Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MCNLive "Delft" Release Candidate
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
kris
Hoewel een Engelse tekst volgt, is dit hier een NL topic:

27-04-2007 Release notes MCNLive-Delft-RC1.iso, 374,4 MB

ftp://ftp.belnet.be/pub/mirror/urpmidev.m...nlive/xTesting/
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/man...nlive/xTesting/

md5sum:
13bd9b390efa72f106bbd4a59db01e5a MCNLive-Delft-RC1.iso

This is the first release candidate for the upcoming MCNLive-Delft edition.

* Based on and 100% compatible with Mandriva Linux 2007.1 Spring
* Included wifi drivers. No closed source nvidia and ati driver.
* 3D desktop - Beryl, compiz and Metisse - for most Intel and ATI cards.
* KDE desktop with a set of internet, music and video applications, games and some more.
* 4 languages preinstalled: English (default), Dutch, French, Italian :-)

Features - as known from earlier editions
* Install additional software live, preconfigured sources
* Graphical wizard to create a Live USB on a USB stick or external hard disk
* copy2ram - run the entire system from internal memory
* Install to hard disk, with the Mandriva draklive-install wizard
* Make your own live version on-the-fly, while running from CD or from USB
* Switch to a different language on-the-fly ... or add the missing language

New and/or improved features
* Improved wizard: Backup - Restore Home
* New: Keep all system wide changes, make them persist. Stored in a loop image.
A wizard to set up the loop disk on a internal hard disk or external removable drive.
The bootcode 'livecd persist' will enable it.
* Improved: Remaster-on-the-fly got a graphical wizard.
* The boot code 'livecd ntfsrw' will mount all NTFS filesystems read-write, default is read-only.
* New boot code: vesa
It is a sort fall-back for the (very few) video cards that do not play nicely with the automatic configuration and would end up in non-graphical mode. 'vesa' will pick the vesa driver and uses a 1024x768 resolution for the monitor.
This boot code is also handy for booting in VirtualBox and VMware.

'Delft' is meant as a base system for most desktops and notebooks, with the 3D desktop fun. And all the stunning Mandriva tools. No Office Suite included, no printer drivers.
'Delft' enables you to create your own full-featured office version. Or add your own software and use the 'livecd persist' boot code.
After this release we possibly will work on an edition with VirtualBox included.

Graag hoor ik jullie test rapporten en reacties smile.gif

--chris

edit: download links
mzee
Dank! Ben erg benieuwd!!

Al bezig met downloaden. Reacties volgen ...

Groeten

MauRice
Kris,

Gedownload, gebrand en gelijk 'livecd persist' getest op een nieuw aangemaakte loopfs 'mcnlive.loop' op de externe HD (ext3).

Ondanks dat ik tijdens het opstraten diverse fouten heb.

Buffer I/O error on device sda1, logical block 9769504
Buffer I/O error on device sda1, logical block 9769504
Buffer I/O error on device sda1, logical block 9769512
Buffer I/O error on device sda1, logical block 9769512
Buffer I/O error on device sda1, logical block 9769518
Buffer I/O error on device sda1, logical block 9769518

Werkt het. Ik heb mijn KDE terug zoals het afsluit.

Groetjes,
MauRice
mzee
(mzee @ Apr 28 2007, 10:26 AM) [snapback]84263[/snapback]

Al bezig met downloaden. Reacties volgen ...

Hier dan de eerste reactie!

Een woord : dank voor dit mooi werkstuk! Prachtig!!

Het mooie is dat je nu meestal de laatste versie van de programma's hebt. Heel mooi ...

Wat ik opgemerkt heb :
- bij booten zijn er errormessages omtrent paketten (rpm's) die ontbreken; maar het booten gaat gewoon verder.
- opera heeft terug last van dat 'ipv6' probleem.

Al de programma's die ik tot nu toe gebruikt heb lopen zonder problemen.

Nogmaals : dank!

Groeten

kris
QUOTE(MauRice @ Apr 28 2007, 11:38 AM) [snapback]84265[/snapback]

Ondanks dat ik tijdens het opstraten diverse fouten heb.

Waar precies zie je deze fouten? Welke hardware, welk soort usb poort? Is sda1 je externe hd?

kris
QUOTE(mzee @ Apr 28 2007, 06:06 PM) [snapback]84266[/snapback]

Wat ik opgemerkt heb :
- bij booten zijn er errormessages omtrent paketten (rpm's) die ontbreken; maar het booten gaat gewoon verder.
- opera heeft terug last van dat 'ipv6' probleem.

