Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Weekoverzicht: enkele interessante gebeurtenissen in Linuxland #2
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
dansmug
Op algemeen verzoek volgt nu het tweede weekoverzicht van MandrivaClub.NL. Er viel heel wat te beleven deze week en de leukste weetjes hebben wij voor jullie uitgezocht!
  • Het komt misschien niet als een verrassing, maar Firefox is veiliger dan Internet Explorer. Een reporter van de Washington Post heeft onderzocht hoe snel Mozilla enerzijds en Microsoft anderzijds met oplossingen komen voor fouten in hun browser(s). Op dit gebied is Mozilla veel sneller en de reporter wijt dit aan het open ontwikkelingsproces dat wordt gebruikt voor Firefox en consoorten.

• Google en Codeweavers (de makers van Crossover Office) werken samen om enkele Google programma's beschikbaar te maken voor Linux. Gezien de samenwerking met Codeweavers gaat het hier niet om een echte 'port' maar om een soort emulatie van de bestaande Windows-versies. Voor sommigen misschien niet de beste oplossing, maar als het werkt ben ik tevreden. Het eerste programma dat zou moeten uitkomen voor Linux is Picasa, Google Talk zou later volgen.

• De NOS zendt beelden uit van de Olympische Spelen in Turijn via internet, maar alleen als je Internet Explorer gebruikt. Blijkbaar heeft men slechts toelating om deze beelden te tonen aan Europeanen en de enige manier waarop men dit kan verkrijgen, is door de beelden alleen via IE toegankelijk te maken. Leuk als je Linux gebruikt! Gelukkig blijkt er ook een omweggetje te zijn. (Niet persoonlijk getest.)

• Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar KDE, maar daarom wil ik nog wel berichten over de nieuwigheden in GNOME. Volgens genoemd artikel gaat GNOME 2.14 heel wat leuks bevatten: nieuwe versies van o.a. Evolution, Ekiga en Gstreamer, serieuze snelheidsoptimalisaties, verbeterde eye-candy en nog veel meer. Ik moet eerlijk bekennen dat het er best wel mooi en stijlvol uitziet op de screenshots.

• Er is ook nieuws van het KDE-front. In een artikel op Newsforge worden de belangrijkste nieuwe zaken die in KDE 4 hun opwachting gaan maken nog eens in de kijker geplaatst: betere samenwerking met hardware, makkelijkere integratie van informatie, de mogelijkheid om een meer persoonlijke gebruikersomgeving te creëren (de vergelijking wordt getrokken met de extensies van Firefox) en een meer modulaire aanpak van de ontwikkeling zodat het makkelijker wordt om programma's te schrijven.

• Linux draait op de nieuwe Intel-Macs. Enkele die-hards zijn er in geslaagd om Gentoo Linux draaiende te krijgen op deze nieuwe machientjes van Apple. Voorlopig gaat het alleen om een werkende kernel, dus wie graag een leuke KDE-omgeving op zijn Mactel wil, kan best nog even wachten.

• Sommigen waarschuwen wel eens voor een 'clash of civilisations' in de 21ste eeuw, maar een clash van 'dekstop environments' lijkt er niet te komen. KDE en GNOME gaan samenwerken om de open desktop te promoten. Net als de auteur van het artikel vind ik dit een goede ontwikkeling. Beter samen proberen om een groter deel van de desktopmarkt in te palmen, dan mekaar te beconcurreren in de bestaande, kleine situatie.
Bedankt aan doelman, Gul Dukat en korrel voor het mee zoeken naar leuk en interessant nieuws! Tot volgende week. smile.gif
korrel
(dansmug @ Feb 19 2006, 12:24 PM) [snapback]57019[/snapback]

[*]De NOS zendt beelden uit van de Olympische Spelen in Turijn via internet, maar alleen als je Internet Explorer gebruikt. Blijkbaar heeft men slechts toelating om deze beelden te tonen aan Europeanen en de enige manier waarop men dit kan verkrijgen, is door de beelden alleen via IE toegankelijk te maken. Leuk als je Linux gebruikt! Gelukkig blijkt er ook een omweggetje te zijn. (Niet persoonlijk getest.)

