Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: FreevoLive .08
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
kris
Heb net de nieuwe test versie FreevoLive (.08) van HighKing gedownload, en heb een stuk of zes screenshots (in qemu) gemaakt:

http://home.tiscali.nl/berenstraat/images.html
HighKing
Wheeeehoooo!!! Kris, het is dat ik al getrouwd ben.... w00t.gif

Edit:
Voor de mensen die dit topic voor het eerst lezen:
Inmiddels heb ik versie .09 geupload.

Deze is te downloaden via http://www.megaupload.com/nl/?d=P5YKMEXW
De md5 hash van het bestand zou "66b9790b8a99e7f2513e3afd4aa70203" moeten zijn.

Meer info: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.hoogervorst/FreevoLive/
RvP
Die met die koptelefoon (geluid) vind ik ook erg mooi (screenshot 7 denk ik ;).gif )

En kris, nu ik 'm gedownload heb, heb ik nu ook geen buggy MCNL LiveCD meer.
Was alle software maar zo buggy ahum stabiel icon_idea.gif
HighKing
(RvP @ Jan 7 2007, 06:25 PM) [snapback]76980[/snapback]

Die met die koptelefoon (geluid) vind ik ook erg mooi (screenshot 7 denk ik ;).gif )

En kris, nu ik 'm gedownload heb, heb ik nu ook geen buggy MCNL LiveCD meer.
Was alle software maar zo buggy ahum stabiel icon_idea.gif

Vergeet niet dat ik een hele lading rpm's gedeinstalleerd heb in FreevoLive he!? Het is dus geen volwaardige MCNLive meer (hoewel de meeste belangrijke dingen er nog wel in zitten overigens).
Werkt 'ie een beetje met jouw TV-kaart? Of moet je nog altijd handmatig modproben?
kris
In Qemu knallt KDE eruit, na een minuut, en wordt Freevo geladen. Is dat een feature?
(Ik heb nog geen CD gebrand, ben te lui om te PC te restarten)

Michel, er kunnen nog meer rpm's eruit, doe ff een: rpm -qa |grep kde

libkdepim, libkde** van die progs die je hebt verwiiderd, of wil je die houden?

Bovendien de kde-i18-nl en kde-i18-fr (en locales-fr, locales-nl)
Als je een Engels only versie wilt.

Bespaart rond 30 MB in totaal.

Missch. ook nog andere libs? libkoffice?
Is een beetje omslachtig dat bij de de-installatie van de hoofdprogs de libs niet automatisch ook worden ge-deinstalleerd.
HighKing
Libkdepim en libkoffice zijn er volgens mij al uit... maar ik zal nog eens kijken wat ik nog meer veilig kan verwijderen. Ik heb bij de meeste programma's juist de libs verwijderd zodat ik zeker wist dat alles dat daarvan afhankelijk was ook verwijderd werd smile.gif

Dat eruit knallen van kde had ik zelf inderdaad ook, maar ik dacht wegens te kort aan geheugen? Ik had het idee dat 'ie het al langer vol hield na verwijderen van enkele pakketten... zal eens kijken of ik kan vinden waar dit aan ligt.
Dat Freevo herladen wordt, is omdat er een 'exit' staat aan het einde van het .bash_profile, waardoor er dus automatisch opnieuw wordt ingelogd na een crash.
Heb ik met opzet gedaan, omdat veel htpc's geen toetsenbord aangesloten hebben ;).gif
kris
Ik heb nu een test met CD gedaan.
KDE knall nog steeds uit, na een tijd. Kan geen geheugen probleem zijn, ik heb 1 GB intern.

Als ik *bezig* ben iets te doen, in kde, gaat alles goed.

Heb zelf een remaster kunnen doen. Heb je iets aan de screensaver settings gewijzigd? Blank, timeout?
HighKing
(kris @ Jan 7 2007, 08:07 PM) [snapback]77005[/snapback]

Ik heb nu een test met CD gedaan.
KDE knall nog steeds uit, na een tijd. Kan geen geheugen probleem zijn, ik heb 1 GB intern.

Als ik *bezig* ben iets te doen, in kde, gaat alles goed.

Heb zelf een remaster kunnen doen. Heb je iets aan de screensaver settings gewijzigd? Blank, timeout?

Ik heb hem zojuist even in een VMWare sessie gestart, en zie dat er 100Mb geheugen (van de toegewezen 512 vrij is na het starten van KDE en Konsole. Lijkt mij voldoende. Ook de 800Mb swap is nog volledig vrij, dus het is zeker geen geheugen probleem nee. Ik dacht eigenlijk dat 'ie mijn schijven in VMWare niet goed zag, en dus geen swap had voor als het geheugen volliep ;).gif

Aan de screensaver heb ik niets veranderd, hoezo?

