Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Publieke test versie: MCNLive_Cherbourg_beta
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
Pagina's: 1, 2
kris
Hoi allemaal,

De eerste publieke (beta)-versie van de nieuwe MCNLive is uit :

ftp://ftp.belnet.be/pub/mirror/urpmidev.m...live/Cherbourg/

===========================================
31-10-2006: Release notes: MCNLive_Cherbourg_beta, 359,2 MB

2586c1932b07ce91adc9ec1681b2e4e2 MCNLive_Cherbourg_beta.iso

Based on and 100% made off Mandriva Linux 2007.
Kernel 2.6.17, KDE 3.5.4, AIGLX with (most) Intel and ATI video cards.
(no proprietary nvidia and ati drivers included)
Languages: English, Dutch, French.

Applications: internet, sound, video, kde games, KOffice suite and more.
Opera 9.02. Flash-plugin. Codecs. Tor and privoxy.
ntfs-3g: NTFS read-write support
copy2ram feature - start the livecd with: livecd copy2ram (512 MB RAM required)

WiFi: lots of firmware incl., madwifi incl.

MCNLive graphical wizards:
Create LiveUSB
Backup Home/Restore Home

MDV graphical wizard:
Install to HD: draklive-install

New feature: Remaster-On-The-Fly
Create your very own LiveCD/LiveUSB while running live. No need to install to HD
Step-by-step howto included.

Known issues:
The initial isolinux bootsplash is telling some lies about the bootcodes.
(no: noxauto xdrv= xres= nonetwork nosound nopcmcia etc available)
This (beta) version uses a different hardware detection.
===============================================

Bedankt aan de MCNL- crew. In de afgelopen weken zijn er al een hoop tests geweest.

Het zou geweldig zijn als we nu nog meer reacties en berichten zien, vooral over werkende en niet-werkende hardware.

--chris
Gul Dukat
Kris, heb je toch maar besloten om de NTFS-optie in de nieuwe MCNLive te integreren?
kris
ntfs-3g zit erin, zelfs een nieuwe versie die minder problemen geeft, maar is niet standaard enabled.

Het piepklein probleem is inmiddels opgelost. Maar pas morgen is de iso te downloaden vanaf de publieke mirror. FF geduld aub.

//chris
Gul Dukat
Oke. razz.gif
kris
Beta versie nu wel beschikbaar, belnet.be was heel snel:

hier downloaden.
mr rogers
mcnlive leuven vond ik schitterend, dus ik ben eens benieuwd naar de volgende mcnlive smile.gif

Ik zal hem wel pas morgen kunnen downloaden (kzat over m'n datalimiet van 10 gigabyte deze maand, kmoet nu de hele tijd aan 64kb/s werken tot 1 november, morgen dus)

Oja, een vraagje:
Kernel 2.6.17, KDE 3.5.4, AIGLX with (most) Intel and ATI video cards.
(no proprietary nvidia and ati drivers included)

Kan AIGLX werken zonder de proprietary nvidia en ati-drivers?
mzee
(kris @ Oct 31 2006, 05:42 PM) [snapback]73337[/snapback]

Beta versie nu wel beschikbaar, belnet.be was heel snel:

hier downloaden.

Heb dus snel gedownloaded! En snel een beetje mee gespeeld ...

Maar eerst een oprecht woord van dank! Ik besef waarschjnlijk niet hoeveel tijd en energie in de voorbereiding van deze LiveCD gekropen is. Danke, Chris.

Eerste indruk is positief, alhoewel het niet gemakkelijk zal zijn om "Leuven" te doen vergeten. Oogt mooi. Maar de mooiste dingen (3D?) kan ik niet uittesten wegens nvidia videokaart.

Maar vermits :
"Het zou geweldig zijn als we nu nog meer reacties en berichten zien, vooral over werkende en niet-werkende hardware.
zal ik het maar hebben over software.

- Audio en video (mplayer) werken prachtig!
- de games zijn er ook, wel geen games in het KDE menu.
- een pijnpunt : opera 9.02 geraakt niet op het internet, konqueror wel.

