Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Nu PCLinuxOS.nl, de Nederlandse fansite
MandrivaClub.NL > Forum > Overige Linux distributies
newmikey
www.pclinuxos.nl is deze week gestart als officiele vertegenwoordiging van Texstar's PCLinuxOnline en in goede samewerking met www.pclinuxos.de die alweer langere tijd bestaat.

Wij hopen een anker voor de Nederlandse verspreiding van PCLOS te worden, een community and een wiki staan klaar maar moeten nog wel gevuld worden met nuttige informatie.

We zullen geen verNederlandste versie aanbieden als iso bestand, maar wel tips en trucs om de distributie te lokaliseren na de installatie en zoveel mogelijk vertaalde gebruikersinformatie. Op termijn zal pclinuxos.nl zijn bijdrage leveren aan de internationalisering van PCLOS. (Na versie 1.0)

Vrijwilligers voor werk aan de wiki, nieuwsbijdragen of forummoderatie zijn altijd welkom. Contact newmikey@pclinuxos.nl
superstoned
(newmikey @ Dec 10 2005, 01:21 PM) [snapback]53048[/snapback]

www.pclinuxos.nl is deze week gestart als officiele vertegenwoordiging van Texstar's PCLinuxOnline en in goede samewerking met www.pclinuxos.de die alweer langere tijd bestaat.

Wij hopen een anker voor de Nederlandse verspreiding van PCLOS te worden, een community and een wiki staan klaar maar moeten nog wel gevuld worden met nuttige informatie.

We zullen geen verNederlandste versie aanbieden als iso bestand, maar wel tips en trucs om de distributie te lokaliseren na de installatie en zoveel mogelijk vertaalde gebruikersinformatie. Op termijn zal pclinuxos.nl zijn bijdrage leveren aan de internationalisering van PCLOS. (Na versie 1.0)

Vrijwilligers voor werk aan de wiki, nieuwsbijdragen of forummoderatie zijn altijd welkom. Contact newmikey@pclinuxos.nl

superinitatief! heel leuk.
Wolfie
(superstoned @ Dec 19 2005, 04:44 PM) [snapback]53479[/snapback]

superinitatief! heel leuk.

He Jos,

Als het forum tzt werkelijkheid is mogen we dan ook bijdragen van jou verwelkomen?

Jos icon_frown.gif
superstoned
(Wolfie @ Dec 19 2005, 05:58 PM) [snapback]53484[/snapback]

He Jos,

Als het forum tzt werkelijkheid is mogen we dan ook bijdragen van jou verwelkomen?

Jos icon_frown.gif

tja, ik ben hier als gentoo/debian gebruiker al niet helemaal op mn plaats, maar ik kan wel ff langskomen... biggrin.gif
Peet
(superstoned @ Dec 19 2005, 07:23 PM) [snapback]53494[/snapback]

tja, ik ben hier als gentoo/debian gebruiker al niet helemaal op mn plaats, maar ik kan wel ff langskomen... biggrin.gif

Tuurlijk ben jij hier op je plaats > Overige Linux distributies
veldhoj
Een paar weken geleden heb ik PCLiinuxOS ontdekt en gelijk uitgeprobeerd.
Dit is de eerste Linux distro die ik aan mensen zonder linux ervaring kan aanraden.
Gewoon compleet zonder dat je java, flash enz nog moet installeren. Volgens mij is deze distro onder belicht geweest.
Jongens succes met jullie site en het ondersteunen van PCLinuxos.

jan
dansmug
(veldhoj @ Dec 20 2005, 07:46 PM) [snapback]53521[/snapback]
Dit is de eerste Linux distro die ik aan mensen zonder linux ervaring kan aanraden.
Gewoon compleet zonder dat je java, flash enz nog moet installeren. Volgens mij is deze distro onder belicht geweest.

Alle distros zouden maar wat graag een systeem met volledige support willen leveren. Er is maar één probleem: als Mandriva (of Suse of ...) standaard ondersteuning voor WMV, Quicktime, ... gaat inbouwen, is de kans groot dat ze de volgende dag een proces aan hun been hebben. In sommige landen is dit namelijk verboden. Dat is ook de reden dat voor Mandriva bv. je vaak naar PLF moet voor een bepaald pakket. Ik weet dat PCLinuxOS vaak wordt geroemd om zijn directe (lees: zonder zelf iets te moeten downloaden) werking, en terecht, maar dit is alleen maar mogelijk omdat deze distro (voorlopig) zo klein is, dat ze onder de radar van de eigenaars van bepaalde technologieën blijft. Linspire heeft een soortgelijke ondersteuning voor formaten als PCLOS, maar betaalt daarvoor wel. Wat meteen ook ten dele het prijskaartje van Linspire verklaart. Dit even ter verduidelijking. smile.gif
Wolfie
(dansmug @ Dec 21 2005, 02:30 AM) [snapback]53528[/snapback]

maar dit is alleen maar mogelijk omdat deze distro (voorlopig) zo klein is, dat ze onder de radar van de eigenaars van bepaalde technologieën blijft. Linspire heeft een soortgelijke ondersteuning voor formaten als PCLOS, maar betaalt daarvoor wel. Wat meteen ook ten dele het prijskaartje van Linspire verklaart. Dit even ter verduidelijking. smile.gif

Ik weet niet welk prijskaartje er aan Linspire hangt maar als PCLinuxOS ook moet gaan afdragen aan deze techniek en je als gebruiker daar dan aan mee moet betalen, dan lijkt me dat nog geen probleem. Tot nu toe heb ik ooit betaald voor 3 distro's.
Voor een Suse Linux 9.1 prof, staat hier op te plank te verpieteren.