Dat is de hardware detectie die probeert pakketten te downloaden op een moment waar nog geen internet bestaat. Kun je mij aangeven welke pakketen ontbreken? En heb je misschien een printer of een scanner of andere apparaten aangekoppeld?

Opera: hmmm, en ik was zeker dat ik ipv6 op het hele systeem had uitgeschakeld.
mzee
(kris @ Apr 28 2007, 06:41 PM) [snapback]84270[/snapback]

Kun je mij aangeven welke pakketen ontbreken? En heb je misschien een printer of een scanner of andere apparaten aangekoppeld?

Chris, dank voor je mooie werk. En je reactie.

Nee, geen printer of scanner aangekoppeld.
Het booten gaat zo vlug, maar er waren meer dan 5 rpms, dacht ik, oa 'gcc'. Zal eens extra opletten en proberen nog een paar namen te onthouden.
Opera: hmmm, en ik was zeker dat ik ipv6 op het hele systeem had uitgeschakeld.

Denk dat 'alias net-pf-10 off' in /etc/modprobe.conf ontbreekt.

Maar : prachtig werk. Een pluim op je hoed!
kris
Bedankt, mzee :-)

ipv6: je bent het proef konijntje tongue.gif

Ik heb idd ipv6 globaal uit gezet. Dat kan alleen in /etc/sysconfig/network, want de /etc/modprobe.conf wordt bij het opstarten van de live cd opnieuw geschreven, en wel de 'alias net-pf-10 off' als de regel NETWORKING_IPV6=no is in /etc/sysconfig/network

En nu komt het: het is kapot in MDV 2007.1. Een bug. Deze regel wordt niet meer geschreven.
Helaas is er ook geen makkelijke oplossing. Een snelle

echo "alias net-pf-10 off" >>/etc/modprobe.conf

in de rc.local op de live cd heeft helaas bij die mensen die mcnlive installeren op hd of bij diegene die 'livecd persist' gebruiken het resultaat dat er elke keer bij het opstarten een nieuwe regel wordt aangemaakt. Mooie rommel in de modprobe.conf

Iemand die kan coden hier? Zoeken naar deze regel met sed of awk of zo in /etc/modprobe.conf . Maar hoe?
HighKing
Kris,

Zojuist Delft RC1 eens geboot op mijn vers verbouwde machientje (dit was de PIII 550Mhz waar we het eerder over hebben gehad), huidige specs:
AMD Athlon 2000+
40GB / 512MB DDR400
3DFX Voodoo 3000 AGP

Alles werkt eigenlijk meteen. Ik krijg een kruisje bij kmix, maar het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat de soundcard nog uit staat in m'n bios...

Wat mij opvalt:
Het mkremaster-simple script is voor de gebruiker waarschijnlijk ingewikkelder dan het advanced script. Reden daarvoor is wederom de dubbele vraag voor de partitie (Eerst opschrijven, daarna weer zelf invullen...). Dit zou ik veranderen volgens de methode die ik in de andere scripts al aangaf.
Daarnaast zou ik de vraag over speciale mklivecd opties helemaal weglaten in dit script, gezien het de 'simple' variant is.
HighKing
Nog een leuke: mkremaster-advanced werkt niet!
Reden: bc is niet geinstalleerd, dus de berekening voor vrije ruimte gaat mis (en daardoor kan het script zijn werk niet afmaken, en sluit af).

Voor de testers:
Type: # urpmi bc om dit op te lossen.
kris
QUOTE(HighKing @ Apr 28 2007, 08:12 PM) [snapback]84276[/snapback]

Kris,

Zojuist Delft RC1 eens geboot op mijn vers verbouwde machientje (dit was de PIII 550Mhz waar we het eerder over hebben gehad), huidige specs:
AMD Athlon 2000+
40GB / 512MB DDR400
3DFX Voodoo 3000 AGP

Alles werkt eigenlijk meteen. Ik krijg een kruisje bij kmix, maar het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat de soundcard nog uit staat in m'n bios...

Wat mij opvalt:
Het mkremaster-simple script is voor de gebruiker waarschijnlijk ingewikkelder dan het advanced script. Reden daarvoor is wederom de dubbele vraag voor de partitie (Eerst opschrijven, daarna weer zelf invullen...). Dit zou ik veranderen volgens de methode die ik in de andere scripts al aangaf.
Daarnaast zou ik de vraag over speciale mklivecd opties helemaal weglaten in dit script, gezien het de 'simple' variant is.