Dat is zo wat ik gemerkt heb na een drie kwartier spelen. Maar ik blijf spelen ... en kom nog terug met commentaar als ik mag.

Groeten

kris
(mr rogers @ Oct 31 2006, 08:54 PM) [snapback]73345[/snapback]

Oja, een vraagje:
Kan AIGLX werken zonder de proprietary nvidia en ati-drivers?

AIGLX is geintegreerd in de vrije/open xorg video drivers, en wel diegene met dri: Intel en ATI, missch. ook VIA, ik weet het niet.

nvidia kaarts: werken alleen met de closed-source drivers, die niet in MCNLive zijn. Dus, nvidia kaarts: geen 3D desktop in onze versie.

(wel in Mandriva One, gratis te downloaden)

Het was mijn persoonlijke keuze. Waarom?

* Geen closed-source drivers en software in kernel-space
* Wel het een en ander closed-source in user-space

kris
(mzee @ Oct 31 2006, 09:04 PM) [snapback]73347[/snapback]

- de games zijn er ook, wel geen games in het KDE menu.
- een pijnpunt : opera 9.02 geraakt niet op het internet, konqueror wel.

Dat is zo wat ik gemerkt heb na een drie kwartier spelen. Maar ik blijf spelen ... en kom nog terug met commentaar als ik mag.

- de kde games in het menu: More applications -> Games
- Opera: je bent het eerste slachtoffer van de MDV hardware detectie, Opera probeert ipv6.
--> /etc/modprobe.conf --> alias net-pf-10 off

Ik moet nog zoeken hoe ik dat kan oplossen.
Gul Dukat
(kris @ Oct 31 2006, 12:38 PM) [snapback]73309[/snapback]

ntfs-3g zit erin, zelfs een nieuwe versie die minder problemen geeft, maar is niet standaard enabled.

Kris, ben Cherbourg aan het testen, maar hoe enable ik ntfs-3g? Kan dit rechtstreeks vanaf de Live-CD of dien ik hiervoor eerst een HD-install te doen?
PeterM
Mijn eerste kleine puntjes:

1. Bij het opstartscherm van de usb stick staat passwrod ipv password
2. opvallend. Bij het opstarten wil hij een printer installeren. Onder aan dat scherm heb je twee knoppen. Quit en Yes. Bij peking en volgens mij de CD versie van cherbourg stond Quit links en Yes rechts. Ik start net op van mijn stick en nu staat Yes links en Quit rechts. blink.gif

Ben nu aan het testen met remaster-on-the-fly. Heb windowmaker geinstalleerd en xchat. Heb een speciaal doel voor deze remaster oefening.
MauRice
Kris,

Ik heb zitten spelen op mijn laptop (Acer Aspire 5024 WMLi) en Desktop (P4 -2.4)

Laptop:

Eerst voor al in de ati-driver van xorg zit een foutje voor X700, dat bij na het opstarten "zwart beeld" heb. Na terugzetten van de driver "ati" -> "vesa" in de xorg.conf heb ik wel beeld maar geen DRI (logisch).
Ik zag dat de firmware voor de broadcom wifi niet aanwezig zijn. Mocht je van plan zijn deze toetevoegen, beperk de bitrate op 11M (iwconfig eth0 rate 11M in rc.local zetten) des te groter de kans dat alle chipset gaan werken.

Desktop:

Ook hier moest ik de driver op 'vesa' zetten.
De AOpen 6600 starte met de 'nv' driver in alle kleuren van de regenboog maar geen desktop.
Dit had ik ook toen ik met de echte 'nVidia' driver aan het uitzoeken was. Met wat schakelen tussen de 'nv' en 'nvidia' driver had ik wel een desktop met de 'nv' driver. Of het overzetten van crt -> dvi en terug. Ligt dit aan de monitor of aan de AOpen 6600 kaart ligt???? Mijn monitor is niet de jongste meer.

