kris
Mar 18 2007, 09:21 PM
Nog is de beta iso alleen voor crewleden beschikbaar.
Hier al de erste grote bug. draklive-install is stukker dan stuk.
Wat is een virtuele omgeving toch errug leuk. Bespaart enorm de tijd.
Heb de nieuwe versie draklive-install von cooker geinstalleerd op de draaiende cd in virtualbox, en de code aangepast voor mklivecd.
Nu doet ie het weer. En is lekker aan het installeren. In een vdi.
Gul Dukat
Mar 18 2007, 10:12 PM
Zie het iso-bestand nog niet op de test-server staan. Of is ie op een andere lokatie beschikbaar?
Gul Dukat
Mar 18 2007, 10:14 PM
Mijn fout, sorry.
Probleem opgelost.
kris
Mar 18 2007, 10:14 PM
official -> mcnlive -> test
(alleen voor crew leden op dit moment)
Installatie is gelukt. Booten niet. Er zat nog een foutje in het script ;-)
Gul Dukat
Mar 18 2007, 10:25 PM
(kris @ Mar 18 2007, 10:14 PM) [snapback]81130[/snapback]
Installatie is gelukt. Booten niet. Er zat nog een foutje in het script ;-)
Ben benieuwd. Straks even testen in VirtualBox.
kris
Mar 18 2007, 10:33 PM
Installer hoef je niet te testen, is stuk ;-). Ik ga ff het gefixde script in vbox testen.
John, mag ik je vragen ntfs-3g te testen? Er is nu een GUI config tool, zodat de command line niet meer nodig is. Helaas ben ik het programma vergeten te installeren. Maar is makkelijk:
su
urpmi.update -a
urpmi ntfs-config
Het zou nu mogelijk zijn met behulp van dit grafisch programma een partitie opniew te mounten rw.
fuse is al gestart, doet het init script.
Ik ben vooral benieuwd of nu een gewone gebruiker kan schrijven.
kris
Mar 18 2007, 11:50 PM
Gefixed draklive-install werkt !!!!
lente-beta starten. terminal:
su
urpme draklive-install
urpmi draklive-install
wget http://home.tiscali.nl/berenstraat/draklive-install-test
cp draklive-install-test /usr/sbin/draklive-install
De wizard kan worden gestart door een menu entry, ergens in system -->
of sneller in een terminal:
su
/usr/sbin/draklive-install
In een vbox image, opstarten, KDE, terminal open: free -- RAM gebruik is 48 MB -- zo wenig heb ik nog nooit gezien. Hoe is dat mogelijk?
Het systeem is heel snel, voor een VM.
PeterM
Mar 19 2007, 06:21 AM
Ben hem nu weer aan het downloaden. Gisteren ging het zo langzaam. Kan hem nu alleen pas morgenavond gaan testen.
Gul Dukat
Mar 19 2007, 09:29 AM
(kris @ Mar 18 2007, 10:33 PM) [snapback]81132[/snapback]
Installer hoef je niet te testen, is stuk ;-). Ik ga ff het gefixde script in vbox testen.
John, mag ik je vragen ntfs-3g te testen? Er is nu een GUI config tool, zodat de command line niet meer nodig is. Helaas ben ik het programma vergeten te installeren. Maar is makkelijk:
Het zou nu mogelijk zijn met behulp van dit grafisch programma een partitie opniew te mounten rw.
Kris,
zou ik wel willen, maar de vorige download ging met een erg lage snelheid en werd vervolgens afgebroken. Nu krijg ik lukt het niet meer. Maar ben je nu een nieuwe iso aan het uploaden?
PeterM
Mar 19 2007, 11:35 AM
Chips, 98% en toen was het feest voorbij.
kris
Mar 19 2007, 11:40 AM
Hoe bedoel je: een nieuwe uploaden?
Er is weer iets mis met de server. iso zou al lang op de publike mirrors staan, mar ze zijn er niet. En ik kom ook niet op de test server.
//heb vanavond en morgen wss geen tijd.
Gul Dukat
Mar 19 2007, 11:44 AM
Ik kon de server in eerst instantie niet bereiken, Kris. Uiteindelijk kwam ik er na herhaaldelijke pogingen toch door en toen bleek het iso-bestand echter 1.8MB groot te zijn. Dus vandaar dat ik dacht dat je mss een aangepast iso-bestand aan het uploaden was.
kris
Mar 19 2007, 11:57 AM
huh? Op de testserver staat een 1,8 MB grote?
John: ik upload niets direkt naar de mirrors. nluug en belnet nemen het van de testserver. Maar dat lukt kennelijk niet. En de testserver zelfs kan ik helemal niet bereiken.
