Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Squid niet aan de praat?
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Cafun
Hallo mensen,

Ik krijg Squid niet geconfigureerd.
Ik zal het even uitleggen.

Ik heb Squid geïnstalleerd met een .rpm bestandje (via urpmi). Dat ging allemaal goed.
Nu wil ik hem configureren. Dan ga ik naar Webmin. Als ik dan op 'Squid Proxyserver' druk, krijg ik de foutmelding:
Your Squid cache directory /var/spool/squid has not been initialized.This must be done before Squid can be run.

Dan druk ik op initialized, maar dan krijg ik deze foutmelding:

Initializing the Squid cache with the command squid -f /etc/squid/squid.conf -z ..

FATAL: Could not determine fully qualified hostname. Please set 'visible_hostname'

Squid Cache (Version 2.5.STABLE3): Terminated abnormally.
CPU Usage: 0.050 seconds = 0.010 user + 0.040 sys
Maximum Resident Size: 0 KB
Page faults with physical i/o: 354

Weet iemand wat ik fout doe en wat ik moet veranderen?
(ik heb ook SquidGuard geïnstalleerd)
Ik zal wel iets in squid.conf moeten doen, maar ik weet niet wat. Ik dacht dat ik dat via Webmin kon doen..

Alvast bedankt
Cafun
Oeps, sorry heb hem in het verkeerde forum geplaats.. Kan iemand deze even verplaatsen naar het goed?
Nogmaals excusses.
Tux Brothers
[quote=Cafun]Oeps, sorry heb hem in het verkeerde forum geplaats.. Kan iemand deze even verplaatsen naar het goed?
Nogmaals excusses.[/quote]
Bij deze :wink:
Kijk ook even in het andere topic.
Cafun
welk andere topic?
Cafun
Ik heb mijn mandrake opnieuw moeten installeren en nu geeft hij die fout niet meer aan..
Nu eens kijken of ik hem goed kan configureren..
Cafun
Hmm.. Ik krijg Squid niet gestart.. Althans.. als ik gewoon 'service squid start' doe, dan zegt hij gewoon 'ok', maar als ik bij mijn server monitor ga kijken krijg ik een kruisje door Squid. Dat hij dus niet gestart is.
Het gekke is, dat als ik op een computer de proxy ingeef dat ik wel een bericht van Squid krijg. Dan zegt hij dat mijn 'access denied' is.. Weet alleen niet hoe ik hem nou goed kan instellen.. Ik kom niet echt uit dat squid.conf bestandje.. Ik kan ook Webmin gebruiken, maar dan zie ik het nog niet echt hoe ik alles kan instellen.

Wat ik ermee wil:
Dat iedereen in het netwerk (10.0.0.138 t/m 10.0.0.200) gebruik kan maken van de proxyserver zonder daarvoor hoeft in te loggen.
De cache grootte wil ik ook nog instellen (rond de 500MB wil ik die maken).

De werkstations krijgen via DHCP een ip adres. Is het misschien mogenlijk dat daar gelijk de proxy server wordt ingesteld? Moet dat echt in de DHCP server gebeuren? Even voor de duidelijkheid: het internet wordt geregeld via een Speedtouch Router. In mijn server zit maar 1 netwerkkaart. Weet niet of het dan kan.

Kunnen jullie mij hier alsjeblieft mee verder helpen? Alvast bedankt!
Tux Brothers
Een goede grafische tool voor Squid is Webmin.
De cache is wel erg groot met 500MB het is me wel vaker opgevallen dat je dan soms met verouderde info zit, 50 MB lijkt me meer op zn plaats tenzij je met ISDN/telefoonlijn vastzit aan het internet.In de DHCP (dhcpd.conf) server kun je je een router optie meegeven aan de client en de DNS
CODE
option routers <ipadres router- in dit geval je squid machine>;

option domain-name-servers <IP adressen van je DNS servers>;

Wil je het op een makkelijke manier doen (lees grafisch) kijk dan even in dit topic:
http://www.mandrakeclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=339
Ook kun je de "briljante dhcpd.conf" van kj gebruiken in dit topic en editten.
Succes
Cafun
Bedankt, ik ga er eens naar kijken!
Tux Brothers
Is het voor huis,tuin en keuken gebruik of een bedrijfsnetwerk ?
Cafun
Het is voor huis,tuin en keuken gebruik hoor.
Tux Brothers
Installeer even via urpmi de Firestarter, probeer hem, en als het niets is gooi je hem eraf :wink:
Maar ik denk dat je dit wel te gek vind, stond ook in de Linux Format als "Pick off the month"
Cafun
Ik zie de optie voor een proxy server nergens staan... :S
kayjay
QUOTE(Cafun)

Dat komt ook omdat firestarter niks met een caching proxy te maken heeft.
Overigens is 500mb niet verkeerd voor een cache. De vraag is of het nodig is. Het hangt af hoeveel je browsed. m.a.w. hoe lang is de TTL en hoeveel users heb je ?

Hamvraag bij deze is:
Wil je een gateway of wil je een caching proxy. Of wil je allebei?
Wil je allebei: iptables en squid
caching proxy: squid
gateway: iptables

Firestarter is een frontend voor iptables en webmin is een frontend voor o.a. squid en squidguard
Cafun
nee, wil alleen caching.. dus squid.. Ik wil die met de Drake Wizard uitvoeren.. Alleen op het eind geeft hij in ee console een foutmelding aan.. Maar daarover post ik zometeen nog wel een berichtje als ik er zelf niet aan uitkom.
Tux Brothers
QUOTE(Cafun)

Dat staat bijna helemaal aan het begin :wink:
Cafun
Als ik via Drak Wizard Squid instel dan zegt hij op het laats dat het met sukses is gelukt. Echter als ik dan in de console kijk (zo start ik hem) dan staat er dit:

CODE
squid dead but subsys locked

FATAL: Could not determine fully qualified hostname.  Please set 'visible_hostname'

Squid Cache (Version 2.5.STABLE3): Terminated abnormally.

CPU Usage: 0.060 seconds = 0.010 user + 0.050 sys

Maximum Resident Size: 0 KB

Page faults with physical i/o: 347

/etc/rc.d/init.d/squid: line 147:  5005 Aborted                 (core dumped) $SQUID -k check

Starting squid:                                                 [  OK  ]

Weet iemand misschien wat er is.. Ik vermoed dus dat ik diee visible hostname erin moet zetten, maar ik weet niet precies waar.. kan iemand bij uit de brand helpen.. als dat is gelukt dan denk ik dat het wel gaat.
HJH
http://www.linuxfocus.org/Nederlands/March...rticle235.shtml

Lees dat.
Dan weet je ongeveer hoe, wat en waar.

Hendrik-Jan
Cafun
Ok bedankt, ik ga het vanmiddag eens uitpluizen
kayjay
in /etc/squid/squid.conf moet je ergens zoeken naar die betreffende hostname en deze invullen.

Ik ben niet bekend met squid wizardjes.. ik ben wel redelijk bekend met de caching functie van squid en hoe squid.conf aan te passen op de commandline.
Maar nu niet.. Ik zit op me werk :/
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.