Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Linux en usb
MandrivaClub.NL > Forum > Overige Linux distributies
Jooster
Ik ben er sinds kort in geslaagd om een linux distro te installeren op mijn usb stick, dit werkt overigens geweldig.
zijn er misschien nog meer mernsen die hier mee bezig zijn en of interesses in hebben, laat het dan ff weten

Ik ben begonnen met het downloaden van featherlinux, deze zou makkelijk op usb te installeren zijn, maar zelfs met een boot-floppy kreeg ik het ding niet aan het booten helaas was dit bij mij geen succes

Vervolgens gekeken voor de meest recente puppy-linux distro, ik had deze al eens als live cd gebruikt, en op een oude pc geinstalleerd, dit werkte perfect, en ook nu was het een kwestie van een paar klikken, de distro wed naar mn stick geinstalleerd en klaar wast, al1 het opstarten moet nog met de cd

dit leek mij wel een leuk onderwerp om het eens over te hebben,
Joost
Gul Dukat
Probeer ook eens onze eigen MCNLive-CD "Cherbourg", deze kun je ook op een USB-stick zetten en indien je bios het toe laat, er ook van booten. "Cherbourg" kun je hier downloaden: ftp://ftp.belnet.be/pub/mirror/urpmidev.m...live/Cherbourg/ of hier: ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/man...live/Cherbourg/
En wat ook een aanrader is, is de Live-CD van DSL, ofwel Damn Small Linux
henkieo
Hallo
Ik ben Henk,en helemaal nieuw hier,en ook een leek met Linux.
Ik probeer ook linux op een usb stick te krijgen.
Met puppy linux is dat al gelukt en ook met slax,met mijn SLAX Creator.
Ik heb nu al op verschillende manieren DSL geprobeerd op mijn stick te
krijgen,dat op zich lukt wel,maar het wil niet booten.
Heb syslinux 2.11,syslinux 3.11 en makeboot allemaal al geprobeerd.
Heeft iemand misschien nog een oplossing voor mij?

Heb ook de usb stick in het bios ingetsled al first boot en met F11 de stick ook
laten booten.

Groeten Henk
Gul Dukat
Allereerst welkom op dit forum, Henk. smile.gif

Met welke versie van DSL heb je dit geprobeerd? Verloopt de installatie op de USB-stick zonder problemen? Of loop je hier al tegen fout-meldingen aan? En zo ja, welke?
henkieo
Hoi
Dank je wel voor het welkom!!

Ik heb DSL 3.1 geprobeerd.De installatie gaat perfect,geen problemen.
Maar hij wil dus niet booten.Ik had ook nog andere geprobeerd,en had dan hetzelfde probleem
Behalve Slax en Puppy die booten wel.

Henk
Gul Dukat
(henkieo @ Dec 22 2006, 05:02 PM) [snapback]75814[/snapback]

Hoi
Dank je wel voor het welkom!!

Ik heb DSL 3.1 geprobeerd.De installatie gaat perfect,geen problemen.
Maar hij wil dus niet booten.Ik had ook nog andere geprobeerd,en had dan hetzelfde probleem
Behalve Slax en Puppy die booten wel.

Henk

Wat bedoel je met "andere geprobeerd"? Bedoel je hiermee, dat je alle mogelijkheden om DSL op een USB-stick te installeren hebt geprobeerd?
henkieo
Nou ik heb geprobeerd om ook andere linuxxen erop te krijgen b.v. Knoppix,knopper en een aantal
die op http://pendrivelinux.com/category/how-to-i...on-a-usb-stick/ staan.