Gul Dukat
Mar 19 2007, 11:59 AM
Een uur geleden kwam ik er nog door en toen stond er idd een iso-bestand van 1.8MB groot. Nu kom ik er echter ook niet meer door. Helaas...
kris
Mar 19 2007, 12:02 PM
Is een beetje waardeloos op dit moment, denk ik. Zolang niet duidelijk is wat met de testserver is.
Gister avond stond op de testserver nog de hele iso + md5sum + release notes tekst.
Test dus gestopt. Ik ga pas verder als korrel ons inlicht
Gul Dukat
Mar 19 2007, 12:12 PM
(kris @ Mar 19 2007, 12:02 PM) [snapback]81156[/snapback]
Test dus gestopt. Ik ga pas verder als korrel ons inlicht

Spijtig, maar begrijpelijk. Wacht wel af.
kris
Mar 19 2007, 09:43 PM
Ik kon net connecten met de testserver, en daar staat de goede iso, ik weet niet John, waar je dhet 1,8 MB bestand hebt gezien? Wss op een ftp mirror, die niet kon syncen met de testserver omdat ie zo vaak plat ligt.
Ik zou zeggen, jongens: nu maar NIET proberen vanaf de testserver te downen. Wachten tot nluug en belnet in sync zijn. Als dat niet lukt de volgende dagen, haal ik de iso van de testserver af.
kris
Mar 19 2007, 10:06 PM
En nu we sowieso moeten wachten is een goede tijd om hier, op de open forum voor de niet crew leden iets uit te leggen. Misschien kunnen we nog iemand motiveren mee te doen.
Over het algemeen doen we de eerste test fase van een nieuwe MCNLive (de alpha fase) in een onzichtbaar forum gedeelte, alleen voor crew leden en mods enzo. Ook de iso is dan alleen toegankelijk voor de crew. Reden: de eerste fase kan hardware beschadigen, en soms zijn ook nieuwe features gedacht als verrassing. Deze tests kunnen soms heel lang duren, en de topics zijn voor de mere mortal bijna niet te volgen. En het is ook zo dat twee of drie kwaliteits testers efficienter zijn dan een hoop feedback van mensen a la: het werkt niet.punt. (en niet aangeven hoe en wat etc).
Nu, voor de volgende editie is het ietsje anders, want 2007.1 is een soort upgrade van 2007.0, kan niet veel misgaan, gewoon de scipts aanpassen etc.
Een verrassing zal er komen, als alles goed gaat, wordt nog niet bekend gemaakt

Info: zonder deze testers zou het geen Live USB geven, geen remaster-on-the-fly, geen draklive-install (aangepast voor mklivecd) etc.
De crew leden weten waarover ik het heb - zij kunnen de oude test topics nalezen in het dev-forum
kris
Mar 19 2007, 10:22 PM
(kris @ Mar 19 2007, 09:43 PM) [snapback]81172[/snapback]
Ik zou zeggen, jongens: nu maar NIET proberen vanaf de testserver te downen. Wachten tot nluug en belnet in sync zijn. Als dat niet lukt de volgende dagen, haal ik de iso van de testserver af.
Net gezien dat nu de belangrijke bug fixed rpm's in cooker binnen komen: drakxtools (hardware herkenning), rpmdrake, de kde updates etc.
Ik heb de iso nu al afgehaald.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 02:28 PM
Bedoel je dit draaiend vanaf de MCNLive-CD of wil je dit toch graag vanaf een geinstalleerde MCNLive hebben, Kris?
kris
Mar 24 2007, 02:40 PM
(Gul Dukat @ Mar 24 2007, 02:28 PM) [snapback]81513[/snapback]
Bedoel je dit draaiend vanaf de MCNLive-CD of wil je dit toch graag vanaf een geinstalleerde MCNLive hebben, Kris?
Als je een HD install van cooker/2007.1 beta hebt, kan dat ook. Zolang er geen test iso is ;-)
Gul Dukat
Mar 24 2007, 02:43 PM
(kris @ Mar 24 2007, 02:40 PM) [snapback]81520[/snapback]
Als je een HD install van cooker/2007.1 beta hebt, kan dat ook. Zolang er geen test iso is ;-)
Heb ik momenteel ff niet meer, dus zal het vanaf de LiveCD proberen.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 02:53 PM
Kris,
ik denk dat er iets mis is met de urpmi-sources die je hebt toegevoegd. Het commando
urpmi.update -a levert bij zowel
main als
contrib en
non-free de volgende melding op:
unable to access hdlist file of "main", medium ignored
...retrieving failed: curl failed: exited with 56
Gek genoeg lukt het installeren van
ntfs-config wel. Dient de optie
with ./hdlist.cz niet te worden toegevoegd aan de desbetreffende urpmi-sources?
kris
Mar 24 2007, 02:56 PM
Oeps, zitten jullie al op de nieuwe iso?