Edit:
Ik kreeg "de crash" zojuist ook na ongeveer 15 minuten. Wat ik snel voorbij zag flitsen was een oops melding, dus heb ik even gekeken in /var/log/freevo/main-500.log wat de exacte melding was:
Oops! command refuses to die, try bad hack....

Het lijkt er na het zien van deze melding op, dat er een knop wordt ingedrukt, waardoor Freevo denkt het programma dat via het Commands-menu is gestart, moet killen. Ik kan enkel niet in de /var/log/freevo/stderr-500.log kijken, omdat deze wordt opgeschoont, zodra er weer een commando wordt gestart, en ik kan geen CTRL+ALT+F2 tikken in VMWare....
(CTRL+ALT is in VMWARE het commando om toetsenbord en muis weer vrij te geven aan de host machine ;).gif)

Nog_een_edit:
Ha! biggrin.gif
("http://en.opensuse.org/Setting_up_SUSE_Linux_as_a_VMware_Guest")
Hold Ctrl+Alt and hit Space and then F1 (or Fn) without releasing Ctrl+Alt. This will invoke the Ctrl-Alt-F1 on the guest OS.

En nog maar weer een edit:
("/var/log/command-stderr.log")
_XSERVTransSocketOpenCOTSServer: Unable to open socket for inet6

_XSERVTransOpen: transport open failed for inet6/localhost:0

_XSERVTransMakeAllCOTSServerListeners: failed to open listener for inet6

X Window System Version 7.1.1

Release Date: 12 May 2006

X Protocol Version 11, Revision 0, Release 7.1.1

Build Operating System: Linux 2.6.17-4mdv i686

Current Operating System: Linux localhost 2.6.17-5mdv #1 SMP Wed Sep 13 14:32:31 EDT 2006 i686

Build Date: 17 September 2006

Before reporting problems, check http://wiki.x.org

to make sure that you have the latest version.

Module Loader present

Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,

(++) from command line, (!!) notice, (II) informational,

(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.

(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Sun Jan 7 22:08:46 2007

(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf"

Using vt 7

(WW) VMWARE(0): Failed to set up write-combining range (0xf0000000,0x1000000)

(EE) AIGLX: DRI module not loaded

waiting for X server to shut down ..

xinit: unexpected signal 15.
Hmmmm.....
RvP
Hierbij mijn test ervaringen

Dat eruit knallen heb ik ook. Zonder ook maar een toets aan te raken, want ik was bezig dit stukje tekst in OpenOffice te typen.
Ik zag wel een waarschuwings pop-upje dat ik mogelijk te weinig Disk ruimte heb op de XP partitie.
Nu heb ik deze pc net geheel opnieuw geinstalleerd en naast lege ongeformatteerde partities (inderdaad straks voor XP) staan er alleen Mandriva2007 ext3 partities. De kleinste partitie is 5Gig en er is ruimte plenty. Beetje vreemd dus. Ik heb 512MB intern

Nu naar Freevo
Watch TV: The recordserver is down
Manual Record: Kies voor Save (zonder iets aan te passen of Channel 66 te kiezen): Save Failed, recording was lost: record_client: connection error. OK Freevo reageert niet op muis wel op keyboard.

Naar X gegaan.In konsole 'modprobe saa7134'

Daarna zag ik icoon Xawtv. Dubbelklik gaat ie zenders zoeken. Weing kans dat ie wat vindt is mijn ervaring (PAL-Europe-user Guest). As je me nou, hij vindt alle 34 zenders van Casema en Xawtv is volledig up and running. icon_idea.gif

Toen ik mijn ethernet verbinding wilde maken (nog niets ingesteld, alleen connect eth0 (via icoon in paneel onderaan) knalde X eruit terug naar Freevo. Daarna klapte ik er ook regelmatig uit dus het lag niet aan die ethernetverbinding.

Nogmaals de CD opgestart. Ik zie op KDE weer geen Xawtv icoon.
Vanuit een konsole xawtv (zowel guest als root) geen succes:
xawtv-3.95
can't open /dev/video0: no such directory
v4l-conf had trouble, trying to continue anyway
v4l2: open /dev/video0: no such directory
v4l2: open /dev/video0: no such directory
v4l: open /dev/video0: no such directorysu

Na invoeren modprobe saa7134 staat icoontje Xawtv saa7134(0) video (ASUS TV-FM 71)

In konsole xawtv geeft nog wel een Warning: Missing charsets in String to Fontset conversion.
Wel start Xawtv, maar slaat het kanalen zoeken over, dus ruis en sneeuw.
Xawtv icoon aanklikken start weer met zender zoeken en doet weer 100% zijn werk.