Thx Michel :-)

... en weer dezelfde antwoord: hoe los ik het probleem op met de vrije schrijf ruimte op de partitie?

What the heck is 'bc' ? icon_cheesygrin.gif

Michel: ook de voodoo kaart werkt ?
HighKing
De eerste heb ik zojuist beantwoord in het dev forum ;).gif
bc is een command-line calculator, die iets meer kan als bash zelf... Bash snapt geen getallen achter de comma, dus 2,5GB x 1024 om het om te zetten in mb's is een probleem... en om nu een halve GB te verwaarlozen... tongue.gif

De voodoo kaart werkt gewoon ja.
mzee
(kris @ Apr 28 2007, 08:06 PM) [snapback]84275[/snapback]
Iemand die kan coden hier? Zoeken naar deze regel met sed of awk of zo in /etc/modprobe.conf . Maar hoe?

Weet niet of volgend Perl-scriptje kan helpen :
"
#!/usr/bin/perl -w
use strict;

@ARGV = ('/etc/modprobe.conf');
my $gevonden = 0;
while (<>) {
if (/alias net-pf-10 of/) {
$gevonden = 1;
last;
}
}
system("echo 'alias net-pf-10 off' >> /etc/modprobe.conf") if not $gevonden;
"

Groeten
RvP
Ik krijg een error als ik op de links klik om te downloaden:
~ no such file or directory

Aanvulling:
Via de link op Distrowatch kom ik wel aan de .iso.
Downloading Now! (ondanks protest van de kids)
Tsja dan wachten die torrents maar even tongue.gif
MauRice
(kris @ Apr 28 2007, 06:38 PM) [snapback]84269[/snapback]

Waar precies zie je deze fouten? Welke hardware, welk soort usb poort? Is sda1 je externe hd?

Kris,

Sorry,
Het gekke is dat vanmorgen na tig keer herstarten de foutmelding niet te zien is
Het is dezelfde opstelling als bij het testen van beta3 - loopfs.
De externe HD zit aan een USB poort (2.0) en een partitie /dev/sda1 ext3.

De fout melding was te zien onder:

HWDETECT: Starting getdisk

Het verschil tussen gisteren en vandaag. Is de PC heeft ongeveer 24h uit gestaan.
Een heerlijk dagje gaan stappen met het meisje.

Groetjes,
MauRice

MauRice
(RvP @ Apr 29 2007, 08:35 AM) [snapback]84295[/snapback]

Ik krijg een error als ik op de links klik om te downloaden:
~ no such file or directory

Aanvulling:
Via de link op Distrowatch kom ik wel aan de .iso.
Downloading Now! (ondanks protest van de kids)
Tsja dan wachten die torrents maar even tongue.gif

RVP,

Anders deze zijn wel goed voor
Belgie: ftp://ftp.belnet.be/packages/mandrakeclub...nlive/xTesting/
Nederland: ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/man...nlive/xTesting/

Groetjes,
MauRice
kris
Heb de download links ff gefixed. Heel raar ;-)

Het gekke is dat vanmorgen na tig keer herstarten de foutmelding niet te zien is
....
Het verschil tussen gisteren en vandaag. Is de PC heeft ongeveer 24h uit gestaan.
Een heerlijk dagje gaan stappen met het meisje.

Kunnen we daar een patent op aanvragen?

A la: 'mijn wifi kaart werkt niet' ---> 'ga een dagje/nachtje met je meisje op ...'

MauRice
(kris @ Apr 29 2007, 10:35 AM) [snapback]84302[/snapback]

Kunnen we daar een patent op aanvragen?

A la: 'mijn wifi kaart werkt niet' ---> 'ga een dagje/nachtje met je meisje op ...'

Kris,

Als we alle probleempjes zo kunnen oplossen. Graag zelfs.

Groetjes,
MauRice
kris
User error ==> foutje van Chris:

Opera heeft 'een' verkeerde lettertype instelling, daarom wordt de titel in de html paginas niet met Courier bold weer gegeven terwijl de css goed is. Ga ik wijzigen.
kris
QUOTE(mzee @ Apr 28 2007, 10:25 PM) [snapback]84287[/snapback]

Weet niet of volgend Perl-scriptje kan helpen :
"
#!/usr/bin/perl -w
use strict;

@ARGV = ('/etc/modprobe.conf');
my $gevonden = 0;
while (<>) {
if (/alias net-pf-10 of/) {
$gevonden = 1;
last;
}
}
system("echo 'alias net-pf-10 off' >> /etc/modprobe.conf") if not $gevonden;
"

Groeten

Bedankt, mzee. perl is een beetje overkill voor de init script smile.gif
Ik zet dit maar in rc.local:

CODE
if ! grep -i 'alias net-pf-10 off' /etc/modprobe.conf; then
    echo "alias net-pf-10 off" >>/etc/modprobe.conf
fi

mzee
(kris @ Apr 30 2007, 10:50 AM) [snapback]84344[/snapback]

perl is een beetje overkill voor de init script smile.gif

Kan enkel maar akkoord gaan!!!

