kris
Apr 30 2006, 09:13 AM
Een nieuwe editie van MCNLive Leuven is beschikbaar.
Naast updates van de Community 2006 branch en enkele kleine verbeteringen, is het me gelukt een nieue functionaliteit in te bouwen: copy2ram.
Wat is het?
Als je opstart met deze boot optie, wordt het hele gecomprmeerde systeem dat in het bestand livecd.sqfs zit, naar het RAM gecopieerd. Daarna is de CD drive, of de USB stick (als je vanaf USB boot) vrij.
Hoe gebruiken?
Eisen aan de computer: tenminste 512 MB intern geheugen.
F1 duwen bij het eerste (isolinux) grafisch opstart scherm. Bij de boot prompt intikken: livecd copy2ram
Je ziet een melding als het begint te copieren. Afhankelijk van de hardware duurt het copieren een tijdje, op mijn bak vanaf CD rond 90 seconden, vanaf USB stick rond 25 seconden.
Daarna kan men de CD zo meteen uit de drive nemen. Of de usb stick als men vanaf usb boot, als gewoon opslag medium gebruiken.
Voordelen?
Opmerkelijk :-) Het systeem wordt sneller dan snel. Alles wordt nu vanuit intern geheugen geladen. En het is volledig stil. CD drive en USB stick zijn vrij.
Download:
MCNLive-Leuven_v2.iso, 331,1 MB
md5sum: 7d45d47cd8c2e3e7ef65362f51cc62be
ftp://ftp.belnet.be/pub/mirror/urpmidev.m...mcnllive/Leuvenftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/man...mcnllive/Leuven--chris
Note for people planning to put this version on a USB stick. Start the LiveCD once without copy2ram. Then use the grahical wizard to install it on the thumbdrive. Afterwards you can boot from usb with the cheatcode!
PeterM
Apr 30 2006, 09:36 AM
Dat is apart, werken vanuit het geheugen. Ik heb 512 MB, dus de ondergrens. Het laden duurt bijna twee en een halve minuut, dus te lang naar mijn zin. Ik ga een USB-stick halen waar ik hem op ga zetten. Dit is heel leuk.
Perfect
Bedankt Chris.
PeterM
Apr 30 2006, 10:01 AM
MCNLive staat op de 30e plaats in de lijst op Distrowatch van de laatste 7 dagen. Helemaal niet slecht dacht ik zo.
dansmug
Apr 30 2006, 10:04 AM
Als er van deze nieuwe versie ook een bericht verschijnt, dan stijgt dat aantal nog
.gif)
En terecht!
PeterM
Apr 30 2006, 10:05 AM
(dansmug @ Apr 30 2006, 11:04 AM) [snapback]61911[/snapback]
En terecht!

100% terecht
kris
Apr 30 2006, 10:18 AM
Is er nog iemand, van mijn leeftijd, die zich herinnert aan een tijd, waar computers nog geen harde schijven hadden, maar een of twee floppy drives. Alles werd naar het RAM geladen. Je moest de floppy eruit halen om je bestanden te saven.
Verschil: nu ziet het er een beetje mooier uit. En je hebt wat meer progranmmas
PeterM
Apr 30 2006, 10:19 AM
(kris @ Apr 30 2006, 11:18 AM) [snapback]61916[/snapback]
Is er nog iemand, van mijn leeftijd, die zich herinnert aan een tijd, waar computers nog geen harde schijven hadden, maar een of twee floppy drives. Alles werd naar het RAM geladen. Je moest de floppy eruit halen om je bestanden te saven.
Verschil: nu ziet het er een beetje mooier uit. En hebt wat meer progranmmas

