Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Bootloader terug zetten
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
Alain
Doordat ik heb geprobeerd om voyager te installeren ben ik mijn bootloader kwijt (grubconfig stond op de partitie die ik ervoor heb gebruikt). Nu dacht ik: ff bootloader terug zetten, maar als ik dat probeer vanaf de cd zelf krijg ik een mapping error vand de device (0x000c geloof ik).

Als ik chroot naar een andere partitie (en ik heb proc ook gemount) - waar ubuntu op staat - kan ik deze ook niet terug zetten (Permission denied).

Ik heb dit vroegah met gentoo vaak zo gedaan ...

Ik weet trouwens niet of dit een fout op de livecd is.
kris
Vanwegen unionfs zijn de stappen vanaf mcnlive om een bootlaoder terug te zetten een beetje anders:

--> konsole
--> su to root

mount /dev/hdaX /mnt/hdaX
(missch, is het al gemount)
mount -t proc none /mnt/hdaX/proc
mount -t none /dev /mnt/hdaX/dev -o bind
chroot /mnt/hdaX
lilo -v
Alain
Op

mount -t none /dev /mnt/hdaX/dev -o bind

na deed ik hetzelfde. Met deze regel is er geen verschil.
kris
Ik ben met grub niet bekend, sorry.
Probeer je grub of lilo te installeren?

mapping error: er ontbreekt in /boot/ een system.map bestand of map bestand, dat is zo bij lilo, is een regel in de lilo.conf. hoe dat bij grub geregelt is weet ik niet.
Alain
Als ik chroot krijg ik bij zowel grub als lilo de 'permission denied'.

Als ik de lilo.conf op de livecd met lilo probeer te installeren krijg ik die mapping foutmelding. Ik heb ook al geprobeerd de lilo.conf aan te passen - door dingen weg te laten -, maar volgens mij klopt ie helemaal ...
kris
de lilo.conf op de partitie moet goed zijn, niet diegene op de cd, of snap ik het niet?

Als ik chroot krijg ik bij zowel grub als lilo de 'permission denied'.

?
Alain
(kris @ Apr 19 2006, 09:01 PM) [snapback]61088[/snapback]

de lilo.conf op de partitie moet goed zijn, niet diegene op de cd, of snap ik het niet?

Ik doe de procedure die jij eerst noemde en dan krijg ik de permission denied. Als ik in een chrooted omgeving werk - dus niet in de livecd omgeving - krijg ik dit _altijd_. Lilo had ik in ubuntu niet dus ik heb daar ff een config bestandje voor geschreven. Ik krijg _altijd_ permission denied (zowel grub als lilo).

Vervolgens ging ik terug naar de levcd met exit en bekeek de lilo.conf van de livecd. Deze leek veel op de mijne dus heb deze geprobeerd te installeren. Hierbij kreeg ik dus die mapping foutmelding. Toen heb ik de lilo.conf uitgekleed, maar ik bleef deze melding houden.
kris
Missch. sudo omgeving (ubuntu) versus su (mandriva) ?

Probeer eens een knoppix livecd of een van de derivaten, damnsmall of zo, die gebruiken ook sudo. of kubuntu-live ?
Alain
(kris @ Apr 19 2006, 09:52 PM) [snapback]61097[/snapback]

Missch. sudo omgeving (ubuntu) versus su (mandriva) ?

Ik heb sudo ook in mcnlive geinstalleerd. (1 keer) Maar dat is niet een omgeving.

Probeer eens een knoppix livecd of een van de derivaten, damnsmall of zo, die gebruiken ook sudo. of kubuntu-live ?

Als ik het snel op had willen lossen was het allang klaar geweest. Ik wil dat graag met mcnlive doen. ;).gif
kris
Hier is de test op mijn PC, met voyager, lilo met -t optie, het zou dus lukken...
Op sda6 is een MDV systeem.