Groetjes,
MauRice

PS
Is het mogelijk om 'mc' (Midnight Commander) toe tevoegen. Vind ik personelijk 100 keer handiger dan 'vim'.
PeterM
Heb een vanaf mijn usb-stick geremasterde CD geinstalleerd op een oude PIII 450 MHz, met 256 MB geheugen, een 4 MB videokaart en 4 GB harde schijf. Werkt allemaal prima. Zelfs de snelheid is acceptabel voor KDE.
PeterM
(MauRice @ Nov 1 2006, 11:50 AM) [snapback]73361[/snapback]

PS
Is het mogelijk om 'mc' (Midnight Commander) toe tevoegen. Vind ik personelijk 100 keer handiger dan 'vim'.

Dat is natuurlijk het voordeel van remaster-on-the-fly. ;).gif
Je installeert mc, maakt een nieuwe iso en hup voortaan heeft jouw MCNLive versie, of beter gezegd, de MauRice versie mc standaard aan boord.
MauRice
(PeterM @ Nov 1 2006, 11:13 AM) [snapback]73363[/snapback]

Dat is natuurlijk het voordeel van remaster-on-the-fly. ;).gif
Je installeert mc, maakt een nieuwe iso en hup voortaan heeft jouw MCNLive versie, of beter gezegd, de MauRice versie mc standaard aan boord.

Aha, werkt dat zo, weer wat geleerd.

Groetjes,
MauRice
kris
(Gul Dukat @ Nov 1 2006, 08:14 AM) [snapback]73355[/snapback]

Kris, ben Cherbourg aan het testen, maar hoe enable ik ntfs-3g? Kan dit rechtstreeks vanaf de Live-CD of dien ik hiervoor eerst een HD-install te doen?

Op de LiveCD, in een terminal, su:

* Met 'mount' kijken welke partitie NTFS is en waar gemount. Voorbeeld, het is hda1 op /mnt/win_c
* umount /mnt/win_c
* modprobe fuse
* mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/win_c
kris
(PeterM @ Nov 1 2006, 10:07 AM) [snapback]73359[/snapback]

2. opvallend. Bij het opstarten wil hij een printer installeren. Onder aan dat scherm heb je twee knoppen. Quit en Yes. Bij peking en volgens mij de CD versie van cherbourg stond Quit links en Yes rechts. Ik start net op van mijn stick en nu staat Yes links en Quit rechts. blink.gif

Heb je een printer aan deze bak? Welke? Wanneer wil ie en printer installeren? Als KDE start? Vroeger? Welke rpm?
PeterM
(kris @ Nov 1 2006, 12:50 PM) [snapback]73368[/snapback]

Heb je een printer aan deze bak? Welke? Wanneer wil ie en printer installeren? Als KDE start? Vroeger? Welke rpm?

Printer is hp 3600. Staat uit. Wordt herkend bij opstarten KDE. Alleen worden de twee knoppen gewisseld van plaats. Is geen groot probleem, viel enkel op.
kris
(MauRice @ Nov 1 2006, 10:50 AM) [snapback]73361[/snapback]

Laptop:

Eerst voor al in de ati-driver van xorg zit een foutje voor X700, dat bij na het opstarten "zwart beeld" heb. Na terugzetten van de driver "ati" -> "vesa" in de xorg.conf heb ik wel beeld maar geen DRI (logisch).
Ik zag dat de firmware voor de broadcom wifi niet aanwezig zijn. Mocht je van plan zijn deze toetevoegen, beperk de bitrate op 11M (iwconfig eth0 rate 11M in rc.local zetten) des te groter de kans dat alle chipset gaan werken.

Desktop:

Ook hier moest ik de driver op 'vesa' zetten.
De AOpen 6600 starte met de 'nv' driver in alle kleuren van de regenboog maar geen desktop.
Dit had ik ook toen ik met de echte 'nVidia' driver aan het uitzoeken was. Met wat schakelen tussen de 'nv' en 'nvidia' driver had ik wel een desktop met de 'nv' driver. Of het overzetten van crt -> dvi en terug. Ligt dit aan de monitor of aan de AOpen 6600 kaart ligt???? Mijn monitor is niet de jongste meer.