Ja ik. Ben begonnen op een MSX-1. Dat werkte nog met cassettebandjes. Lekker listings overtypen en bewaren op een cassettebandje en dan maar hopen dat hij de volgende keer weer in te laden was, want misschien was het bandje wel beschadigd.
ogli
Apr 30 2006, 10:58 AM
Zo, dat werkt lekker snel. Laden naar ram duurde hier ongeveer anderhalve minuut. Heb hier 1GB ram, dus dat lijkt me wel voldoende. Maar wat gaat er nu gebeuren als je veel zware toepassingen gaat draaien, loopt de boel dan niet vast?
Videokaart werd trouwens beter herkend (als Gforce7) en ik krijg een werkbare, maar nog niet juiste resolutie (1024x768 --> moet zijn 1280x1024 tft).
Voor de rest ziet het er net als twee weken geleden erg mooi uit!
Rayke
Apr 30 2006, 11:02 AM
De copy2ram gebruikt op mijn lapje. Draait lekker snel met 512 MB, ideaal dus om ergens je geliefde OS te gebruiken.
RvP
Apr 30 2006, 11:07 AM
Ik heb vroeger programma's laten ontwikkelen die op een 5 1/4 inch flop pasten.
Met Turbo Pascal van Borland. 512kb kon er dacht ik op, DS/DD. Double Sided, Double Density!
Op een pc met 1Gig RAM draait ie inderdaad vlot. Zou 'm eigenlijk moeten benchmarken met Leuven2 zonder in copy2ram laden.
kris
Apr 30 2006, 11:15 AM
(ogli @ Apr 30 2006, 11:58 AM) [snapback]61921[/snapback]
Videokaart werd trouwens beter herkend (als Gforce7) en ik krijg een werkbare, maar nog niet juiste resolutie (1024x768 --> moet zijn 1280x1024 tft).
ogli, op mijn eigen pc moet ik ook opstarten met de bootcode noxauto xres=1280x1024, anders pakt ie 1024x768, en ik ben te lui om het later grafisch te doen ...
Of ie op een bepaald moment vol loopt? Ik heb geen idee, als hij slim is, dan niet, hij moet ontlaaden en weer kunnen laden. Maar ja, als je 10 applicaties tegelijkertijd hebt draaien en en, zou dat wel kunnen gebeuren.
ogli
Apr 30 2006, 11:24 AM
Nou, het werkt wel erg goed. Heb net even een stuk of 30 programma's geopend om te kijken wat ie deed, maar alles start even snel op
dansmug
Apr 30 2006, 11:31 AM
Werkt fantastisch, maar dat zijn we ondertussen al gewoon
RvP
Apr 30 2006, 12:29 PM
Testje met PC met 256MB RAM is geslaagd; althans het lukt niet!
Na de melding 'Copying to RAM, this may take some time' verschijnt na een tijdjeKILLED
(inderdaader direct aan vastgeplakt)
---Exiting LINUXRC
--- ...
--- ...
KILLED
Dat KILLED moet je letterlijk nemen

want de pc hangt
doelman
Apr 30 2006, 01:27 PM
Is er nog iemand, van mijn leeftijd, die zich herinnert aan een tijd, waar computers nog geen harde schijven hadden, maar een of twee floppy drives