John: het is cooker - of de mirrors/hd lists zijn niet in orde, of je netwerk werkt niet - of urpmi is stuk of rpmdrake ...
Je kan proberen de bronnen te verwijderen en opnieuw toevoegen, met easyurpmi.org, --> kiezen voor cooker !!!
Het is niet hdlist.cz, op mcnlive gebruiken we synthesis.hdlist.cz, en nee, er is iets veranderd wat betr. het noemen van de lists ...
Gul Dukat
Mar 24 2007, 02:57 PM
Bedoel je
System>Configuration>Hardware>NTFS Configuration Tool?
kris
Mar 24 2007, 02:58 PM
(Gul Dukat @ Mar 24 2007, 02:57 PM) [snapback]81535[/snapback]
Bedoel je System>Configuration>Hardware>NTFS Configuration Tool?
Weet ik niet. Probeer het?
Gul Dukat
Mar 24 2007, 03:03 PM
Yep, gedaan. Kon daar kiezen uit de mogelijkheid voor internal of external NTFS-device. Heb gekozen voor internal. Vervolgens kon ik als "gebruiker" een bestand op de Windows XP-NTFS-partitie openen, wijzigen en weer opslaan zonder problemen. Zal zo nog even om Windows XP op te starten, om te kijken we geen chkdsk-meldingen krijgen, zoals we bij onze vorige NTFS-test hadden. Oki?
kris
Mar 24 2007, 03:05 PM
Yep, John. Doe je het op mcnlive of vanaf HD?
Gul Dukat
Mar 24 2007, 03:07 PM
(kris @ Mar 24 2007, 03:05 PM) [snapback]81538[/snapback]
Yep, John. Doe je het op mcnlive of vanaf HD?
Ik heb alles, zoals ik hierboven omschreven heb, uitgevoerd vanaf een draaiende MCNLive Lente-test-CD.
kris
Mar 24 2007, 03:10 PM
Lijkt te werken! Bedankt, John.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 03:11 PM
Net even Windows XP geboot. En geen problemen met NTFS-partitie, dus geen chkdsk-meldingen meer. Sterker nog, ik kon het betreffende bestand, wat ik voorheen geopend, gewijzigd en onder een andere naam had opgelsagen, zonder problemen vanuit Windows XP openen. Proficiat, Kris. Super.
PeterM
Mar 24 2007, 03:12 PM
(Gul Dukat @ Mar 24 2007, 03:11 PM) [snapback]81541[/snapback]
Net even Windows XP geboot. En geen problemen met NTFS-partitie, dus geen chkdsk-meldingen meer. Sterker nog, ik kon het betreffende bestand, wat ik voorheen geopend, gewijzigd en onder een andere naam had opgelsagen, zonder problemen vanuit Windows XP openen. Proficiat, Kris. Super.
Klinkt goed. Kan niet wachten tot mijn iso binnen is. Zit nu op 66%. De spanning stijgt.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 03:17 PM
(PeterM @ Mar 24 2007, 03:12 PM) [snapback]81542[/snapback]
Klinkt goed. Kan niet wachten tot mijn iso binnen is. Zit nu op 66%. De spanning stijgt.

Trom-geroffel.....
kris
Mar 24 2007, 03:28 PM
Voor deze mcnlive-lente-test.iso:
* Het is nog steeds niet de final kernel
* de drakxtools (hardware detectie), rpmdrake en het een en ander is nog niet in orde.
(mensen met nvidia kaarts zien rare meldingen bij het opstarten)
* er is nog geen gfxboot en ook nog geen <noemen we niet is een verrassing>
Ik heb getest (meer tests zijn nodig)
* Create Live USB (is gelukt, en start)
* draklive-install (Install to HD) is getest in virtualbox en zou moeten werken
* Nog geen remaster-on-the-fly test gedaan
* drak3D --> 3D desktop config/instellen is nu in Menu --> MCNLive
* alleen met ATI en Intel cards !!!!! Geen closed source drivers
* Ik heb drak3d gewijzigd --> beryl (= native = AIGLX) is nu eerste en standaard keuze (compiz is niet geinstalleerd, XGL is niet geinstalleerd), tweede mogelijkheid is Metisse, is geinstalleerd.