* ati700 kaart: kan ik helaas niets aan doen. Wachten op een xorg update. Workaround, starten met: livecd init 3, inloggen als root: XFdrake
* welke firmware voor de broadcom is dat precies? Is dat 'een' firmware voor alle broadcom chips? /bcm43xx-fwcutter is geinstalleerd ...)
Maurice: kun je proberen met ndiswrapper (in MCC) het netwerk aan de praat te krijgen? Dat zou een heel belangrijke test zijn, namelijk of ndiswrapper werkt. Ik kan het niet testen omdat mijn ipw2200 wifi zo meteen werkt.
* AOpen nvidia kaart: er is geen closed source nvidia driver in MCNLive, alleen de xorg nv. Wss is het een setting. Ook hier: starten met: livecd init 3, root inloggen, en XFdrake draaien. Wss moet je een andere kleurendiepte (16) kiezen en/of ander monitor model. Ligt niet aan de kaart, denk ik, maar dat de hardware detectie jouw monitor /resolutie niet goed configed.

(Als ik nog een oplossing vind om 'onze' hardware herkenning inplaats van de MDV harddrake weer te laten werken, komt een bootcode 'vesa' met een konservatieve instelling)
Gul Dukat
(kris @ Nov 1 2006, 11:47 AM) [snapback]73367[/snapback]

Op de LiveCD, in een terminal, su:

* Met 'mount' kijken welke partitie NTFS is en waar gemount. Voorbeeld, het is hda1 op /mnt/win_c
* umount /mnt/win_c
* modprobe fuse
* mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/win_c

Super. Het werkt nu perfekt. Geen enkel probleem meer na het booten van Windows. Geen beschdigde partitie meer, zoals bij de vorige test. Indrukwekkend. biggrin.gif
kris
Oki, John. Goed om te weten. ntfs-3g is een hogere versie (van cooker) dan die van onze test, ik had gelezen dat het nu beter werkt :-)

John, mag ik iets vragen. Je hebt toch versch. video karten op versch. computers.
Kun je vertellen, welke cards precies werken? Out of the box.

Ik moet een soort basis beslissing nemen wat betr. de hardware herkenning, en ik krijg bijna geen feedback (behalve van Maurice) over de video herkenning. Ik heb ook feedback nodig, wat wel werkt!!
Gul Dukat
Oke Kris. Zal even verschillende video-kaarten testen.
Ik heb echter alleen de beschikking over ATi en nVidia-kaartjes, weliswaar in veschillende soorten en maten, maar geen Intel e.d.
Ik hou je op de hoogte.
kris
(Gul Dukat @ Nov 1 2006, 12:32 PM) [snapback]73373[/snapback]

Oke Kris. Zal even verschillende video-kaarten testen.
Ik heb echter alleen de beschikking over ATi en nVidia-kaartjes, weliswaar in veschillende soorten en maten, maar geen Intel e.d.
Ik hou je op de hoogte.

ATI en nvidia is precies wat ik nodig heb. Versch. Intel cards heb ik zelf icon_cheesygrin.gif

Aan de anderen: voor SiS en VIA zou feedback ook heel fijn zijn.
PeterM
In mijn laptoppie zit een
‎NV17M GeForce4 440 Go 64M
En deze werkt prima.
MauRice
(kris @ Nov 1 2006, 12:09 PM) [snapback]73370[/snapback]

* welke firmware voor de broadcom is dat precies? Is dat 'een' firmware voor alle broadcom chips? /bcm43xx-fwcutter is geinstalleerd ...)
Maurice: kun je proberen met ndiswrapper (in MCC) het netwerk aan de praat te krijgen? Dat zou een heel belangrijke test zijn, namelijk of ndiswrapper werkt. Ik kan het niet testen omdat mijn ipw2200 wifi zo meteen werkt.

Kris,

Ndiswrapper werkt, moest wel eerst de acerhk kernel-module laden. Deze heb ook nodig om de bcm43xx kernel-module te laten werken. Bij een 64 bits systeem is dat de acer_acpi kernel-module
Voor mijn gevoel werkt de BCMWL5a.inf beter dan BCMWL5.inf.