Een download voor een officiele 64 Mandriva versie, waar ik dan ook nog van alles moest aanpassen/downloaden om het draaiende te krijgen zoals PCLinuxOS nu.

En onlangs een donatie voor PCLinuxOS. Als ik voor het bedrag van die donatie, wat overeen kwam met het bedrag voor Mandriva, een wat rechten betreft correct systeem krijg alla PCLinuxOS 92 ben ik alleen maar blij. Van mij mag het dus veel groter worden. biggrin.gif

Jos.
superstoned
(Wolfie @ Dec 21 2005, 11:59 AM) [snapback]53533[/snapback]

Ik weet niet welk prijskaartje er aan Linspire hangt maar als PCLinuxOS ook moet gaan afdragen aan deze techniek en je als gebruiker daar dan aan mee moet betalen, dan lijkt me dat nog geen probleem. Tot nu toe heb ik ooit betaald voor 3 distro's.
Voor een Suse Linux 9.1 prof, staat hier op te plank te verpieteren.

Een download voor een officiele 64 Mandriva versie, waar ik dan ook nog van alles moest aanpassen/downloaden om het draaiende te krijgen zoals PCLinuxOS nu.

En onlangs een donatie voor PCLinuxOS. Als ik voor het bedrag van die donatie, wat overeen kwam met het bedrag voor Mandriva, een wat rechten betreft correct systeem krijg alla PCLinuxOS 92 ben ik alleen maar blij. Van mij mag het dus veel groter worden. biggrin.gif

Jos.

daar ben ik het helemaal mee eens - de distro's moeten eens niet zo bang zijn om 5 of 10 euri te vragen, om zo de rechten te kunnen betalen om een complete experience te kunnen bieden. bied gewoon een betaalde versie aan, en stel HEEEL DUIDELIJK dat dat geld nodig is om wegens de kromme patentsituatie in amerika toch mp3/etc/ ondersteuning te bieden.
veldhoj
Allemaal waar wat hieronder staat. Een van de vele redenen dat ik gestopt ben met Windows is dat het niet te betalen is als je legaal wil werken. Het was trouwens een sport om de programma' s zonder te betalen aan het werk te krijgen.
Als je Gimp vergelijkt met Photoshop is het grooste verschil de prijs 500 euro verschil en dat is maar een voorbeeld. Waar praten wij dan over om een aantal eurotjes over te maken voor het ons gemak.
Voor een paar tientjes kan jouw favorite distro(s) zich verder ontwikkelen en uitgroeien een topper.
Ik ben al een tijdje betalend clublid van Mandriva maar je heb toch nog allerlei handelingen uit te voeren, voor een beginner kan dat een reden zijn om niet verder te gaan en terug te gaan op zijn/haar oude OS. Dus met een complete versie zou het gebruik alleen maar toenemen. Trouwens met een druk op de knoop in PCLinuxos packing manager was KDE van 3.4 naar 3.5
dus die jongens en meisjes zijn ook nog snel op de koop toe.
Paulus
smile.gif Ik ben blij, eindelijk heb ik een werkende linux distro op m'n pc staan.
In het schrijven op pclinuxos.nl staat dat je een nederlands taalpakket kunt installeren.
Ik heb het twee maal geprobeerd, maar krijg het nog niet voor elkaar. Is er misschien iemand op het forum
die de verschillende handelingen ietwat duidelijker kan uitleggen? huh.gif
Ik heb nog niet zoveel ervaring met opdracht-regels en terminals.
ome bos
Newmikey,

super initiatief, ik heb al veel lovende berigten over PCLinuxOS gehoord en ben nu wel erg benieuwd! Ik ben nu bezig met het neerladen van de live cd maar heb een klein vraagje: begrijp ik het goed dat pclinuxos-p92-ati8500up.iso een live cd is met reeds de drivers voor een ATI kaartje?

groet!
Wolfie
(Paulus @ Jan 4 2006, 01:11 AM) [snapback]54110[/snapback]

Is er misschien iemand op het forum

Mooi dat je er blij mee bent, kun je misschien ook vertellen waar je vast komt te zitten?

Jos
Wolfie
(ome bos @ Jan 4 2006, 02:35 AM) [snapback]54113[/snapback]

begrijp ik het goed dat pclinuxos-p92-ati8500up.iso een live cd is met reeds de drivers voor een ATI kaartje?

groet!

