Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: DOSbox opstarthulp nodig
MandrivaClub.NL > Forum > Spellen
RvP
In (de zoveelste poging) om wat DOS/Win95 spellen aan de praat te krijgen heb ik onder Mandriva2007 maar weer eens DOSbox geinstalleerd.

Ik ben al zover dat ik Z:\> als prompt krijg, maar met de uitleg onder 'íntro mount' kom ik niet verder
mount c ~/dosprog will create a C drive with ~/dosprog as contents.
~/dosprog is an example. Replace it with your own games directory.

mount c Wacky Directory Wacky doesn't exist
mount c /Wacky Directory /Wacky doesn't exist
mount c ~/Wacky Directory /home/rvp/Wacky doesn't exist

Ook met het mounten van de CD-Rom drive lukt het niet ('intro cdrom') Ik begrjp wel dat het verstandig is de D-drive als CD-rom drive te benoemen (zoals het vroeger ooit ook op mijn pc was)
mount d D:\ -t cdrom Directory D:\ doesn't exist
mount d D:\ -t cdrom -usecd 1 Directory D:\ doesn't exist

Wie helpt me op gang? Het is de bedoeling dat ik Wacky Wheels (DOS) en WingCommander IV (DOS/Win95) aan de praat krijg. Whacky is zo klein dat ik het (vanaf CD) wel naar de harde schijf kan kopieren. WingCommander bestaat uit een aantal CD's die gedurende het spel moeten worden aangeroepen.
PeterM
Mounten doe je bijv. zo
mount c /home/peterm/C-drive

Verwacht geen win95 te kunnen spelen, enkel dosprogjes zullen lukken. Er zijn mensen die win3.1 draaiend hebben met veel moeite en crashgevoelig.
HighKing
//Offtopic
Win 3.1 is zowieso nogal crashgevoelig, herriner ik mij uit mijn 386-tijd ;).gif
Daarbij vergeleken was Windows Chicago (95-beta) een verademing haha
RvP
(PeterM @ Mar 1 2007, 10:04 AM) [snapback]79809[/snapback]

Mounten doe je bijv. zo

mount c /home/rvp/dosbox-c levert op:
Directory /home/rvp/dosbox-c doesn't exist.

Moet ik deze directory vooraf aanmaken?
Voor de CD-Rom drive moet ik dan ook een /home/rvp/dosbox-d aanmaken?
PeterM
/home/peterm/C-drive zijn allemaal bestaande directories. Daaronder heb ik andere met de games. Dosbox ziet dus /home/peterm/C-drive als de root van c.

iso mounten heb ik nog nooit gedaan.
RvP
Ik heb nu een /home/rvp/DOSbox/C en DOSbox/CD-Rom aangemaakt die ik gemount heb als C: en D:

Als ik dosbox weer opstart moet ik telkens gaan mounten of kan ik een batch file aanmaken?

Als dosbox start geeft ie aan dat ie sounddrivers geinstalleerd heeft
Z:\>SET BLASTER=A220 I7 D1 H5 T6
Z:\>SET ULTRASND=240,3,3,5,5
Z:\>SET ULTRADIR=C:\ULTRASND

Na het mounten van C: zie ik echter niet die ultrasnd directory.

Spel-CD in Konquerer geopend en install.exe gestart (te openen met programma: dosbox).
Ik kom in het DOS-grafische installatiescherm.
Vraagt mij het spel te installeren in c:\WACKY
Deze directory does't exist. Create? yes lukt niet
Als ik c: dir doe zie ik de inhoud van de CD (dus dat is al heel wat. Nu moet ik alleen nog vanuit dosbox zelf op d: zien te mounten.
PeterM
(RvP @ Mar 1 2007, 11:07 AM) [snapback]79816[/snapback]

Ik heb nu een /home/rvp/DOSbox/C en DOSbox/CD-Rom aangemaakt die ik gemount heb als C: en D:

Als ik dosbox weer opstart moet ik telkens gaan mounten of kan ik een batch file aanmaken?

