Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: mcnlive op usb
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
rio
Heeft iemand enige ervaring hoe men een livecd op een USB stick kan zetten, en hier dan ook van opstarten.
De hoeveel heid data van USB sticks wordt steeds maar groter en deze is kleiner dan een CD dus ook makelijker mee tenemen.
Ook kan men hier nadien op bij installeren, overschrijven enz....Gebruiken als een voledig harde schijf.
Dus vele voordelen denk ik.
Ik ga het zeker proberen maar weet niet goed waar te beginnen.
XplodingForce
Ey,

Dat is zeker mogelijk!

Kris van dit forum heeft een livecd gemaakt (MCNLive) die dit kan. Alleen de nieuwste versie, leuven.
Allereest download je dit bestand:
Voor Belgie:
Voor Nederland:

Nu brand je dit met een brandprogramma op cd (let op! niet het bestand er zomaar op branden maar aangeven dat het een iso is. Dan komen er allemaal losse bestandjes op de cd.)

Nu start je op vanaf deze cd. Nu werk je vanaf de cd. Hier zie je een icoontje van de wizard om het besturingssysteem op cd te zetten. Doorloop deze en that's it!

Nu kun je deze USB stick gewoon als harddisk gebruiken. Je kunt er gewoon programma's op installeren en het besturingssysteem staat ook op de USB stick, je hebt de cd dus niet meer nodig. Het leukste is nog dat (als je usb 2.0 op je pc hebt) het nog sneller werkt dan een gewone harde schijf!

Greetz, XplodingForce
rio
Dank u ga ik zeker proberen en uitproberen welke mogelijkheden ik daarbij allemaal heb.
XplodingForce
Oh, ja.

Ik was er nog vergeten bij te zeggen dat deze versie ook Copy2Ram ondersteunt.

Dit houd in dat je het hele besturingssysteem naar je RAM geheugen kan kopieeren, met het resultaat dat alles ongelofelijk snel werkt! Nog vele malen sneller dan usb dus.

Je moet wel onthouden dat als je het kopieerd naar RAM dat je zodra je afsluit alles wat in het RAM staat kwijt ben!

Greetz , XplodingForce
rio
Nu mijn bedoeling was een USB stik temaken en zo mijn ouders kennis te laten maken met het veilige surfen en ontvangen van emails onder linux zonder dat ik aan hun computer iets moet veranderen.
Voor iemand dat iets van computers kent of toch een beetje in thuis is met linux is het elke keer instellen van van een internet vebinding geen probleem. (Ook het Belgisch toetsenbord) Hoe ik dit moet uitleggen aan mensen tussen de 65 en 75 jaar weet ik niet.

Ik denk dat Kris het al begrepen heeft, eigenlijk zou ik alles moeten kunnen instellen zo dat deze mensen alleen maar hebben in te plugen en op te starten. Veranderingen kunnen aanbrengen en software installeren als root of hoofd gebruiker zodat zij of iemand anders er niets aan kan veranderen, en werken met een veilig systeem. ( mijn vader heeft nogal wat schrik van het internet en van virussen ). Deze werkt met Windows XP en durft mij dan ook geen Linux laten installeren, ik moets een iets kapot doen. (terecht).

Om toch iets in die richting te proberen:
Kan ik mandriva op een USB stick installeren, Wel is waar met minder software daar de meeste Stick rond de 1 Gig draaien. En deze dan ook laten opstarten van USB.

Kris wij rekenen op U.( en bewonderen U ) Voor je verjaardag mag het een hele grote USB stick zijn.
Ik ga ook eens een kijkje nemen wat ik zelf kan doen op

http://home.tiscali.nl/berenstraat/

Maar dan moet ik zoals ik het heb begrepen, alles eerst op hun computer installeren voor de juiste instellingen en dat mag ik niet.
kris
Hoi Rio,

ik ben niet zeker of ik goed begrijp wat je precies wilt voor je ouders. blush.gif

Mandriva (de distributie) permanent op een usb stick? Niet doen, na een paar weken is je stick stuk.

