Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MCNLive Cherbourg fromusb
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
mzee
Een vraagje!

Heb Cherbourg geinstalleerd op usb stick en boot nu via LiveCD met cheatcode 'fromusb'. Marcheert mooi.

Probleem is nu dat die usb stick (dev/sda1) nu niet meer te 'mount'en en dus verder onbruikbaar geworden is. Meen me te herinneren dat dit met "Leuven" niet het geval was. Is hier iets aan te doen?

Groeten
mzee
(mzee @ Nov 23 2006, 05:40 PM) [snapback]74589[/snapback]
Meen me te herinneren dat dit met "Leuven" niet het geval was. Is hier iets aan te doen?

Misschien ben ik verkeerd en was de usb stick onder Leuven enkel beschikbaar met de cheatcode 'copy2ram' ?
kris
Op het moment dat je vanaf USB stick draaid (maakt niet uit of je met CD boot of direct vanaf USB), is de stick (de partitie) standaard read only, (onder: /initrd/cdrom), dat was ook op Leuven zo.
(met copy2ram is alles beschikbaar)

In Cherbourg in het menu MCNLive zie je een kort script, dat deze partitie re-mount read-write, zodat je daarna ook kunt schrijven, en wel onder de mount point /mnt/liveusb

--chris
mzee
(kris @ Nov 23 2006, 06:36 PM) [snapback]74591[/snapback]
In Cherbourg in het menu MCNLive zie je een kort script, dat deze partitie re-mount read-write, zodat je daarna ook kunt schrijven, en wel onder de mount point /mnt/liveusb
Chris,

Danke. Dit is mooi, zeer mooi! Dank.

Excuseer mijn onwetendheid : kan ik dat scriptje ook aanpassen zodat de gebruker 'guest' ook naar die usb-stick kan naar schrijven?

Groeten,
kris
Kan guest het niet?

Het script is: /usr/local/bin/remountusb

Relevante mount commandos hier zijn:

mount -o remount,rw /dev/loop/0 /initrd/cdrom

mount --bind /initrd/cdrom /mnt/liveusb

Missch. eerste regel wijzigen:

mount -o remount,rw,users /dev/loop/0 /initrd/cdrom

Maar ik ben niet zeker.

Makkelijkste is gewoon, in het menu --> System ... de Filemanager SU te gebruiken als guest niet kan schrijven.
mzee
(kris @ Nov 23 2006, 07:26 PM) [snapback]74595[/snapback]

Kan guest het niet?

Nee, het lukt niet.

Aanpassing
mount -o remount,rw,users /dev/loop/0 /initrd/cdrom
doet het ook niet.

Maar geen probleem! Eenvoudigst is 'copy2ram' maar dan moet ik eerst een paar programma's die ik toch nooit gebruik proberen te verwijderen en remasteren. En anders dan maar :
su -c 'cp /path/file /mnt/liveusb'

Ga nu proberen te remasteren. Is er een manier om te booten en in te loggen alsof het een op harde schijf geinstalleerde versie is met "Username:" en "Password:"?

Dank voor hulp!

Groeten
kris
Inloggen met inlog manager:

MCC -> Boot -> Enable autologin ...

Hier autologin wijzigen.
mzee
(kris @ Nov 23 2006, 09:30 PM) [snapback]74605[/snapback]
MCC -> Boot -> Enable autologin ...

Hier autologin wijzigen.
Het lukt! Dank.

Voorlopig geen verdere problemen. Alles verloopt vlot!

Prettig week-end toegewenst.

mzee
Na meer dan twee weken dagelijks intens gebruik van Cherbourg is het enthousiasme indien mogelijk nog groter.

Toch een probleem, als ik mag ...

Heb dus Cherbourg geremastered en op usb-stick gezet. Ik boot vanuit de LiveCD met 'livecd fromusb fstab=noauto'. Kom dan na "Booting from USB" in een ash-shell terecht en daar sta ik. Als ik dan reboot is er geen probleem en wordt het systeem mooi vanop die stick gestart. Lijkt mij dat bij de eerste poging die USB-stick niet gevonden wordt. Het is ook wel zo dat er naast die USB-stick ook nog een USB-harde schijf aanwezig is.