Je zou daar een speciaal progje voor kunnen gebruiken zoals Dboxfe. Mijn eigen gui4dosbox is niet klaar voor echt goed gebruik. Anders moet je een .conf bestand aanmaken wat je gebruikt bij het opstarten van dosbox. Hierin kun je alles instellen. Voorbeeld hieronder.

[sdl]
# fullscreen -- Start dosbox directly IN fullscreen.
# fulldouble -- USE double buffering IN fullscreen.
# fullresolution -- What resolution TO USE FOR fullscreen: original OR fixed size (e.g. 1024x768).
# windowresolution -- Scale the window TO this size IF the OUTPUT device supports hardware scaling.
# OUTPUT -- What TO USE FOR OUTPUT: surface,overlay.
# autolock -- Mouse will automatically lock, IF you click on the screen.
# sensitiviy -- Mouse sensitivity.
# waitonerror -- WAIT before closing the console IF dosbox has an error.
# priority -- Priority levels FOR dosbox: lowest,Lower,normal,higher,highest.
#             Second entry behind the comma IS FOR when dosbox IS NOT focused/minimized.
# mapperfile -- File used TO load/save the key/EVENT mappings from.
# usescancodes -- Avoid usage of symkeys, might NOT work on all operating systems.

fullscreen=FALSE
fulldouble=FALSE

[dosbox]
# language -- SELECT another language file.
# memsize -- Amount of memory dosbox has IN megabytes.
# machine -- The type of machine tries TO emulate:hercules,cga,tandy,pcjr,vga.
# captures -- Directory where things LIKE wave,midi,screenshot get captured.

machine=vga
memsize=64

[render]
# frameskip -- How many frames dosbox skips before drawing one.
# aspect -- DO aspect correction, IF your OUTPUT method doesn't support scaling this can slow things down!.
# scaler -- Scaler used TO enlarge/enhance low resolution modes.
#           Supported are none,normal2x,normal3x,advmame2x,advmame3x,advinterp2x,advinterp3x,tv2x,tv3x,rgb2x,rgb3x,scan2x,scan3x.

[cpu]
# core -- CPU Core used IN emulation: simple,normal,full,dynamic.
# cycles -- Amount of instructions dosbox tries TO emulate EACH millisecond.
#           Setting this higher than your machine can handle IS bad!
#           You can also let DOSBox guess the correct value by setting it TO auto.
#           Please note that this guessing feature IS still experimental.
# cycleup   -- Amount of cycles TO increase/decrease WITH keycombo.
# cycledown    Setting it Lower than 100 will be a percentage.

core=normal
cycles=10000
cycleup=500
cycledown=20

[mixer]
# nosound -- Enable silent mode, sound IS still emulated though.
# rate -- Mixer sample rate, setting any devices higher than this will
#         probably Lower their sound quality.
# blocksize -- Mixer block size, larger blocks might help sound stuttering
#              but sound will also be more lagged.
# prebuffer -- How many milliseconds of data TO keep on top of the blocksize.

nosound=FALSE
rate=22050
blocksize=2048
prebuffer=10

[midi]
# mpu401      -- Type of MPU-401 TO emulate: none, uart OR intelligent.
# device      -- Device that will receive the MIDI data from MPU-401.
#                This can be DEFAULT,alsa,oss,win32,coreaudio,none.
# config      -- Special configuration options FOR the device. In Windows put
#                the id of the device you want TO use. See README FOR details.

mpu401=intelligent
device=DEFAULT
config=

[sblaster]
# sbtype -- Type of sblaster TO emulate:none,sb1,sb2,sbpro1,sbpro2,sb16.
# sbbase,irq,dma,hdma -- The IO/IRQ/DMA/High DMA address of the soundblaster.
# mixer -- Allow the soundblaster mixer TO modify the dosbox mixer.
# oplmode -- Type of OPL emulation: auto,cms,opl2,dualopl2,opl3.
#            On auto the mode IS determined by sblaster type.
#            All OPL modes are 'Adlib', except for CMS.
# oplrate -- Sample rate of OPL music emulation.

