ThunderAce
Mar 12 2004, 10:38 AM
Hallo,
Zoals ik elders ook al gepost heb, ben ik bezig met een Linux server aan het opzetten in het bedrijf waar ik werk. Dit alles is een test, maar wie weet waar het toe kan leiden.
Ik ben pas twee weken bezig met Linux en ben dus nog steeds een Newby.
Ik probeer dus gelijk aan te tonen op mijn werk, dat je helemaal geen wizzard hoef te zijn om met Linux te werken.
Ik ben nu echter aangekomen op het punt waar ik DHCP DNS moet gaan starten. Van wat ik snel gezien heb lijkt het me een niet al te groot probleem. Echter nu bleek weer dat ik niet alle pakketten heb en moest er weer gedownload worden. Maar ik had de server al geconfigureerd voor het netwerk dat ik op ga zetten. Nu kan ik steeds wanneer ik het net op moet de netwerkkaart instellingen wijzigen maar dat vind ik zo,n gedoe. Dus dacht ik ik zet er een tweede netwerkkaart in voor de verbinding naar Internet.
Dan kan ik de server als router instellen naar ons eigen netwerk. Met als voordeel dat de Linux werkstations die inloggen op het subnetwerk, gelijk allemaal Internet hebben.
Ok een heel verhaal. Nu komt mijn eerste vraag (zullen er ongetwijfeld meer komen).
Ik kan mijn tweede netwerkkaart niet instellen. In apparaatbeheer wordt hij wel gezien. Maar bij netwerkconfigureren zie ik alleen de eerste netwerkkaart. Hoe kan ik dus bij de instellingen komen van mijn tweede netwerkkaart.
Tux Brothers
Mar 12 2004, 10:48 AM
Probeer even de gehele wizard in advanced mode te doorlopen en kijk even of ie dan gezien wordt.
Wat voor kaartje is het BTW?
ThunderAce
Mar 12 2004, 11:03 AM
[quote=Tux Brothers]Probeer even de gehele wizard in advanced mode te doorlopen en kijk even of ie dan gezien wordt.
Wat voor kaartje is het BTW?[/quote]
Dat heb ik al geprobeerd. Het kaartje is een 3com5 ....nogwat.
Het tweede kaartje is dezelde als het kaartje dat er al inzat. Hij wordt ook wel gevonden want bij netwerkinterfaces zie ik dat er twee 3com kaarten staan. Maar zodra ik deze wil configureren, configureer ik steeds dezelfde. Namelijk Eth0.
In netwerkconfigurateie zie ik ook alleen die eerste kaart.
Kan ik eventueel een kaart disabelen zoals in windows?
Dan kan ik ze een voor een instellen. :idea:
ThunderAce
Mar 12 2004, 03:23 PM
Hmm ik heb gevonden hoe de netwerkkaarten uit te schakelen. Maar dat hielp ook niet.
:?
Tux Brothers
Mar 12 2004, 05:25 PM
Heb je ergens nog een Realtek kaartje liggen ?
Die doen het altijd erg goed onder Linux, ik heb zelf ook nog al wat probleempjes gehad met 3Com kaarten (aangezien ik die altijd gebruik).
Je zou ook nog een andere driver kunnen proberen voor die kaart, en wat je ook nog zou kunnen doen is het configureren met drakxconf zodat je niet met de grafische toestanden zit.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.