Onder Freevo heb ik dus nog tv beeld, maar dat kan er ook aan liggen dat ik niet weet hoe ik het moet doen.
Misschien moet ik iets met dat TV Recording doen, maar wat?

Ondertussen kijk ik Inspector Frost, jammer ik knal er uit.
HighKing
Je had onder Freevo geen "TV Guide" onder "Watch TV" staan? In feite is het in Freevo Watch TV <enter> -> TV Guide <enter> -> kies kanaal <enter> en TV kijken maar. Ook die recordserver moet nog worden geconfigureerd, mijn fout. Maar dat neemt niet weg dat TV kijken gewoon moet gaan.

Vreemd dat je toch nog moest modproben...

RvP
Ik wou Insprector Frost afkijken en ben dus even naar mijn eigen desktop overgeschakeld.
Op mijn Mandriva2007 desktop staat KdeTv saa7134 [0] ASUS Tv-FM 71 zonder sluithaakje al zonder dat ik modprobesaa7134 heb gedaan.
Ik start dit op en deze begint ook kanalen/frequenties te zoeken. ik ben benieuwd want dit progje gebruikt de .xawtv config file, die er nu nog niet is. Stations vinden gaat moeizamer en ik moet halverwege steeds op fijnafstemming klikken. Inmiddels ben ik de tel kwijt hoeveel keer (veel) en het duurt al heel lang ... en ik krijg een muisarm van het vele klikken op gevonden Station Toevoegen (meer dan 34 keer)

Overigen kon ik met de string mplayer tv:// -tv driver=v4l2:channel=41 eerder vanavond direct Talpa zien. Er was alleen geen competitievoetbal. Kortom geen bal aan dus. tongue.gif
HighKing
(RvP @ Jan 7 2007, 10:42 PM) [snapback]77011[/snapback]

Ik wou Insprector Frost afkijken en ben dus even naar mijn eigen desktop overgeschakeld.
Op mijn Mandriva2007 desktop staat KdeTv saa7134 [0] ASUS Tv-FM 71 zonder sluithaakje al zonder dat ik modprobesaa7134 heb gedaan.
Ik start dit op en deze begint ook kanalen/frequenties te zoeken. ik ben benieuwd want dit progje gebruikt de .xawtv config file, die er nu nog niet is. Stations vinden gaat moeizamer en ik moet halverwege steeds op fijnafstemming klikken. Inmiddels ben ik de tel kwijt hoeveel keer (veel) en het duurt al heel lang ... en ik krijg een muisarm van het vele klikken op gevonden Station Toevoegen (meer dan 34 keer)

Overigen kon ik met de string mplayer tv:// -tv driver=v4l2:channel=41 eerder vanavond direct Talpa zien. Er was alleen geen competitievoetbal. Kortom geen bal aan dus. tongue.gif

Maar dat was allemaal op je locale installatie neem ik aan?

Overigens zou ik zelf zeggen:
Er was alleen geen competitievoetbal. Kortom geen bal aan dus.

Maargoed, smaken verschillen haha biggrin.gif
RvP
(HighKing @ Jan 7 2007, 10:47 PM) [snapback]77012[/snapback]

Maar dat was allemaal op je locale installatie neem ik aan?

Overigens zou ik zelf zeggen:
Er was alleen geen competitievoetbal. Kortom geen bal aan dus.

Maargoed, smaken verschillen haha biggrin.gif

Inderdaad op mijn lokale installatie. KdeTv levert 169 hits qua kanalen. (ik heb een lamme pols)
RTL4 is er zowaar tussen in zwart/wit rolleyes.gif
Nog diverse zendrs met ruis en kleurschifting. Morgen ga ik wel verder, maar voorzichtige conclusie Xawtv doet het VEEL beter.

ik ga morgenavond weer Freevo-en van LiveDC met die guide om beeld te krijgen.

En inderdaad smaken mogen verschillen. Die tv kaart verlost mij juist van het zitten voor de buis als er =een waardeloze wedstrijd is. dan werk ik gewoon op de pc door en hoor aan het commentaar wel of het wat is. icon_cheesygrin.gif
HighKing
Nog even een reactie vanuit een gedachtenkronkel waar ik momenteel mee zit:
Kris, zou het zo kunnen zijn, dat het systeem wordt afgestemd op de hardware van de eerste remaster? Dat zou verklaren waarom mijn bttv kaart gewoon werkt, en Ron's saa7134-kaart niet zonder modprobe. Alhoewel ik mij dan weer afvraag waarom xorg het wel overal naar behoren doet.