..........
/dev/root on / type rootfs (rw)
none on /proc type proc (rw)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
none on /sys type sysfs (rw)
/dev/sda1 on /mnt/sda1 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda2 on /mnt/win_c type vfat (rw,nosuid,nodev,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0)
/dev/sda3 on /mnt/sda3 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda5 on /mnt/sda5 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda6 on /mnt/sda6 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda7 on /mnt/sda7 type ext3 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda8 on /mnt/win_d type vfat (rw,nosuid,nodev,iocharset=iso8859-1,codepage=850,umask=0)
[root@localhost root]# mount -t proc none /mnt/sda6/proc
[root@localhost root]# mount -t none /dev /mnt/sda6/dev -o bind
[root@localhost root]# chroot /mnt/sda6
[root@localhost /]# lilo -t -v
LILO version 22.6.1 (test mode), Copyright © 1992-1998 Werner Almesberger
Development beyond version 21 Copyright © 1999-2004 John Coffman
Released 17-Nov-2004, and compiled at 14:16:24 on Sep 12 2005

Reading boot sector from /dev/sda6
Using GRAPHIC secondary loader
Calling map_insert_data
Mapping message file /boot/message -> message-graphic
Calling map_insert_file

Boot other: /dev/sda2, on /dev/sda, loader CHAIN
Added windows

Boot image: /boot/vmlinuz-i686-up-4GB -> vmlinuz-2.6.14-2mdk-i686-up-4GB
Mapping RAM disk /boot/initrd-i686-up-4GB.img -> initrd-2.6.14-2mdk-i686-up-4GB.img
Added linux-i686-up-4GB

Boot image: /boot/vmlinuz-2.6.14-2mdk-i686-up-4GB
Mapping RAM disk /boot/initrd-2.6.14-2mdk-i686-up-4GB.img
Added 2614i686up4G-2

Boot image: /boot/vmlinuz -> vmlinuz-2.6.14-2mdk-i686-up-4GB
Mapping RAM disk /boot/initrd.img -> initrd-2.6.14-2mdk-i686-up-4GB.img
Added linux *

The boot sector and the map file have *NOT* been altered.
[root@localhost /]#
Alain
Boot je nu van een harde schijf of van cd?
kris
Met voyager geboot. Vanaf de LiveCD deze stappen gedaan:

[root@localhost root]# mount -t proc none /mnt/sda6/proc
[root@localhost root]# mount -t none /dev /mnt/sda6/dev -o bind
[root@localhost root]# chroot /mnt/sda6
[root@localhost /]# lilo -t -v

Op sda6 moet lilo zijn geinstalleerd.
Op sda6 moet een goede lilo.conf in /etc zijn.
Als in de lilo.conf merdere systemen zijn, moeten alle /dev gemount zijn.

In mijn voorbeeld probeer ik lilo naar de root partitie te schrijven, dus naar /dev/sda6, niet naar de mbr van /dev/sda. Mijn hoofd bootloader wordt gecontroleerd van /dev/sda1.
Alain
Op sda6 moet lilo zijn geinstalleerd.
Op sda6 moet een goede lilo.conf in /etc zijn.
Als in de lilo.conf merdere systemen zijn, moeten alle /dev gemount zijn.

Aan al deze stappen voldoe ik (bij mij heet die partitie zelfs sda6). Maar als ik chroot krijg ik perission denied. Ik heb een paar ideen, als ik eruit ben hoor je het. smile.gif
wimedel
Misschien vinden jullie het stomme methode, maar als het met de "rescue" optie van de installatie-cd niet lukt, dan dan start ik met de installatie-cd een "opwaardeer" sessie. Dat kost een paar minuten maar dan staat de bootloader er weer netjes in.
Wim
Alain
(wimedel @ Apr 19 2006, 11:42 PM) [snapback]61120[/snapback]

Misschien vinden jullie het stomme methode, maar als het met de "rescue" optie van de installatie-cd niet lukt, dan dan start ik met de installatie-cd een "opwaardeer" sessie. Dat kost een paar minuten maar dan staat de bootloader er weer netjes in.
Wim

Het is niet het probleem dat ik mijn bootloader niet terug kan zetten. Het is een probleem dat me dat niet lukt met mcnlive ...
RvP
(wimedel @ Apr 19 2006, 11:42 PM) [snapback]61120[/snapback]

Wim

Helemaal geen stomme methode, maar juist een waarmee je makkelijk de boel weer kunt herstellen.
Alain wil het echter met de LiveCD doen las ik, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat (aflopen).
Alain
Sorry voor de troubles.