Wat betreft de firmware voor de BCM 43xx uit de bcmwl5.sys:
Op het eerste gezicht lijken de 32 bits firmware op die 64 bits firmware, ze zijn alle 15 even groot en de zelfde naam. Ik neem aan als je een set 32 bits firmware bij zet ze allemaal gaan werken.

Hoe vind ik uit met welke kernel-module ik aan het werken ben?
Heb alles geladen eerst met ndiswrapper -i de BCMWL5.inf, daarne ook de firmware. Maar ik zie niet of ik met ndiswrapper of bcm43xx verbinding heb.

Anders starks allen de firmware opladen.

Groetjes,
MauRice

Gul Dukat
Oke Kris, ik heb de volgende videokaarten getest en de resultaten, of ze ook daadwerklijk "Out-of-the-box" werken, erachter gezet.

- Diamond Speedstar A90 - Niet
- nVidia GeForce 2 MX - Wel
- ATi Radeon 9500 - Wel
- ATi Radeon 9700 - Wel
- ATi Mobility Radeon X700 - Niet
- nVidia MX4000 - Wel
- nVidia 6200 - Wel
- nVidia 6600GT - Wel
- nVidia 5700LE - Wel
- nVidia 5500 - Wel
- nVidia GeForce 4200 Ti - Wel
- ATi Radeon 9200SE - Wel
Hopelijk heb je er wat aan. smile.gif
kris
Met WiFi en ndiswrapper en broadcom gaan we hier door:
http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=7396

Bedankt John, geweldig. Het is dus een ATI X700 probleem.
Wat is: Diamond Speedstar A90 - ok gevonden, het is S3 savage in xorg. Werkt dus niet.
mr rogers
Beste kris,
ik heb het volgende probleem bij het opstarten van de livecd:
IPB Image

klik hier om de pic in een grote resolutie te zien

Kan je hier iets uit opmaken? En kan ik alsnog de livecd gebruiken?
Als je gegevens nodig hebt over mijn computer zeg je het maar.
doelman
Dit krijg je vaak bij een verkeerde download of fout gebrande cd..
kris
mr rogers, je hebt of een kapotte download of de CD niet goed gebrand...

1. md5sum controleren op de iso
md5sum is: 2586c1932b07ce91adc9ec1681b2e4e2

2. als de md5sum klopt: op lage snelheid branden, op een (niet te oude) CD-RW die wel nog werkt. Of op een CD-R met lage snelheid
MauRice
Kris,

Mijn tweede, derde ....etc poging om die *** BCM 4318 in de "lucht" te krijgen is helaas niet gelukt.
Waarom het bij de eerste poging wel lukte ??? Die *** BCM 4318 laat nog veel te wensen over.

Groetjes,
MauRice

O ja, of het alleen aan de ATi Radeon X700 lig of aan alle ATi Radeon X-serie ??? Het zijn vooral de PCIe kaarten.

mr rogers
Het was inderdaad een slecht gebakken cd die daarstraks niet wou opstarten.
Het lukt nu dus wel.

M'n eerste bevindingen:
-de videokaart wordt direct out of the box ondersteund:
ATI radeon 9550
Ook de 3D-desktopeffecten van AIGLX werken perfect

-is er bewust gekozen om firefox er niet in te steken?
Om te surfen vind ik dat eigenlijk wel de leukste browser.

-persoonlijk vind ik amsn als instant messenger ook goed.
Maar als ik de enige ben die die mening heeft moet je het niet toevoegen uiteraard.

-is het mogelijk om flash standaard geinstalleerd te zetten? Of doe je dat niet vanwege het closed-source programma?

-Verder werkt alles naar m'n zin icon_idea.gif
mzee
(kris @ Oct 31 2006, 09:29 PM) [snapback]73349[/snapback]

- Opera: je bent het eerste slachtoffer van de MDV hardware detectie, Opera probeert ipv6.
--> /etc/modprobe.conf --> alias net-pf-10 off

Ik moet nog zoeken hoe ik dat kan oplossen.

Dank voor reactie. Spijtig genoeg vereist /etc/modprobe.conf een reboot. En vermits MCNLive een LiveCD is lukt het niet : CD=RO. Is er soms geen optie in Opera zoiets als : "disable ipv6" die het probleem kan oplossen?