Wat ik ook vreemd vind, waarom geeft de stderr van xorg een melding over AIGLX, als deze gedeinstalleerd is? Het commando 'rpm -qa | grep glx' geeft geen hits...
Wellicht zit daar juist weer het probleem van de xorg crash?

Hmmmmmmm......
Denk.... denk.... denk.... (auw wat doet dat toch zeer) tongue.gif
kris
Bij het re-bouwen van de iso (mklivecd ...) worden de overblijfsels van het systeem waar de iso wordt gebouwd eruit gehaald, dus alle config/info/harddrake bestanden.

Het is mogelijk dat ik niet weet waar een tv card zijn info naar toe schrijft. Is er iets?

Voorbeeld: de netwerk karten doen het in merdere bestanden /etc/udev/rules.d, iftab, en de bekende dingen als resolv.conf, en de ifcfg-etho etc. Ook cdrom devices van het build systeem worden eruit gehaald ...

En modprobe.conf, modprobe.preload en fstab en dergel. worden ook gewist.

kris
Het is snel te testen. Op mijn MCNLive Cherbourg is zeker geen config voor een tv card tongue.gif

Starten. **Geen** MCC starten, maar als root in konsole: lsmod
En jullie zien of de module is geladen.

2de test: Mandriva One live cd: zelfde test.
kris
AIGLX : heb je ook de compiz pakketten eruit?

Ik denk niet dat dit het probleem is. In versie .05 hadden we toch geen KDE/X crash ...
RvP
Voordat ik modprobe saa7134 doe heb ik al met lsmod gekeken. Dan staat er alleen agpart geen video.
Na de modprobe staan er een flink antal saa7134 gerelateerde zaken.
HighKing
(kris @ Jan 8 2007, 12:43 AM) [snapback]77021[/snapback]

AIGLX : heb je ook de compiz pakketten eruit?

Ik denk niet dat dit het probleem is. In versie .05 hadden we toch geen KDE/X crash ...

Voor zover ik weet wel, volgens mij kwam ik er tussen .05 en .06 achter dat er nog wat aiglx of compiz pakettje s in zaten, dus die heb ik toen alsnog verwijderd... dus wellicht zit daar juist mijn probleem.

(RvP @ Jan 8 2007, 09:12 AM) [snapback]77026[/snapback]

Voordat ik modprobe saa7134 doe heb ik al met lsmod gekeken. Dan staat er alleen agpart geen video.
Na de modprobe staan er een flink antal saa7134 gerelateerde zaken.

Maar dat was met FreevoLive, en niet met de originele MCNLive cd neem ik aan?
Wat geeft 'ie bij het origineel? smile.gif
kris
laugh.gif, de lsmod test op Cherbourg is vooral voor Michel. Zodat duidelijk wordt of *zijn* tv card daar wordt ontdekt,

Zijn vraag was: is bij zijn remaster wellicht iets dat *zijn* tv card automatisch wordt ontdekt vanwegen de build machine specific dingen.

Zie trouwens net de topic van manuel: zijn tv card wordt op Cherbourg out-of-the-box herkent.

Michel: kijk ff in /usr/sbin/drakxtv

In deze code wordt duidelijk dat kennelijk niet bij alle tv cards automatisch de modules worden geladen (als ik het goed begrijp), bv bttv.
Ik had ook bij de andere bx8800 topic de indruk, dat de module en de card wel wordt geladen/ontdekt, alleen dat xawtv mankeerte. Maar er was veel te wenig informatie om het werkelijke probleem te zien.

Ik heb ook van Ron in principe geen info: welke card precies, model etc. Heeft ie specifieke instellingen nodig? Werkt ie op een **normale MDV 2007** installatie (niet live!) out-of-the box? Of moet Ron daar ook MCC draaien?

(Michel kan proberen in rc.local bttv en sa7134 te modproben, maar ja dat gebeurt dan bij iedereen. Niet zo tof, als je een ander card hebt)
HighKing
Chris,

Mijn bttv kaart doet het (in ieder geval in FreevoLive .07+) direct zonder modproben... daarom dacht ik dat de test die je gaf voornamelijk voor iemand met een andere kaart was bedoeld smile.gif
Ben er redelijk zeker van dat mijn kaart het in Cherbourg gewoon doet, maar dat zal ik morgenavond even testen (vanavond oefenen met de band, morgenavond eerst solliciteren, daarna kan ik weer lekker spelen tongue.gif).

