Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mee helpen aan de ontwikkeling van MCNLIve ?
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
kris
Hoi allemaal,

we zijn op zoek naar mensen die mee willen helpen aan de ontwikkeling van MCNLive.
Op dit moment vooral:

1) Iemand die bekend is met kernels en modules bouwen voor MDV
--> Het gaat niet om kernel ontwikkeling, maar om modules en kernel rpm's bouwen.

Voorwarden:

* Je werkt al een tijd met Mandriva en je bent 'committed'.
* Je bent geen distro hopper en niet van plan om van distro te veranderen
* Je hebt een 'clean' Mandriva 2007 en/of Cooker systeem. Clean = alleen schone MDV standaard bronnen. Je systeem is niet mixed up met onzin (mde, thac, SoS etc)
* Je bent bekend met basis dingen hoe men rpm's kan bakken. En over de stricte policy van MDV rpm's. En hebt basis kennissen over een MDV kernel bakken.
* Als je iets tegenkomt wat niet vertrouwd is, ben je iemand die google kan gebruiken, de mandriva wiki, de cooker mailing lijst and van die dingen meer. smile.gif
* Je kent en gebruikt MCNLive.

2) Iemand die de html paginas (opmaak en inhoud) van de MCNLive CD kan verbeteren, uitbreden, vertalen

* Je bent goed bekend met MCNLive en weet waar de html paginas op de CD zijn biggrin.gif

Zou je het leuk vinden te helpen?

--chris
kris
En nog twee 'vacatures'.

3) Iemand die aktief is in de forums: MCNLive International en MCNLive Nederlands

* Je helpt mensen die problemen hebben of vragen posten. Het betr. dingen als: kan niet opstarten, USB Live booting, foutmeldingen, software installeren, de wizards gebruiken, instellingen op het live systeem, remaster vragen. Vooral bij gebruikers die nieuw zijn bij Linux.

Jouw profiel is:
* Nederlands en Engels
* Je bent goed bekend met Mandriva, bv je weet waarom je in MDV het commando 'lspcidrake -v' gebruikt en niet 'lspci -v'.
* Goed bekent met MCNLive. Wat is een Live systeem, wat is een LiveCD, wat een LiveUSB. Je bent vertrouwd met de inhoud van de help paginas van MCNLive, met de inhoud van de 'Tips' topics hier op het forum, met de inhoud van de MCNLive homepage waar heel veel dingen staan uitgelegd:
http://www.mcnlive.org/mcnlive.htm
http://www.mcnlive.org/usblive.htm

* Niet verkeerd zou zijn als je MCNLive op een USB stick hebt draaien. Kost 10 euro en rockt :-)
* Idealiter ben je een Live distro hopper, will zeggen: je bent nieuwsgierig en vind het leuk verschillende Linux live distros en hun features te kennen. Maar dat is geen 'must'.

4) Iemand die een beetje PR kan doen om MCNLive bekend te maken: reviews schrijven (in het Engels en/of NL, Frans of ...), berichten op andere sites posten etc.

* Idealiter een mens die zin heeft in news sites bezoeken, nieuws schrijven, deel neemt aan discussies. Vooral internationale news sites (Linux sites).
* Ook jij bent een (soms of ook vaker) Live distro hopper
HighKing
1) Waarom speciaal iemand die kernel rpm's bakt, en niet gewoon zoiets aanvragen via de homepage? Zo hebben anderen ook nog iets aan de pakketten icon_idea.gif

2) Ik heb redelijke kennis van html/css en zou je hier wel mee van dienst willen zijn, maar wat mankeerd er aan de huidige pagina's? Of gaat het gewoon om bijhouden en uitbreiden van de huidige pagina's? Om heel eerlijk te zijn bekijk ik dergelijke pagina's op een systeem nooit smile.gif

3) Daarin dragen wij met z'n allen (voor zover we kunnen) toch al ons steentje in bij?

4) Goed idee, niets op aan te merken. icon_idea.gif
PeterM
Ik denk dat Chris het graag wat formeler geregeld ziet. Dus een echt MCNLive team, dat een aantal zaken regelt en uitdraagt.

kris
Het mag ook minder formeel, wat mij betr. biggrin.gif

Een algemene oproep naar: 'help mcnlive' heeft helaas vaak resultaten als: graag, maar ik heb geen tijd. ' Oh ja, wat moet ik doen?' 'Zou graag willen helpen' (--> en daarna hoor je nooit meer iets)

'Ik wil helpen, hoe kan ik het leren?' (--> resultaat, ik moet tijd besteden om iets uit te leggen, en 2 weken later is deze iemand met een ander distro bezig icon_cheesygrin.gif )

Daarom dacht ik, dat ik eens probeer precies te omschrijven waaover het gaat.