Dank. Verdere reacties volgen nog.

Groeten
kris
mzee: ik heb al een oplossing voor het stomme ipv6, helaas is er geen setting in opera.
Maar ik voeg een regel in /etc/sysconfig/network toe die ipv6 systeemwiijd zal uitschakelen.

mr rogers:

* flash-plugin moet met jouw video kaart gewoon out-of-the box werken? het is alleen een probleem met Intel cards. Flash is geinstalleerd en geactiveerd.
* welke software uiteindelijk erin zit: nog geen keuze. We zijn er nog niet. Firefox draaide op mijn eerste testversie zoooo traag, dat ik gewoon opera heb genomen. Missch. komt er nog een snelle firefox mcnl versie, zonder pango ?? (hintje )
* new feature: maak je eigen livecd, met al je favoriete programmas razz.gif

mr rogers
* flash-plugin moet met jouw video kaart gewoon out-of-the box werken? het is alleen een probleem met Intel cards. Flash is geinstalleerd en geactiveerd.

Hmm, kzal het morgen nog eens proberen.

* new feature: maak je eigen livecd, met al je favoriete programmas

Is dat een grap? laugh.gif Of bedoelde je dat serieus?
kris
(mr rogers @ Nov 1 2006, 09:53 PM) [snapback]73414[/snapback]

Hmm, kzal het morgen nog eens proberen.
Is dat een grap? laugh.gif Of bedoelde je dat serieus?

Dat is geen grap !!! Kijk op de draaiende MCNLive in het menu MCNLive, er is een howto.
mzee
(kris @ Nov 1 2006, 10:46 PM) [snapback]73412[/snapback]

mzee: ik heb al een oplossing voor het stomme ipv6, helaas is er geen setting in opera.
Maar ik voeg een regel in /etc/sysconfig/network toe die ipv6 systeemwiijd zal uitschakelen.

Dit betekent concreet dat ik op een volgende beta moet wachten of dat ik moet remasteren (waar ik geen kaas van gegeten heb!) ?

Als ik nog vlug even mag : zou een 'Poor Mans' Install' op externe USB schijf willen doen. Is er ook een optie : " livecd bootfrom=/dev/sda2/mcnl" bv.

Dank.
kris
(mzee @ Nov 1 2006, 10:05 PM) [snapback]73418[/snapback]

Dit betekent concreet dat ik op een volgende beta moet wachten of dat ik moet remasteren (waar ik geen kaas van gegeten heb!) ?

Als ik nog vlug even mag : zou een 'Poor Mans' Install' op externe USB schijf willen doen. Is er ook een optie : " livecd bootfrom=/dev/sda2/mcnl" bv.

Dank.

1. Op de draaiende beta versie in /etc/sysconfig/network volgende regel toevoegen:

NETWORKING_IPV6=no

... programmas afsluiten, en: CTRL & ALT & backspace toets. Daarmee wordt de xserver en ook het netwerk opnieuw gestart. Missch. lukt het dan wel.

Remastern gaat heeeel erg simpel, duurt maar 7 minuten, op de draaiende LiveCD.

2. Externe USB schijf:
Stap 1: op de externe USB als **eerste partitie** een FAT partitie aanmaken en formateren, rond 400-500 MB groot is ok. Het moet een FAT16 of FAT32 partitie zijn.
Stap 2: MCNLive starten, zonder aangekoppelde USB schijf. Na het opstarten schijf erin. Wachten. Als je gevraagd wordt, of in new windows open: nee.
Stap 3: controleren of de USB schijf sda of sdb of sdc is (met het commando: mount)
Stap 4: 'Create LiveUSB' wizard draaien

Schijf eruit. Computer afsluiten. Als hij vanaf USB kan booten: in het BIOS instellen.
Als de PC niet vanaf USB kan opstarten: met MCNLive CD booten, bootcode: livecd fromusb

(Als de PC sowieso niet vanaf usb kan opstarten, heb je maar een bestand op de FAT USB partitie nodig:
het grote livecd.sqfs, kun je zo kopieren vanaf de CD naar de partitie (niet in een sub map, gewoon naar /). Hoef je geen wizard draaien.Daarna met livecd opstarten (en aangekoppelde usb schijf) en bootcode: livecd fromusb)
mzee
Dank voor je gedetailleerde uitleg. Je hulp wordt gewaardeerd! Ik probeer morgen alles uit en laat je weten of het gelukt is!

