Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Linux in Win XP netwerk
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
first time user
Ik ben zojuist overgestapt naar Linux mandriva 2006 free. Voordat ik dit installeerde had ik een netwerk tussen 3 normale pc's met windows XP Pro en een laptop met ook windows XP Pro. Dit alles wordt aan elkaar gekoppeld met een door KPN verstrekt Siemens gigaset SX551 WLAN modem (ookwel KPN EXPERIA BOX genoemd).

Nu werkt het internet op alle pc's en ook het netwerk tussen de Windows pc's werkt naar behoren.
Probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg mijn Linux pc hiermee te verbinden. Deze pc zegt dat hij geen werkgroepen kan vinden als ik samba shares open. Ik heb echter wel al de juiste werkgroepnaam in de samba configuratie ingevoerd.

Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

een Linux-noob smile.gif
Gul Dukat
Heb je al geprobeert om je Mandriva-pc te pingen vanuit je Windows-pc?

ping ip.adres.van.windowspc

first time user
(Gul Dukat @ Aug 24 2006, 06:01 PM) [snapback]69374[/snapback]

Heb je al geprobeert om je Mandriva-pc te pingen vanuit je Windows-pc?

Heb ik net gedaan in twee richtingen.
Vanuit een windows pc krijg ik een time out
Vanuit de linux pc werkt het wel.
Kareltje
Dan zou je eerst de firewall in Linux uit moeten zetten, waarschijnlijk is dat de "boosdoener"
De firewall zet je uit via het M(andriva) C(ontrol) C(enter) --> Veiligheid.
Probeer daarna nog eens te pingen.
Gul Dukat
Probeer de firewall eens uit te zetten op je Mandriva-pc. Systeem>Configuratie>Uw computer configureren>Veiligheid>Een persoonlijke firewall instellen teneinde de computer en het netwerk te bescheremn>en vink dan Alles aan>Ok en probeer vervolgens nogmaals je Mandriva-pc te pingen vanuit je Windows-pc.
first time user
(Gul Dukat @ Aug 24 2006, 07:29 PM) [snapback]69382[/snapback]

Probeer de firewall eens uit te zetten op je Mandriva-pc. Systeem>Configuratie>Uw computer configureren>Veiligheid>Een persoonlijke firewall instellen teneinde de computer en het netwerk te bescheremn>en vink dan Alles aan>Ok en probeer vervolgens nogmaals je Mandriva-pc te pingen vanuit je Windows-pc.

Pingen is nu wel gelukt. Maar ik krijg nog steeds dat hij geen enkele werkgroep kan vinden sad.gif
Gul Dukat
Bevinden de pc's zich wel in hetzelfde IP-bereik? Heb je op beide pc's wel mappen gedeeld?
En ik zou dit even doornemen, vooral het Samba-gedeelte:
http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=2723
first time user
(Gul Dukat @ Aug 24 2006, 07:53 PM) [snapback]69384[/snapback]

Bevinden de pc's zich wel in hetzelfde IP-bereik? Heb je op beide pc's wel mappen gedeeld?
En ik zou dit even doornemen, vooral het Samba-gedeelte:
http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=2723

Ik kan melden dat alle pc's zich binnen hetzelfde IP-bereik bevinden. Op de XP computer heb ik mappen gedeeld. Op de Mandriva PC naar mijn weten niet, maar dat wil ik ook eigenlijk niet.
davo
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad. Ik logde toen in op mijn XP machine zonder paswoord, dus eigenlijk gewoon een standaard installatie met 1 user zonder paswoord.
Toen ik er een paswoord voor instelde (in xp he), toen kon ik vanuit mandriva inloggen op mijn xp bak en de gedeelde mappen zien.

Dus is mijn vraag: heb jij een paswoord ingesteld voor de user in xp?
Kareltje
Heb je de SMB-service ook gestart?
Kijk anders in het MCC - Systeem - systeemdiensten in- of uitschakelen of daar een smb-proces draait. Zo neen, dan kan je 'm daar starten.
Ook kun je in Konsole (als root) smb -status [enter] typen.

Hoe probeer je eigenlijk contact te maken? Middels Konqueror? Of middels de smb-instellingen? Koppelpunten? Het icoontje op je bureaublad?

Je kunt ook het veiligheids-niveau (tijdelijk) verlagen, door bij de smb-instellingen (/etc/samba/smb.conf) de security (staat standaard op "user") te veranderen in "share".
Gul Dukat
(first time user @ Aug 25 2006, 02:22 PM) [snapback]69523[/snapback]

Ik kan melden dat alle pc's zich binnen hetzelfde IP-bereik bevinden. Op de XP computer heb ik mappen gedeeld. Op de Mandriva PC naar mijn weten niet, maar dat wil ik ook eigenlijk niet.

Dus wat je wilt is dus eigenlijk, dat je vanuit je Mandriva-pc bestanden kunt benaderen op je Windows-pc en zonodig kopieren naar je Mandriva-pc? Juist?
Heb je da een firewall draaine op je Windows-pc? zo ja, heb je het IP-adres van je Mandriva-pc dan toegevoegd aan de vertrouwde IP-adressen in je firewall? Of nog makkelijker, probeer je firewall in Windows eerst eens uit te zetten en kijk dan of je uberhaupt bestanden kunt benaderen op je Windows-pc.

Let wel, mocht je geen firewall geinstalleerd hebben, dat Windows XP vanaf SP-2 standaard een firewall installeert en deze ook gelijk activeert. Deze kun je uitzetten in het configuratie-scherm (het bekende rode muurtje).
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.