Onze MCNLive op een USB stick zetten en draaien? Heel makkelijk. iso downloaden, op cd branden, PC met CD opstarten, USB stick in de usb port, en het grafische install programma starten, na 3 minuten ben je klaar. En nu kun je vanaf USB stick opstarten, veilig zonder hem te beschadigen.
(Van tevoren ff de howto lezen is handig).
MCNLive is daarvoor gemaakt :-)

Je hoeft helemaal niks op hun computer te installeren.
rio
Bedankt voor het verwittigen.
Mijn ouders doen geen emails open uit angst voor virussen (XP) Ik wil ze leren surfen en genieten van emails zonder angst.

Ik heb de nieuwe liveUSB uitgeprobeerd, voor mij het enige nadeel is dat ik geen veranderingen kan vast leggen.
In België hebben wij al een azerty toetsen bord, bij het inloggen zorgt dit al voor een probleem de letter M staat niet op dezelfde plaats. In belgië staat deze naast de L, in Nederland naast de letter N. Niet iedereen weet deze te vinden. Dit heb ik al ondervonden bij het uitlenen van de LiveCD.
Misschien kan dit al verholpen worden met een auto loggin, of je nu met MCNL inlogt of een auto loggin zou gbruiken je komt toch altijd in KDE terecht.
Om in te bellen gebruik ik Eagle USB. Deze kan ik niet installeren op de USB stick, dus telkens ik de USB inplug moet ik terug Eagle USB installeren en configureren.
Daar ik graag mensen meer wil laten weten van Linux ( LiveCD's uitleen omdat deze in het Nederlands is ), hoopte ik met de Live USB, instellingen vast te leggen en de nodige software bij te installeren, zodat deze maar hebben in te pluggen en uit te proberen.

Ik wil de mensen die ooit virussen hebben gehad leren kennis maken met Linux op een gemakelijke manier, dus zonder installeren. Via USB zag er goed uit.

Ik zoek dus naar oplossingen:
Als ik een tweede partitie op de USB zet als HOME paritie, worden de wijzigen dan op geslagen op deze HOME partitie?
Dan blijft de geïnstallerde software nog niet behouden.
Met deze stick wil ik PPS bestanden openen WORD bestanden en EXEL bestanden, dus moet ik Oo kunnen installeren.
Ook wordt er via email al eens een filmpje door gestuurd, KMplayer doet bij mij de meeste bestanden open.
Zelf een LiveCD of USB leren maken heeft ook geen zin daar elke computer anders is. (in belgie telenet, starlet, belgacom) allemaal andere instellingen( of misschien heeft het wel zin, ik weet wel niet waar te beginnen ).
Ik ga de wibsite http://home.tiscali.nl/berenstraat/ nog eens bekijken en diep nadenken.
kris
Nu begrijp ik het probleem.

Ik vrees dat MCNLive niet geschikt is voor wat jij zoekt.
mzee
(kris @ May 10 2006, 11:13 AM) [snapback]62755[/snapback]
Ik vrees dat MCNLive niet geschikt is voor wat jij zoekt.
Zou het nog niet te vlug opgeven. MCNLive Leuven heeft ongekende mogelijkheden ...

Misschien is het wel mogelijk dat zoonlief de eerste maal probeert alle settings te bewaren op de usb-stick. En dan papa bij het opstarten een konsole te laten openen en bv '/path/begin' te laten intikken. 'begin' is dan de naam van een shell-script dat alle settings herstelt.

Kan Rio eens wat meer info over zijn bakje geven? Hoeveel RAM? Tenminste 512 MB is nodig? Een usb-stick van tenminste 512 MB beschikbaar?

En ook welke zijn de typische settings. Heb al begrepen een Belgisch klavier. En eventueel de Firefox bookmarks. Maar hoe krijg je die modem aan de praat?

Groeten.

rio
Ik werk met een HP laptop
512 MB ram
USB 1 Gig Speciaal gekocht om dit te proberen.