daar hoef je niet voor van jouw leeftijd te zijn hoor:D
mzee
Apr 30 2006, 09:16 PM
(PeterM @ Apr 30 2006, 10:36 AM) [snapback]61906[/snapback]
Dat is apart, werken vanuit het geheugen. Ik heb 512 MB, dus de ondergrens. Het laden duurt bijna twee en een halve minuut, dus te lang naar mijn zin. Ik ga een USB-stick halen waar ik hem op ga zetten. Dit is heel leuk.
Perfect!
Bedankt Chris.
Akkoord!
Weet niet of 512 MB de ondergrens is. Maar het loopt wel lekker met 512 MB ook met meerdere zwaardere programma's tegelijkertijd draaiend. Laden duurt inderdaad lang maar eens geladen win je toch enorm veel tijd. Er is nu geen reden meer om de CD op harde schijf te installeren vermits niks sneller dan RAM!
Zou ook graag "Leuven" op usb-stcik te zetten, maar probleem is dat mijn BIOS niet kan booten van usb.
Wil herhalen : "Perfect!" en "Bedankt Chris."
mzee
Apr 30 2006, 09:27 PM
Is er nog iemand, van mijn leeftijd, die zich herinnert aan een tijd, waar computers nog geen harde schijven hadden, maar een of twee floppy drives.
Chris, gewoon zeggen dat ik begonnen ben op een Tandy TRS-80 zonder floppy drives. Gegevens en programma's werden bewaard op een cassette. Dat was pas echt miserie. Er liep altijd iets fout bij het inladen ... Pas na een jaar kon ik me 2 floppy drives veroorloven maar die kostten toen meer dan een zware Intelmachine nu.
Nogmaals : dank! "Leuven copy2ram" is waar ik en wellicht velen op wachtte.
Gul Dukat
May 1 2006, 09:16 PM
Kris,
Leuven ziet er prachtig uit. Petje af.
Jammer, dat ik tijdens de test-fase net op vakantie was. Had graag mee geholpen.
Overigens, draait Leuven zonder problemen op mijn desktops. Alleen met 1 van mijn laptops heb ik problemen. Maar eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht, aangezien er maar weinig LiveCDs en volledige distro's out-of-the-box op kunnen draaien. Login-scherm steekt namelijk voor een gedeelte rechts en voor gedeelte links uit mijn scherm. Omdat je weet waar je wat moet typen kan ik dan vervolgens toch inloggen, maar mijn desktop is echt waardeloos. Sorry. De muis werkt als een soort van "ruitenwisser" en veegt alles van beeld. Weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven. Volgens mij heeft dit te maken met de PCI-Express videokaart die er in zit. Met Jordaan had ik dit niet en met de Discovery-cds wel. Is hier overigens een boot-code voor, dat jij weet?
kris
May 1 2006, 09:25 PM
Hoi John,
ja, heel jammer dat je met vakantie was.
Heb je ook Leuven_v2 gedownload en niet de andere? In de v2 is een xorg update, weet niet of dat je probleem kan oplossen.
bootcodes zijn er massaal, hoor, kijk ff in de hoofd dir van de cd of hier:
http://home.tiscali.nl/berenstraat/bootcodes.htmlProbeer te booten met:
livecd vga=normal noxauto xdrv=vesa noapic nolapic acpi=off
(noapic nolapic acpi=off heb je waarschijnlijk niet nodig, maar kan geen kwaad)
Als dat niet lukt de normale methode:
livecd vga=normal init 3
En dan als root maar: XFdrake
Gul Dukat
May 1 2006, 10:04 PM
Hoi Chris.
Bedankt voor je snelle reaktie. Deze bootcode
livecd vga=normal noxauto xdrv=vesa noapic nolapic acpi=off werkte niet. Maar deze bootcode
livecd vga=normal init 3 wel. Was 'm alweer vergeten.
Ik had overigens beide versies gedownload, maar alleen nog versie-2 getest. Omdat ik zeer nieuwsgierig was naar het "copy2ram"-principe. Werkt echt super op mijn desktops. Kan de bootcode
livecd vga=normal init 3 overigens ook gebruiken i.c.m. met
livecd copy2ram?
kris
May 1 2006, 10:22 PM
(Gul Dukat @ May 1 2006, 11:04 PM) [snapback]62082[/snapback]
Ik had overigens beide versies gedownload, maar alleen nog versie-2 getest. Omdat ik zeer nieuwsgierig was naar het "copy2ram"-principe. Werkt echt super op mijn desktops. Kan de bootcode livecd vga=normal init 3 overigens ook gebruiken i.c.m. met livecd copy2ram?
Volgens mij kun je de bootcodes combineren. Werkt het nu met XFdrake? En wat was het probleem? Verkeerde resolutie? Verkeerde video driver?
Als de 'oude' Leuven werkt zonder bootcodes, is er iets mis met de xorg versie. Kun je dat testen?
Gul Dukat
May 1 2006, 10:32 PM
Het probleem is dat zowel de videokaart als de monitor verkeerd herkent worden. Met XFdrake kon ik ze handmatig wijzigen en was het probleem verholpen. Maar eigenlijk was dit ook wel te verwachten, de hardware is recenter dan de kernel. Ik heb hier alleen geen problemen mee als de kernel recenter is als 2.6.16. En daar is Mandriva nog niet aan toe. Had deze kernel ook al verschillende keren geprobeerd i.c.m. een volledige installatie van Mandriva 2006. Maar ben nu toch maar overstag gegaan voor een andere distro op deze laptop. Mijn andere 2 laptopjes werken zonder problemen met Leuven.
Zal de "oude" Leuven ook nog even testen.
kris
May 1 2006, 10:36 PM
John, Leuven heeft vele nieuwe bootcodes, waarmee je van tevoren de videodriver en de resolutie kan bepalen, voorbeeld:
livecd noxauto xdrv=hierdexorgdrv xres=hierderesolutie
ik ken je video kaart niet nog de resolutie, voorbeeld van resol zou zijn: xres=1024x768 of widescreen: xres=1280x800
Gul Dukat
May 1 2006, 10:39 PM
Het is idd een widescreen, normaal draai ik hier 1280x1024 op.
Mij is niet geheel duidelijk wat je hier mee bedoelt: xdrv=hierdexorgdrv
kris
May 1 2006, 10:49 PM

