Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: kunnen 2 distros 1 /boot delen?
MandrivaClub.NL > Forum > Overige Linux distributies
mr rogers
Yoooo,
een vriend van me vroeg me of ik wist of je 2 distro's een zelfde /boot kunt laten gebruiken.
Dus 2 verschillende root partities, maar 1 boot partitie voor beide distro's.

Ik kon niet direct iets vinden op google, en ik ben zelf ook wel eens benieuwd.
Weet iemand hier meer van?

oja, ik wist niet echt waar het topic te zetten, maar aangezien het niet echt mandriva-specifiek is heb ik het hier gezet
Kareltje
Ik heb dat nog niet geprobeerd, ik heb wel een /home gedeeld onder 2 installaties, te weten Mandriva en Kubuntu.
Dit kan niet zomaar, je dient daarvoor wel het een en ander aan te passen. De user heeft, behalve een naam, ook een nummer.
Trucje: maak een user aan onder Kubuntu. Kijk in Kubuntu, wat het nummer is van de user.Installeer hierna Mandriva, maar maak geen user aan. Log in als root en maak dan een user aan, met dezelfde naam & nummer. Je kunt dan die /home aankoppelen.

Waarschijnlijk kan je dezelfde truc uithalen met boot, maar ik denk, dat het voor jezelf er niet overzichtelijker mee wordt, omdat er diverse bestanden met dezelfde naam komen te staan.
mr rogers
Maar theoretisch zou het dus moeten mogelijk zijn? (mits enige aanpassingen)
Praktisch is het wss niet erg simpel.

Als ik eens een testbakje tot mijner beschikking heb zal ik zeker eens een gedeelde home proberen. Ik ben benieuwd of het die maat van me zal lukken om een gedeelde boot te maken.

Alleszins bedankt voor de tip van die user naam en nummer.
Kareltje
(mr rogers @ Oct 14 2006, 09:39 PM) [snapback]72354[/snapback]

1. Maar theoretisch zou het dus moeten mogelijk zijn? (mits enige aanpassingen)
2. Alleszins bedankt voor de tip van die user naam en nummer.

ad 1.: ja, je kunt in principe alles aankoppelen aan Linux, dat is het leuke. Practisch lijkt het mij niet, in geval van /boot
ad 2.: dat van dat nummer was ik achter gekomen, toen Kubuntu ging mekkeren, dat de nummering niet klopte. Toen ik in Mandriva na een installatie erachter kwam, dat je met de hand een willekeurig nummer kunt toekennen, was het probleem snel opgelost. smile.gif
Maak bij een geïnstalleerde Mandriva een nieuwe user aan, dan zie je wat ik bedoel. ;).gif
't Scheelt een hoop ruimte en is vooral practisch i.v.m. back-ups enzo, je hoeft het maar 1 keer te doen. biggrin.gif
mr rogers
Maak bij een geïnstalleerde Mandriva een nieuwe user aan, dan zie je wat ik bedoel.
Als ik weer mandriva heb (en dat zal zijn wanneer mijn nieuwe HD binnen een week toekomt ;).gif. (Kheb nu btw Kubuntu staan op die brakke schijf als tussendoortje)) dan zal ik eens kijken voor zo'n nummer.
Kben wel eens benieuwd.
MauRice
Mr. Rogers,

Ik ga geen Ja of Neen zeggen.
Kijk eens op deze site's:
http://www.sjoerd-visser.demon.nl/index.html
http://www.justlinux.com/forum/showthread....threadid=143973

Groetjes,
MauRice
mr rogers
Thx voor de links MauRice.
Maar die site en dat topic zijn zodanig uitgebreid dat ik door de bomen het bos niet meer zie tongue.gif

Best wel interessant, die 2de link.
doelman
Zowieso is een losse /boot partitie tegenwoordig helemaal niet meer nodig smile.gif
mr rogers
Mja, maar het voordeel zou zijn dat je de bootloader vanaf de 2 distro's kan aanpassen.
doelman
(mr rogers @ Oct 15 2006, 01:06 PM) [snapback]72367[/snapback]
Mja, maar het voordeel zou zijn dat je de bootloader vanaf de 2 distro's kan aanpassen.

Ik snap niet precies wat je bedoel..
mr rogers
M'n maat zei dat.
Dus dat je bv grub kan instellen in de ene distro, maar ook in de andere.
(Of kan je dat altijd doen mss? Ik kan niet uit ervaring spreken want ik heb nog nooit een dual boot gehad met 2 linux distro's)
Kareltje
(MauRice @ Oct 15 2006, 10:22 AM) [snapback]72362[/snapback]

Mr. Rogers,

Ik ga geen Ja of Neen zeggen.

Doe toch maar wel, je maakt me nieuwsgierig, kortom, verklaar U nader !
MauRice
(Kareltje @ Oct 15 2006, 05:01 PM) [snapback]72388[/snapback]

Doe toch maar wel, je maakt me nieuwsgierig, kortom, verklaar U nader !

Kareltje,

Ervaring met multi-boot systemen heb ik niet.
Als ik een andere distro wilt proberen, stop ik liever een andere HD. 10 Gig is voldoende. Vandaar dat mijn desktop PC met een HD-slede zijn uitgerust.

Mijn kennis van Linux zal zeggen dat het mogelijk moet zijn om:
- Een gezamelijke /boot partitie
- Een gezamelijke swap partitie
- Een gezamelijke /home partitie
- En voor elke distro een apparte / partitie

Groetjes,
MauRice
Kareltje
Dank je.
Ik heb mijn (meer)boot-systeem volgens jouw laatste 3 mogelijkheden ingericht en dat werkt perfect.
Een gezamelijke /boot meen ik niet nodig te hebben.

[off-topic] Ik houd er echter wel 1 ijzeren regel op na:
De fat32-partitie/distropartitie laat ik alleen controleren door het systeem, wat die partitie gebruikt, c.q. heeft aangemaakt.[/off-topic]
ogli

Dat kan inderdaad een voordeel zijn.
Je menu.lst is dan vanuit beide distro's aan te passen.
Dat is vooral wat gemakkelijker, want heb je geen aparte /boot-partitie dan kun je nuatuurlijk ook vanuit de ene distro de partitie van de ander mounten en alsnog menu.lst aanpassen.
Mick van der Vegt
Ik denk dat het wel kan, maar je kan ook gewoon die andere distro mounten (zoals ogli al zegt) Zeker bij mandriva en (xek)ubuntu is dat niet zo heel moeilijk.

Ik draai nu Fedora en Ubuntu met gezamelijke home, en ik kan vanaf fedora mijn ubuntu HD editen en andersom.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.