Mijn inbel verbinding zet ik op met een script
#!/bin/bash
sudo eaglestat
sudo eaglectrl -d
sleep 35
sudo startadsl
Ook heb ik hier het sudoers file aan gepast

http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=5847

Deze heb ik wel eerst moeten instellen in eagle config op tiscali (nu starlet) gebruikers naam en wachtwoord.
Maar mijn vader heeft thuis kabel liggen, in België noemt dit telenet en hoe ik zijn instellingen moet ingeven moet ik nog uit zoeken. Onder XP is dit de modem inpluggen en wachten op een verbinding en dan werkt alles. (Het IP adress word door telenet aan de modem doorgegeven geloof ik????)

De voornaamst settings zijn eigenlijk het azerty toetsenbord en de internet instellingen.
Maar het moet niet op mijn computer werken, ik heb Mandriva 2006 geïnstalleerd en ben hier gelukkig mee. Het moet kunnen werken op de computer van mijn vader.
Het ziet er wel redelijk ingewikkeld uit maar ik ben wel geïntreseerd. Maar wat hebben mijn instellingen hiermee te maken?
Moet ik bij papa de instellingen niet proberen te bewaren.
Deze moet ook zijn emails kunnen binnen halen, dus gebruikersnaam, passwoord, pop instellingen en smtp instellingen en hopen dat ik niets vergeten ben. Het nadeel zij krijgen enorm veel filmpjes en pps bijlagen doorgestuurd. Zonder Oo denk ik niet dat je een pps openkrijgt.
Ik wil het proberen maar het wordt een heel script denk ik en ik ben geen programeur.
kris
rio,

voor mij, als niet NL sprekende, is het niet makkelijk te volgen, wat je precies nodig hebt en wat niet. ik dacht ook dat jouw vader het eagle usb probleem had.

1. kabel modem. je start de livecd. internet is er. je hoefd niets in te stellen.
2. Als je vader vooral MS Office bestanden wil openen, bewerken, maken - MCNLive heeft geen OpenOffice, en zelf met OpenOffice zien er pps bestanden niet uit. Je moet een Live Linux Systeem zoeken dat OpenOffice al ingebakken heeft.

Waarom pak je niet gewoon een MCNLive CD en start hem op op jouw vaders computer?
De usb stick -later- werkt op absoluut dezelfde manier, er is geen verschil, behalve dat je op een usb stick ook kunt schrijven.
mzee
(kris @ May 11 2006, 12:20 PM) [snapback]62817[/snapback]
Waarom pak je niet gewoon een MCNLive CD en start hem op op jouw vaders computer?
De usb stick -later- werkt op absoluut dezelfde manier, er is geen verschil, behalve dat je op een usb stick ook kunt schrijven.

Goede raad! Opvolgen!!

Denk, zoals Chris, dat je met telenet geen problemen zult hebben vermits MCNLLeuven het netwerk zal herkennen. Maar zeker ben ik niet : test het uit! Om het Belgisch klavier te hebben zet je bv "setxkbmap be" in dat 'begin'-scriptje.

Hieronder een paar lijnen uit mijn eigen 'begin'-script ;die je misschien op weg kunnen helpen (usb-stick gemount onder /mnt/win_e ) :
"
cp /mnt/win_e/mcnl/leuven/.bashrc /union/home/mcnl
cp -f /mnt/win_e/mcnl/.gvimrc /union/home/mcnl
cp /mnt/win_e/mcnl/k*rc /union/home/mcnl/.kde/share/config
cp /mnt/win_e/mcnl/leuven/bookmarks.html /union/home/mcnl/.mozilla/firefox/jv7rin2a.default/
echo 'set ruler' > /union/home/mcnl/.vimrc
mkdir /union/home/mcnl/bin
ln -s /mnt/win_e/mcnl/leuven/sqlite322/sqlite3 /union/home/mcnl/bin/sqlite3
export leu='/mnt/win_e/mcnl/leuven'
echo "user_pref(\"browser.cache.memory.capacity\", 16384);" >> /union/home/mcnl/.mozilla/firefox/jv7rin2a.default/prefs.js
"

Heb wel de karakteristieken van de computer van je vader nodig om verdere concrete hints te kunnen geven. Maar als Excell en Word voor jou een must zijn moet je elders (!) gaan zoeken!