stype=sb1

[gus]
# gus -- Enable the Gravis Ultrasound emulation.
# gusbase,irq1,irq2,dma1,dma2 -- The IO/IRQ/DMA addresses of the
#            Gravis Ultrasound. (Same IRQ's and DMA's are OK.)
# gusrate -- Sample rate of Ultrasound emulation.
# ultradir -- Path TO Ultrasound directory.  In this directory
#             there should be a MIDI directory that contains
#             the patch files FOR GUS playback.  Patch sets used
#             WITH Timidity should work fine.

[speaker]
# pcspeaker -- Enable PC-Speaker emulation.
# pcrate -- Sample rate of the PC-Speaker sound generation.
# tandy -- Enable Tandy Sound System emulation (off,on,auto).
#          FOR auto Tandysound emulation IS present only IF machine IS set TO tandy.
# tandyrate -- Sample rate of the Tandy 3-Voice generation.
# disney -- Enable Disney Sound Source emulation.

pcspeaker=FALSE
pcrate=22050
tandy=auto
tandyrate=22050
disney=FALSE

[dos]
# xms -- Enable XMS support.
# ems -- Enable EMS support.
# umb -- Enable UMB support (FALSE,TRUE,Max).

xms=TRUE
ems=TRUE
umb=FALSE

[ipx]
# ipx -- Enable ipx over UDP/IP emulation.

[autoexec]
# Lines IN this section will be run at startup.
c:
cd Games/abandon/outrun
outrun

RvP
Na weer een tijdje klooien (tig keer dosboxen met elke keer weer mounten blush.gif )

In mijn /home/user heb ik een folder met subfolder gemaak /DOSbox/C
c: mount je met: 'mount c /home/rvp/DOSbox/C
Eenmaal gemound kun je ook in de subdirectories komen van /DOSbox/C
Ik heb die op voorhand gemaakt, want niet elke installer lukt het om een subdirectory te maken.
Ik heb nu subdirectories geheten WW, WC3, WC4P, D2, D2Q,T7G. Wie herkent ze?

De CD-Rom moet je installeren met: mount d /mnt/cdrom -t cdrom
Gewoon je mountpoint dus opgeven. MSCDEX wordt geladen. Er zij extra opties zoals 'usecd 1 ioctl.
Die geven een gelimiteerde ondersteuning (ík verwachtte juist meer) voor CD-Rom.
Let wel, mounten van de CD doet ie niet. Dat moet je eerst doen onder Linux. Lekker handig als de installer vraagt om CD2 bye.gif .

Met de opgave van die soundcard settings krijg je ook het geluid aan de praat. Hier verder wat ervaringen:
-Wacky Wheels (kids race spelletje): alles werkt, ik kom alleen niet vooruit. Dat pijltje doet z'n werk niet of ik sta zonder benzine? icon_cheesygrin.gif
-Descent2 laat zich niet installeren. D:\install zegt dat je van de CD moet werken. DIR laat echter d inhoud van de CD gewoon wel zien.
-Descent2Quartzone laat zich wel installeren. Ook hier nog probleem met vooruit sturen.
-WingCommander3, kom wel in het spel, maar hoe ik op een normale manier uitlog?
-WingCommanderIV nog niet geprobeerd. De CD's liggen klaar.
-The 7th Guest, ook hier kom ik in het spel, maar eruit?

Algehele conclusie: A-L-L-E-S gaat (te)traag. Memory genoeg, Himem optie wel zien langskomen, maar nog niet kunnen instellen.

@PeterM waar haal je die Config file vandaan? en die editor. Vooral die laatste is nodig, anders moet je steeds mountcommando's ingeven. Ik kreeg geen resultaat na een zoekopdracht op dosbox.

