Rolandos online
Mar 16 2004, 12:46 AM
Wij willen graag overstappen van NT4 server naar mandrake 9.2
Echter 1 probleem, wij werken met Exact Globe 2000 (over een week met Globe 2004) Hiervoor maken wij gebruik van MS SQL Server 2000.
Wat heeft Linux hiervoor als altenatief
oferinga
Mar 16 2004, 08:31 AM
Er zijn diverse open source databases beschikbaar, MySQL is een van de bekendste. Deze doen qua betrouwbaarheid, snelheid en mogelijkheden voor het meerendeel van databasetoepassingen niet onder voor 'gesloten' commerciele produkten.
Ik ben echter bang dat Exact je dwingt om MS SQL Server te blijven gebruiken en je helaas geen vije keus hebt in de database die je wil toepassen.
Tux Brothers
Mar 16 2004, 08:59 AM
[quote=Rolandos online]Echter 1 probleem, wij werken met Exact Globe 2000 (over een week met Globe 2004) Hiervoor maken wij gebruik van MS SQL Server 2000.
Wat heeft Linux hiervoor als altenatief[/quote]
Ik denk als je een serieuze leverancier hebt hier je wel raad in zou moeten kunnen geven.
Anonymous
Mar 16 2004, 07:51 PM
kun je dan geen backup maken
van je db en dan openen in die linux db ?!
kayjay
Mar 17 2004, 01:46 PM
[quote=oferinga]Er zijn diverse open source databases beschikbaar, MySQL is een van de bekendste. Deze doen qua betrouwbaarheid, snelheid en mogelijkheden voor het meerendeel van databasetoepassingen niet onder voor 'gesloten' commerciele produkten.
[/quote]
MySQL is niet te vergelijken met SQL Server 2000. Postgres komt er meer in de buurt.
MySQL blijft een leuke applicatie backend, maar geen productie systeem
HJH
Mar 21 2004, 01:12 AM
Je hebt het hier over een geďntegreerd pakket: Exact
De (database) server die hierachter draait is gespecificeerd door Exact en Exact werkt alleen om MS spul. Ergo: als je wat anders wilt, zal je van Exact af moeten en moeten kijken naar een alternatief.
Alternatieven zijn er zeker: voor eenvoudige boekhoudingen bijvoorbeeld GnuCash of SQL-Ledger
Voor een compleet ERP systeem bijvoorbeeld Compičre
Hendrik-Jan
Tux Brothers
Mar 21 2004, 02:40 PM
Zou zeker SQL Ledger proberen is een erg mooi pakket !
kayjay
Mar 22 2004, 12:08 AM
Tja..exact... jullie gebruiken dus de windows versie ?
Dat is zowieso al vragen om problemen. de Dos versie was beter.
Je kunt indien voldoende technische en functionele kennis in huis is ook zelf een ERP omgeving bouwen. postgresql als database bijvoorbeeld
Hans Wierts
Mar 22 2004, 10:49 PM
In de laatste Exact versie die ik gezien heb werd de MSSQL database via ODBC ontsloten.
Als dat inderdaad bij jou ook het geval is, kun je perfect met de open ODBC connector werken en MSSQL als database, die overigens volgens mij perfect in productie omgevingen is te gebruiken.
Overigens de voorgestelde oplossingen als Compiere zijn uitstekende alternatieven alleen de migratie trajecten zijn nogal complex.
Je data zal je wel via export - inport moeten overzetten. :wink: :wink: :wink: :wink:
kayjay
Mar 23 2004, 12:18 PM
[quote=Hans Wierts]In de laatste Exact versie die ik gezien heb werd de MSSQL database via ODBC ontsloten.
Als dat inderdaad bij jou ook het geval is, kun je perfect met de open ODBC connector werken en MSSQL als database, die overigens volgens mij perfect in productie omgevingen is te gebruiken.
[/quote]
Je haalt 2 dingen door elkaar:
- MS SQL draait niet op Gnu/Linux. Je zult dus het daadwerkelijke systeem nog steeds op windows moeten laten hosten.
- of MS SQL een goed productie systeem is, zijn verschillende meningen over. Ik vind het wel redelijk systeem. het systeem wat eronder ligt is vaak het probleem.
- ODBC is zo traag als een fiets. JDBC en OleDB interfaces zouden mijn voorkeur hebben. Bovendien is JDBC, SOAP irt JSP frontends.
[quote]
Je data zal je wel via export - inport moeten overzetten
[/quote]
IS niet aan de orde zolang je exact (MS SQL Server) niet kan porten naar MySQL <-- . let op MySQL!!! Dit komt omdat MySQL geen transactionele database is zoals MS SQL Server dit is. MySQL kent geen stored procedures, triggers, mogelijkheden tot zeer complexe complex joins, cursors, en een hoge overhead om complexe queries uit te voeren. Daar is MySQL ook niet voor bedoeld.
Het migreren van MS SQL Server naar PostgreSQL zou een mogelijk heid zijn als:
1: je de source hebt van het MS SQL Server systeem
2: je ervaring heb in programmeren in Postgres
oferinga
Mar 23 2004, 03:15 PM
[quote=kayjay]Het migreren van MS SQL Server naar PostgreSQL zou een mogelijk heid zijn als:
2: je ervaring heb in programmeren in Postgres[/quote]
3: Exact meewerkt...
Ik ben bang dat je Exact moet loslaten als je kiest voor een migratie naar Linux.
Wellicht is dit een alternatief:
http://www.cash.nl
HJH
Mar 23 2004, 03:22 PM
Sja...
vanaf exact schijnt vooral de migratie een issue te zijn.
Wat je natuurlijk kan doen... is dat probleem geheel omzeilen door in een nieuw jaar met een nieuw pakket te beginnen.
Maar dan denk ik dat je nu alvast moet gaan proberen welk pakket daarvoor in aanmerking komt.
Heeft de onderwerpstarter zelf niet nog een vraag/opmerking?
Hendrik-Jan
kayjay
Mar 23 2004, 08:36 PM
Een beter idee zou kunnen zijn...
Zelfbouw..
menno
Mar 23 2004, 08:58 PM
[quote=oferinga][quote=kayjay]Het migreren van MS SQL Server naar PostgreSQL zou een mogelijk heid zijn als:
2: je ervaring heb in programmeren in Postgres[/quote]
3: Exact meewerkt...
Ik ben bang dat je Exact moet loslaten als je kiest voor een migratie naar Linux.
Wellicht is dit een alternatief:http://www.cash.nl[/quote]
Hoe durf je dat pakket als alternatief aan te bieden????
Ik werk er dagelijks mee, we willen niets liever dan van Cash af. Waarom?
Ondersteuning op Linux is erg minimaal. Als je een Windows of SCO Unix systeem hebt, dan kunnen je ze wel helpen, maar Linux gaat ver boven hun niveau.
Daarnaast, de importfuncties zijn zo minimaal, .txt en nog een aantal vage bestandtypen kun je gebruiken, maar geen normaal excel, xml etc bestanden.
Al met al :cry:
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.