Groeten,
rio
Nu ik weet dat ik de kabel modem niet moet instellen heb ik al een probleem minder.

Ik heb de livecd of usb nog niet bij mijn ouders kunnen testen daar ik thuis met een gebroken been zit en mijn ouders op het tweede verdiep wonen.
Wat ik thuis al wel kan proberen is het script van mzee op mijn computer uit te proberen tot dat ik er mijn weg een beetje in vindt, en dan later de instellingen van mijn vader zo proberen vast te leggen.
De reden dat ik geen andere distributie neem is omdat ik zelf enkele jaren met Mandrake werk (begonnen met mandrake 8.2 denk ik geleverd bij een starter van Linuxmagazine) Ook is deze livecd in het nederlands. Ik heb een knoppix cd maar deze is in het Engels wat het voor ouderen weer niet gemakelijker maakt.

Nu ik het weet van de kabel modem ga ik ze toch eerst kennis laten maken met MCNL live.

bij mij is /mnt/win_e al /mnt/removable
Een map /mcnl/leuven/vind ik niet en .bashrc is voor mij een verborgen bestand en vind ik ook niet. Ik ga een opstarten van de stick zelf misschien vind ik dan meer.
kris
Beterschap, rio smile.gif

Ik heb nog een oplossing voor het .be toetsenbord.
Op de LiveCD kun je de standaard opstart instelling niet veranderen, als je in KDE bent, is het maar een klik.

Maar op het moment dat je vanaf USB stick start, kun je een configuratie bestand op de usb stick wijzigen en het Belgische toetsenbord vanaf het begin instellen, is een makkie.
rio
Ben eens gaan kijken op de stick zelf en vind een heleboel verborgen bestanden en mijn usb is ook win_e. Dus ik kan beginnen.
Voor wat staat union eigenlijk?

Een probleem waar ik tegen loop voor op het internet te geraken is de fout melding, kan eagle usb niet installeren. Ik zal mij eens een ethernet modem moeten aanschaffen denk ik.

De klik rechts onder in de balk heb ik ook gevonden. Het is bij het opstarten, waarom een wachtwoord intypen als je gewoon inlogd. Waar in Nederland de M staat op het toetsenbord staat in België een comma en een vraagteken. En als root inloggen op een Livecd of USB heeft geen zin daar je toch niets kunt veranderen of installeren op de stick. Als je dan toch even root wil worden kan dit toch langs de konsole of gewoon even afmelden.

De knoppix cd start gewoon voledig op en dan kan men beginnen zoeken naar de instellingen. En in het geval van MCNL is het maar een klik.

Voor bij mijn ouders op het internet te gaan moet ik volgens mij niet veel veranderen heb ik al door. Alleen papa leren inlogen met een commaCNL inplaats van MCNL. Dit moet lukken al moet ik er een tekening bij maken. En zijn mails kan hij bij telenet zelf gaan bekijken, maar daar zal ik wel een grote tekening bij moeten maken voor ik dit uitgelegd krijg.

Tot nu toe al bedankt, ik had eigenlijk zelf een beetje verder moeten denken. Maar dat scriptje moet ik toch nog proberen.
Papa is wel 75 jaar en het is soms moeilijk om hem iets uit te leggen. Bewondering voor de ouderen die willen computeren kan geen kwaad.
kris
rio, ik zie, dat je onze MCNLive nog moet ontdekken :-)
Er is over nagedacht, waarom bij ons wel een root account en een gewone gebruiker is.
Probeer het gewoon, en je ziet het.

En de oplossing voor het be toetsenbord heb ik je ook gegeven. Kijk op de LiveUSB in het bestand syslinux.cfg.

Verborgen bestanden, geen idee hoe je die hebt gemaakt.

union heeft iets met UnionFS te maken.
mzee
(rio @ May 11 2006, 10:56 PM) [snapback]62862[/snapback]

Ben eens gaan kijken op de stick zelf en vind een heleboel verborgen bestanden en mijn usb is ook win_e. Dus ik kan beginnen.