Ik heb manuel even een pb gestuurt met de vraag welke kaart hij in zijn systeem heeft zitten. Worden we misschien ook wat wijzer van. smile.gif
RvP
(kris @ Jan 8 2007, 11:00 AM) [snapback]77030[/snapback]

Ik heb ook van Ron in principe geen info: welke card precies, model etc. Heeft ie specifieke instellingen nodig? Werkt ie op een **normale MDV 2007** installatie (niet live!) out-of-the box? Of moet Ron daar ook MCC draaien?

Ik heb een ASUS tv-card met een Philips saa7134 chip. Deze wordt door tig andere fabrikanten gebruikt.
In het verleden is mijn ervaring (tot Mandrake10.0) moest je daarvoor het juiste kaart nummer (leverancier gebonden) invullen bij MCC en moest je in etc/modprobe.preload de regel toevoegen
saa7134 card=16

Zowel met de FreevoLiveCD als met een lokale install van Mandriva2007 doet de kaart niets als je niet eerst modprobe saa7134 doet.
Daarna heb je in het geheel MCC niet nodig (MCC roept wanner je je tv-kaart wil instellen Xawtv aan om te installeren).
Grappig om te zien is dat als ik modprobe bij FreevoLive doet, dat dan Xawtv als icoon meteen op je desktop verschijnt en binnen 2 minuten heeft ie alle zenders ingelezen.

Ik heb nu net Xawtv geinstalleerd op mijn lokale MDV2007. Nou mooi dat er geen icoontje op mijn desktop komt wacko.gif
Hij is alleen te starten vanaf de konsole en dan begint ie niet met kanalen zoeken. Jammer!
Gelukkig heb ik wel een .xawtv zenderbestand gebackupped. Die in /home/user geplaatst en ik heb beeld.
Jammerrrrr dat ik nog niks op mijn desktop heb.
HighKing hoe kreeg je dat voor elkaar?
Zal ik dan toch mcc nodig hebben?
HighKing
Ik heb in FreevoLive enkel 'urpmi xawtv' gedaan, dus als dat perfect werkt moet je Kris bedanken voor haar super cd ;).gif
RvP
Via MCC heb ik televisie instellen gekozen.
Xawtv was al geinstalleerd via urpmi.
Ik mocht kiezen welke uitzendnorm (PAL) en welke fequentielijst (West Europa)
en voor welke user Nobody, user of root.

Ik koos Nobody (wie is dat? generiek voor alle users?) en ook nu begon direct het kanalen zoeken, met alle zenders gevonden.
Als user werd mijn zenderlijst niet aangepast.

Vanavond zal ik hetzelfde doen maar dan voor de User ipv Nobody. Kijken of ie dan wel mijn zenderlijst aanpast. Makkelijk te constateren want mijn eigen (gebackupte) lijst staat in iets andere volgorde (RAI Uno heel erg achteraan tongue.gif ).
HighKing
Ik meen dat 'nobody' het zelfde is als 'guest' op 'dat andere os' ;).gif
RvP
(HighKing @ Jan 9 2007, 09:03 AM) [snapback]77077[/snapback]

Ik meen dat 'nobody' het zelfde is als 'guest' op 'dat andere os' ;).gif

en op MCNLliveCD heb je root en de user ... guest.
RvP
In MCC user rvp gekozen. Zenders worden gevonden en zenderlijst wordt aangepast.
Ook nu niet de creatie van het desktop icoontje.
(nou ja een shortcut naar /usr/bin/xawtv en een mooi tv icoontje uitzoeken doet het ook).
HighKing
(RvP @ Jan 9 2007, 12:17 PM) [snapback]77079[/snapback]

en op MCNLliveCD heb je root en de user ... guest.
Ik dacht dat dat meer de keuze van Chris was, om de standaard user zo te noemen. smile.gif

Ok, hier de output van lsmod|grep bttv onder MCNLive Cherbourg:
bttv                  164628  0
video_buf              21220  1 bttv
ir_common              24484  1 bttv
compat_ioctl32          1952  1 bttv
i2c_algo_bit            9352  1 bttv
v4l2_common            15648  2 tuner,bttv
btcx_risc               4840  1 bttv
tveeprom               14192  1 bttv
i2c_core               17536  4 tuner,bttv,i2c_algo_bit,tveeprom
videodev                8064  1 bttv
Mijn kaart wordt dus door de originele Cherbourgh cd al herkend en geinstalleerd.
Overigens gestart met init 3, omdat ik er enkel een TV aan heb hangen, en die geeft geen beeld onder X met Cherbourgh (daarvoor zou ik nl. eerst de xorg.conf aan moeten passen aan mijn TV).
De installatie van mijn htpc, geinstalleerd met One 2007 geeft exact de zelfce output.