Grappig want ik ben al een paar dagen aan het kijken in linux met firefox en de mplayer plugin, heb er niks voor hoeven veranderen :-)

het bewijs:
schermafdruk

Maar op mijn werk met Apple OS X en de officiele ms mediaplayer voor de mac is het mij nog niet gelukt.
davo
Hey Dansmug,

Bedankt voor je nieuwsflash. Ik vind de relevantie en kwaliteit ervan heeeeeel goed! Ik hoop echt dat je dit volhoudt. Ik blijf graag op de hoogte van de linuxwereld, maar heb zelf de tijd niet om veel nieuwssites op te volgen.

Doe zo voort! Ik hoop ook dat je van mensen die wel wat tijd hebben voor deze opvolging, een beetje hulp gaat krijgen in de toekomst (als dat al niet zo is)!

Cheers,

Davo
dansmug
(davo @ Feb 19 2006, 07:00 PM) [snapback]57039[/snapback]
Bedankt voor je nieuwsflash. Ik vind de relevantie en kwaliteit ervan heeeeeel goed! Ik hoop echt dat je dit volhoudt. Ik blijf graag op de hoogte van de linuxwereld, maar heb zelf de tijd niet om veel nieuwssites op te volgen.

Dat is ook de reden dat we ermee begonnen zijn. Momenteel weet ik nog niet echt wat ik er verder mee wil doen, maar de positieve commentaren doen veel deugd. smile.gif
RvP
(korrel @ Feb 19 2006, 03:54 PM) [snapback]57028[/snapback]

Grappig want ik ben al een paar dagen aan het kijken in linux met firefox en de mplayer plugin, heb er niks voor hoeven veranderen :-)

het bewijs:
schermafdruk

Maar op mijn werk met Apple OS X en de officiele ms mediaplayer voor de mac is het mij nog niet gelukt.

Wat is de NOS link/url die ik moet hebben, want ik zoek me ongans (Met Opera).
Nu staat er overigens wel een bericht dat Streams (tijdelijk) niet beschikbaar zijn omdat stream leveranciers op hun vingersgetikt zijn vanwege de landelijke televisie rechten.

[gr, de pc met de televisiekaart en Xawtv staat op de kamer van mijn dochter icon_cry.gif )
Gul Dukat
(RvP @ Feb 20 2006, 12:35 PM) [snapback]57093[/snapback]

Wat is de NOS link/url die ik moet hebben, want ik zoek me ongans (Met Opera).
Nu staat er overigens wel een bericht dat Streams (tijdelijk) niet beschikbaar zijn omdat stream leveranciers op hun vingersgetikt zijn vanwege de landelijke televisie rechten.

[gr, de pc met de televisiekaart en Xawtv staat op de kamer van mijn dochter icon_cry.gif )

http://www.nos.nl/gfx/winterspelen2006/live/index.html
RvP
Maar helaas staat daar
Service woensdag 22 februari 2006
Streams tijdelijk niet overal beschikbaar

Wegens de strenge regels van het Internationaal Olympisch Comité inzake internetverspreiding van beeldmateriaal van de Olympische Spelen zijn sommige streams en sites tijdelijk niet beschikbaar via de gebruikelijke links.

De regels schrijven voor dat tv-zenders die de Olympische Spelen uitzenden deze alleen via het internet vertonen als zij ervoor zorgen dat de betreffende beelden alleen in bij de European Broadcasting Union aangesloten landen opgevraagd kunnen worden. Via deze pagina is het mogelijk om, mits u zich in de juiste tijdzone bevindt en beschikt over een breedbandverbinding, het laatste journaal, het themakanaal Journaal24 en de livestreams van de Olympische Spelen te bekijken.
RvP
Over input voor het nieuws gesproken:
- OpenOffice2.0 NL-versie is uit.
http://nl.openoffice.org/

- versie 1.7.0 van Krusader (verkenner met 2 kolomen en heeel veeel handigheidjes om met bestanden te werken
http://www.kde-look.org/news/index.php?id=227

Hoe gaat dat trouwens met input leveren? Naar Dansmug PB-en?
dansmug
(RvP @ Feb 23 2006, 03:45 PM) [snapback]57290[/snapback]
Hoe gaat dat trouwens met input leveren? Naar Dansmug PB-en?

Me dunkt dat sommige Crew-leden wat vaker het Crew-forum moeten lezen biggrin.gif
RvP
Ik begrijp de hint (/me schuldgevoel). Ik heb gelijk een weekabonnement per e-mail genomen.
Jethro
Het is weer een hartstikke leuk artikel geworden! Wellicht is het wat om hier een nieuwsbrief voor in het leven te roepen?
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.