Ctrl+F8 en Ctrl+F12 zouden de boel moeten versnellen. Ik merk niet dat het werkt. Met Ctrl+F! kom je in een scherm waar je je keyboard kan configurern. het werkt alleen in een spel. Je kunt het dus niet vanaf de Z:\ commandline oproepen.

Eerst bleef dosbox in een te klein scherm staan. Na wat geklooi met Ctrl+F1 heb ik (dacht ik) aan de combinatie Shift+F de Fullscreen optie gehangen. Nu ben ik echter mijn letter f kwijt. Als ik een spel start springt ie nu automatisch in fullscreen mode. Ctrl+F9 geeft bij de keyboard layout instelling Shutdown aan. Inderdaad mijn sessie knalt er uit. Ik poogde alleen maar uit de box te komen.

Dosbox starten vanaf de commandline zonder X lukt niet, want mijn toetsen zijn verschoven. Toetsenbord layout instellen lukt alleen vanuit een spel (ik denk dus bedoeld voor spelcommando's).
RvP
WingCommanderIV ('Prophecy') 'The price of freedom heb ik ook aan de praat gekregen.
UltraGravis soundcard wordt gevonden.
Grafisch nog steeds een plaatje.
Helaas ook T-R-A-A-G en onspeelbaar.

Ik sluit het experimenteren met DOSbox nu af. En zal Dosemu proberen.

Wie werkt er nog wel met DOSbox en welke spellen draaien daar wel redelijk/goed op?
PeterM
(RvP @ Mar 3 2007, 11:26 AM) [snapback]79988[/snapback]

WingCommanderIV ('Prophecy') 'The price of freedom heb ik ook aan de praat gekregen.
UltraGravis soundcard wordt gevonden.
Grafisch nog steeds een plaatje.
Helaas ook T-R-A-A-G en onspeelbaar.

Ik sluit het experimenteren met DOSbox nu af. En zal Dosemu proberen.

Wie werkt er nog wel met DOSbox en welke spellen draaien daar wel redelijk/goed op?

Hoi Ron,

Ik werk met Dosbox en er is volgens mij geen betere om spellen te spellen te spelen. Heb je dboxfe nog geprobeerd. Je kunt de snelheid ook opschroeven in het conf-bestand door het aantal "cycles=10000" te verhogen.

Zelf ben ik er heel tevreden over.
PeterM
Ik zie trouwens net op de website van dosbox dat versie 0.70 gisteren is uitgekomen. Hopelijk is er snel een rpm van te vinden.
RvP
(PeterM @ Mar 3 2007, 11:28 AM) [snapback]79989[/snapback]

er is volgens mij geen betere om spellen te spellen te spelen.

Dan ga ik nog even door met proberen.

Heb je dboxfe nog geprobeerd.
Staat nu te installeren.

Je kunt de snelheid ook opschroeven in het conf-bestand door het aantal "cycles=10000" te verhogen
Hoe kom ik in dat Z\> conxigbestand?

Ik ben swieso mijn letter 'f' kwijt. Ik heb <Ctrl><f> een functie willen geven van fullscreen. Nu is echter mijn f weg en als ik <Ctrl> intoets krijg ik een f. Iets is er niet goed gegaan. Zo zocht ik ook een functie om een box te sluiten, vandaar dat shutdown sessie resultaat. icon_cheesygrin.gif Misschien het snelst om DOSbox even opnieuw te installeren, maar misschien biedt Dboxfe wel opties hiervoor.
RvP
DBoxFE game search vindt geen enkel spel. Niet in de directory C nog op /mnt/cdrom.
Om te kunnen starten heb ik een profile met een spel nodig zo te zien.