Groeten.
rockingbilly
Ik ben lekker bezig met "Delft". Ik ben aan het proberen mijn eigen image op te bouwen, en dat daarna op usb-stick te zetten, zodat ik het kan gebruiken om ook mijn andere systemen van mandriva 2007.1 te voorzien, en ook een backup te hebben om mijn install er opnieuw op te zetten, als iets mis mocht gaan.
Ik gebruik een Dell Latitude 620 als basis-systeem.
Ik heb een install naar HD gedaan van Delft, en ben die install aan het verbeteren via het installeren van pakketten etc.
Tot nu toe twee opmerkingen:
- Ik moet als ik mijn systeem vanaf HD opstart iedere keer weer handmatig mijn resolutie op 1280x800 zetten. De driver die ik nodig heb is Intel 830-965. Daarna de X-server opstarten geeft de goede resolutie. Ik zou graag willen dat de resolutie onthouden werd. Hoe kan dat?
- Het creeren van een remaster lukt me niet. Beide wizzards (simple en advanced) lopen vast. Bij de simple weet ik echt niet wat ik moet invullen bij de vraag: "type the partition you want to use". Is dat de partitie waar iets moet worden bewaard? Of de te remasteren partitie? In ieder geval leidt tot nu toe ieder antwoord wat ik heb ingevuld tot de foutmelding: partitie bestaat niet.
- de advanced remastering leidt altijd tot de foutmelding: "te weinidg ruimte op ...", terwijl ik toch 15 GB ruimte op die partitie heb.

Als ik een image aanmaak op de manier zoals ik het altijd deed:
mklivecd --verbose --tmp=/home/guest/tmp --nofile ^/home/guest/live.iso --nodir=^/mnt,^/tmp,^/root/tmp,^/home/guest/smb4k /home/guest/live.iso
leidt dit wel tot een iso, maar als ik die gebruik kom ik halverwege het opstarten in de terminal terecht.
Toch lukt het met de vorige mcnlive wel. Is er wat veranderd?

Maar in de tussentijd ga ik verder met de image te perfectioneren. Ik heb vmplayer al aan het draaien, nu apache en mysql nog.
HighKing
(rockingbilly @ Apr 30 2007, 09:05 PM) [snapback]84363[/snapback]
- de advanced remastering leidt altijd tot de foutmelding: "te weinidg ruimte op ...", terwijl ik toch 15 GB ruimte op die partitie heb.
Zoals eerder gemeld: het pakket 'bc' ontbreekt op RC1.
(HighKing @ Apr 28 2007, 08:17 PM) [snapback]84277[/snapback]

Nog een leuke: mkremaster-advanced werkt niet!
Reden: bc is niet geinstalleerd, dus de berekening voor vrije ruimte gaat mis (en daardoor kan het script zijn werk niet afmaken, en sluit af).

Voor de testers:
Type: # urpmi bc om dit op te lossen.

(rockingbilly @ Apr 30 2007, 09:05 PM) [snapback]84363[/snapback]
mklivecd --verbose --tmp=/home/guest/tmp --nofile ^/home/guest/live.iso --nodir=^/mnt,^/tmp,^/root/tmp,^/home/guest/smb4k /home/guest/live.iso
leidt dit wel tot een iso, maar als ik die gebruik kom ik halverwege het opstarten in de terminal terecht.
Als het je bedoeling is een remaster te maken, mis je nog het --root=/union deel volgens mij...
rockingbilly
(HighKing @ Apr 30 2007, 10:00 PM) [snapback]84366[/snapback]

Als het je bedoeling is een remaster te maken, mis je nog het --root=/union deel volgens mij...