Rio,

Als ik je een goede raad mag geven : lees eens grondig een basisboek over Linux. Zodat je weet
- wat verborgen bestanden zijn en waarom ze verborgen zijn.
- wat de inhoud van '.bashrc' kan zijn
- hoe je nieuwe mappen aanmaakt en waarom
- hoe je bestanden kopieert
- hoe je een 'soft link' aanlegt
- hoe je een configuratie bestand kan aanpassen
- ...

Dan zal je begrijpen wat er in dat 'begin'-scriptje staat en waarom.

En neem dan je tijd om MCNLLeuven te ontdekken : een parel van een LiveCD!

Groeten
rio
syslinux.cfg aangepast en werkt.

Ik heb nog maar 4 boeken gekocht en gelezen dat zal dan wel te weinig zijn zeker.
Ik heb geen verborgen bestanden gemaakt, alleen pas gevonden als ik van de stick zelf op start, en ze niet ga zoeken vanuit mandriva 2006. mijn verontschuldiging voor de onduidelijkheid. Ik dacht ze te vinden vanuit mandriva 2006.

De inhoud van .bashrc weet ik eerlijk gezegt niet
maar cp en ln ken ik wel sinds mijn eerste Linux instalatie.
Hoe ik mappen moet aan maken en bestanden kopieren weet ik ook
Wat verborgen bestanden zijn en waarom deze verborgen zijn weet ik ook, ik denk dan ook dat ik nergen iets gezegd heb dat ik dat allemaal niet weet. Dus begrijp ik eigenlijk deze opmerking niet goed.
Dat ik niet alles begrijp van Linux daar dient dan ook een forum voor dacht ik.

Ik heb wel gezegd dat ik niet kan programeren, en dat ik de Livecd moet leren kenen daar twijfel ik zelf niet aan; Maar als je mandriva 2006 op de computer hebt staan waarom dan een Livecd gebruiken. Nu heb ik een reden om mijn ouders (en andere mensen) kennis te laten maken met Linux.

Rechtstreeks inloggen en dan: Huidige sessie beëindigen en inlogen als ROOT kan toch ook en dan moet er niets aan gepast worden een cd bv. kan men ook niet aanpassen. Het is eigenlijk maar een tip. De knoppix cd die ik geprobeerd heb start volledig op. En deze dient ook om je systeem te herstellen als ROOT.
mzee
Excuus als mijn opmerking niet zo positief overgekomen is. Zeker zo niet bedoeld. En op een forum - zeker dit - mag je vragen stelllen en verwachten dat iemand je wat wijzer maakt. Ik wil daarom op een paar van je vragen / opmerkingen reageren.

Een map /mcnl/leuven/vind ik niet.'

De mappen 'mcnl' en 'Leuven' heb ik zelf aangemaakt om wat orde in mijn chaos te brengen. Naast 'Leuven" bevat 'mcnl' ook nog een map 'Jordaan' en een map 'Brugge'.
(rio @ May 12 2006, 09:41 PM) [snapback]62914[/snapback]
De inhoud van .bashrc weet ik eerlijk gezegt niet

'.bashrc' is een zeer belangrijk bestand waarmee je je bash-shell configureert. Bevat variablen, aliassen, functies, ... Ben er bijna zeker van dat ook je 'home' op Mandriva zo een bestand bevat want wordt bij het installeren aangemaakt.

'Programmeren is echt niet nodig. Wel dat je de programma's die je nodig hebt goed kunt gebruiken.

Maar als je mandriva 2006 op de computer hebt staan waarom dan een Livecd gebruiken
Omdat je met een livecd op stap kan en overal waar je bent je in je vertrouwde omgeving kan werken. Meer dan 'Leuven" en een usb-stick om je persoonlijke gegevens op te bewaren heb je niet nodig .. En je bent overal thuis!

Groeten
rio
Bedankt voor uw positieve reactie en de meer uitleg die je juist gegeven hebt.

