Sinds kort hebben we een Belkin wirelessrouter 54Mb. Bedraad in het bestaande netwerk werkt ie prima en levert ie 10/100Mbps. Ik heb er ook een USB 802.11g ontvanger bij.
Onder MCC geinstalleerd, vraagt om PPP en wpa_supplicant, via urpmi geinstalleerd.
USB wordt herkend onder Scanner (!?) en als overig apparaat.
Onder MCC nieuwe netwerk interface ingesteld, vraagt om NDISwrapper en zoekt (Windows) driver.
Zoeken naar netwerk levert een paar netwerken op, onder meer die van onszelf
met de ethernet kabel eruit krijg ik de boel niet op het netwerk, terwijl met de kabel erin het lijkt dat ik ok draadloos kan verbinden.
Router werkt met manual instelde IP adressen, dus geen DHCP. WLAN verbinding heeft dan ook eigen IP adres (in de range van het netwerk)
WEPA met identificatie string is vereist.
Router staat ingesteld als gateway naar kabelmodem (alles op het netwerk werkt prima, ook op internet)
Een paar rariteiten die mij opvielen:
- er verscheen een bericht dat ik ipv netmask 255.255.255.0, 255.255.254.0 zou moeten gebruiken. Bericht is slechts 1x verschenen
- als ik de verbinding herconfigureer valt steeds het IP adres van de gateway weg
- als ik de verbinding herconfigureer kiest ie default voor Open WEP en ik verander dat in WEPA
- als ik de verbinding herconfigureer zet ie soms voor mijn identificatiestring het woord OPEN
- als ik de verbindingen bekijk krijg ik zowel op de pci kaart als op de Wlan een verbinding te zien, maar zonder ethernet verbinding doet ie niets.
ndiswrapper -l geeft
Installed ndis drivers:
rt73 driver present, hardware present
lsmod laat zien
ndiswrapper 163956 0
ohci_hcd 19140 0
usbcore 108348 3 ndiswrapper,ohci_hcd
Het lijkt wel of DHCP meer gewenst is dan een vast IP adres. daar had de router ook last van.
(om hem op IP adres te kunnen instellen moest ie eerst onder DHCP gevonden worden
Wie weet wat ik over het hoofd zie?
(of moet ik op 2007 over