Kernel rpm bouwer: dat zou heel handig zijn. Dat merk je pas als je een verse live cd iso bouwt met specifieke behoeftes (waarover ik hier nog niet wil praten, check your PB). En op dit moment is er maar 1 rpm bakker op mcnl, korrel. En hij is druk bezig.

Dat jij geen html help pagina bekijkt, dacht ik al, laugh.gif. Doe het maar, en je ziet wat er mis is. razz.gif
HighKing
Ik post dit bericht vanuit VirtualCity... en moet je toch gelijk geven smile.gif
Heel ernstig is het nu ook weer niet met de html-pagina's gesteld, maar er zitten nog wel de nodige schoonheidsfoutjes en incomplete vertalingen in smile.gif

Hmm, misschien dat ik er op mijn werk tijd voor kan maken als men even niet kijkt, want tijd heb ik zat (lees: te veel) op mijn werk ;).gif
davo
Mag ik even een randopmerking maken bij het RPM bouwen?

Er werd het afgelopen jaar af en toe eens gesproken over een RPM cursus. Ik ben ab-so-luut geinteresseerd hierin, en heb dan zelf ook al wat eerste stappen ondernomen. Maar er zijn zaken die ik bijlange nog niet kan RPM'en.
Is die cursus dood, een beetje dood, een beetje levend, of helemaal levend?
Na een dergelijke cursus zou je toch minstens 3-5 extra rpm-bakkers moeten kunnen hebben... ?
Kareltje
(davo @ Mar 7 2007, 08:52 AM) [snapback]80234[/snapback]

Mag ik even een randopmerking maken bij het RPM bouwen? ...
...Na een dergelijke cursus zou je toch minstens 3-5 extra rpm-bakkers moeten kunnen hebben... ?

Effe geduld, Davo.
Na de Bijeenkomst zul je (waarschijnlijk) wijzer zijn geworden.
Er wordt een "aandachtspunt", c.q. voordracht ingepland. (maar ik wil nog niet te veel verklappen ;).gif )
Al kom je niet, zal de zaak mogelijk toch "nieuw leven" worden ingeblazen.
kris
Enkele opmerkingen en achtergrond informatie nog voor diegene (niet crew leden) die dit lezen. Als normale bezoeker van mandivaclub.nl.

Wat vaak niet zichtbaar is: welk werk er in de achtergrond wordt gedaan om zoeits als MCNLive mogelijk te maken. Veel mensen zijn erbij betrokken die niet zo zichtbaar zijn.

* Er is een mcnl-eigen server (hardware) waar test iso's en final iso's, rpm's etc terecht komen. Deze server wordt beheerd, heeft een inet lijn. Er zijn ftp accounts voor bepaalde mensen. Bepaalde dir's op de server worden ge-synced ..
* rpm's worden gebouwd, getest ...
* Dit forum en de forum software moet worden beheerd. Het is de communicatie centrale voor alles.
* Er zijn een stuk van 10 of meer heel aktive testers van beta versies, van nieuwe features, scripts etc.
* Er wordt aan artwork gewerkt
* Er zijn mensen die crew-meetings organiseren, van locaties tot eten en gadgets ;-)

(* Ik maak mcnlive alleen technisch en zorg voor nieuwe uitdagingen en ben over het algemeen zichtbarer dan andere.)

Bij deze: dank aan iedereen voor zijn bijdrage.

Zin mee te werken? We horen het graag.
En neem de termen als 'vacatures' enzovoort niet te serieus, we zijn allemaal vrijwilligers. biggrin.gif

kris
ad 3)

Ik zie dat al heel goed werkt.
davo en Tim en HighKing en andere - you rock!

Af en toe kom ik nog ff helpen, is dat ok?
HighKing
(kris @ Mar 8 2007, 10:43 AM) [snapback]80312[/snapback]
Feel free tongue.gif
davo
(kris @ Mar 8 2007, 10:43 AM) [snapback]80312[/snapback]
ad 3)

niet enkel ok, maar zeker ook heel hard nodig!!
kris
Heeft iemand zin en tijd MCNLive over te nemen van mij?

Opgelost inmiddels:
* een internationaal forum op mandrivausers.org
* een makkelijke methode voor remaster-on-the fly
* coole GUI wizards voor remastering
* een manier om alle wijzigingen persistent te maken

Ik zou me graag in iets anders willen verdiepen.

MCNLive bouwen betekent. Je maakt een installatie op je eigen PC. Installeert de scripts. Maakt het systeem zo als je denkt dat het goed is. En bouwt met een mklivecd commando een iso bestand.
De iso komt naar de mcnl testserver. De testers geven feedback. etc.
XplodingForce
Ik zou graag ook ergens mee mee willen helpen. Ik heb lang geen Mandriva/MCNLive gebruikt, maar nu begint het toch weer te kriebelen. (nooit verwacht, ik heb het maar'n paar maanden gebruikt, maar het werkte gewoon zo fantastisch! blush.gif )

Ik heb niet zo heel veel kennis van zaken helaas. Wel heb ik (voor dingen die ik leuk vind dan icon_cheesygrin.gif ) vrij veel tijd.