Zoals gezegt heb ik niet veel ervaring met een LiveCD of USB. Ik heb er anders al veel gedownload. Maar het besturings systeem staat op de computer, waarom dan een LiveCD gebruiken.(antwoord heb je al gegeven). Knoppix in geval van problemen. Maar ik heb met Linux eigenlijk nog nooit problemen gehad. Het enige tot nu toe is het opzetten van mijn sagem USB modem.
Mijn enige nadeel dat ik heb onder vonden is het soms maken van een scriptje. (maar al doende leert men) Voor de gewone computergebruiker is dit soms al programmeren.

Op de USB heb ik het niet bekeken, maar .bashrc op de laptop heeft eigenlijk weinig inhoud.

Nog één vraagje :
Dat scriptje heb je dat gemaakt vanop de LiveUSB en op de USB geschreven of heb je dit gedaan van af de computer en zo op de LiveUSB geschreven. Of beter kan je dat schrijven vanuit de LiveUSB? Domme vraag want staat eigenlijk op de website dat men kan schrijven naar USB.
cp -f staat ook in je bestand. Doet deze het anders niet? (ik zal het wel ondervinden want ik probeer toch zonder -f).

En dat er een union file system bestond wist ik ook niet, maar ik heb hieruit begrepen dat het op alle of toch de meeste LiveCD word gebruikt.

Toch bedankt voor de goede ractie Maar ik ga wel problemen hebben met mijn sagem USB modem denk ik.
groeten rio.
mzee
(rio @ May 13 2006, 01:49 PM) [snapback]62988[/snapback]
waarom dan een LiveCD gebruiken.(antwoord heb je al gegeven). Knoppix in geval van problemen.
Op de USB heb ik het niet bekeken, maar .bashrc op de laptop heeft eigenlijk weinig inhoud.

Nog een andere reden om 'Leuven' te gebruiken met de optie 'copy2ram' is de snelheid : geen enkele harde schijf haalt de snelheid van RAM. Knoppix is niet slecht en was de eerste LiveCD maar je kan even goed of nog beter met Leuven al die problemen oplossen. Voor '.bashrc' zoek eens op www naar een paar voorbeelden : je zal verschieten wat je daar allemaal kwijt kan!

Dat scriptje heb ik onder 'Leuven' met gvim gemaakt en dan weggeschreven naar de usb-stick. Als ik nu dat 'Leuven' opstart met 'livecd fromusb copy2ram' dan is mijn eerste werk dat scriptje uitvoeren want het bevat mijn desktop zoals ik hem wil.

'cp -f' : die '-f' staat voor 'force' denk ik.De bedoeling is gewoon dat 'cp' altijd uitgevoerd wordt en je niet op vragen zoals 'Overwrite ...' moet antwoorden.

Hoe dat union file systeem juist in mekaar zit weet ik ook niet maar het laat je toe - in theorie - naar je CD te schrijven. Zo kun je vb programma's kopieren naar /usr/local/bin of zelfs /usr/bin of linken leggen naar die directories.

Groeten
rio
Alles begrepen (tot nu toe)
De -f staat voor force maar ik heb niet aan de vragen zoals overwrite gedacht.
Ik ben eens gaan kijken naar de mogelijk heden van .bashrc. Is niet echt voor de gewonen computer gebruiker, je moet al heel goed weten waar je mee bezeig bent.
bedankt voor de uitleg (ik ga mij ook eens een beetje verdiepen in het maken van een LiveCD komt veel bij kijken denk ik).
Rio
gast
Even voor de duidelijkheid over de USB variant van MCNLive: je veranderde instellingen, geinstallerde applicaties en gemaakte Abiword documenten zijn dus foetsie na een herstart??

P.S. Ik moest na het aanmaken van mijn MCN USB eerst nog runnen:
/sbin/lilo -M /dev/sda
anders bootte de USB stick niet (voor de zekerheid ook ff een "syslinux /dev/sda1" gedaan).
kris
(gast @ May 21 2006, 07:45 PM) [snapback]63533[/snapback]

Even voor de duidelijkheid over de USB variant van MCNLive: je veranderde instellingen, geinstallerde applicaties en gemaakte Abiword documenten zijn dus foetsie na een herstart??

