Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Eigen opstartscherm maken
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
PeterM
Bij MDV zit in MCC onder opstarten de mogelijkheid om een thema te kiezen "Het grafische thema......"
Als je daar op klikt kom je in een nieuw scherm waar als laatste een hele grote knop opstaat genaamd "Nieuw thema creeëren".

Klik je daar op in MDV 2007 Powerpack dan krijg je de mogelijkheid om allerlei zaken aan te passen. Ik heb simpelweg een nieuw thema gemaakt door een png bestand te selecteren. Dit werd meteen gebruikt na het opstarten van mijn computer. Dus niet bij het keuze scherm, maar wat daarna komt.

Bij MCNLive werkt dit iets anders, mijn MCC is engelstalig. Als ik daar een grafisch thema wil kiezen wat er niet is volgens hem, past hij iets aan, ben even vergeten wat, en moet ik een keuze maken uit de opties die ik op mijn harde schijf heb staan. Het zijn de keuzes van mijn MDV powerpack installatie, waaronder Linux en Windows.
Dit heb ik geannuleerd, oftwel geen keuze gemaakt.
Daarna vraagt hij of hij netpbm moet installeren. Stukje van de readme van netbpm

Netpbm is a toolkit for manipulation of graphic images, including
conversion of images between a variety of different formats. There
are over 220 separate tools in the package including converters for
about 100 graphics formats. Examples of the sort of image
manipulation we're talking about are: Shrinking an image by 10%;
Cutting the top half off of an image; Making a mirror image; Creating
a sequence of images that fade from one image to another;

Daarna krijg ik dezelfde grafische mogelijkheden als bij MDV 2007 Powerpack om de bootschermen te veranderen. Mijn vraag is, kan ik dit zonder gevaar doen? Is er geen gevaar voor de bestanden van mijn MDV 2007 Powerpack installatie als ik annuleren kies.

Of zou het mogelijk zijn om in MDV 2007 Powerpack zulke schermen te maken en deze dan te kopiëren, op de juiste plek, naar MCNLive?

Het aan kunnen passen van de bootschermen op een grafische manier is natuurlijk heel gebruikersvriendelijk, maar ik wil dan wel zeker weten voordat ik dat probeer via MCNLive of het zonder gevaar kan.

kris
Als ik het goed begrijp wil je niet de isolinux/syslinux bootsplash aanpassen (ook niet de KDM opstartscherm), maar de 'kernel' bootsplash, die te zien is bij MCNLive in de tweede start fase, als achtergrond. Bovenop zie je de tekst meldingen scrollen. Is dat zo?

Als ja. En als je het wilt doen in live mode (of heb je het over een geinstalleerde MCNLive --> dan is het een normaal MDV systeem)

In Live mode:
* Niet MCC gebruiken als je hem wilt wijzigen. Gaat niet lukken, omdat hij probeert de bootloader lilo opniew te schrijven (denk ik ...) Je kunt in live mode de bootloader niet zomaar vernieuwen tongue.gif

* Snellste oplossing: maak een 800x600 (het MOET 800x600 zijn !) image, als .jpg bestand.
* Op MCNLive met een filemanager in su mode: /usr/share/bootsplash/themes/Mandriva/images
Hier is een bestand: bootsplash-800x600.jpg, hernoemen, backup maken of wat dan ook.
Jouw eigenimage in deze dir kopieren, de naam MOET zijn: bootsplash-800x600.jpg
* Dat is alles. Nu een remaster doen, het mklivecd script heeft een ingebakken routine, die een nieuwe bootsplash maakt.

Ik heb het niet getest smile.gif

(Ik heb niet begrepen, welk gevaar je ziet op een live cd, je kan van alles doen (alles in het RAM) zolang je niets op de HD's schrijft)
PeterM
(kris @ Dec 26 2006, 04:41 PM) [snapback]76071[/snapback]

Als ik het goed begrijp wil je niet de isolinux/syslinux bootsplash aanpassen (ook niet de KDM opstartscherm), maar de 'kernel' bootsplash, die te zien is bij MCNLive in de tweede start fase, als achtergrond. Bovenop zie je de tekst meldingen scrollen. Is dat zo?