Zal FreevoLive weer even branden (ik gebruik steeds een rewritable, en zit al ruim een week te wachten op een spindle nieuwe rewritable cd's tongue.gif)
Edit: Ook in FreevoLive 0.08 de zelfde output. Mijn MDV One 2007 KDE cd'tje wil helaas niet meer booten (cd is rottig).
HighKing
(kris @ Jan 7 2007, 06:57 PM) [snapback]76989[/snapback]
In Qemu knallt KDE eruit, na een minuut, en wordt Freevo geladen. Is dat een feature?

Ja hoor, zojuist het volgende bericht op de freevo-users list:
Hi,
I'm using Freevo 1.7.0-rc2, but this same problem has been around at least
since 1.5.x.

I have the following fdx which I use to start xine for vdr usage:

-------------------------------------
<?xml version="1.0" ?>
<freevo>
<command title="Watch TV">
<cmd>/home/htpc/startup_scripts/xine_start_tv</cmd>
<stoposd />
<info>
<content>It is just a test</content>
</info>
</command>
</freevo>
--------------------------------------

All goes well after choosing the command from main menu. But after ~15-20
minutes freevo crashes, leaving xine still running. But obviously after xine
is closed there's nothing to return to..
Het zou dus zomaar eens een bug in de Commands-plugin kunnen zijn.

Edit, za 13-01, 18:36:Ik heb zojuist FreevoLive .05 nog eens gebrand, en op mijn laptop opgestart. Vervolgens X gestart vanuit het Commands menu, en ben daarna een DVD gaan terugbrengen naar de videotheek.
Toen ik terug kwam stond ik tegen een scherm vol foutmeldingen aan te kijken (in .05 had ik nog geen exit aan het einde van mijn .bash_profile gezet, waardoor Freevo niet herstartte).

Het is dus denk ik inderdaad een bug in de commands-plugin van Freevo. Helaas heb ik geen programmeer ervaringen, en snap ik niets van de inhoud van het commands.py bestand... sad.gif
HighKing
Pfff... ik wordt ff niet goed... heb vandaag 5x een remaster gemaakt (en dat duurt bijna 3 kwartier op mijn oude P3-550 in een VMware sessie tongue.gif), maar wat ik in mijn hoofd heb wil maar niet lukken...

Ik heb een script in /etc/rc.d/init.d geplaatst, genaamd mdprobe_tvcards, met de volgende inhoud:
# This script automagically modprobes a few drivers, and checks if
# the driver did it's job.
# If not, rmmod the driver again, if yes, leave it;-)
#

if [ -a /dev/video0 ]; then
    echo "/dev/video0 already exists."
    exit
fi

function checkvideo0()
{
  if [ -a /dev/video0 ]; then
    echo "The TV card in your system should work now."
    exit
  fi
}

# Just modprobe the saa7134 driver
/sbin/modprobe saa7134
/sbin/modprobe saa7134-alsa

# Now check again, if /dev/video0 exists
checkvideo0

# If not, remove the driver again
/sbin/rmmod saa7134-alsa
/sbin/rmmod saa7134
echo "No TV cards found."

exit
En dit werkt goed als ik het handmatig uitvoer, maar niet zodra ik het in rc3.d plaats om het tijdens boot uit te voeren.
Bij handmatig uitvoeren krijg ik netjes de melding dat het werkt, en de TV kaart werkt dan ook werkelijk.
Als ik het in rc3.d plaats, om het tijdens boot te laten uitvoeren, krijg ik de melding "No TV cards found.", en werkt de kaart niet. sad.gif

Iemand een idee waarom dit niet werkt tijdens boot?
Ik dacht een mooie snelle oplossing te hebben voor het feit dat drakxtv zijn werk niet goed doet, maar helaas sad.gif

Overigens mijn eerste bash script, dus het kan zijn dat er wat zaken onlogisch overkomen ;).gif

Edit:
Ik heb nog eens een ander script bekeken... zou het kunnen dat bash op het moment van starten nog niet is geladen, en dat daarom het script niet goed wordt uitgevoerd? En is het dan zo dat dit te verhelpen is door er simpelweg de volgende regel boven te plaatsen?
#!/bin/bash

Edit2:
Net terug van een verjaardag, ik denk, laat ik het gewoon maar proberen....
Helaas, die regel welke ik hierboven noemde heeft niets opgelost... :'(
RvP
Keep on doing the good work! icon_frown.gif

