Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Inloggen op een Windows domein
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
ThunderAce
Hoi,

Ik ben compleet nieuw met Linux. Ik heb net drie iso bestanden gedownload, gebrand en het hele spul op mijn laptop geinstalleerd. Tot mijn verbazing ging dit helemaal probleem loos. Ik heb toen mijn laptop op mijn router aangesloten en zonder iets te hoeven instellen had ik internet (cool). Je begrijpt dus dat ik erg enthosiast begin te worden over mandrake.

Nu is mijn vraag: Kan ik mijn laptop ook in laten loggen op mijn domein. Ik heb hier een netwerk met een DC die AD draait. Is dit te combineren of zit ik op de verkeerde weg.

Mischien een domme vraag maar ik ben een echt newbie met Linux. Van Windows weet ik wel het een en ander.
Tux Brothers
Hoi, Welkom alhier !
Het inloggen op het netwerk is in princiepe niet nodig, onder Linux werk je met mounts.
Er is een tool genaamd SMB4K en die lijkt heel er op de windos netwerk browser hiermee kun je ook shares mounten aan je PC.
Als je even zoekt (zoek functie op dit forum) zul je ongetwijfeld ook de download locatie kunnen vinden van deze tool.
Succes
Peet
Nou alleerst welkom op in de fora.
Ik zou als ik jou was eerst een paar dingen veranderren .
Namelijk eerst urpmi configureren > http://mandrakeclub.nl/phpBB2/kb.php?mode=article&k=33
Als je dat gedaan hebt zoek op >drak< en installeerd >drakwizzard<
Nu wordt in het MCC een tool toegevoegd met servers en dergelijke.
Ook smb4k is een goede tool .
Doe dit eerst maar eens en als je dan nog vragen hebt zien we het wel .
ThunderAce
Thanks!

Ik ga hier straks kijken.
Ook fijn om te zien dat je hier snel antwoord krijgt. Ik denk dat ik veel plezier aan Linux ga beleven.

Klasse mensen.
:idea:
kayjay
ah..dat vind ik ook weer leuk om te horen..
Overigens kan samba3 volgens mij met Active Directory omgaan. Het is voor thuis bijvoorbeeld niet echt nodig..maar als je het wil tja het kan.

normaliter kun je gewoon met de mounts doen zoals Tux brothers al aangaf. Je kunt ook de hard way doen:
smbmount //windowshost/sharename /mnt/directorywaarhetaangekoppeldmoetworden/

let wel op dat je die laatste dir wel even aanmaakt ;).gif
ThunderAce
Ok bedankt. Ik ben al iets minder blij.....

Ben de boel opnieuw aan het installeren. Ik kon ineens nergens meer bij komen. Na ruim een uur gepield te hebben om te achterhalen hoe dit nu kwam, dacht ik, ik installeer maar alles opnieuw is minder werk.

Maar ja shit happends. Ik zal best wel wat stoms gedaan hebben. Ik zat overal snel te kijken en overal op te klikken. Ik denk dus dat ik ergens geklikt heb waar ik beter niet zou klikken.... :roll:

Maar ik blijf positief hoor wees niet bang.
Peet
[quote=ThunderAce]Ok bedankt. Ik ben al iets minder blij.....

Ben de boel opnieuw aan het installeren. Ik kon ineens nergens meer bij komen. Na ruim een uur gepield te hebben om te achterhalen hoe dit nu kwam, dacht ik, ik installeer maar alles opnieuw is minder werk.