P.S. Ik moest na het aanmaken van mijn MCN USB eerst nog runnen:
/sbin/lilo -M /dev/sda
anders bootte de USB stick niet (voor de zekerheid ook ff een "syslinux /dev/sda1" gedaan).

lilo geinstalleerd? Je bent de eerste die dat deed ...
De bootloader voor een fat16/fat32 bestandssysteem op de stick is syslinux.
De scripts installeren syslinux automatisch, dus zij doen: syslinux /dev/sd(x)1

Welk script heb je gebruikt, vanuit het menu ?
gast
Het script dat ik gebruikte was uit het menu van de "Jordaan Xfce" versie (de "nofdisk" versie).

Maar goed: kan ik veranderingen/instellingen/applicaties opslaan op mijn USB stick? En zo ja: hoe?
kris
(gast @ May 21 2006, 08:01 PM) [snapback]63535[/snapback]

Het script dat ik gebruikte was uit het menu van de "Jordaan Xfce" versie (de "nofdisk" versie).

Maar goed: kan ik veranderingen/instellingen/applicaties opslaan op mijn USB stick? En zo ja: hoe?

http://home.tiscali.nl/berenstraat/usblive.htm

zie: How can I save my documents and settings?

En nu nog voor diegene, die dit onderwerp lezen en onervaren linux gebruikers zijn:
aub niet lilo installeren, en vooral niet in de MBR van sda, per ongeluk maak je je bootloader op de interne sata schijf stuk.

gast
O. oh. Ik zie het antwoord op mijn "veranderingen opslaan" vraag al staan, helemaal onderaan http://home.tiscali.nl/berenstraat/usblive.htm

Oeps.. RTFM. Hi hi.
kris
gast, je bent een ervaren linuxer, of?

Wij hebben geen script, om de settings te saven, in Jordaan en Leuven. (Alleen in de oude Brugge versie)
Gewoon de mappen /home/mcnl/ en /etc (of /root, als je als root werkt) opslaan op de usb stick, en de volgende keer weer terugzetten. Uitloggen, weer inloggen.
gast
Het lijkt wel een chat-box. Hi hi. Bedankt voor de "lilo boot record" tip. En voor de instellingen tip.

Ik heb weer een vraagje. Hoe stelt MCNLive de MBR van je USB stick dan in? Gebeurt dat met "syslinux /dev/sda1"? Als dat zo is vind ik het raar dat ik voor Live Linux distro's op mijn USB Stick altijd de lilo truuk gebruiken moet. Gek he? bye.gif

P.S. Als serial ata schijven onder Linux /dev/sda zijn, wat is dan mijn USB stick? /dev/usbstick? Sorry voor de stomme vragen hoor. blush.gif

kris
* Als je geen sata schijf hebt, en geen externe usb schijf, en geen cardreader, is je usb stick: /dev/sda, de tweede stick: /dev/sdb enzovoort

* er zijn verschillende scripts. ze schijven een piepklein bestandje, een soort basis mbr.bin, om een mbr te creeren, alleen de nofdisk doet dat niet, in de meeste gevallen is er namelijk een werkende MBR op de stick, als ie geformateerd is.
En ze schrijven syslinux op de eerste partitie van de stick.

Ik vermoed dat andere live versies iets met je mbr hebben gemaakt :-)
Lilo is in ieder geval over het algemeen niet nodig. Lilo is een bootloader voor normale harddisks, niet voor Flash Memory Drives.

Maar, als het nu werkt, prima.
gast
Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg. smile.gif

Ik begrijp nu dat als ik een serial ata schijf ga kopen dan gaat mijn stickie /dev/sdb heten (en de s-ata schijf /dev/sda). Vandaar oppassen met dat lilo gebeuren!