Ik wil uiteindelijk ook zo'n multimedia'speler' in mijn audio/stereo meubel.
(en mijn vrouw vermoord me als er een toetsenbord of beeldscherm aan vast zit ;).gif )
Kareltje
Ik heb het topic eens doorgelezen: knap werk. icon_frown.gif
Ook ik heb een saa7134 kaart in de pc zitten. Bij installatie doe ik altijd in Konsole : "scantv" om zenders te zoeken. Misschien heb je hier wat aan.
En je schijnt de volgorde van het starten van programma's te kunnen wijzigen: ergens in r.c staat het opstartscript met de programma's. Erachter staat een nummer. Door die nummers te veranderen, verander je ook de start-volgorde.
HighKing
Aan scantv hebben we helaas niet veel, omdat deze geen lijst met zenders specifiek voor Freevo maakt. Wellicht leuk om eens mee te spelen in de toekomst, als deze een lijstje in clear text maakt is deze natuurlijk ook om te zetten in een formaat dat Freevo snapt ;).gif

Ik dacht eigenlijk dat de S96 in de bestandsnaam de opstart volgorde aangaf? Hij wordt ook voor freevo_recordserver en freevo_webserver gestart, die beginnen met S99.

Wat ik eigenlijk vermoed, maar niet zeker weet, is dat de function hierboven niet als function wordt gelezen, en dus gewoon wordt uitgevoerd, waardoor deze na de 'exit' dus ook afsluit en dus uberhaupt niet aankomt bij het laden van de saa7134 driver.

Probleem is dat ik dit nog niet eerder heb gedaan, en nu dus even geen flauw idee heb hoe ik dit op kan lossen.
Kareltje
Ik heb ff voor je gezocht:
Op de voorpagina links-onderaan zoeken met Google-Linux:
"opstartvolgorde" en dan de 4e hit: krijg je een prachtig pdf-bestand.
kris
Michel, ik zou proberen de code gewoon in rc.local te doen. Heb je niet het gedoe met de verschill. runlevels en volgorde.
En bij voorkeur de #!/bin/bash in rc.local niet verwijderen smile.gif
HighKing
Ik heb zojuist de symlink uit rc3.d verwijderd, en een regeltje "/etc/rc.d/init.d/modprobe_tvcards" toegevoegd aan rc.local. We zullen zien of het werkt!

Zo ja ga ik hem meteen uploaden biggrin.gif
kris
Michel,

wat wil je eigentlijk met een ' if [ -a /dev/....'

Wat doet het 'a' ?

Ik kenn, z, b, f, w, x, e en nog meer, maar geen 'a'.

Als je nu een 2de script roept in rc.local, moet je wel op de exit code letten, of?

Missch. denk ik gewoon te simpel, maar gewoon de regels:
--------------------------
if [ -z /dev/video0 ]; then
/sbin/modprobe saa7134 >/dev/null 2>&1
/sbin/modprobe saa7134-alsa >/dev/null 2>&1
fi
----------------

naar rc.local.
HighKing
a staat voor all volgens mij, f zoekt alleen naar bestanden, en werkt dus niet op devices.
Maar hij doet't! biggrin.gif

Met de regeltjes die jij geeft, gaan enkel de saa7134 drivers werken, en als er geen saa7134-kaart in het systeem zit wil ik ook de drivers weer ontladen om eventuele problemen te voorkomen (schijnt beter te zijn dan genezen ;).gif).
Daarnaast, wil ik als dit een beetje werkt bij iedereen, eens kijken welke drivers we hier nog meer mee kunnen testen tijdens boot smile.gif

Ben 'm nu aan het uploaden @ ~40kb/s, dus volgent jaar is 'ie te downloaden tongue.gif

Edit:
Aan de hand van onderstaande pagina kwam ik op die '-a':
http://www.faqs.org/docs/bashman/bashref_68.html

Ohja, vraagje: Jij zegt modprobe saa7134 > /dev/null 2>&1
Het > /dev/null gedeelte is neem ik aan om eventuele output op de cli te onderdrukken, maar wat doet 2>&1 ?

Ben nogal nieuw in shell scripts ;).gif
Kan wel veel met dos-batch files, maar die snapt Linux niet zo tongue.gif
kris
Ohh, video0 is een gewoon bestand ?

Prima, dat het werkt.

> /dev/null 2>&1
--------------------
> /dev/null” will redirect STDOUT to a BLACK HOLE

“2 > &1” will redirect STDERR to STDOUT which in turn is redirected to a BLACK HOLE
------------------------
---> stuurt de output en de evtl. errors naar nirwana
HighKing
Nee, video0 is een apparaat, net zoals dsp je geluidskaart is.
Daarom werkt -f ook niet, omdat het geen regulier bestand is smile.gif

Nog een vraagje tussendoor. Ik heb ook deze keer weer een lading packages gedeinstalleerd, waaronder de locales-nl en de daarbij behorende kde i18n packages. Volgens urpme scheelde dit mij alleen al 20MB, maar de uiteindelijke iso is maar 10MB kleiner dan de vorige... kan het zijn dat er ergens een cache oid blijft staan?