Goede nacht1
mr rogers
QUOTE(kris @ Nov 1 2006, 09:58 PM) [snapback]73416[/snapback]

Dat is geen grap !!! Kijk op de draaiende MCNLive in het menu MCNLive, er is een howto.

w00t.gif dat is een prachtige feature!!!
Die zal ik vandaag meteen eens testen.

Oja, mijn flash werkt toch nog niet helemaal hoor. Als ik bv naar video.google ga dan kan ik de filmpjes niet zien, hetzelfde bij youtube. (terwijl deze beide met flash werken denk ik.).
Wat er wel vreemd is, als ik met m'n rechtermuisknop op de plaats klik waar het filmpje zou moeten zijn, dan zie ik het menu van macromedia flash. (met "zoom in", "zoom out" etc)

Dus bij jou (en de anderen) werkt video.google direct?
kris
Flash: je kunt - zonder AIGLX te draaien- geen filmpjes zien?

mr rogers
nee, ik zie inderdaad geen filmpjes. Ook zonder AIGLX.
Zowel als m'n systeem draait op de livecd als wanneer mcnlive draait met copy2ram. (moest dat een verschil kunnen maken unsure.gif )
kris
copy2ram maakt geen verschil. En je bent zeker dat het geen Flash 9 filmpjes zijn?

Werkt Flash bij iemand anders?

mr rogers: zou je iets kunnen proberen/testen?
Op de wallpaper zie je een tekst, rechts boven. Hoe je voor Intel cards flash inschakelt.

1. MCNLive opstarten. Niet AIGLX activeren.
2. Op icoontje Video Config dubbelclick, options --> Translucency/Composite uitvinken, bevestigen. Uitloggen, weer inloggen met: guest, wachtwoord: guest.
mr rogers
Ja zo werkt het wel!

//Edit:
maar er is nog een probleem ivm flash:
in opera werkt het geluid niet, en in konqueror heb ik geen beeld, maar wel geluid

//Edit2: na een herstart van opera werkt het geluid in flash wel
kris
mr rogers: voor je de instellingen maakt, moet je de browsers afsluiten !!! Daarna uitloggen etc.
(ik denk er nooit, wat mensen allemaal doen. Ik moet dus de tekst op de wallpaper wijzigen)

Nog iemand met dit probleem, en met welke videokaart?
mr rogers
MJa nog steeds hetzelfde resultaat.
Dus flash werkt volledig in opera.
Alleen het geluid in flash werkt in konqueror, daar krijg ik geen beeld.
kris
Wat is de URL van het flash filmpje?

In konqueror: settings --> configure konqueror -> links: Plugins, klikken op 'search new plugins'.
konqueror herstarten.

Vraag: had je *eerst* wel AIGLX geactiveerd, en daarna weer uitgeschakelt? En pas daarna met Video Config translucency uitgeschakelt?
mr rogers
Ik had deze keer AIGLX nog NIET geactiveerd.
Het geldt voor elk filmpje in bv video.google.nl

om te testen heb ik dit filmpje gebruikt:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-65...nvicted+in+life

Nadat ik alle browsers heb afgesloten werkt een filmpje in youtube wel in konqueror. Maar filmpjes van video.google werken niet :s in konqueror.
(ik heb al op "search new plugins" geklikt en konqueror gerestart)

Dus samengevat:
alles werkt ondertussen, behalve filmpjes van video.google onder konqueror.

kris
Wow, video.google.com is kapot in konqueror, ook op mijn HD systeem.
Opera doet het goed.
Maar andere flash sites doen het goed.

Thx, mr rogers.

mr rogers
Wow, video.google.com is kapot in konqueror, ook op mijn HD systeem.

Ah "goed" van dat te horen, het ligt dus niet aan mcnlive.

Graag gedaan kris.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.