, xdrv is de x driver, dus bv voor nvidia: xdrv=nv, voor een intel onboard card is het xdrv=i810, voor ati weet ik het niet

, en voor resol neem je dan xres=1280x1024
Gul Dukat
May 1 2006, 10:51 PM
Ah, oke. Maar het gaat hier juist om een ATi X700.

Vreemde is wel dat "Leuven" mijn ATi-kaartje als een Intel i810 herkend. En dat werkt overduidelijk niet.
kris
May 1 2006, 10:56 PM
De video driver staat in een werkende /etc/xorg.conf -- hintje. Of die zie je als je XFdrake draait.
Maar vooral zou ik willen weten of er een verschil met de eerste Leuven versie is.
_______
En iemand moet ff deze test berichten naar het MCNLive Nederlands forum verplaatsen.
Gul Dukat
May 1 2006, 10:58 PM
Nee, er is helaas geen verschil met de 1e "Leuven". Zit er dan een andere toevoeging in "Leuven versie-2" dan het "copy2ram"-principe?
kris
May 1 2006, 11:04 PM
Ah oke. Het is geen probleem met de xorg versie of de kernel. Het is een probleem van de drakx tools, die doen raar, zijn nog niet voorbereid op de ID of zo van je kaart.
in v2 is een verbeterde xorg versie van de community branch die een probleem met de intel 915 karten oplost, en nog een aantal gewone updates, naast de copy2ram. Das lekker snel, of?
Gul Dukat
May 1 2006, 11:11 PM
Jazeker. Is echt super, deze optie was ik nog niet eerder tegengekomen in andere LiveCDs. Of zijn die er wel?
---------------------------------------------------------------
Staat het zo in het goede topic?
kris
May 1 2006, 11:16 PM
Optie is er al lang in de meeste LiveCD's, alleen bij de mklivecd projecten nu pas, (---> is mijn code, lalala).
Maar bij een gewone Knoppix DVD met 4 Gig heb je daar niet zo veel aan :-)
_____
topic staat super. dankje.
Gul Dukat
May 1 2006, 11:18 PM
Ah, oke. Was mij niet eerder opgevallen. Maak zelf erg veel gebruik van DSL en Kanotix. Zal eens kijken of die ook zo'n optie hebben.
PeterM
May 16 2006, 02:28 PM
(PeterM @ Apr 30 2006, 10:36 AM) [snapback]61906[/snapback]
Perfect
Bedankt Chris.
Ik heb mijn USB-stick gekocht. één van 1 GB. Heb twee partities aangemaakt. 1 voor opslag en 1 voor MCNLive. Dit schrijf ik nadat ik via mijn USB-stick MCNLive in het geheugen heb geladen. Gaat inderdaad een heel stuk sneller.
Fijn MCNLive altijd bij de hand. Moet nog handmatig mijn resolutie goed instellen van 1024x768 naar 1280x 800 en mijn toetsenbord op US-international ipv alleen US. Maar dat vind ik geen probleem.
Nogmaals bedankt Chris voor je puike werk. Hopelijk lukt het de toekomstige bakkers om jouw kwaliteit te halen, maar daar twijfel ik niet aan.
mr rogers
May 17 2006, 07:22 PM
Ik heb ook eens de liveCD geinstalleerd

Prachtig!
De eerste keer dat ik met linux werkte, was op de livecd van ubuntu (een jaar geleden ofzo). Toen duurde het immens lang om de livecd te laden. En met mcnllive start het sneller op dan m'n gewoon systeem

Sterk hoor!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.