- Het komt misschien niet als een verrassing, maar Firefox is veiliger dan Internet Explorer. Een reporter van de Washington Post heeft onderzocht hoe snel Mozilla enerzijds en Microsoft anderzijds met oplossingen komen voor fouten in hun browser(s). Op dit gebied is Mozilla veel sneller en de reporter wijt dit aan het open ontwikkelingsproces dat wordt gebruikt voor Firefox en consoorten.
- Google en Codeweavers (de makers van Crossover Office) werken samen om enkele Google programma's beschikbaar te maken voor Linux. Gezien de samenwerking met Codeweavers gaat het hier niet om een echte 'port' maar om een soort emulatie van de bestaande Windows-versies. Voor sommigen misschien niet de beste oplossing, maar als het werkt ben ik tevreden. Het eerste programma dat zou moeten uitkomen voor Linux is Picasa, Google Talk zou later volgen.
- De NOS zendt beelden uit van de Olympische Spelen in Turijn via internet, maar alleen als je Internet Explorer gebruikt. Blijkbaar heeft men slechts toelating om deze beelden te tonen aan Europeanen en de enige manier waarop men dit kan verkrijgen, is door de beelden alleen via IE toegankelijk te maken. Leuk als je Linux gebruikt! Gelukkig blijkt er ook een omweggetje te zijn. (Niet persoonlijk getest.)
- Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar KDE, maar daarom wil ik nog wel berichten over de nieuwigheden in GNOME. Volgens genoemd artikel gaat GNOME 2.14 heel wat leuks bevatten: nieuwe versies van o.a. Evolution, Ekiga en Gstreamer, serieuze snelheidsoptimalisaties, verbeterde eye-candy en nog veel meer. Ik moet eerlijk bekennen dat het er best wel mooi en stijlvol uitziet op de screenshots.
- Er is ook nieuws van het KDE-front. In een artikel op Newsforge worden de belangrijkste nieuwe zaken die in KDE 4 hun opwachting gaan maken nog eens in de kijker geplaatst: betere samenwerking met hardware, makkelijkere integratie van informatie, de mogelijkheid om een meer persoonlijke gebruikersomgeving te creëren (de vergelijking wordt getrokken met de extensies van Firefox) en een meer modulaire aanpak van de ontwikkeling zodat het makkelijker wordt om programma's te schrijven.
- Linux draait op de nieuwe Intel-Macs. Enkele die-hards zijn er in geslaagd om Gentoo Linux draaiende te krijgen op deze nieuwe machientjes van Apple. Voorlopig gaat het alleen om een werkende kernel, dus wie graag een leuke KDE-omgeving op zijn Mactel wil, kan best nog even wachten.
- Sommigen waarschuwen wel eens voor een 'clash of civilisations' in de 21ste eeuw, maar een clash van 'dekstop environments' lijkt er niet te komen. KDE en GNOME gaan samenwerken om de open desktop te promoten. Net als de auteur van het artikel vind ik dit een goede ontwikkeling. Beter samen proberen om een groter deel van de desktopmarkt in te palmen, dan mekaar te beconcurreren in de bestaande, kleine situatie.