Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: WiFi MCNLive tests: ndiswrapper, broadcom chips en meer
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
kris
Ik open hier ff een nieuw topic, anders wordt het een rommel in de grote feedback topic.

FF uitlegg: Ik kan nog ndiswrapper nog de diverse wifi chips testen op mijn notebook, omdat hij gewoon werkt met Intel ipw2200.

Ik heb van jullie nodig: zoveel informatie als mogelijk, zo dat ik het ook begrijp. Stap voor stap beschrijving. Ik zie niet wat jullie doen, ik weet niet waar je welke firmware vandaan haalt, hoe ik die krijg etc.

Het is voor MCNLive belangrijk dat we beginnen met:

* welke wifi chips werken out-of-the box. Ik hoop dat: alle Intel ipw2100, 2200, 2945, 3945 werken.
Alle atheros, atmel, madwifi, prism54, zd12xx. kernel modules en firmware zitten in MCNLive Cherbourg beta.
Ralink 2400 en 2500 en 2570 ook. Ralink 2561 (rt61 module) NIET, helaas.

* broadcom: de kernel driver is er. de firmware niet.

* Voor MCNLive gebruikers is het vooral belangrijk te weten of het configureren in grafische modus, met MCC dus werkt. En hoe? command line kan steeds, maar is geen aanbeveling. Iemand die nieuw met Linux is, zal dat niet voor elkaar krijgen.
kris
Vervolg van andere topic:

=============
* welke firmware voor de broadcom is dat precies? Is dat 'een' firmware voor alle broadcom chips? /bcm43xx-fwcutter is geinstalleerd ...)
Maurice: kun je proberen met ndiswrapper (in MCC) het netwerk aan de praat te krijgen? Dat zou een heel belangrijke test zijn, namelijk of ndiswrapper werkt. Ik kan het niet testen omdat mijn ipw2200 wifi zo meteen werkt.

Kris,

Ndiswrapper werkt, moest wel eerst de acerhk kernel-module laden. Deze heb ook nodig om de bcm43xx kernel-module te laten werken. Bij een 64 bits systeem is dat de acer_acpi kernel-module
Voor mijn gevoel werkt de BCMWL5a.inf beter dan BCMWL5.inf.

Wat betreft de firmware voor de BCM 43xx uit de bcmwl5.sys:
Op het eerste gezicht lijken de 32 bits firmware op die 64 bits firmware, ze zijn alle 15 even groot en de zelfde naam. Ik neem aan als je een set 32 bits firmware bij zet ze allemaal gaan werken.

Hoe vind ik uit met welke kernel-module ik aan het werken ben?
Heb alles geladen eerst met ndiswrapper -i de BCMWL5.inf, daarne ook de firmware. Maar ik zie niet of ik met ndiswrapper of bcm43xx verbinding heb.

Anders starks allen de firmware opladen.

MauRice
==============

* Werkt ndiswrapper als je *** met MCC*** werkt? Hoe precies?
* Na het opstarten, voor je iets probeert te laden: lspcidrake -v |grep NETWORK
Is de bcm43 module al geladen of niet?
* Waar krijg ik de firmware vandaan? Welk pakket?
* Welke driver je gebruikt zie je met: lspcidrake -v, er staat of ndiswrapper of bcm43xx aan het begin van de regel met de wifi chip.
* Ik snap dat met de acer_acpi module niet.Waarom wordt ie niet automatisch geladen? Met intel_acpi lukt dat wel.
kris
Ik heb het gevoel, zoals ook al bij de Leuven versie, dat niemand de tijd heeft of zin/mogelijkheid het wifi en ndiswrapper gedoe te testen.

Ik vrees dat de broadcom chips beter met ndiswrapper moeten worden geconfigged. In MCC krijg je de keuze, zelfs al is de bcm module al geladen, hij wordt daarna ontladen als je voor ndiswrapper kiest.

Ik heb zelfs nu iets geprobeerd. En wel ndiswrapper. Het grootste probleem is het GUI interface van MDV voor ndiswrapper. Het is het meest idioot dat ik ooit heb gezien, bijna onmogelijk te gebruken. Ik heb bijna 1 uur alleen gezocht, hoe ik daar navigeer om de .inf en .sys bestanden te vinden. ER IS geen mogelijkheid die zichtbaar is. Een piepklein balkje naast een (dynamisch) dir icon boven, als je daarop klikt, kan je wel navigeren.
En er zijn nog meer, compleet onzinnige dingen.
Ik ben niet in staat dat aan iemand uit te leggen.