Ik heb * denk ik * ergens een typfout gemaakt tijdens het mounten en ik probeer als engineer / tekenaar een beetje consequent te zijn. Nou, dat is gelukt ... blush.gif

Het lukt nu wel iig. smile.gif
kris
icon_idea.gif

Een stukke bootloader met MCNLive repareren is een van de functies, die ik belangrijk vindt.
Omzo meer als de MDV CD 1 rescue functie vaak niet werkt.

Misschien een idee om een korte howto in die wiki te zetten ?
ogli
Misschien een idee om een korte howto in die wiki te zetten ?
Als iemand dat zou willen doen? Lijkt mij een heel goed idee!
Alain
Ben bezig. smile.gif
Alain
Moest ff boodschappen doen en eten koken, maar hier is ie:

http://devcorner-alain.nl/mcnlive/fix_bootloader_en.txt
http://devcorner-alain.nl/mcnlive/fix_bootloader_nl.txt

Als iemand het ff voor me wil checken en in de wiki zetten, duizend maal dank. ;).gif
ogli
Dank je wel smile.gif
Die print ik uit en gaat in m'n EHBO schriftje ;).gif
kris
Cool -)

Voorstel, mcnlive specifiek:

On MCNLive all partitons are already mounted at: /mnt/, for example: /mnt/hda3

If you booted to full graphical mode, use kwrite to edit /etc/lilo.conf (in Jordaan: tea editor).

Following example, for a partition hda6, start a terminal and run:

mount -t proc none /mnt/hda6/proc
mount -t none /dev /mnt/hda6/dev -o bind
chroot /mnt/hda6
lilo -v

Alain
Ik hoop trouwens dat iemand anders dit ff toe wil voegen aan de wiki. Heb er eigenlijk nooit veel mee gewerkt en weet de mogelijkheden zo niet meer. smile.gif

(kris @ Apr 22 2006, 06:48 PM) [snapback]61341[/snapback]

On MCNLive all partitons are already mounted at: /mnt/, for example: /mnt/hda3

Eensch smile.gif

If you booted to full graphical mode, use kwrite to edit /etc/lilo.conf (in Jordaan: tea editor).

Maak dit dat /mnt/<device>/etc/lilo.conf en wel voordat het chroot commando uitgevoerd wordt.

Anders moet je ook nog eens een X sessie starten in de chrooted omgeving en deze info wilde ik eigenlijk niet in dit document opnemen, aangezien dat het alleen maar lastiger maakt. smile.gif

Following example, for a partition hda6, start a terminal and run:

mount -t proc none /mnt/hda6/proc
mount -t none /dev /mnt/hda6/dev -o bind
chroot /mnt/hda6
lilo -v

Eensch smile.gif
dansmug
(Alain @ Apr 22 2006, 06:23 PM) [snapback]61336[/snapback]
Als iemand het ff voor me wil checken en in de wiki zetten, duizend maal dank. ;).gif

Ik wil het best doen, maar je beseft toch dat de wiki onder de FDL valt? ;).gif
RvP
(dansmug @ Apr 23 2006, 11:38 AM) [snapback]61392[/snapback]

Humor biggrin.gif
Hu? mort biggrin.gif
Wie? qui ! biggrin.gif
Alain
(dansmug @ Apr 23 2006, 11:38 AM) [snapback]61392[/snapback]

Ik vraag toch nadrukkelijk of iemand dit wil doen?

Daarmee geef ik expliciet aan dat ik wil dat deze tekst onder FDL komt te vallen. Ik wil het er ook wel even bijzetten als je dat liever hebt. ;).gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.