Maar ja shit happends. Ik zal best wel wat stoms gedaan hebben. Ik zat overal snel te kijken en overal op te klikken. Ik denk dus dat ik ergens geklikt heb waar ik beter niet zou klikken.... :roll:

Maar ik blijf positief hoor wees niet bang.[/quote]
Shit happends .Maak toch niks uit aldoende leert men.
kayjay
het is natuurlijk wel fijn om te weten wat je fouit hebt gedaan.
Het is IMHO altijd nuttig om te weten
ThunderAce
[quote=Peet]Nou alleerst welkom op in de fora.
Ik zou als ik jou was eerst een paar dingen veranderren .
Namelijk eerst urpmi configureren > http://mandrakeclub.nl/phpBB2/kb.php?mode=article&k=33
Als je dat gedaan hebt zoek op >drak< en installeerd >drakwizzard<
Nu wordt in het MCC een tool toegevoegd met servers en dergelijke.
Ook smb4k is een goede tool .
Doe dit eerst maar eens en als je dan nog vragen hebt zien we het wel .[/quote]

Nou ik snap hier geen bal van. Ik heb geen flauw idee wat ik moet kiezen. En als ik als Root inlog, bouwt die pagina niet op.
Peet
[quote]Nou ik snap hier geen bal van. Ik heb geen flauw idee wat ik moet kiezen. En als ik als Root inlog, bouwt die pagina niet op.[/quote]
Dit zal ff moeten toelichten want we zijn niet helderziende.
ThunderAce
[quote=Peet][quote]Nou ik snap hier geen bal van. Ik heb geen flauw idee wat ik moet kiezen. En als ik als Root inlog, bouwt die pagina niet op.[/quote]
Dit zal ff moeten toelichten want we zijn niet helderziende.[/quote]

Ok je hebt gelijk.

Wanneer ik de sources op kan halen, heb ik geen flauw idee wat ik moet ophalen. Main, contrib, updates, enz....

Wat is een konsole en waar vind ik het Madrake Control Center en wat is mijn paketten manager.

Een hoop vragen, maar zoals ik al zei, ik ben een echte newbie. Ik ben al trots dat ik erachter kwam wat men bedoelde met als Root inloggen. biggrin.gif

Maar als ik als root ingelogd ben, kan ik Mandrakeclub.nl niet openen. Er verschijnt een lege pagina. Verder werkt internet wel. Mandrakeclub.com opent wel.
kayjay
je wilt ook niet standaard werken als root
root is geen user.
Ga dus niet browsen als root. werk niet als root en kloot niet als root.

Daar heb je gewone users voor.
ThunderAce
[quote=kayjay]je wilt ook niet standaard werken als root
root is geen user.
Ga dus niet browsen als root. werk niet als root en kloot niet als root.

Daar heb je gewone users voor.[/quote]

Ok dat snap ik maar hier http://mandrakeclub.nl/phpBB2/kb.php?mode=article&k=33 staat dus dat je als root in moet loggen. Als ik dat doe kom ik helemaal niet meer tot daar.
Tux Brothers
Kee, even rustig aan :wink:
Beheer taken of configuratie wijzigingen doe je als ROOT, dus je mag best wel even als ROOT inloggen dat is helemaal geen probleem.
KJ probeert je ff van de wijs te brengen :wink:
ROOT is een beetje de baas van jouw Linux systeempje en heeft alle rechten over het systeem (onder windos heet dat Administrator).
De ene logt altijd in als een gebruiker met beperkte rechten en de ander altijd als ROOT.
Als je als gewone gebruiker inlogt kun je bijna nooit je systeem verprutsen ongeacht wat je doet, echter als je als ROOT iets en het gaat fout dat gaat het ook goed fout.
Toch ken ik zat mensen die altijd als ROOT inloggen om niet steeds te hoeven overschakelen naar ROOT, iedereen raad het je af maar als jij er gelukkig mee bent moet je dat gewoon doen, het is tenslotte jouw systeem.
Overigens op een Lindows systeem (tegenwoordig Lind___) log je overigens altijd in als ROOT, maar dit terzijde.
Wat ook nog een truukje is om als gewone gebruiker ROOT te worden is door een konsole te openen en dan
CODE
su
in te typen, het systeem zal dan vragen om het ROOT password op te geven als je dit gedaan hebt ben je op de konsole zelf ROOT.
Anyway als je als ROOT bent ingelogd zou je gewoon bij onze site kunnen komen , welke browser gebruik je er voor ?
[/code]
ThunderAce
Bedankt voor de uitleg.
Als browser gebruik ik Konqueror.
En wanneer ik naar madrakeclub.nl ga zie ik alleen Welkom op de Nederlandse Mandrake .....bla bl bla ....tot Documentatie, handleidingen ect.

