Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: [GIMP] taal
MandrivaClub.NL > Forum > Grafisch
mr rogers
Yooo,
in windows heb ik (niet om de dikkenek uit te hangen natuurlijk) photoshop goed onder de knie.
Uiteraard ben ik nu in Linux bezig met The Gimp. De beste manier om te leren is volgens mij tutorials volgen.
Standaard is mijn taal in thegimp ingesteld op Nederlands, en omdat de meeste tuts gemaakt zijn voor de engelstalige versie, zou ik graag ook in het engels werken.

Op de helpcontent van thegimp vond ik het volgende:
Under LINUX in console mode, type LANGUAGE=en gimp or LANG=en gimp replacing en by fr,
de,... according to the language you want.

Als ik dit in m'n console uitvoer, dan heb ik idd the gimp in het engels. Maar wanneer ik de volgende keer the gimp weer opstart, krijg ik weer de Nederlandse versie. Is er een manier om de taalkeuze op te slaan?

Oja, hier nog vlug het eerste resultaat dat ik met thegimp geboekt heb smile.gif. Relatief simpele tut; maar je moet ergens mee beginnen ;).gif
tutorial: http://www.bartendavid.be/doc/howto/gimp/abstractback.html

resultaat: IPB Image
MauRice
Mr. Rogers,

Een kei met Gimp dat ben ik niet. Maar maakt er een uitvoerbaar scriptje ervan. Zet het in je eigen /bin map. Noemt het gimp_en bv. Pas je menu aan zodat het, het scriptje opstart inplaats van gimp direkt.

Groetjes,
MauRice

mr rogers
Kan je eens uitleggen hoe je een script uitvoerbaar maakt blush.gif ?
Ik heb dus LANGUAGE=en gimp ingevoerd in Konsole. Wat nu?
MauRice
Mr. Rogers,

Met een editor Kwrite, Kate ed. Een script bestand 'gimp_en' met de volgende regels:

#!/bin/bash

LANGUAGE=en gimp

Wegshrijven in je eigen 'bin' map.

Met de opdracht "chmod +x gimp_en" uitvoerbaar maken.

Als je dan de konsole opstart en "gimp_en" ingeeft zal het, het script uitvoeren.

Je kunt ook je eigen menu aanpassen. Met je rechter-muis-kmop op de "K-start" en
"Menu editor" kiezen. De aanpassing maken bij de gimp zodat het, het scriptje opstart ipv gimp direkt.

Groetjes,
MauRice

mr rogers
Thx voor de uitleg.
Nog 1 klein vraagje: mijn eigen bin map, waar staat die?
Is dat /bin, of /usr/bin of nog iets anders?
MauRice
Mr. Rogers,

In je eigen home map. Anders even aanmaken "mkdir bin".
Als je de opdracht "echo $PATH" ingeeft, wordt het volledige zoek PATH weergegeven.
Je eigen-home-map/bin staat daar tuusen.

Groetjes,
MauRice

mr rogers
thanks.gif ! Het is gelukt.

En zo heb ik weer wat bijgeleerd tongue.gif (over hoe je een script uitvoerbaar maakt bv )
Jullie zien zeker nog wat gimp-resultaten van mij tongue.gif
MauRice
Mr. Rogers,

Geen dank. Ben zeker benieuwd naar je gimp creaties. En ik kan er zelf ook van leren. Ben echt geen kei met gimp of andere grafische progjes.

Groetjes,
MauRice
RvP
(mr rogers @ Apr 9 2006, 12:07 PM) [snapback]60048[/snapback]

thanks.gif ! Het is gelukt.

En zo heb ik weer wat bijgeleerd tongue.gif (over hoe je een script uitvoerbaar maakt bv )
Jullie zien zeker nog wat gimp-resultaten van mij tongue.gif

Een mooie avatar ga je zeker maken! ;).gif
mr rogers
Theh, goed idee tongue.gif
nog ns srry van m'n vorige avatar. Die was idd niet zo gepast

Misschien zet ik wel een paar effectjes op het logo van m'n favoriete browser (FF smile.gif )
RvP
(mr rogers @ Apr 9 2006, 01:14 PM) [snapback]60057[/snapback]

Theh, goed idee tongue.gif
nog ns srry van m'n vorige avatar. Die was idd niet zo gepast

Misschien zet ik wel een paar effectjes op het logo van m'n favoriete browser (FF smile.gif )

Ben je zeker al mee bezig (geweest), want je nieuwe (FireFox/wereldbol) avatar verschijnt thans niet.
Je avatar mag niet te groot (of teveel pixels) bevatten.
Alain
(RvP @ Apr 9 2006, 01:53 PM) [snapback]60065[/snapback]

Je avatar mag niet te groot (of teveel pixels) bevatten.