Maar misschien is er nog een manier om het wel goed te laten booten.
Gul Dukat
Heb je de link die ik hierboven al gaf, m.b.t. MCNLive "Cherbourg" al eens gevolgd? En natuurlijk geprobeerd? Vooral de "copy2ram"-feature maakt het "bloedje" snel. Meer informatie over "Cherbourg" vind je ook op de site van de developer: http://www.mcnlive.org/

Wellicht dat je nog wat aan deze linkjes hebt m.b.t. DSL:
http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Main_Page
http://www.damnsmalllinux.org/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi
Op het forum aldaar, zou je je probleem eventueel kunnen voorleggen.
Gul Dukat
(henkieo @ Dec 22 2006, 06:26 PM) [snapback]75822[/snapback]

Tussen 2 haakjes. Deze site kende ik nog niet. Bedankt voor de tip. smile.gif
henkieo
Nou ik ben net bezig om MCN live Jordaan en "Cherbourg" te downloaden,en uiteraard te gaan proberen.

Ga ook nog even op de andere site's kijken.

Ja die van pendrivelinux is leuk,jammer dat het bij mij niet werkt.

Maar alvast bedankt voor je snelle reactie's,en ik blijf hier voorlopig wel even
komen denk ik.
henkieo
Op http://www.mcnlive.org/usblive.htm staat " The USB stick must have a FAT16 partition, with the boot flag set" wat is nou die boot flag,moet die ook gedownload worden?
Gul Dukat
(henkieo @ Dec 22 2006, 07:37 PM) [snapback]75828[/snapback]

Op http://www.mcnlive.org/usblive.htm staat " The USB stick must have a FAT16 partition, with the boot flag set" wat is nou die boot flag,moet die ook gedownload worden?

Dat betekent dat de bewuste partitie "opstartbaar" of wel "boottable" is.
Probeer "Cherbourg" of "Leuven" maar, die zijn wat betreft het booten vanaf USB-stick, het verst gevorderd.
henkieo
oke,denk dat hij dat nu nog niet is.Want ik heb de MCNlive op mijn stick gezet.
En heb nog steeds het zelfde probleem.
Ik ben dus echt een beginner(sorry)maar hoe maak je hem dan bootable?
Gul Dukat
Als je de CD download en brandt op een cd, en vervolgens de entries in 1 van de menus uitvoerd, dan wordt je USB-stick vanzelf geinstalleerd/geformatteerd. En hoef je verder alleen maar te booten. ;).gif
Kaneda
Wat ik wel een aanrader vind is gebruik te maken van Grub ipv syslinux. Grub is iets flexibeler en werkte bij mij, waar syslinux me in de steek liet.

Helaas heb ik na een reinstall het niet meer voor elkaar gekregen, maar dat is meer vanwege tijdgebrek.
kris
(henkieo @ Dec 22 2006, 09:16 PM) [snapback]75832[/snapback]

oke,denk dat hij dat nu nog niet is.Want ik heb de MCNlive op mijn stick gezet.
En heb nog steeds het zelfde probleem.
Ik ben dus echt een beginner(sorry)maar hoe maak je hem dan bootable?

Hoe heb je dat gedaan?

In MCNLive Cherbourg is een grafisch installatie programma. Dat doet alles voor je. Ook de bootloader installeren.
Je hoefd niks handmatig te doen.

Alles wat je moet van tevoren checken, of je stick:

* groot genoeg is (partitie van tenminste 400 MB)
* met MCC (mandriva control center) of met: fdisk -l /dev/sd(x) checken of de bootflag is gezet

Voorbeeld:

[chris@localhost ~]$ su
Password:
[root@localhost chris]# fdisk -l /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 2051 MB, 2051014656 bytes
64 heads, 62 sectors/track, 1009 cylinders
Units = cylinders of 3968 * 512 = 2031616 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 1009 2001825 6 FAT16
[root@localhost chris]#

Hier zie onder Boot: *
--> bootflag is er

Als alles goed is, gewoon de wizard draaien, vanuit de draaiende MCNLive Cherbourg. BIOS instellen en booten.

(En GEEEEEN bootloader grub installeren, en het beste is andere oude bestanden van andere livecd's wissen van de partitie, en als je van een ander live cd grub hebt, heb je pech, die moet eruit. Hoe: partitie herformateren, stick her-partitioneren, en met nog meer pech heb je zelf grub in de MBR, complete onzin, moet eruit.)