Verder blijft de pagina leeg.
Maar ik ga het eens proberen om in de konsole mijn aan te lelden als root.
ThunderAce
[quote=ThunderAce]Bedankt voor de uitleg.
Als browser gebruik ik Konqueror.
En wanneer ik naar madrakeclub.nl ga zie ik alleen Welkom op de Nederlandse Mandrake .....bla bl bla ....tot Documentatie, handleidingen ect.

Verder blijft de pagina leeg.
Maar ik ga het eens proberen om in de konsole mijn aan te lelden als root.[/quote]

edit
Ok gelukt!

Ik heb alles maar aangevinkt en de code opgehaald. Gekopieerd en in de Konsole geplakt. Hij is lekker bezig nu.
Tux Brothers
Netjes :wink:
Je moet de time outs wat langer zetten in konqueror, die zijn namelijk nogal kort afgesteld (lees te kort).
Je kunt natuurlijk ook FireFox of Mozilla nemen als broser :wink:
Als je urpmi klaar is wordt het installeren hiervan een fluitje van een cent, wat een halve cent ! :laugh.gif:
kayjay
wel even urpmi.update -a doen zo nu en dan.
misschien urpmi.update -a& in rc.local zetten zodat deze automatisch uitgevoerd word tijdens het opstarten
ThunderAce
[quote=kayjay]wel even urpmi.update -a doen zo nu en dan.
misschien urpmi.update -a& in rc.local zetten zodat deze automatisch uitgevoerd word tijdens het opstarten[/quote]

Oh..Ik deed nu dus urpmi.removemedia -a voordat ik ging updaten.

Warom moet ik dat doen en hoe zet ik het in rc.local
PiLotCoptEr
Je deed urpmi.removemedia -a VOOR je de sources ging toevoegen of erna ;).gif?
ThunderAce
[quote=PiLotCoptEr]Je deed urpmi.removemedia -a VOOR je de sources ging toevoegen of erna ;).gif?[/quote]

Ervoor.
biggrin.gif
PiLotCoptEr
[quote]
Ervoor.
biggrin.gif
[/quote]

Ok :laugh.gif:!

Je moet af en toe overigens urpmi.update -a doen om de pakketenlijst weer te verversen e.d. Of is dat urpmi.updatemedia --auto-select :??
Tux Brothers
[quote=PiLotCoptEr]Je moet af en toe overigens urpmi.update -a doen om de pakketenlijst weer te verversen e.d. Of is dat urpmi.updatemedia --auto-select :??[/quote]
Staat allemaal in de KB wat de commando's doen, even lekker lezen dus :wink:
Toen ik met Mandy begon moest ik zelf alles uitvogelen, jullie hebben super mazzel dat je het zo voorgeschoteld krijgt en alleen maar hoeft te lezen, dus grijp je kans ! smile.gif
PiLotCoptEr
:laugh.gif: Dat ik daar nou niet aan dacht. Weet je dat urpme (ja, met een E!) ook handig is i.p.v. de Remove Software functie?
Tux Brothers
[quote=PiLotCoptEr]:laugh.gif: Dat ik daar nou niet aan dacht. Weet je dat urpme (ja, met een E!) ook handig is i.p.v. de Remove Software functie?[/quote]
Komt van de commando's rpm -i =urpmi, rpm -e =urpme :wink:
ThunderAce
Nou ok. Dat flash gebeuren laat ik maar even zitten. Is nog niet belangrijk nu. Wat ik wel belangrijk vind. Op mijn Windows Server het ik een directory groups gedeeld.

Ik heb Smb4K gedowload en kan nu mijn Windows netwerk brouwsen. Elke share kan ik toevoegen behalve de share waar het nu juist om gaat. Die op de DC.