Allebij Metisse en beryl werken bij mij.
* In het MCNLive menu ontbreken menu entries voor: Save Home en Restore Home - ben ik vergeten. Hoefd niet worden getest. Allebei werken.
PeterM
Mar 24 2007, 04:00 PM
(Gul Dukat @ Mar 24 2007, 03:17 PM) [snapback]81543[/snapback]
Trom-geroffel.....

En mislukt. Krijg geen goede md5 en geeft dezelfde foutmelding als bij de testserver. Had mijn vorige versie simpelweg laten overschrijven. Nu deze gewist en opnieuw gestart.
PeterM
Mar 24 2007, 04:06 PM
(kris @ Mar 24 2007, 03:28 PM) [snapback]81545[/snapback]
* er is nog geen gfxboot
Is voor mij nog aardig complexe materie. Een message maken is gelukt, maar of dat met de rest ook gaat.
kris
Mar 24 2007, 04:31 PM
(PeterM @ Mar 24 2007, 04:06 PM) [snapback]81547[/snapback]
Is voor mij nog aardig complexe materie. Een message maken is gelukt, maar of dat met de rest ook gaat.
Een 'message' is ook niet goed, het moet een 'bootlogo' zijn.
message = grub gfxboot voor HD install
bootlogo = isolinux gfxboot voor live cd
Het zijn twee aparte dingen.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 04:52 PM
* de drakxtools (hardware detectie), rpmdrake en het een en ander is nog niet in orde.
(mensen met nvidia kaarts zien rare meldingen bij het opstarten)
Klopt, heb het gemerkt. Verschenen allerlei meldingen over ontbrekende bestanden.
* draklive-install (Install to HD) is getest in virtualbox en zou moeten werken
Werkt. Heb net een installatie uitgevoerd op de harde schijf en ondervond geen problemen. Windows XP werd ook zonder problemen herkend en een nette dual-boot was het gevolg.
PeterM
Mar 24 2007, 05:00 PM
(kris @ Mar 24 2007, 04:31 PM) [snapback]81548[/snapback]
Een 'message' is ook niet goed, het moet een 'bootlogo' zijn.
message = grub gfxboot voor HD install
bootlogo = isolinux gfxboot voor live cd
Het zijn twee aparte dingen.
Zie je wel. Dat wist ik nog niet eens.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 05:08 PM
Lukt niet geheel. Ik heb de MCNLive test-CD net getest op mijn laptop met een ATi X700 grafische kaart. Tijdens het opstarten kreeg ik vervolgens een zwart scherm. Ctrl+Alt+F1 brachten mij bij de prompt. Alwaar ik als "root" inlogde en vervolgens
XFdrake opstartte. Bij het opstarten van
XFdrake kreeg ik gelijk al de melding over een ontbrekend pakket, nl.:
x11-driver-video-sis-0.9.3-1mdv2007.1.i586.rpm
Wat overigens wel wat vreemd is, aangezien het hier om een ATi X700 videokaart gaat. Vervolgens wordt overigens geprobeert om het ontbrekende bestand te downloaden van de server van
ftp.nluug.nl. Wat vanzelfsprekend niet lukt, omdat er nog geen internet-verbinding is opgezet.
kris
Mar 24 2007, 05:17 PM
Ik denk, dat ook voor sommige ati cards de drakxtools (en de hardware lijst) nog stuk zijn. Maar waarom video-sis ??
Voor de remaster dingen: het mklivecd script heeft nog een kleine wijziging nodig. Vanaf 2007.1 worden cdroms en floppy en usb mass storage etc allemaal niet meer onder /mnt gekoppeld maar onder /media
De dir /media moet ik als $nodir defineren in mklivecd, anders wordt er per ongeluk (als iemand een removable heeft gemount tijdens het remastern) alles meegenomen. Zou wel heel lastig zijn als je een externe HD hebt, probeert het script een paar gigabyte mee in de iso te nemen.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 05:20 PM
* drak3D --> 3D desktop config/instellen is nu in Menu --> MCNLive
* Ik heb drak3d gewijzigd --> beryl (= native = AIGLX) is nu eerste en standaard keuze (compiz is niet geinstalleerd, XGL is niet geinstalleerd), tweede mogelijkheid is Metisse, is geinstalleerd.
Allebij Metisse en beryl werken bij mij.
