Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: USB Stick - copy2ram - opslagmedium - customize
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
kris
Ik heb een PB met vragen over MCNLive ontvangen, die zeker ook interessant voor andere mensen zijn:

Ik weet al wat ik voor m'n verjaardag ga vragen

Juist! Een lekker grote USB-stick! (misschien een idee om je te laten sponsoren door USB-stick fabrikanten? )

Nou wil ik die USB-stick natuurlijk ook als opslag gebruiken, en genieten van razendsnel werken met Copy2Ram!

Nu is mijn vraag of dat ook automagisch kan worden ingesteld, via een af ander editbaar bestand wat ik dan wijzig op die USB stick. Dit zou zeer handig zijn!

Verder is het natuurlijk ook wel leuk om de boel een beetje te "Customizen". Is het mogelijk om jouw LiveCD als basis te nemen (m.b.v. mklivecd) voor een besturingssysteem, daar dan m'n eigen programma's en instellingen aan toe te voegen, deze dan weer op cd(rw) branden, en deze dan weer op USB te zetten? DIt zou NOG beter zijn, want dan is het gewoon een helemaal naar eigen smaak gemaakt besturingssysteem wat ook nog eens zonder problemen in elke computer kan worden gestoken en daar gebruikt.

Verder: Is het mogelijk als je de livecd op usb hebt staan, en deze start via Copy2Ram (of normaal) je harddisk als opslagmedium te gebruiken? Dit zou ook wel handig zijn, anders heb je niks (bij gebruik van de livecd dan) aan je Harddisk. Vanzelfssprekend kun je daar natuurlijk ook nog altijd XP opzetten.

Alvast bedankt! (Tis wel een lap tekst geworden zeg )
kris
Nou wil ik die USB-stick natuurlijk ook als opslag gebruiken, en genieten van razendsnel werken met Copy2Ram!
Nu is mijn vraag of dat ook automagisch kan worden ingesteld, via een af ander editbaar bestand wat ik dan wijzig op die USB stick.

Op het moment dat je opstart met livecd copy2ram is na het kopieren naar het RAM je USB Stick vrij , en je kunt hem gebruiken als normaal opslagmedium. USB stick wordt automatisch gemount.
Als je de functie copy2ram niet kunt gebruiken (vanwegen gebrek aan intern geheugen), is dat een kwestie, hoe je stickie is gepartitioneerd. Met een partite: nee, omdat deze partitie dan read-only is gemount. Met twee partities: ja, je kunt schrijven op de tweede. Automatisch gemount.

Is het mogelijk als je de livecd op usb hebt staan, en deze start via Copy2Ram (of normaal) je harddisk als opslagmedium te gebruiken?

Zoals bij de LiveCD worden ook bij LiveUSB de partities op de HD automatisch gemount, en je kunt erop schrijven zoveel je maar wilt.

Meer info hier:
http://home.tiscali.nl/berenstraat/usblive.htm
kris
Verder is het natuurlijk ook wel leuk om de boel een beetje te "Customizen". Is het mogelijk om jouw LiveCD als basis te nemen (m.b.v. mklivecd) voor een besturingssysteem, daar dan m'n eigen programma's en instellingen aan toe te voegen, deze dan weer op cd(rw) branden, en deze dan weer op USB te zetten? DIt zou NOG beter zijn, want dan is het gewoon een helemaal naar eigen smaak gemaakt besturingssysteem wat ook nog eens zonder problemen in elke computer kan worden gestoken en daar gebruikt.

Je wilt in principe je eigen LiveCD/LiveUSB versie maken. Dat kan :-)
MCNLive als basis nemen kan theoretisch, maar niet praktisch. Omdat MCNLive geen HD installer heeft.

Hoe je een eigen versie maakt:
http://home.tiscali.nl/berenstraat/howto_en.htm

Op dit moment heb ik de nieuwe mklivecd scripts met copy2ram nog niet klaar in een rpm, duurt nog een tijd.
kris
En hier even voor diegene, die het principe LiveUSB niet kunnen duidelijk zien, omdat ze geen USB Stick hebben.

Op de stick worden alle bestanden, die ook op de CD staan, gekopieerd, eentje is veranderd (syslinux.cfg in plaats van isolinux.cfg), en er wordt de syslinux bootloader geinstalleerd op de eerste partitie. Dat is alles. Dus, op de stick staan bij MCNLive Leuven ca. 330 MB.

LiveUSB is hetzelfde als LiveCD, alleen op een ander medium. En in het geval van copy2ram (of bij een tweede partitie) kun je op dit medium (anders dan op een CD), ook schrijven zoals op een harde schijf.