Wat moet ik doen om toegang te krijgen tot de Win 2003 DC in mijn netwerk?
PiLotCoptEr
[quote]
Komt van de commando's rpm -i =urpmi, rpm -e =urpme ;).gif
[/quote]

:laugh.gif:
ThunderAce
[quote=ThunderAce]Nou ok. Dat flash gebeuren laat ik maar even zitten. Is nog niet belangrijk nu. Wat ik wel belangrijk vind. Op mijn Windows Server het ik een directory groups gedeeld.

Ik heb Smb4K gedowload en kan nu mijn Windows netwerk brouwsen. Elke share kan ik toevoegen behalve de share waar het nu juist om gaat. Die op de DC.

Wat moet ik doen om toegang te krijgen tot de Win 2003 DC in mijn netwerk?[/quote]

Ok Flash toch maar opgelost. Iederekeer als ik op het net aan het zoeken was liep ik er tegen aan.
Ik kreeg het niet werken in Konqueror. Dus heb ik Mozilla geinstalleerd en daar werkte het gelijk! :idea:

Dus nu verder met het volgende, voor bij belangrijk, probleem.

Hoe krijg ik mijn Linux laptop zichtbaar in mijn Windows Domein controler. Want ik MOET de shares daar kunnen benaderen.
Tux Brothers
[quote=ThunderAce]Hoe krijg ik mijn Linux laptop zichtbaar in mijn Windows Domein controler. Want ik MOET de shares daar kunnen benaderen.[/quote]
Samba server installeren en configureren.
Dit laatste is niet zo eenvoudig, er zijn 3 tools om het makkelijker te maken, je moet maar even kijken wat voor jou het meest geschikt is:
KSamba, Webmin en SWAT.
ThunderAce
[quote=Tux Brothers][quote=ThunderAce]Hoe krijg ik mijn Linux laptop zichtbaar in mijn Windows Domein controler. Want ik MOET de shares daar kunnen benaderen.[/quote]
Samba server installeren en configureren.
Dit laatste is niet zo eenvoudig, er zijn 3 tools om het makkelijker te maken, je moet maar even kijken wat voor jou het meest geschikt is:
KSamba, Webmin en SWAT.[/quote]

Moet ik dan Samba installeren op een schoon systeem, of kan dat over Mandrake wat ik nu gebruik?
Tux Brothers
Ik zal de howto's vandaag of morgen eens flink uit gaan breidden...... :wink:
ThunderAce
Hoi,

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp zover. Voorlopig denk ik even geen tijd meer te hebben voor dit expiriment.

Een viendin van mij kocht een nieuwe pc omdat haar oude niets meer deed. Die mocht ik dus hebben. Nu zat daar net een snellere processor in dan in mijn dc. Dus over prikken dacht ik.

Nou om een lang verhaal kort te houden, de processor was de oorzaak van haar dode pc. En helaas van mij dode Server nu. Na aangezet te hebben twee seconden een heftig gepiep en toen alles stil. Server kapot.

Dus op dit moment heeft dit prioriteit voor mij. Aangezien mijn huiswerk van de HBO en nog belangrijker, mijn vrouw is vierde jaars HBO, haar scriptie ook op die server staat. Ik heb wel backups, maar ik moet eerst wat opbouwen weer om die backup op terug te zetten.

Wel een leuka bijkomstigheid. De werkstations kunnen natuurlijk niet meer aanloggen en hebben dus ook geen internet meer.

Maar laat ik nu dus net Linux op deze laptop gezet hebben. En die gaat nog wel gewoon via de router het net op. :idea:

Dus ik denk tot over een paar dagen.
ThunderAce
Hallo,

Nieuwe leuke ontwikkelingen.
Ik heb op mijn werk mijn baas enthosiast gekregen over Linux. Nu krijg ik de tijd om te testen op onze oude server.

Dit is voor mij nu een sprong in het duister ik ben net 4 dagen met Linux bezig. Moet ik op de Server ook kiezen voor Mandrake 9.2 en dan Samba er op installeren. Ik heb inmiddels de bovenstaande links bekeken en denk :oops: dat ik daar wel uitkom.

Wat zijn overigens de minimale eisen aan de Hardware voor Mandrake?

Verder nog twee vragen waar ik een antwoord op wil. Geen uitleg nog een simpel ja of nee is al voldoende.