Ik probeer een remaster te maken van een hd-install. Dan is root gewoon /, en dat is de default volgens mij.
kris
QUOTE(rockingbilly @ Apr 30 2007, 09:05 PM) [snapback]84363[/snapback]

Ik ben lekker bezig met "Delft". Ik ben aan het proberen mijn eigen image op te bouwen, en dat daarna op usb-stick te zetten, zodat ik het kan gebruiken om ook mijn andere systemen van mandriva 2007.1 te voorzien, en ook een backup te hebben om mijn install er opnieuw op te zetten, als iets mis mocht gaan.
Ik gebruik een Dell Latitude 620 als basis-systeem.
Ik heb een install naar HD gedaan van Delft, en ben die install aan het verbeteren via het installeren van pakketten etc.
Tot nu toe twee opmerkingen:
- Ik moet als ik mijn systeem vanaf HD opstart iedere keer weer handmatig mijn resolutie op 1280x800 zetten. De driver die ik nodig heb is Intel 830-965. Daarna de X-server opstarten geeft de goede resolutie. Ik zou graag willen dat de resolutie onthouden werd. Hoe kan dat?
- Het creeren van een remaster lukt me niet. Beide wizzards (simple en advanced) lopen vast. Bij de simple weet ik echt niet wat ik moet invullen bij de vraag: "type the partition you want to use". Is dat de partitie waar iets moet worden bewaard? Of de te remasteren partitie? In ieder geval leidt tot nu toe ieder antwoord wat ik heb ingevuld tot de foutmelding: partitie bestaat niet.

Toch lukt het met de vorige mcnlive wel. Is er wat veranderd?

Maar in de tussentijd ga ik verder met de image te perfectioneren. Ik heb vmplayer al aan het draaien, nu apache en mysql nog.

1. De intel driver is al geinstalleerd. Je moet een keer Video config draaien, met alle stappen. Als het een 'normaal' geinstalleerd systeem is, (geen 'live systeem' !) moet ie het onthouden. Als niet moet je in MCC --> system -> services de 915resolution service aanzetten.
2. Bij de remaster-simple wordt zelfs een voorbeeld gegeven wat je moet invullen icon_cheesygrin.gif
Type the partition you want to use. Example: hda2 or: win_c

Het hangt ervan af welk partitie je wilt gebruiken. Of het een ntfs partitie is of een ext3. Bij een 'nromale' installatie op een hard disk is NTFS niet read-write gemount !!!
Op het scherm daarvoor zie je of ie bestaat.
Volgende versie van het script wordt 'nog' makkelijker. rolleyes.gif

Het eerste wat je ziet bij de wizard is:
* This script only works in live mode!

En ben je in live mode? Een 'normaal' geinstalleerd systeem is geen live mode. Dat ding heet:
'remaster-on-the-fly'.

Om ook dat te voorkomen dat mensen de eerste info niet lezen, komt de volgende versie met een sanity check. In jouw geval zou je een leuk error melding krijgen.

3. Nee er is niets veranderd. Als je in een terminal terecht komt met de remastered versie heb je iets gewijzigd, iets ge-deinstalleerd, heb je een video probleem of of of of ....
kris
Michel, zie je het?

Daarom mijn 'sanity check'.

Of misschien een variabel meer? We kunnen laten checken of /union bestaat, als ja: is het een live systeem, en root=/union
Als niet, gewoon systeem en root=/
HighKing
(kris @ Apr 30 2007, 10:44 PM) [snapback]84371[/snapback]

Michel, zie je het?

Daarom mijn 'sanity check'.
Ik heb ook nooit gezecht dat dat geen goed idee was ;).gif

Of misschien een variabel meer? We kunnen laten checken of /union bestaat, als ja: is het een live systeem, en root=/union
Als niet, gewoon systeem en root=/
En dat is precies wat ik ook voorstelde, maar dan net iets anders verwoord tongue.gif

Fijn he? Als je het zo lekker met elkaar eens bent biggrin.gif
rockingbilly
(kris @ Apr 30 2007, 10:20 PM) [snapback]84369[/snapback]

Het eerste wat je ziet bij de wizard is:
En ben je in live mode? Een 'normaal' geinstalleerd systeem is geen live mode. Dat ding heet:
'remaster-on-the-fly'.

Dat is nuttige informatie, de diverse toestanden en hun benamingen zijn mij niet altijd duidelijk. Misschien een idee om een uitleg van diverse termen aan de help toe te voegen?
kris
Rocking: het is heel belangrijk wat je hebt gedan. Alleen zo wordt duidelijk wat we verkeerd doen :-)

Daarom zijn de scripts inmiddels al gewijzigd. Dankzij Michel en Maurice krijg je in de final geen vraag meer iets in te vullen. Je kan het 'selecteren' met de muis. -->oplossing voor de hda5 en win_c etc termen.