En hier zijn nog meer tips:
http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?...indpost&p=74348
henkieo
Ik heb inderdaad het grafisch installatie progama gevolgd.Dat was heel duidelijk!
Ik heb denk ik het probleem heb dat ik niet zo goed snap,hoe die boot flag te plaatsen.

Maar ik zal eerst proberen om de hele stick "schoon"te krijgen want ik heb echt van alles
erop gezet om maar te proberen te booten.Daarna ga ik nog een aan de slag om te kijken of het
nu wel wil lukken.
Ik zie b.v in je voorbeeld wat er moet staan om te zien of de boot flag er is,zeg maar.
Maar wat moet ik doen om daar te komen?

Sorry ik ben echt een beginner met linux,maar ik wil het wel graag leren!!

Henk
kris
[chris@localhost ~]$ su
Password:
[root@localhost chris]# fdisk -l /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 2051 MB, 2051014656 bytes
64 heads, 62 sectors/track, 1009 cylinders
Units = cylinders of 3968 * 512 = 2031616 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 1009 2001825 6 FAT16
[root@localhost chris]#

Dat zijn de commandos in een konsole/terminal !

* MCNLive Cherbourg starten. USB stick erin. 3 seconden wachten. Als je gevraagd wordt of je een window wilt openen, klik op: Cancel.
* Terminal window, konsole starten (icoontje in de taakbalk).
* Typen: su (en enter toets), wachtwoord: root intikken (enter toets)
* typen: mount
Hier zie je welk device jouw usb stick is: /dev/sda of /dev/sdb of /dev/sdc of of
Als het /dev/sda is, typen: fdisk -l /dev/sda
(het is een kleine 'L', geen i)

Maak je usb stick schoon: MCC (Mandriva Control center, is een icoontje in de taakbalk) -> Mount points --> create, delete etc partitions
* Click op de tab van je stick.
* Click op: umount
* Click op: toggle to expert mode
De rest zie je dan ...

Als je de partities verwijderd, en daarna een nieuwe eerste partitie aanmaakt, zal Mandriva automatisch de bootflag zetten.

En voor je begint, die Create LiveUSB wizard opnieuw te starten, lees ff hier:
http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?...indpost&p=74348

Ik heb het vermoeden, dat je MBR (master boot record) op de stick kapot is door grub - en de andere pogingen. Doe dat wat in de link staat.
henkieo
Hallo Kris en Gul Dukat

Een antwoord vanaf de USB stick icon_frown.gif

Het is dus gelukt,was wel even zweten voor een leek als ik,maar dank zei jullie
werkt het dus nu.Ik heb de link gevolgd en de wijziging aan gebracht,zoals stond
omschreven denk dus inderdaan dat mijn MBR het had opgegeven.
Nu dit is gelukt ga ik is kijken wat de mogelijkheden verder zijn.

Nogmaals bedankt en fijne Feestdagen icon_idea.gif

Groeten Henk
Kaneda
(kris @ Dec 23 2006, 06:42 PM) [snapback]75888[/snapback]

(En GEEEEEN bootloader grub installeren, en het beste is andere oude bestanden van andere livecd's wissen van de partitie, en als je van een ander live cd grub hebt, heb je pech, die moet eruit. Hoe: partitie herformateren, stick her-partitioneren, en met nog meer pech heb je zelf grub in de MBR, complete onzin, moet eruit.)

Ben je persoonlijk echt zo tegen grub op je usbstick, of zijn deze waarschuwingen, omdat MCNLive het niet simpel weg niet pakt?
kris
Kaneda: Grub als bootloader op een usb stick geeft merdere problemen:

* sommige live linux distros zetten hem in de MBR van de usb stick ---> en dat is onzin! en overbodig.
* Grub is een bootloader die je niet meer makkelijk weg krijgt uit de MBR, je kunt hem niet zomaar de-installeren
* er zijn een aantal computer die met een grafisch GRUB niet meer kunnen booten (vanaf CD of USB)

Syslinux als bootloader op een USB stick is de meest betrouwbare, hij wordt geinstalleerd aan het begin van de partitie, niet in de MBR.