Werken beide perfekt met een Intel 945GM grafische kaart in mijn laptop. Overigens heb ik ook nog een laptop met een Sis-chipset, zal ik de CD daar ook nog op testen?
kris
Mar 24 2007, 05:44 PM
(Gul Dukat @ Mar 24 2007, 05:20 PM) [snapback]81554[/snapback]
Werken beide perfekt met een Intel 945GM grafische kaart in mijn laptop. Overigens heb ik ook nog een laptop met een Sis-chipset, zal ik de CD daar ook nog op testen?
Ja, graag.
Ik denk dat het probleem de oozaak heeft in een package/sync fout. Een typisch cooker probleem. de drakxtools doen raar met de x11-video drivers pakketten. Mijn installatie heeft toevallig niet gesynced pakketten getroffen,

.
Ik krijg ook een rare melding dat het pakket task-x11 niet geinstalleerd is, maar het is.
Ik heb net met success een optie in de hardware detectie van mklivecd ingebouwd (nog niet in jullie iso), met een bootcode kan men nu een 'fallback' vesa driver met 1024x768 resolutie starten.
Nu ga ik aan de slag met het aanmaken van de fstab, wiziging van de code. Dat klopt met geen meter meer. Het werkt maar is niet meer compatibel met Spring.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 05:49 PM
Mmm,
toch nog even het laptopje met de Sis-chipset getest. Hier loop ik tegen hetzelfde probleem met
XFdrake aan als, die ik had bij de laptop met de ATi X700 kaart. Overigens, toen ik het commando
startx ingaf, kwam er de volgende fout-melding naar voren:
New driver is "sis"
(==) Using default built-in configuration (55 lines)
Fatal server error:
Cannot run in framebuffer mode. Please specify busIDs for all framebuffer devices
XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0"
after requests (0 known processed) with 0 events remaining.
kris
Mar 24 2007, 05:56 PM
(Gul Dukat @ Mar 24 2007, 05:49 PM) [snapback]81557[/snapback]
Mmm,
toch nog even het laptopje met de Sis-chipset getest. Hier loop ik tegen hetzelfde probleem met
XFdrake aan als, die ik had bij de laptop met de ATi X700 kaart. Overigens, toen ik het commando
startx ingaf, kwam er de volgende fout-melding naar voren:
New driver is "sis"
(==) Using default built-in configuration (55 lines)
Fatal server error:
Cannot run in framebuffer mode. Please specify busIDs for all framebuffer devices
XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0"
after requests (0 known processed) with 0 events remaining.
Ja, hoor. Er zijn pakketten en de hardware detectie en drakxtools niet in sync. Het is een cooker
snapshot probleem. Komt wel goed.
Gul Dukat
Mar 24 2007, 05:59 PM
(kris @ Mar 24 2007, 05:56 PM) [snapback]81558[/snapback]
Ja, hoor. Er zijn pakketten en de hardware detectie en drakxtools niet in sync. Het is een cooker snapshot probleem. Komt wel goed.
Okidoki. In de een volgende Beta of in de Final?
Just being curious.....
kris
Mar 24 2007, 06:43 PM
Zolang de test server niet in orde is, is het een beetje wardeloos.
Weer een pauze dus.
Als iemand een sponsor tegenkomt die een (WERKENDE) 24/7 server met rsync heeft en die bereid zou zijn mcnlive te hosten - ....
kris
Mar 25 2007, 12:43 AM
Inmiddels zijn de volgende bugs eruit, op mijn nieuwe iso:
* geen gezeur meer met nvidia en ati cards (cd closed source driver)
* ook het sis gebeuren en task-x11 is er niet meer, hoop ik
* de bootcode vesa werkt prima
* de fstab entries kloppen nu, cdrom en floppy etc komen nu naar /media
* urpmi --auto-select deed het ook goed.
Met kontact zijn we nu bij 372 MB. Uuuaah. En nog steeds geen digikam en geen amarok.
korrel
Mar 25 2007, 12:56 AM
(kris @ Mar 25 2007, 12:43 AM) [snapback]81568[/snapback]
Inmiddels zijn de volgende bugs eruit, op mijn nieuwe iso:
* geen gezeur meer met nvidia en ati cards (cd closed source driver)
* ook het sis gebeuren en task-x11 is er niet meer, hoop ik
* de bootcode vesa werkt prima
* de fstab entries kloppen nu, cdrom en floppy etc komen nu naar /media
* urpmi --auto-select deed het ook goed.
Met kontact zijn we nu bij 372 MB. Uuuaah. En nog steeds geen digikam en geen amarok.
Staat nu geen versie op de testserver , klopt dit ?
probeer het vanavond even te uploaden als je kunt, dan kan ik de nieuwe firmware even op de proef stellen.
kris
Mar 25 2007, 01:08 AM
Oke, ga ik doen.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.