Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Server configuration Wizards
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
slavko
Ik ben uit aan het zoeken wat de handigste distributie is om een web/mail server op te zetten. Mandarake 10 (gedownload) vindt ik er gebruik vriendelijk, het mandrake control center bevalt mij ook zeer goed. Echter de server configuration wizards heb ik niet. Zijn deze niet aanwezig bij de gratis versie? Of heb ik een bepaalt pakket niet geinstalleert?

Mocht ik de commerciele versie nodig hebben, dan wil ik graag weten, hoe makkelijk zijn deze wizards om een apache webserver en Posfix mail server te configureren met meerder virtuele domeinen?

Wie kan mij helpen?

Mvg Slavko Davelaar
HJH
Voor een deel zijn de grafische servertools aanwezig. Maar inderdaad niet alle tools worden meegeleverd in de standaard versie.
Wat je nog niet hebt, kan je via de software manager alsnog installeren.
En misschien is het ook handig om "linuxconf" te installeren.
Voor dingen als de mailserver en eventueel een DNS, ken ik eigenlijk nog steeds geen handiger frontend dan linuxconf.

Hendrik-Jan
kayjay
[quote=HJH]
Voor dingen als de mailserver en eventueel een DNS, ken ik eigenlijk nog steeds geen handiger frontend dan linuxconf.

[/quote]

Ik wel... het heet vi(m) en het staat op elke unix bak, ook Gnu/Linux en *BSD
HJH
@ Kayjay

:-D

sja inderdaad, maar ik ga er vanuit dat de vraagsteller liever iets heeft dat wat grafischer is.
Je hebt inderdaad wel gelijk: als je echt ALLES wilt kunnen, dan moet je wel via de commandoregel.

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Wat zijn jullie alternatievelingen zeg :laugh.gif:
Je zou natuurlijk ook de grove setups mbv een wizard kunnen doen en daarna nalopen/wijzigingen aan kunnen brengen dmv een editor.
Overigens was de vraag van de topicstarter over de wizards :wink:
kayjay
tja...drakwizard is er een..
verder zijn er weinig ncurses wizards. linuxconf is een "eng " ding. Kun je beter niets mee doen.
Maar dat is mijn mening. Ik werd er bang van in elk geval.
Tux Brothers
Ik vind ook webmin erg goed voor sommige modules, voor sommige weer minder.
Ik zou weleens willen weten hoe het management in de Corp. eruit ziet en of het ook echt werkt.
HJH
@Kayjay,

eng.. het probleem is dat linuxconf niet meer ontwikkeld wordt, dus er zijn inderdaad een aantal configuratie gereedschappen die niet meer correct werken. Maar voor bijvoorbeeld gebruikersbeheer, mail of DNS issie zeker nog wel geschikt en erg eenvoudig in gebruik.

@Tux Brothers
Ik neem aan dat je al aan het sparen bent? ;-)

Hendrik-Jan
slavko
Mensen bedankt voor jullie tips, heb nu inderdaad de server tools geinstalleert, en het werkt op zich goed, alleen de configuratie mogelijkheden zijn enigsinds beperkt. Virtual host configureren zoals bij webmin en bij Fedoras apache server configuratie is er (nog) niet bij, maar op zich een hele mooie gebruiks vriendelijke tool.
Ik begin echt een mandy fan te worden 8)
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.