Ik laat dus wireless voor MCNLive met rust. Als het werkt, goed. Als niet, dan maar een ander LiveCD zoeken razz.gif

MauRice
Kris,

Ik heb die *** BCM 4318 met ndiwrapper in de "lucht"

Ik laad wel eerste de ndiswrapper met ndiwrapper -i <infbestand> in een konsole venster.
Daarna alles met MCC. Eerst verwijderen daarna opnieuw aanmaken en kiezen voor ndiswrapper.

Ik zal bij de volgende herstart alles via MCC. Ben zelf ook benieuwd of het gaat.

Via 'lspcidrake -v' zie ik niet dat het geladen met ndiswrapper.
Moet wel, want de firmware zijn er niet.

De firmware heb hieruit gehaald:
ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/...iver/80211g.zip
Hier uit met 'bcm43xx-fwcutter' de firmware uit 'bcmwl5.sys' gehaald.

Groetjes,
MauRice
MauRice
Kris,

Een volledige herstart gedaan en nu mijn BCM 4318 alles geladen met MCC en ndiswrapper.
Eerst wel device "eth0" verwijderd daarna een nieuwe "wireless" aangemaakt gekozen voor ndiswrapper + bcmwl5.inf mbv MCC die op mijn usb-stick zit.

Ben wel vergeten eerst die acerhk kernel-module te laden. Ik zie zelf niet tussen staan met 'lsmod'.
Dus het werkt ook zonder die module (Ah ja het is een 32 bits systeem. Ik zit nog te veel met mijn 64 bits systeem in mijn gedachte)

Iwconfig geef mooi aan dat ie op een bit-rate zit van 54M.

Kris, kan je in de volgende versie dat 'NetApplet' automatisch start?
Is handig om ze zien of ik wel of geen verbindig heb.

Zoals ik eerder zij. Voor mijn gevoel geeft 'ndiswrapper + bcmwl5a.inf' een betere werking.

Groetjes,
MauRice
willie
Ben hem ook aan het downloaden om te kijken of mijn w-lan dan wel werkt onder 2007
(MauRice @ Nov 1 2006, 09:16 PM) [snapback]73403[/snapback]

Zoals ik eerder zij. Voor mijn gevoel geeft 'ndiswrapper + bcmwl5a.inf' een betere werking.

Groetjes,
MauRice

Klop op mijn toshiba had ik eerst bcm (11M), met ndiswrapper 54M
MauRice
Kris,

Na enkele poging om via MCC de *** BCM 4318 met de bcm43xx kernel-module is mij nog niet gelukt het in de 'lucht' te krijgen.

De bit-rate blijft op 1M steken. Zelfs als ik vooraf 'iwconfig eth0 rate 11M' ingeeft. Dit werkt wel op mijn eigen systeem, maar ja das een 64 bits systeem.
Zelf om daarna met 'ndiswrapper' gaat echt niet.

Ik zag wel dat de aanwezige 'bcm43xx-fwcutter' de firmware automatisch uit de 'bcmwl5.sys' haal die op mijn usb-stick zit. Enkel klick handelingen en de rest volg vanzelf.

Conclusie:

Ndiswrapper + bcmwl5a.inf werkt.
Bcm43xx + firmware werkt nog niet. En daarna ook niet met ndiswrapper.

Groetjes,
MauRice
kris
Oke, de broadcom chips. Pfff ... icon_cheesygrin.gif

* Ik heb nu in totaal de drivers (.inf en .sys bestanden) van:
bcmwl5-4301
bcmwl5-4309
bcmwl5-4318
bcmwl5-94306
en gewoon eentje: bcmwl5

Waar krijg ik bcmwl5a.inf ?

Sommige hebben een licentie: mag niet worden verspreid, sommige niet.

* Maurice, ja, ik denk dat de acer_acpi niet nodig is als we met ndiswrapper gaan
Na het opstarten zou een: rmmod bcm43xx (als root) voldoende zijn, maar eerst verwijderen van het interface is zeker ook goed.

* ik kan de drakxtools code, ie de ndiswrapper GUI zodanig wijzigen dat ie gewoon opent in bijv. een map /home, of /home/guest/drivers (waarin ik de drivers gewoon plaats).

* net_applet: ja, kan ik doen. Ik had het probleem dat het soms segfaults in de alpha -Peking versie

@willie: in Cherbourg is een andere versie van drakconnect (svn checkout van MDV), met een aantal fixes voor juist het geval dat het interface niet wordt gevonden, zoals bij jou.
willie
(kris @ Nov 1 2006, 10:15 PM) [snapback]73411[/snapback]

@willie: in Cherbourg is een andere versie van drakconnect (svn checkout van MDV), met een aantal fixes voor juist het geval dat het interface niet wordt gevonden, zoals bij jou.

