Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Software Manager
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
ShakaZ
Halo iedereen,

enkele jaren al dat ik geen 'mandrake' systeem gebruikt had smile.gif
Maar toen ik het niews hoorde over mcn-live met de pas ge-GPL-de VirtualBox dacht ik dat ik dit distributie toch eenns ging testen... een beetje omgekeerd eigenlijk aangezien dit post geschreven is op Mcn-live geemuleerd met Virtualbox in WinXP...

Eerste impressies :
Virtualbox lijkt sneller & dan Qemu+Kqemu en de snapshots is ook een pluspunt, maar dan zijn er enkele glitches ook... minder intuitieve gui, toetsen op het keyboard die iets te gevoelig zijjn (Backspacce.....) en dan het systeem die heell traag is wanneer men een snapshot of een state wil verwijderen, en ook wat informatie er dan op het virtuele harde shiijjf blijft, blijft voor mijjj een raadsel na het userguide uitleg gelezen te hebben.
Mcn-Live lijkt op het eerste zicht goed iiin elkaar en het coonfiguratie module heeft enkele opties die ik graag in mijn geebruuuiklijjke distrosss ((meestal gebaseerd op debian of slackware) zouuu willen zien... één ervan die voor mij van belang zou zijjn is het Internet Connectiion Shariing.
Ik had iets meer software verwacht in de basisiinstallie & in 'Software Management' maar het moet waarschijnlijjjjk niet te moelijjk zijn om additiionele repositories bij te voegen (EDIT : nu heb ik de optionele free & non-free opties gevonden rolleyes.gif) .

En nu enkele woorden over wat mij hier brengt:
Software Management, ik heb enkelle programmas willenn toevoegen voor ooonngeveer 650MB, sommige konden niet geselecteerd worden door missende dependenties...
Na enkele uren downloaden (ja ik ben hier op eenn slechte WiFi link icon_cry.gif) blijkt het dat het progress bar niet meer vooruuit gaat, geblokeerd op Vegastrike-data... maar het internet connectie had geen probleem, enige optiie was het instalatie te stoppen & opniew op 'Apply' te toetsen.... iin plaats van te hervatten waar het misgegaan was begint het Software Mangement opnniew alles te downloaden, dat had iik echt niet verwacht, wat een tijdverspilling zeg!!!
Deze keer had ik VegaStrike verwijderd zodat het toch ietske sneller giing (ongeveer 300 MB minder toch), maar er kwamen nog verassingen... einde van het downloaden... innstallatie begint eindelijjjjjkk icon_frown.gif

En dan dit error msg, voor waarschijnliijjjk alle paketteen :
Invalid signature (NOT OK (could not read file)).... na al dat wachten besluit ik toch verder te gaan met het installatie... uiteindelijk nog een error msg over een twintigtal paketten waarvoor het installatie niet gelukkt is (op 64 die moesten geinstalleerd wordenn.)
doelman
Even verplaats naar het MCNLive forum smile.gif

Welkom trouwens.
kris
Hoi,

In Software management: de bron 'updates' aktiveren, voor je met de installatie begint.
Daarna in een terminal: su, en:

urpmi.updates -a

Zie hier onder tips: http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?...indpost&p=78475

Het een en ander pakket van de niet-officiele contrib source heeft kennelijk geen goede signature, gewoon negeren.
Het is trouwens geen tijdsverspilling. Als om de een of ander reden na het downloaden de pakketten niet worden geinstalleerd, blijven ze op de HD zitten.

Waarom je het toetsenbord probleem hebt, is mij onduidelijk.
Ik zou in het gast systeem proberen de grafische kaart op vesa te configgen (MCC -- Hardware - garphical server).
Waarom zo wenig programmas: de bedoeling van MCNLive is een klein basissysteem voor op een USB stick van 512 MB en de mogelijheid de copy2ram functie te gebruiken.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.