Moet je op een Linux server ook je gebruikers aanmaken zoals in bv. active directory.
En kan je roming profiles aanmaken dan?

Dit is pas voor latere zorg, maar die vraag wert mij gesteld.
Tux Brothers
Voor beidde antwoorden is er geen ja of nee, omdat je alle kanten uitkan gaan, dus moet je eerst kijken wat je precies wilt :wink:
[quote=ThunderAce]Wat zijn overigens de minimale eisen aan de Hardware voor Mandrake?[/quote]
P3 450Mhz 256MB draait ie wel lekker.

[quote=ThunderAce]
Moet je op een Linux server ook je gebruikers aanmaken zoals in bv. active directory.[/quote]
Kan, je kan de PDC laten authentiseren maar kan ook in Linux net wat jij wilt.
[quote=ThunderAce]
En kan je roming profiles aanmaken dan?[/quote]
Kan ook, net wat jij wilt
HJH
Hmmm,

afhankelijk van het aantal clients (en of je een X draait of niet), kan zelfs een P1 75 Mhz met een snelle schijf al voldoende zijn.
Maar, zoals ook bij een Windows bak, hoe meer clients, hoe zwaarder de machine dient te zijn.

Hendrik-Jan
ThunderAce
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik ga er gewoon aan beginnen en kijk wel waar ik op uit kom. Het is een proef dus asl ik het vekloot begin ik weer opnieuw.

Ik hoop dat ik jullie mag blijven raadplegen. Want als newbie gelijk een server en clients te willen opzetten lijkt mij wat te hoog gegerepen. Maar toch ga ik het proberen.
Tux Brothers
[quote=ThunderAce]Ik ga er gewoon aan beginnen en kijk wel waar ik op uit kom. Het is een proef dus asl ik het vekloot begin ik weer opnieuw.
[/quote]
Das mannentaal ! :wink:
Zo moet je het ook gewoon gaan doen, wat voor server is het precies (specs) ?
ThunderAce
[quote=Tux Brothers][quote=ThunderAce]Ik ga er gewoon aan beginnen en kijk wel waar ik op uit kom. Het is een proef dus asl ik het vekloot begin ik weer opnieuw.
[/quote]
Das mannentaal ! :wink:
Zo moet je het ook gewoon gaan doen, wat voor server is het precies (specs) ?[/quote]

Dat is nog een beetje onduidelijk.

Onze oude server die alleen dienst doet om te testen is een dual pentium pro 200. Met maar 128 mb geheugen. Maar ook met een SCSI raid controler. Allemaal oud spul.

Lijkt me niet makkelijk om daar een linux server van te maken. Ik denk dat ik dus kies om een van de werkstations om te bouwen tot server.

Ik heb dan de keuze uit pentium 3 500 of pentium 4 2000. beide met 512 MB. Lijkt me allebij wel voldoende.

Maar ik prop gewoon de eerste cd in de oude server en kijk wel hoe ver het lukt.
En daarnaast begin ik ook aan een van de werkstations.

Ik heb er zin in. :idea:

Edit* Wordt dus het werkstation. Deserver boot niet vanaf cdrom en ik heb geen zin om een opstart disk te maken waar die hele raid confugiratie op moet. De cdrom speler is ook een SCSI. Ik besteed mijn tijd liever aan het spelen metr Linux!
ThunderAce
Mandrake 9.2 is geistalleerd zonder problemen. Ik heb tijden de instalatie de diverse server mogelijkheden aangevinkt, dus ik ben benieuwd wat ik straks allemaal voorgeschoteld krijg.

Ik ben nu de laatste nieuwe update ed. aan het downloaden.

Maar daarover heb ik een vraag.

Hoe bepaal je nu welke site je kiest?
Eigenlijk vink ik er een paar aan en begin met downloaden. Maar ik heb geen flauw idee wat ik download.
Tux Brothers
Open hier even een nieuw topic over Thundertje, dit gaat echt over urpmi etc. :wink:
Dan houden we dit draadje echt voor de server dingen.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.