Enige hint?

Dank! En groeten.

kris
(mzee @ Dec 7 2006, 08:03 PM) [snapback]75087[/snapback]

Na meer dan twee weken dagelijks intens gebruik van Cherbourg is het enthousiasme indien mogelijk nog groter.

Toch een probleem, als ik mag ...

Heb dus Cherbourg geremastered en op usb-stick gezet. Ik boot vanuit de LiveCD met 'livecd fromusb fstab=noauto'. Kom dan na "Booting from USB" in een ash-shell terecht en daar sta ik. Als ik dan reboot is er geen probleem en wordt het systeem mooi vanop die stick gestart. Lijkt mij dat bij de eerste poging die USB-stick niet gevonden wordt. Het is ook wel zo dat er naast die USB-stick ook nog een USB-harde schijf aanwezig is.

Enige hint?

Dank! En groeten.

Het is een timing/BIOS probleem, lijkt me. Boot process gaat te snel, of het kontakt met de usb port raak je kwijt.
In /var/log/messages zie je of de usb ports problemen hebben ...

Je kan proberen wanneer het BIOS het goed doet:
* PC helemaal uit, geen stroom: usb stick erin en CD erin en echt koude boot: hangt ie nu in een limited shell?
* Geen koude boot maar juist een warme start/restart: gaat het beter?
* Lukt het beter als je de externe USB HD eruit haalt?
* Hoeveel USB ports heb je? 2 aan de voorkant, twee achter? Meestal zijn twee via een interne hub, en dat kan ook problemen geven. Je kan een ander USB port proberen.

Een bootcode helpt hier soms: irqpoll
(Ik heb deze bootcode nodig op een Lenovo notebook als ik vanaf usb wil booten, als ik hem niet gebruik beland ik ook in ash/limited shell, en in de syslogs zie ik dat de usb ports irq problemen met de initialisatie hebben).
mzee
(kris @ Dec 7 2006, 08:24 PM) [snapback]75089[/snapback]

Het is een timing/BIOS probleem, lijkt me. Boot process gaat te snel, of het kontakt met de usb port raak je kwijt.

Dank voor vlugge en deskundige reactie. Ik probeer een en ander uit en laat je weten wat het resultaat is.

Groeten
kris
Als het geen irq/usb port/BIOS probleem is, heeft jouw (oude) computer misschien en wat langere 'sleep' nodig bij het zoeken van de usb ports.

Ik heb in de mklivecd code een zo kort mogelijke sleep ingebouwd, zodat het opstarten niet te langzaam wordt. Deze 'sleep' kun je bij een remaster makkellijk wijzigen.

Lat maar weten, dan schrijf ik hier hoe en waar.
mzee
(kris @ Dec 7 2006, 08:58 PM) [snapback]75094[/snapback]
Als het geen irq/usb port/BIOS probleem is, heeft jouw (oude) computer misschien en wat langere 'sleep' nodig bij het zoeken van de usb ports.
Denk dat je het hier bij het rechte eind hebt.

Heb nu een en ander uitgeprobeerd en zie hier ...
Ja, ik heb een oudere computer Pentium 4 CPU 2.40GHz. Met 7 usbpoorten, 5 achteraan en 2 vooraan. Dacht eerst dat als ik die stick achteraan aansloot het dan sneller ging, maar maakt uiteindelijk geen verschil uit. 'irqpoll' heeft ook geen effect.

Deze 'sleep' kun je bij een remaster makkellijk wijzigen.
Graag wil ik van jou vernemen hoe dat kan.

Dank. En prettig weekend!

Groeten
kris
Hoi Georges,

* MCNLive Cherbourg of jouw werkende remaster CD vanaf CD (en niet in combinatie met USB stick) starten, zonder copy2ram cheatcode.

* Als root met een teksteditor het volgende bestand openen:
/usr/share/mklivecd/linuxrc

Zoek naar de volgende regels:

sleep 4 -- betekent: 4 seconden
Meer sleep geven:
'sleep 4' vervangen door:
sleep 8

(Er zijn nog meer sleeps op andere plekken in het script, maar ik zou hier beginnen ...)