Ik zie de huidige wel en die is 100 x 100 pixels groot. Die is hier op 1280 x 800 @ 15.4 inch al zeer groot. Ben blij dat ik geen 1024 x 780 @ 17 inch heb, want dat is ie echt mal groot ...
RvP
(Alain @ Apr 9 2006, 05:06 PM) [snapback]60076[/snapback]

Ik zie de huidige wel

Ik zie zijn avatar niet.
(tenzij het een leeg vlak is biggrin.gif )
dansmug
Vreemd, RvP, hier zie ik em ook, op twee pc's, met Konqueror en Firefox.

Over de grootte: de maximale grootte is inderdaadn 100x100 pixels. Ik vind dit geen probleem (ook niet op 1024x780), maar over kleuren en smaken valt niet te redetwisten. smile.gif

P.S. Ik had z'n vorige avatar liever. icon_cheesygrin.gif
Alain
(dansmug @ Apr 9 2006, 06:25 PM) [snapback]60088[/snapback]
(ook niet op 1024x780)

1024x780 @ 15 inch is idd geen probleem. Maar waarom een avatar vaan 100x100 pixels ... w00t.gif icon_cheesygrin.gif biggrin.gif smile.gif dry.gif IPB Image IPB Image IPB Image

IPB Image
dansmug
Waarom zijn de bananen krom? smile.gif Er zijn wel meer mensen die een grotere avatar hebben (waaronder ikzelf). Ik denk dat door de eigenaardigheid van de avatar van mr rogers deze wat groter lijkt dan anderen (vorm van optisch bedrog).
Alain
(dansmug @ Apr 9 2006, 07:28 PM) [snapback]60099[/snapback]

(vorm van optisch bedrog).

Nee hoor, ik vind de grootte van jouw avatar ook zwaar irritant. razz.gif
mr rogers
(dansmug @ Apr 9 2006, 06:25 PM) [snapback]60088[/snapback]

P.S. Ik had z'n vorige avatar liever. icon_cheesygrin.gif

Theh, maar het werd me aangeraden om een andere avatar te nemen omdat de meid (Tara Reid voor moest het je interesseren ;).gif) misschien minder gepast is voor het forum. (Waarmee ik trouwens akkoord ga)

Ik zal er rekening mee houden als ik m'n avatar maak, dat hij kleiner is dan 100*100 pixels. Zodat iedereen het resultaat kan zien tongue.gif

Maar waarom een avatar vaan 100x100 pixels

laugh.gifz, ik zocht gewoon op google afbeeldingen een logo van firefox. Deze was 200*200 groot en werd door het forum netjes geresized naar 100*100 smile.gif
RvP
Ik zie Alains avatar (al een tijdje eerder gemeld) niet
noch die van Mr. Rogers.

Ra ra, krek as ut nie waor is bye.gif
mr rogers
Die van Alain zie ik niet, maar die van mij wel.
(ps: 1280*1024@17")

Theh wel dialect spreek jij wel RvP?
doelman
Nou, ik zie bij meneer Rogers geen avatar, helaas.
mr rogers
Ik heb m'n avatar verkleind naar 75*75, en ipv een url op te geven in het configuratiescherm, heb ik de avatar van m'n computer geupload.

Zie je hem nu?
Alain
(RvP @ Apr 9 2006, 09:06 PM) [snapback]60108[/snapback]

Ik zie Alains avatar (al een tijdje eerder gemeld) niet

Iets wat er niet is kun je ook niet zien ...

Ik heb voor de software wisseling mijn avatar verwijderd en zie die sindsdien ook niet meer ... (Gewenst effect)
RvP
(mr rogers @ Apr 9 2006, 09:09 PM) [snapback]60109[/snapback]

Die van Alain zie ik niet, maar die van mij wel.
(ps: 1280*1024@17")

Theh wel dialect spreek jij wel RvP?

Jah, mie foppe he? (geen idee, West-Fries?)
Nu zie ik je avatar FF-beest met aardbol weer glashelder!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.