendelijk willen zijn om hier een howto van te maken daar deze vraag zo vaak gesteld wordt, dank u !
HJH
Feb 22 2004, 02:02 PM
Aangezien ik zelf niet zo'n modem heb, en dus niet alle stappen kan reproduceren, zou ik Jos willen vragen dit te doen.
Kan dat Jos?
Hendrik-Jan
Wolfie
Feb 22 2004, 04:50 PM
QUOTE(HJH)
Aangezien ik zelf niet zo'n modem heb, en dus niet alle stappen kan reproduceren, zou ik Jos willen vragen dit te doen.
Kan dat Jos?
Hendrik-Jan
Hallo Hendrik-Jan
Ik zal kijken of ik een logisch verhaal in elkaar kan zetten. Mail dat dan hier wel weer.
Groeten, Jos.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.