Waarom sommige live USB distro's niet willen booten is mij ook een raadsel.... blush.gif
sierd
beste mensen
Ik heb mijn usbstick geinstalleert met mcnlive maar als ik nu op starten wil vanaf mijn usblivestick zegt de computer dat er geen besturingssysteem opstaat hoe kan dit en wat moet ik hier aan doen

Gul Dukat
Welke optie heb je genomen om op je MCNLive op je USB-stick te installeren? Welke MCNLive-versie gebruik je?
En ondersteund jouw moederbord/bios ook daadwerkelijk het booten van een USB-stick?
kris
Hoi sierd,

(sierd @ Sep 10 2006, 02:07 PM) [snapback]70573[/snapback]

beste mensen
Ik heb mijn usbstick geinstalleert met mcnlive maar als ik nu op starten wil vanaf mijn usblivestick zegt de computer dat er geen besturingssysteem opstaat hoe kan dit en wat moet ik hier aan doen

Dat is een melding van je BIOS. Is jouw computer wel in staat om vanaf USB te starten? Hoe heb je de volgorde van je BIOS ingesteld?

Hier vindt je (in het Engels) meer info, ook over BIOS instellingen etc:

http://www.mcnlive.org/usblive.htm

Als je er niet uitkomt, vraag hier. En geef info over je computer, hoe oud, wat je ehbt in de BIOS gevonden etc.

--chris
sierd
beste cris
bedankt voor de info hij boot nu van de usb. maar nu krijg ik een fout melding dat er een fout staat in syslinux.cfg weet iemand hoe ik dit moet oplassen
sierd
oplassen = oplossen
kris
Welke foutmelding krijg je precies? Wat zie op het scherm? Wat zijn de laatste meldingen?

We hebben meer informatie nodig.

* Welk soort computer? Notebook? desktop? Welk merk, model?

* Wat zijn de BIOS instellingen? USB-HDD, of USB ZIP? of anders?

* Welk script heb je gebruikt om de USB stick te installeren?
sierd
computer: minitower, intel 2600+, 512mb ram
bios: usb-hdd
usbscript: usb-hdd
foutmelding: er staat een fout in syslinux.cfg
dit zet dan mijn scherm vol en dan krijg ik boot keuze. daar kan ik commandos geven wat ik wil maar nix werkt.

ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven
kris
(sierd @ Sep 10 2006, 06:24 PM) [snapback]70600[/snapback]

foutmelding: er staat een fout in syslinux.cfg

dit zet dan mijn scherm vol en dan krijg ik boot keuze. daar kan ik commandos geven wat ik wil maar nix werkt.

ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven

Je krijgt een Nederlandse foutmelding: 'er staat een fout in syslinux.cfg' ???

Wat bedoel je met: 'dit zet dan mijn scherm vol' ? Welke boot keuzes krijg je? Wat staat er precies?

Nog meer vragen:

* Welke MCNLive versie?
* Welke indeling heeft je usb stick? Een partitie? Hoe groot is de stick?
* Heb je na het installeren iets gewijzigd op de usb stick?

* Is dat de eerste keer dat je met Linux werkt?
* Heb je na de download van het iso bestand de md5sum gecontroleerd?
* Op welk medium en met welke snelheid heb je de iso gebrand?

Sorry, maar ik heb deze foutmelding nog nooit gezien, het is mogelijk dat:
a) de iso niet goed was en/of het kopieren naar de usb stick is mislukt
B.) dat je BIOS nog steeds een probleem heeft
c) dat je een bootcode moet gebruiken om te kunnen booten
sierd
ik heb het probleem al op gelost ik heb het bestand aangepast en hij werkt nu wel maar als nog bedankt voor je hulp.

ps. ja ik heb al 3 jaar een server met linux(redhat)
kris
(sierd @ Sep 10 2006, 06:43 PM) [snapback]70604[/snapback]

ik heb het probleem al op gelost ik heb het bestand aangepast en hij werkt nu wel maar als nog bedankt voor je hulp.

ps. ja ik heb al 3 jaar een server met linux(redhat)

laugh.gif

Oke, en wat was het?
sierd
hij zocht het bestand nog op de cdrom weet ook niet hoe dat komt maar nu niet meer
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.