Zal het vanavond eens proberen
Gul Dukat
Tussen 2 haakjes, bij mij werkte mijn Sitecom-kaartje out-of-the-box. Kon de kaart gewoon configureren in MCC, zonder daarbij gebruik te maken van "ndiswrapper". Op de kaart zit volgens lspci -v de volgende chipset:

Intersil Corporation ISL3890 [Prism GT/Prism Duette]/ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow]

Gul Dukat
@Maurice: kun je me vertellen waar je de driver-bcmwl5a.inf vandaan hebt? Dan kan ik die eens testen i.c.m. mijn Broadcom BCM4318.

Bij voorbaat dank.
kris
John: prism54 firmware zit ook in Cherbourg, daarom werkt je sitecom :-)

John, voor broadcom:

Kun je proberen de drivers te gebruiken, die je bij aankoop hebt gekregen? Moet een .sys en een .inf bestand zijn.

Er zijn veel verschillende versies van de bcmwl5_xxx te vinden, het is me volstreekt onduidelijk ... sad.gif

Gul Dukat
(kris @ Nov 2 2006, 12:14 PM) [snapback]73453[/snapback]

John, voor broadcom:

Kun je proberen de drivers te gebruiken, die je bij aankoop hebt gekregen? Moet een .sys en een .inf bestand zijn.

Er zijn veel verschillende versies van de bcmwl5_xxx te vinden, het is me volstreekt onduidelijk ... sad.gif

Dat zal niet gaan, Kris. Die Broadom-chipset zit in mijn notebook gebakken en die was pre-installed met Windows. Nu kan ik wel de drivers gebruiken van de site van de fabrikant, maar dat zijn weer oudere dan die Maurice bedoelde. Vandaar mijn vraag aan MuaRice.
kris
(Gul Dukat @ Nov 2 2006, 01:02 PM) [snapback]73461[/snapback]

Dat zal niet gaan, Kris. Die Broadom-chipset zit in mijn notebook gebakken en die was pre-installed met Windows. Nu kan ik wel de drivers gebruiken van de site van de fabrikant, maar dat zijn weer oudere dan die Maurice bedoelde. Vandaar mijn vraag aan MuaRice.

Ja, en de drivers zitten ergens op je windows partities :-), wss: /mnt/win_c/windows/system32/drivers

Als je op MCNLive met MCC een nieuw wireless interface aanmaakt, kiezen voor : windows drivers, je krijgt een GUI, als je op 'mnt' klikt, zie je de dirs ... je moet het .inf bestand vinden, iets met bcmwl5..., het .sys bestand (de driver zelf) hoort erbij.

* je kan allebei kopieren naar een ander medium of naar mcnlive
* of direct vanaf de win partitie laden
Gul Dukat
Kris, zoals jij het voorstelt, zal het echter niet gaan lukken. Het eerste wat ik gedaan heb, na de aanschaf van de laptop, was het compleet verwijderen van Windows. biggrin.gif
Maar ik zal even wat drivers proberen, die bij de fabrikant op de site staan.
MauRice
Kris:

Met rmmod bcm43xx haalt niets uit, 2 tellen later wordt het automatisch geladen.
Zal vanavond verder 'spellen'.
Heb ook nog P2 - 400 Mhz - Voodoo 3 kaart - 256+ MB ram weet niet meer van buiten
En een P3 - 600 Mhz - ATi Rage 128 - ook 256+ MB ram

Gul Dukat:

De BCM 4318 driver zijn van de Acer site:
Aspier 3020 5020 serie: http://support.acer-euro.com/drivers/noteb..._3020_5020.html
Ferrari 4000 serie: http://support.acer-euro.com/drivers/noteb...errari4000.html
En volgens mij dezelfde.

Groetjes,
MauRice
Gul Dukat
(MauRice @ Nov 2 2006, 01:35 PM) [snapback]73466[/snapback]

Gul Dukat:

De BCM 4318 driver zijn van de Acer site:
Aspier 3020 5020 serie: http://support.acer-euro.com/drivers/noteb..._3020_5020.html
Ferrari 4000 serie: http://support.acer-euro.com/drivers/noteb...errari4000.html
En volgens mij dezelfde.

Groetjes,
MauRice

Oke,
daar was ik ondertussen al achter. Zal er eens naar kijken.
Bedankt.
willie
Ik heb het w-lan uitgeprobeert, werkt niet de pcmcia kaart wordt gewoon niet gevonden.
Als ik via MCC een w-lan verbinding probeer te maken met ndiswrapper krijg ik de volgende melding:
no device supporting BCMWL5 ndiswrapper driver is present

Dit is onder 2006 de uitkomst van lspci
01:09.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1410 PC card Cardbus Controller (rev 02)
02:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03)
kris
Jammer, willie. 2007 houdt niet van je laptop.