Dat klopt, als het de juiste kaart is zou het moeten werken. Zo niet dan kun je altijd nog de standaard versie proberen.

Jos.

newmikey
(Paulus @ Jan 4 2006, 01:11 AM) [snapback]54110[/snapback]

smile.gif Ik ben blij, eindelijk heb ik een werkende linux distro op m'n pc staan.
In het schrijven op pclinuxos.nl staat dat je een nederlands taalpakket kunt installeren.
Ik heb het twee maal geprobeerd, maar krijg het nog niet voor elkaar. Is er misschien iemand op het forum

Bij welke stap loop je vast?

Van de pclinuxos.nl wiki:

PCLinuxOS is een engelstalige distributie. Na installatie op de harde schijf is dit echter met enkele simpele handgrepen aan te passen, zodat PCLinuxOS (bijna) helemaal nederlandstalig wordt!

1. Download dit bestand "macros" en plaats het in uw "home" directory.

2. Open een console en ga met su en het invullen van een wachtwoord naar SuperUser modus.

3. Copieer het zojuist gedownloade bestand naar /etc/rpm/:
cp .macros /etc/rpm/

4. Als gevraagd word of u het bestaande bestand wilt overschrijven, bevestigt u met Y(es).

5. Start nu de pakketmanager Synaptic en selecteer het bestand kde-i18n-nl-3.4.0-1mdk.noarch.rpm (of een andere versienummering die u door Synaptic wordt aanbevolen)

6. Selecteer ook alle pakketten met "menu" in de naam. Let op! De meesten zijn al geinstalleerd en u moet dus in Synaptic voor "herinstalleren" kiezen!

7. Klik nu op [Apply]. Alle gekozen softwarepakketten worden gedownload en geinstalleerd.

8. Open het KDE controlepaneel en selecteer als land West-Europa/Nederland bij de instellingen voor land en taal. Klik op [Apply]

9. Na uitloggen en weer inloggen zult u zien dat de gehele KDE desktop inclusief het menu, in het Nederlands is.

Paulus
dry.gif download macros is duidelijk, ik plaats dat in home/new folder. dan ga ik naar een terminal, die krijg ik wel open en type daar dan: su paul en m'n wachtwoord en krijg dan een nieuwe prompt waar ik dan type cp ./etc/rpm dan luidt het antwoord: cp: cannot stat `.macros' : No such file or directory en dan weer een nieuwe prompt.
Ik heb wel een terminal gevonden die superuser heet, maar daar krijg ik ook niks gebakken. blush.gif Heeft natuurlijk ook wel wat tijd nodig om linux een klein beetje te leren kennen. dry.gif Is er soms een gebruiksaanwijzing in boekvorm te koop? Of moet ik die ergens als pdf downloaden?
Ik heb ook nog geprobeerd op de windows-manier knippen+plakken, maar dan krijg ik op m'n donder: acces dinied!
'k zou 'm toch graag willen laten inburgeren! biggrin.gif
newmikey
(Paulus @ Jan 4 2006, 03:07 PM) [snapback]54129[/snapback]

dry.gif download macros is duidelijk, ik plaats dat in home/new folder. dan ga ik naar een terminal, die krijg ik wel open en type daar dan: su paul en m'n wachtwoord en krijg dan een nieuwe prompt waar ik dan type cp ./etc/rpm dan luidt het antwoord: cp: cannot stat `.macros' : No such file or directory en dan weer een nieuwe prompt.
Ik heb wel een terminal gevonden die superuser heet, maar daar krijg ik ook niks gebakken. blush.gif Heeft natuurlijk ook wel wat tijd nodig om linux een klein beetje te leren kennen. dry.gif Is er soms een gebruiksaanwijzing in boekvorm te koop? Of moet ik die ergens als pdf downloaden?
Ik heb ook nog geprobeerd op de windows-manier knippen+plakken, maar dan krijg ik op m'n donder: acces dinied!
'k zou 'm toch graag willen laten inburgeren! biggrin.gif

OK, Paul, das duidelijk. Ik zie meteen waar het fout gaat.

Jij typt "su paul" hetgeen betekent "switch user paul". Dat haalt inderdaad niets uit. Je moet intypen "su" zonder toevoeging van namen. Hoop dat je het wachtwoord van root kent, want dat moet je hier invoeren. Dit wachtwoord staat voor een niet aangepaste PCLOS installatie op "root", je kan het echter tijdens de installatie hebben aangepast.

Met dit root wachtwoord wordt je een soort van supergebruiker, die toegang heeft tot alle mappen en bestanden. Je zal dan ook geen "access denied" meer zien.

Hier voor de volledigheid:

[ALT][F2]
"konsole"
[ENTER]
su
[ENTER]
"hetwachtwoordvanroot" (hier moet je uiteraard JOUW root wachtwoord invoeren)
[ENTER]
cp macros /etc/rpm/
[ENTER]
Paulus
klopt als een bus! werkt =)
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.