Opslaan. Teksteditor afsluiten.
En nu een remaster proberen.

Nog een tip. Als je sowieso aan een remaster toe bent... ik heb gezien dat je steeds een bootcode wilt, bijv. fstab=noauto. En omdat je vanaf CD boot moet je het altijd handmatig intikken zoals ook fromusb. Je kan *op de CD* een persoonlijke bootcode genereren, zodat je alleen nog maar een woord moet intikken, bijv: georges (in plaats van livecd fromusb fstab=noauto).
Daarvoor kun jet het mklivecd script wijzigen.

Als root teksteditor, openen: /usr/sbin/mklivecd

Zoeken naar dit gedeelte (is sowieso stuk, ben ik vergeten te verwijderen):

Alles vervangen met:

label georges --> jouw keuze
keyb=be --> jouw keuze, kan ook keyb=us

De remastered Live CD kun je nu starten met: georges (of het label dat je hier hebt), en dat is dan alsof je start met: livecd keyb=be fromusb fstab=noauto

edit: als je alleen de opstartprocedure wijzigd en niets in het systeem zelf (dat zit in het livecd.sqfs bestand) en je wilt vanaf CD opstarten, kun je alle bestanden op de usb stick zo laten staan, hoef je niet te her-installeren.
Het gewijzigde linuxrc script zit later in initrd.gz op de CD.
mzee
Chris,

Prachtig! Weet niet hoe je te danken...

Zal remasteren volgens je instructies. En laat je dan weten of het lukt!

Geniet nog van je weekend.

Groeten

mzee
(mzee @ Dec 9 2006, 08:32 PM) [snapback]75182[/snapback]
Zal remasteren volgens je instructies. En laat je dan weten of het lukt!
Beste Chris,

Niet te geloven : het lukt!! Zowel die 'sleep 8' als het booten met een korte naam maar die toch 'fstab=noauto fromusb' meegeeft. Wil nog wel wat uittesten eer ik begin te juichen. Maar ziet er mooi uit.

Heb ik het goed voor als ik denk dat die ' sleep 8' opgeslagen wordt in het livecd.sqfs bestand en dus op de usb-stick?

Je hoort nog wel iets. Maar wens je toch nu al oprecht te danken.

Gevolg zal zijn dat Cherbourg voor mij de enige Linux-distributie voor dagelijks gebruik wordt. En dat ik anderen zal tonen hoe goed en flexibel Cherbourg wel is.

Nogmaals : dank!
kris
(mzee @ Dec 10 2006, 09:31 PM) [snapback]75256[/snapback]

Beste Chris,

Niet te geloven : het lukt!! Zowel die 'sleep 8' als het booten met een korte naam maar die toch 'fstab=noauto fromusb' meegeeft. Wil nog wel wat uittesten eer ik begin te juichen. Maar ziet er mooi uit.

Heb ik het goed voor als ik denk dat die ' sleep 8' opgeslagen wordt in het livecd.sqfs bestand en dus op de usb-stick?

Je hoort nog wel iets. Maar wens je toch nu al oprecht te danken.

Gevolg zal zijn dat Cherbourg voor mij de enige Linux-distributie voor dagelijks gebruik wordt. En dat ik anderen zal tonen hoe goed en flexibel Cherbourg wel is.

Nogmaals : dank!

Beste Georges,

fijn dat het is gelukt. Ik had maar beter in onze Final Cherbourg een langer sleep ingebouwd, ik vrees dat je niet de enige bent met dit probleem.

De sleep 8 wordt in het bestand linuxrc opglagen, en dat komt in de initrd.gz terecht en is verantwoordelijk bij het opstarten.
Jouw wijziging in het bestand /usr/share/mklivecd/linuxrc is de wijziging in de code die later de iso *bouwt* (bij het bouwen wordt dit bestand gekopieerd en in het initrd.gz image gezet ...).
Het is een beetje ingewikkeld uit te leggen, sorry.