Je kun zeker in de syslogs zien wat er mis gaat.
En dan maar een kernel argument vinden. noapic nolapic acpi=off irqpoll pci=noacpi of wat dan ook.
willie
Had het nog een keer geprobeerd met de bootoptie
livecd pci=assign-busses
maar hielp ook niet.
Zie onder het opstarten onder 2006 deze melding voorbij komen
starting pcmcia
dat zie ik onder 2007 (MCNL live) niet voorbij komen.
MauRice
Kris,

Het is me gelukt de WiFi in de 'lucht' te krijgen.
Maar wel met EIGEN LiveCD.
Maw:
* De firmware van de 'bcmwl5.sys.' met MCC opgeladen.
* In /etc/rc.d/rc.local de regel "/sbin/iwconfig eth0 rate 11M" toegevoegd. Ik weet dat voor BCM 4318 11M het maximum is.
* Via het scriptje remaster MCNLive een nieuwe iso gemaakt.

Ben wel vergeten Midnight Commander toe te voegen, foutje kan gebeuren.

Op mijn 64 bits systeem gaat het ongeveer het zelfde:
De firmware, die staan al in '/lib/firmware'.
Alleen mijn device 'eth0' staat niet aan tijdens het opstarten "ONBOOT=no".
Via mijn 'console-tools....rpm' en nog wat bestanden, "werkt" de WiFi-button. Achter die button zit de opdracht: "kdesu iwconfig eth0 rate 11M".
En dat werkt bij mij thuis.

Mijn WiFi werkt zolang ik in dezelfde kamer ben als het access-point. Eens uit de kamer in ik zit vb mijn living, vergeet het maar.

Aan die bcm43xx kernel-module voor de 4318 chip-set is er nog veel werk aan.

Groetjes,
MauRice

kris
(willie @ Nov 2 2006, 06:56 PM) [snapback]73494[/snapback]

Had het nog een keer geprobeerd met de bootoptie
livecd pci=assign-busses
maar hielp ook niet.
Zie onder het opstarten onder 2006 deze melding voorbij komen
starting pcmcia
dat zie ik onder 2007 (MCNL live) niet voorbij komen.

Zolang je niet in *alle* syslogs zoekt naar wat er misgaat en daarna een bug report bij MDV maakt, gaat het niet werken. Je moet eerst eruit vinden wat er precies misgaat. Pas daarna is het mogelijk een kernel argument te vinden die het kernel/hardware/bios probleem kan verhelpen.
kris
biggrin.gif , Maurice.

Nog even: het is je nu ook gelukt om wifi met de bcm43xx driver aan de praat te krijgen.

Met ndiswrapper ging het ook.

Wat is nu het voordeel? je moet ook met de bcm43xx driver firmware laden.
Dan kun je even goed gelijk met ndiswrapper de driver laden. Of zie ik dat verkeerd?

MauRice
(kris @ Nov 2 2006, 08:52 PM) [snapback]73498[/snapback]

biggrin.gif , Maurice.

Nog even: het is je nu ook gelukt om wifi met de bcm43xx driver aan de praat te krijgen.

Met ndiswrapper ging het ook.

Wat is nu het voordeel? je moet ook met de bcm43xx driver firmware laden.
Dan kun je even goed gelijk met ndiswrapper de driver laden. Of zie ik dat verkeerd?

Kris,

De firmware voor de BCM 4318 moeten al op de LiveCD staan, anders lukt het niet om de WiFi in de 'lucht' te krijgen met de bcm43xx kernel-module. En voor de 4318 speciefiek moet de bit-rate op 11M terug gezet.

Momenteel geeft met 'ndiswrapper' een beter resultaat 54M ipv 11M.

Indertijd met MDV2006 had ik zeer goede ontvangsten met mijn BCM 4318 + ndiswrapper. Maar tja, je had geen keuze.
Nu met MDV2007 en kernel-module bcm43xx heb ik die wel. En ik houd er niet van op maar iets van Windows te "moeten" gebruiken.

Maar als alleen bekijk vanaf het oogpunt "Het moet GOED werken" Dan is 'ndiswrapper' voor BCM 4318 een betere keuze op dit moment.

Groetjes,
MauRice

Sorry,
Mijn eerdere post was niet duidelijk. Ik heb mijn BCM 4318 in de 'lucht' gekregen met kernel-module bcm43xx, maar met een variant van je LiveCD.
De LiveCD + firmware voor bcm43xx + Extra regel in rc.local
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.