Save van configparameters lukt niet.
Invalid entry (missing '=') at /home/rvp/.kde/share/config/dosbox_WingCommander IV Prophecy_.conf_curr:84
Invalid entry (missing '=') at /home/rvp/.kde/share/config/dosbox_WingCommander IV Prophecy_.conf_curr:87

DBoxFE wijst naar 0.63 stable (en biedt keuze uit unstable cvs 06x)
Ik heb uit mijn urpmibron versie 0.65-2

In de autexec,bat heb ik mijn 'mount'opdrachten geplaatst en dat werkt.
Wel even opletten. Standaard laat ie elk mount-punt verwijzen naar c.
Moet je voor CD-Rom/DVD zelf even in d veranderen (c is al je mount van je spel directory)
RvP
Er is een file
dosbox_WingCommander IV Prophecy_.conf_curr in die hiddenkde/share folder.
Daar heb ik ook 3500 verandert in 10000. Dat pikt ie gewoon en displayed dat in DBoxFE.

Als ik dosbox start ie gelijk fullscreen zodra ik een spel start. Kom er dan niet altijd uit. Of hij blijft fullscreen en geeft ipv leestekens op de Z\> commandline allerlei 'wingdings' bijzondere tekens.
Alleen een andere sessie starten en systeem rebooten helpt.

Schiet in het spel niet veel op. Geen merkbare snelheidsverbetering. Vreemd dat ie geen enkel spel kan scannen met search.
Het zoekbalkje vordert wel tot 100% en ook de CD-Rom drive slaat aan.

PeterM
Ik heb deze versie van wing commander, http://www.abandonia.com/games/en/137/WingCommander.htm getest. Ken het spel verder niet maar alles werkt volgens mij op een prima snelheid met dosbox.

RvP
Dat is WingCommander (I).
Ik heb hier WingCommander III en IV. Misschien wat te zware spellen.
Whacky Wheels en Terminal Velocity mogen dat zeker niet zijn, maar werken (in combinatie met instellingen in DBoxFE) nog krakkemikkerig. Ik beschouw deze DOS spelletjes toch wel als mijn minimum.

Ik zie in /home/rvp/.kde/share/config de diverse dosbox spel config files staan.
Ik kan ze bewerken met een editor, maar verder dan het (enorm) opschroeven van het aantal cyles ben ik nog niet gekomen. D(os)BoxFE accepteert die cycle verhogingen als nieuwe waarde in de tabel met max 3500.

Bij het kiezen van een spelprofiel in DBoxFE komt steeds de terminal melding:
Invalid entry (missing '=') at /home/rvp/.kde/share/config/dosbox_Terminal Velocity_.conf_curr:84
Invalid entry (missing '=') at /home/rvp/.kde/share/config/dosbox_Terminal Velocity_.conf_curr:87

Verder is het progje handig omdat je niet telkens die mount opdrachten voor C: en CD-Rom hoeft in te geven.
Spellen detecteren werkt niet en dus een flink aantal functies niet. Muisgevoeligheid is in te stellen en werkt daardoor in dosbox beter.
Verder zijn er rariteiten. Bijvoorbeeld:
Kies je niet voor Fullscreen dan springt dosbox na het aantkken van de button 'dosbox starten' naar terminal mode en als je naar C: of D: gaat wordt ie fullscreen. Als je daarna vastloopt helpt alleen de X sessie te beindigen en opnieuw te starten.
Kies je voor fulscreen dan start konsole fullscreen op, maar komt dosbox in een terminal venster als je naar C: of D: gaat. Als je een vastloper hebt kun je dosbox beeindigen (ook via 'quit' binnen DBoxFE!)

Ik heb me aangemeld bij het forum van de makers van DBoxFE. Ik zal mijn problemen daar ook eens voorleggen en internet nog eens grondig afstruinen.
CaptainCookie
Wacky heb ik ook via DOSBox gespeeld, je moet even bij de controls kijken wat vooruit is (volgens mij rechter ALT voor speler 1).

Voor mensen die nog wat oude DOS spellen willen spelen:

http://www.dosgamesarchive.com
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.