En ja: als iemand MCNLive op USB wil gebruiken, moet GRUB weg.

Het probleem is -zoals bij Henk- dat je niet weet wat er allemaal van tevoren werd gedaan met die stick icon_cheesygrin.gif
Er lopen rare (closed sourec) windows tools rond, om een stick te formateren. Nog erger vind ik, dat er linux live distros zijn, die een Windows programma (dat je onder windows moet draaien) -- bij Slax is dat zo- adviseren, om de stick te installeren.
Nog ingewikkelder wordt het als distros als Puppy de geometry van de stick veranderd om hem in usb-zip mode te krijgen ...
henkieo
Nou de afgelopen dagen lekker gespeeld met de USB stick en MCN.
Ik vind het echt supper en behoorlijk snel.
Nou vroeg ik mij af is het ook mogelijk om van de usb stick
met MCN een soort van "rescue stick "te maken?
En zoals gezegd ben ik nog niet zo thuis in Linux,wat kan ik dan het beste
gebruiken aan software dat ook Windows XP kan helpen,en kan dat dan ook op
de stick blijven staan?Of is daar speciaal Linux software voor nodig?

Alvast bedankt

Groeten Henk
kris
Hoi Henk,

als je tenminste 512 MB RAM hebt, kun je MCNLive nog sneller maken, bootcode: livecd copy2ram

Het is me niet goed duidelijk wat je precies wilt. (Trouwens, NL is niet mijn moedertaal, als ik hier rare zinnen schrijf ist dat dus normaal ;-) )

Wat wil je rescuen, redden?

Linux, en dus MCNLive, gebruik je met Linux software/programmas. Windows programmas draaien onder windows. Je kan geen windows programmas op MCNLive installeren. Wel een hoop Linux programmas. Maar op het moment dat je afsluit, zijn deze weer weg. Dat is de bedoeling van een live systeem.

Je kunt je windows partities (en alle bestanden erop) via MCNLive benaderen, erop lezen en schrijven, je kunt bestanden van deze partities wegschrijven en een backup maken, op een CD/DVD, naar een ander HD, via het intern netwerk saven etc.

Linux is geen reddingsmiddel voor een kapotte MS Windows systeem installatie, dat doe je beter met Windows zelf. En nee, ik heb er geen verstand van. ik gebruik geen windows.
En MCNLive is niet gemaakt, om Windows te helpen tongue.gif

Als je MCNLive (permanent) wilt uitbreiden/wijzigen, iets toevoegen of zo, moet je een remaster maken, dus een nieuw systeem/iso. Maar daarvoor heb je wel op je HD een partitie met een Linux bestandssysteem nodig, kijk op de draaiende MCNLive als je een browser start, op de link: howto.
henkieo
Hallo Kris

Mijn stick is 1 Gig,dus dat ga ik ook eens proberen!

Wat ik eigenlijk bedoel is,dat als mijn kinderen weer is op de computer hebben
gezeten.dan halen ze van alles binnen,dus b.v. als er virussen op zitten of
spyware of dat hij soms helemaal niet meer opstart,kan ik dan
met behulp van MCN daar wat aan doen?

Ik had al wel gezien dat ik mijn harde schijfen kon benaderen,maar ben nog aan het
uitzoeken wat ik er dan precies mee kan doen,en of daar dan progamma's, Linux progamma's
voor zijn als hulpmiddel.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Misschien als ik lang genoeg met Linux bezig ben,dat Windows niet meer nodig is!!

Henk
kris
Nu begrijp ik het een beetje, het gaat om virussen biggrin.gif

In principe kun je met een linux live systeem een linux programma draaien, dat in staat is HD's naar windows virussen te scannen en te verwijderen. Maar ik heb er geen ervaring mee (ik heb de afgelopen jaren noch een virus, noch en trojan nog spyware gezien op mijn linux box). MCNLive heeft geen zo'n programma out-of-the-box, maar je kan het installeren (naar het RAM op de draaiende mcnlive). Iemand anders kan je missch. meer erover vertellen, ik denk dat het clamav of klamav heet of zo.