Bovendien kun je de opstart procedure van het Live systeem zelf aanpassen:

How to customize the boot process?
The file syslinux.cfg on your pendrive determines the boot process, the boot arguments, the look and feel. You can edit it/replace it with your own version.
Make a backup, copy it to your harddisk, open it with a simple texteditor. You can create your own 'label'. An example. My own computer got an Intel Extreme Graphics 2 onboard card, which has some problems when booting without a cheatcode. I need the bootcode: noxauto xres=1280x1024 xbpp=24. And additional I want the copy2ram feature :-). So, I just add a third entry to the syslinux.cfg, because I am too lazy to type all this stuff, even too lazy to type 'livecd'. This is my label:

label shuttle
kernel vmlinuz
append livecd=livecd initrd=initrd.gz root=/dev/rd/3 keyb=us vga=788 fromusb noxauto xres=1280x1024 xbpp=24 copy2ram

All I have to do when booting is to type: shuttle, and hit enter. You can add here all boot codes you need, the noapic nolapic, or splash=silent, you may want to not automount the harddisk (fstab=noauto,ro) and so on. You can add as many labels as you like. Just don't forget the fromusb code ;-)

http://home.tiscali.nl/berenstraat/usblive.htm
XplodingForce
Ok, Bedankt! icon_frown.gif

Vooral je laatste reactie was iets waar ik opzoek naar was, het is dus mogelijk om via het editen van dat config bestand Automatisch met Copy2Ram op te starten. Ik heb genoeg RAM (1024 MB)

Ik denk dat ik dan maar een m'n eigen LiveCD ga maken!
Alleen is het jammer dat ik het dan niet op USB kan zetten, zodat ik het ook op een andere pc ff kan laten zien (Of is dat makkelijk te maken? Niet zeker, jij hebt er ook vast veel werk aan gehad. Of is jouw werk onder GNU License verkrijgbaar icon_cheesygrin.gif )

Thnx voor alle uitleg!

Greetz, XplodingForce

p.s. (sorry dat ik er niet gelijk een topic van heb gemaakt, maar eerst zou het een kort berichtje worden, niet de moeite waard om te posten, het wert alleen iets langer razz.gif )
kris
Je eigen LiveCD bouwen - go, Xploding --> we gaan hier door:
http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=6479

En wat de scripts betreft, we zijn hier met Linux en Mandriva en GPL bezig. Waarom denk je, zou je iets missen als je je eigen LiveCD gaat bouwen huh.gif
XplodingForce
Ey,

Ja, ik had het topic ook al gelezen, en zou graag mee willen helpen.
Ik ga gewoon eerst dit weekeind m'n eigen LiveCD maken, en dan kijk ik verder.

Dat van dat USB-script was omdat jij in jouw topic had geschreven dat dat je eigen script was, ik weet niet of jij dat wilt delen? En of het mogelijk is om EN een USB installer EN een HDD installer op 1 LiveCD te zetten?

Greetz --XplodingForce--
kris
Oh daaarom. de mklivecd scripts, die de iso bouwen, zijn een GPL projekt.

Met 'mijn' scripts bedoelde ik, dat ik heb iets toegevoegd aaan de scripts, en alle toevoegingen en wijzigingen deel ik met de ontwikkelaars van de scripts. En het is dan ook GPL.
Het is een kwestie wanneer en of ze het willen implementeren. Je ziet de discussie erover op de livecd-users list. De website van berlios.de met de emails is net down, ik kan dus de link niet geven.

Bovendien zet ik 'mijn ' scripts, als ik de tijd vind, ook op mijn websites om te downloaden. En alle scripts zijn trouwens ook op de CD zelf te vinden, het is een goede oefening op zoek te gaan waar ze zijn tongue.gif De licentie staat in de scripts smile.gif

HD installer is er niet. Ik ben benieuwd of de nieuwe crew het werkend krijgt.
XplodingForce
Ey,

Ow ja. Mandriva One is natuurlijk anders gemaakt. Daar zit wel een HD installer in.
Is het niet mogelijk om die installer van de One cd te plukken?

Greetz, XplodingForce
kris
(XplodingForce @ May 13 2006, 11:20 AM) [snapback]62961[/snapback]

Is het niet mogelijk om die installer van de One cd te plukken?

http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=6292
XplodingForce
Ok,

Ik zie het, dat is dus vastgelopen. Jammer!
En ik kom waarschijnlijk dit weekend er ook niet aan toe om een liveCD in mekaar te knutselen, school icon_cry.gif

--XplodingForce--
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.