En nee, m'n scriptje is niet 10MB groot tongue.gif
kris
-a file
True if file exists.

-b file
True if file exists and is a block special file.

-c file
True if the file is a character special file

Wat is /dev/video0? een block of charact. spec. file?

Locales: van de locales pakketten is veel in /usr/share/doc en die zijn al verwijderd, door mij ;-)

kris
//off topic

ik ben trouwens bezig met een nieuwe compressie methode voor de volgende mcnlive versie.
squashfs is met de standaard compressie te groot, met een speciale patch (lzma voor squashfs) worden de isos rond 20-30 % kleiner, zonder dat het de-comprimeren (draaien van de livecd) opmerkelijk langzamer wordt, hopelijk.
Zo wordt een 350 MB MCNLive rond 290 MB :-)
HighKing
Klinkt goed! Ik heb geen idee van welk type het bestand video0 is, ik weet alleen dat 'ie niet bestaat als je nog geen tv-kaart geinstalleerd hebt. Daarom check ik ook heel simpel of dat bestand bestaat, zo ja, mooi, zo niet, proberen drivertjes te laden smile.gif

Edit:
Hij is geupload, de download url is http://www.megaupload.com/?d=P5YKMEXW
Momenteel krijg ik de melding dat de toegang tot het bestand tijdelijk onmogelijk is... hoop wel dat dat snel verholpen word sad.gif

Edit2:
Ok, hij doet het nu! smile.gif

Even lief naar Ron kijken... zou jij hem willen proberen? Ik wil graag weten of 'ie het nu doet met jouw kaart. Het card= gedeelte dat jij in moest typen. Het schijnt zo te zijn dat dit is omdat de fabrikant van de kaart in kwestie een paar cent heeft bespaard op een rommetje waarin beschreven staat wat voor kaart het is ;).gif Dus als 'ie werkt is dat probleem blijkbaar al opgelost smile.gif

Edit3:
Vergeten te vermelden: De md5 hash zou "66b9790b8a99e7f2513e3afd4aa70203" moeten zijn smile.gif
RvP
RvP lief aankijken helpt altijd. Zoonlief heeft 'm gedownload (lekker snel nu icon_idea.gif ) en gebrand icon_frown.gif , want ik loop met enorme koppijn (voorhoofdsholte ontsteking) rond.

Zijn bevindingen:
saa7134 module wordt opvallend in beeld geinstalleerd bij opstarten. TV doet ut meteen op die drie pre-installed kanalen, alleen geen geluid. icon_cry.gif
Geluid wel met die 2 indrukwekkende mp3-tjes. smile.gif
Naar X toont op de desktop een saa7135 tv icoon. Klikkerdeklik en hij gaat kanalen zoeken (nog wel even PAL en Westeuropees kiezen). Binnen 2 minuten alle kanalen gevonden, tv speelt met geluid. Na weer 2 minuten crashed X.

Zoonlief heeft nu ook de MCNL rpm van Freevo geinstalleerd op mijn pc. Zie topic testcenter MCNL rpm's .

kris
Michel, als je een nieuw topic voor FreevoLive 0.9 wilt starten...

Graag in het Engels. Kan David meelezen. Hij heeft al een jaar geleden zo een media live cd gemaakt op basis van mcnlive, hij schrijft ook python scripts. Hij kan geen NL lezen.

MDV news: xawtv is al vanaf 2007.1 uit de drakxtools verdwijnen. In de svn versie van de drakxtools. Soms denk ik, dat de mdv ontwikkelaars hier mee lezen tongue.gif

Hoe kunnen we de KDE crash oplossen? Is echt niet leuk :-( Weten de freevo mensen wellicht een fix?

HighKing
Ik heb zojuist even gereageerd op zijn post in het Engelse freevolive topic.
Wil gerust een .09 topic aanmaken, maar om nu het hele forum vol te spammen met FreevoLive topics lijkt mij ook weer niet zo'n goed idee? tongue.gif

Die KDE crash wil ik inderdaad ook opgelost hebben, echter is dit een bug in de commands-plugin van Freevo. Dit is al gemeld, maar nog door niemand opgepakt (meestal reageren ze vrij rap op meldingen, maar deze is ws. niet belangrijk genoeg om snel op te lossen.)

Het betreft een bug met langlopende commando's die worden afgebroken.
Wel zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de firefox-plugin om te bouwen naar een plugin die simpelweg X start, maar dan heb ik geen mooi Commands menuutje meer, en ik wil daar nog meer zaken in stoppen ;).gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.