Wat ik kan, en zeker niet kan:

Wel:
*Webpagina's aanpassen en grotendeels zelf maken (zowel CMS als gewoon HTML, geen PHP/MySQL oid helaas)

*Testen op bugs, testen van installeren van dingen (ook op HDD, test partitie is geen probleem) en andere testen. Niet heel erg specifieke ingewikkelde linux zaken, maar over software/drivers installeren op linux heb ik genoeg verstand van zaken.

*Een beetje vertalen. Mijn kennis van Engels is niet fantastisch. Maar teksten vertalen zou vrij redelijk moeten lukken, en foutjes opzoeken in bestaande teksten ook wel.

*Engels typen gaat redelijk. Zoals hierboven ook, ik beheers de taal, maar niet fantastisch. Helpen bij problemen zou best moeten lukken in het Engels.

*MCNLive op USB: Geen probleem, ik heb binnenkort ook ergens een USB stick voor nodig, en dan een extra 1GB USB stickje erbij is geen probleem, die paar euro.

*Ik heb vrij veel algemene kennis van zaken. Enkele maanden lang heb ik full time op Mandriva gewerkt. Daarbij heb ik:(met hulp van dit forum icon_frown.gif ): (Videokaart)Drivers geinstalleerd (ATI), Software geinstalleerd (Zowel URPMI als RPM als .tar.gz en zelf compileren), veel algemene kennis opgedaan over Mandriva/Linux, te veel om op te noemen en kan ik redelijk goed overweg met de konsole.

Niet (helaas):
*MDV kernel compileren. Ik sta volledig open om hier meer over te leren en heb er ook wel eens wat over gelezen. Wat ik ervan gelezen heb lijkt het niet extreem moeilijk, maar wel een flinke (tijdrovende) klus. Zeken niet iets wat ik niet kan leren.

*Dedicated test systeem. Ik heb hier een HDD die groot genoeg is waarop ik test partities kan aanmaken, dat is absoluut geen probleem. Maar ik heb niet het geld/de middelen om hier een volledig MCNLive test systeem te hebben.

Over tijd: Ik heb redelijk wat tijd. Gemiddeld een uurtje per dag, en iets meer in het weekeinde zou toch wel moeten lukken. Misschien is het uiteindelijk iets minder, misschien iets meer, maar zoiets. Ik ben zeker wel gemotiveerd om dit een tijdje te doen. Het is niet zo dat ik iets een weekje ga doen en er dan weer mee op houd. Ik wil toch zeker enige maanden mee helpen en waarschijnlijk wel flink langer icon_idea.gif

(Deze post lijkt nu net een soort CV zeg tongue.gif )

Zeg maar wat jullie er van vinden. Kunnen jullie mij gebruiken? Zo ja, waarvoor? Of is het helemaal niets? Vertalen lijkt mij niet echt fantastisch om te doen, ook ben ik er niet echt goed in. Helpen bij sites/testen/verder alles wat een beetje technisch is lijkt mij erg leuk. Op het gebied van computers heb ik vrij brede interesses (van Photoshop tot Programmeren en van Hardware tot Kernels compileren), eigenlijk vind ik alles wel leuk om te doen / te leren.
kris
Welkom in de crew, XplodingForce.

En fijn dat je terug bent :-)

We zijn net af met de laatste versie(s), Delft en Toronto. Dus testen hoefd op dit moment niet meer.

Gebruik de versies gewoon, zou ik zeggen -- en ontdek alle leuke features. Vooral op usb sticky.
Remaster-on-the-fly, je eigen versie bouwen, etc.

Neem gerust de tijd -- op de draaiende versies is ook uitleg als je een browser opent.
En hier vind je vele topics.

Belangrijk is dat je vertrouwd wordt met MCNLive en hoe het voor je werkt. Daarna kun je missch. meehelpen hier als iemand vragen heeft?
Ook zou ik het fijn vinden, als je bv hier in een eigen topic of ergens anders een persoonlijk bericht schrijft over je ervaringen, beginnend met je hardware en verder hoe het bevalt etc. Kan hier in het NL, kan ook in het Engels.

--chris

kris
Ping! smile.gif

Vertalers gezocht. Van Engels -> Nederlands

Wat? De Tips and Tricks for Delft and Toronto:

http://mandrivausers.org/index.php?showtopic=41247

En daarna hier in een nieuw onderwerp posten.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.