Ik persoonlijk (mja, mijn mening gewoon) zou geen linux systeem nemen, maar gewoon in windows een anti-virus-software draaien. Lijkt me makkelijker.

Henk, een vraag. Ken je het verschill van een live linux systeem (op CD of op USB stick) en een normale, full-featured installatie op een HD?

Wat betr. de partities: je kunt er van alles mee -

behalve, je kunt geen windows programmas starten, linux is linux en draait linux programmas (äääh, het kan wel, maar ja, dat is weer een ander onderwerp)
HighKing
(henkieo @ Dec 27 2006, 07:40 PM) [snapback]76142[/snapback]
Misschien als ik lang genoeg met Linux bezig ben,dat Windows niet meer nodig is!!

That's the spirit! biggrin.gif
henkieo
Of ik het verschil weet tussen "live linux systeem (op CD of op USB stick) en een normale, full-featured installatie op een HD?"

Nou eigenlijk alleen dat je met een live linux systeem niets op je harde schijf hoeft te zetten en gewoon windows kunt blijven gebruiken,en windows blijven gebruiken is noodzakelijk omdat mijn kinderen dat ook gebruiken voor school.Maar verder eerlijk gezegd niet!
kris
Hier is een introductie over live systemen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/LiveCD

Het is een soort virtueel systeem dat in het intern geheugen draait.
Met MCNLive kun je -tijdens het draaien- naar dit virtueel geheugen schrijven, dus programmas installeren, alles wijzigen etc. Je schrijft naar het RAM. Op het moment dat je afsluit, is het weer weg ;-)

De bestanden, die daadwerkelijk op de CD of de usb stick zijn, worden niet gewijzigd, ze zijn statisch. Op die manier kun je dat systeem nooit beschadigen.

Wel kun je ook fisieke wijzigingen aanbrengen aan je harde schijven etc - maar dat hoeft niet.

Sommige live CD's/USB hebben -meer of minder werkende- functionaliteit om er iets bij te zetten, bijv. op een HD of op een USB stick, en de volgende keer automatisch deze wijzigingen in het systeem te integreren. Een voorbeeld is: Mandriva Flash, een commerciel product van Mandriva, 2 GB USB stick.
henkieo
Oke Kris
Ik ga gewoon proberen,mocht ik vast lopen,dan laat ik weer van mij horen.

Het is in ieder geval wel behoorlijk wennen als je nog nooit echt iets met linux hebt gedaan.
Maar hoe meer tips ik krijg hoe verder ik kom.Dus daar sta ik voor open.
In ieder geval bedankt voor jullie snelle reactie's.

Groet Henk
henkieo
Allereerst de beste wensen voor 2007!!

Nu heb ik toch nog even een vraagje.Ik ben lekker bezig met mijn USB stickie,het draait allemaal
prima.Maar ik probeer uit te vinden hoe ik hem nou in het Ram geheugen kan krijgen.zodat ie NOG sneller wordt.Ik heb geen idee waar ik dat kan vinden!!

Groeten Henk
kris
Je hebt maar liefst 512Mb intern geheugen (RAM) nodig, voor MCNLive Cherbourg, als je dit feature wilt gebruiken.

* Opstarten met de usb stick, met Cherbourg erop.
* Eerste scherm, waar je de tekst ziet, tik: livecd copy2ram (en enter toets)

Na een tijd zie je een melding dat ie het systeem naar het RAM kopieerd. Als ie klaar is, kun je de stick uit de usb port halen. Systeem draait nu helemaal vanuit intern geheugen.

(Hetzelfde werkt ook vanaf CD)
henkieo
Dank jewel Kris,echt perfect!!

Moet nog wel een hoop leren,maar kan in ieder geval altijd hier terecht.

Groeten Henk
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.