/usr/share/mklivecd/linuxrc is onderdeel van de *bouwcode* en is in livecd.sqfs.
/usr/sbin/mklivecd is ook onderdeel (het hoofdprogramma) van de bouwcode en zit later ook in livecd.sqfs.

Als je zowel de bouwcode als ook de opstartcode *OP* de stick wilt hebben, zou je moeten de bestanden op de usb stick vervangen, en wel livecd.sqfs en initrd.gz. Dat kan direct van de CD, je hoeft geen install programma te draaien, gewoon kopieren.

Geen dank, Georges.

--chris

mzee
(kris @ Dec 7 2006, 08:58 PM) [snapback]75094[/snapback]

Als ik nog eens mag terugkomen...

Denk dat het probleem niet helemaal opgelost is. Bij een koude start moet ik steeds herbeginnen. De eerste keer lukt het niet, de tweede keer lukt het tot nu toe altijd. Alhoewel ik die sleep op 10 gezet heb.

Vraag me nu af of er geen langere sleep nodig is bij het zoeken naar de usb poorten en niet bij " Searching for the loop image".

Enige goede raad?

Wat heel mooi is, is dat ik nu enkel maar mijn naam moet intikken en niet 'livecd fstab=noauto fromusb". Dank voor die tip!

Groeten.
kris
Ik vrees dat het toch een BIOS probleem is. Is trouwens bekend bij USB booting, koude start-warme start

Probeer missch. nog de bootcode: livecd irqpoll noapic nolapic acpi=off

Je ziet in /var/log/messages of /var/log/dmesg of /var/log/kernel/* wat er misgaat, ook bij een gelukte boot.
mzee
Beste Chris,

Eerst en vooral : "Gelukkig Nieuwjaar!" En veel plezier met het brouwen van nieuwe LiveCDs!! De rest vul je zelf maar in ...

Gebruik nu al meer dan 3 weken dagelijks een geremasterde versie van Cherbourg op usb-stick met 'fromusb' als bootoptie. En ben er heel blij mee. Enige probleem is (al sinds het begin) dat ik twee maal moet booten, maar dat ligt waarschjnlijk aan mijn BIOS. Verder verloopt alles heel vlot!

Wil dus nogmaals dank zeggen.

Wil je laten weten dat jullie pogingen om "livecd.sqfs" naar een partitie op harde schijf te kopieren en dan te booten via grub met de aangepaste cheatcodes mij ook interesseren ...

Beste Groeten,
kris
Jij ook een 'Gelukkig 2007', Georges!

Ben blij dat Cherbourg goed voor je werkt. We hebben veel moeite gedaan, om het zo stabiel mogelijk te maken, en de nieuwe functies zo te integreren dat ze ook werken.

De 'LiveHD' -- ik werk er al een tijd aan. Het meeste werkt al ;-) Maar is nog niet zo perfect dat ik hier erover wil praten. Bovendien probeer ik daarnaast nog iest anders. En omdat ik naast Linux nog een leven heb, duurt het gewoon een beetje icon_cheesygrin.gif

Groeten naar Belgie,

Chris

PS: MCNLive lijkt met elke versie bekender te worden, zonder PR, zonder marketing. Ik ziet het o.a. aan het aantal bezoekers per dag op mijn website.
dansmug
(kris @ Jan 2 2007, 08:09 PM) [snapback]76661[/snapback]
En omdat ik naast Linux nog een leven heb, duurt het gewoon een beetje icon_cheesygrin.gif

Wablieft! Nog een leven naast Linux? Heiligschennis. ;).gif
mzee
Dank voor vriendelijke reactie.

Kan je verzekeren dat Cherbourg erg stabiel is : ben er nog niet uitgevlogen ...

Je maakt ons wel er curieus. Vraag me af wat je aan het uitproberen bent. Maar geduld is een schone deugd! Ik kijk ook uit naar de mogelijkheid om te booten vanuit grub (dus zonder de LiveCD).

We zullen dansmug maar vergeven voor zijn 'heiligschennis'. Hij heeft waarschijnlijk zo'n 20 jaar of meer "levens"ervaring minder dan wij ...

Groeten,
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.