Ja dat klopt. Dat zou remasters nog meer een eigen gezicht geven.

Ik heb het niet getest smile.gif

(Ik heb niet begrepen, welk gevaar je ziet op een live cd, je kan van alles doen (alles in het RAM) zolang je niets op de HD's schrijft)

Het gevaar zag ik komen toen hij de opties van mijn lilo van mijn harde schijf liet zien en vroeg of ik er daar één van wilde selecteren. Dat ging te ver naar mijn zin. Was bang dat hij mijn lilo wilde overschrijven. Daarom geannuleerd, daarna ging hij toch verder met de mogelijkheden. Grafisch kun je alles een eigen plek geven ook de voortgangsbalk, kleuren etc. Dus uitgebreider dan alleen een afbeelding veranderen.

Mijn vraag was ook nog, stel dat ik zoiets maak vanuit mijn MDV 2007 Powerpack installatie, kan ik dat dan kopieren naar MCNLive, zodat het werkt?

kris
Peter, ik heb het net uigelegd, boven, hoe het kan.

Je kopieert gewoon je eigen .jpg bestand als bootsplash-800x600.jpg naar mcnlive ;-)
Zie boven welke dir.

Je kunt zelf het hele dir: ... /usr/share/bootsplash/themes/ met alle sub dirs kopieren als je wilt.

(En dan is er nog een dir: /etc/bootsplash/themes -- dat regelt configuratie instellingen zoals voortgangsbalk, kleuren etc. Maar ik weet er helemaal niets van)

Het mklivecd script maakt dan een bootsplash voor op de live cd, standaard een 800x600 ding, omdat mcnlive standaard in vga=788 mode opstart.
PeterM
(kris @ Dec 26 2006, 05:09 PM) [snapback]76074[/snapback]

Peter, ik heb het net uigelegd, boven, hoe het kan.

Je kopieert gewoon je eigen .jpg bestand als bootsplash-800x600.jpg naar mcnlive ;-)
Zie boven welke dir.

Je kunt zelf het hele dir: ... /usr/share/bootsplash/themes/ met alle sub dirs kopieren als je wilt.

(En dan is er nog een dir: /etc/bootsplash/themes -- dat regelt configuratie instellingen zoals voortgangsbalk, kleuren etc. Maar ik weet er helemaal niets van)

Het mklivecd script maakt dan een bootsplash voor op de live cd, standaard een 800x600 ding, omdat mcnlive standaard in vga=788 mode opstart.

Had ik begrepen. Zal nog eens wat experimenteren. Dank voor de uitleg.
kris
Peter, zien we ooit screenshots van je remaster ? Ik ben al een tijd nieuwsgierig ... wub.gif
PeterM
(kris @ Dec 26 2006, 05:55 PM) [snapback]76077[/snapback]

Peter, zien we ooit screenshots van je remaster ? Ik ben al een tijd nieuwsgierig ... wub.gif

Ben al een tijd wat minder actief ermee geweest door privé omstandigheden. Momenteel wordt het weer wat rustiger, maar had nog een hoop extra werk (beloftes) na te komen. Zoals www.pggg.nl en nog een andere site omzetten naar Wordpress. Dit is nu een beetje achter de rug, dus hopelijk kan ik binnenkort weer meer gaan MCNLiven.

Screenshots heeft nog geen zin, er is te weinig uiterlijk veranderd.

Heb vandaag toevallig gewerkt aan een bootsplash, een eerste opzet gemaakt in GIMP.

IPB Image

Groen is de kleur van de natuur, strepen zou zonlicht voor kunnen stellen. Weet het nog niet. Is eerste opzet.
HighKing
Ziet er goed uit!
Je maakt een remaster voor een scouting groep?
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.