Dat lost het probleem met de live-mode nog niet op.

Michel: helaas is het niet zo'n makkie:

CODE
mklivecd --verbose --root=/union --tmp=$TMPDIR --bootmsg=/home/guest/splash.msg $MOUNTPART/remaster.iso

"--root=/union" is nog en mini issue, zo gedaan. Maar --tmp=$TMPDIR en $MOUNTPART is dan ook piepkleinbeetje verkeerd, en als een slimme gebruiker een ander 'user' aanmaakt is: /home/guest/blah ook geen aanrader meer tongue.gif

PS: mijn oplossing op een HD systeem is nog steeds: mklivecd --verbose mynew.iso
kris
Het beste zou zijn bij het draklive-install iets toe te voegen.
Als iemand een hd installatie doet worden automatisch alle specifieke MCNLive menu-entries (en missch. de scripts en natuurlijk draklive-install ook) verwijderd. De scripts zijn zinloos op een HD systeem. Als iemand ze draaid kan dat rare resultaten opleveren.

Als mkremaster-advanced een optie krijgt voor een hd geinstalleerd systeem, kan ie blijven.
Hoe is dat?

Edit: oeps, we zijn hier niet in het dev forum, maar in de openbare ruimte blush.gif
kris
Nog iets geleerd.

We doen iets verkeerd op de live cd als zelf Rockingbilly die ervaren is met MCNLive, de waarschuwing het 'NIET' te installeren op HD niet ziet.

Ik denk dat een gemiddelde gebruiker het verschil van een live systeem en een geinstalleerd systeem niet kan begrijpen, maakt niet uit hoeveel info ik in de html paginas zet. En dat men het ook niet kan verwachten van een gebruiker.

Ik plaats nu iets in de html pagina die men ziet als men een browser start. Een blinkende zin met grote lettertypes in afschuwelijke kleuren, missch. nog een vies geluid erbij ? icon_cheesygrin.gif
HighKing
(kris @ May 1 2007, 12:17 AM) [snapback]84384[/snapback]
missch. nog een vies geluid erbij ? icon_cheesygrin.gif
Zal ik ff een grunt voor je opnemen? tongue.gif
rockingbilly
(kris @ Apr 30 2007, 10:20 PM) [snapback]84369[/snapback]

1. De intel driver is al geinstalleerd. Je moet een keer Video config draaien, met alle stappen. Als het een 'normaal' geinstalleerd systeem is, (geen 'live systeem' !) moet ie het onthouden. Als niet moet je in MCC --> system -> services de 915resolution service aanzetten.
2. Het eerste wat je ziet bij de wizard is:
En ben je in live mode?
3. Nee er is niets veranderd. Als je in een terminal terecht komt met de remastered versie heb je iets gewijzigd, iets ge-deinstalleerd, heb je een video probleem of of of of ....

ad 1: 915resolution als service aangezet, dat lijkt de oplossing: hij start nu netjes in 1280x800
ad 2: ik had wel zoiets langs zien komen, maar zoals al gezegd kon ik die termen nog niet echt plaatsen, dat is echt een kwestie van help en uitleg. Misschien een suggestie: verdeel het mcnl-menu in submenu's die betrekking hebben op: live-mode / usb / remaster-on-the-fly etc.?
ad 3. Ik heb in de tussentijd vanaf de grond een nieuwe live-usb opgebouwd door: a. vanaf een live-cd een live-usb aan te maken. b. vanaf een remaster-on-the-fly een image te maken. c. vanuit die image het bestand "livecd.sqfs" naar usb te kopieren.
Dat levert een goed werkende usb-install op.

Verder is mijn ervaring dat het aankomt op het excluden van de goede mappen: (--nodir= bij het commando mklivecd). Want anders wordt je image snel te groot. Ik had twee images van 4GB voordat ik merkte dat ik mijn virtual machines in mijn image opnam. icon_cheesygrin.gif
kris
QUOTE(rockingbilly @ May 1 2007, 12:51 PM) [snapback]84416[/snapback]

ad 1: 915resolution als service aangezet, dat lijkt de oplossing: hij start nu netjes in 1280x800
ad 2: ik had wel zoiets langs zien komen, maar zoals al gezegd kon ik die termen nog niet echt plaatsen, dat is echt een kwestie van help en uitleg. Misschien een suggestie: verdeel het mcnl-menu in submenu's die betrekking hebben op: live-mode / usb / remaster-on-the-fly etc.?
ad 3. Ik heb in de tussentijd vanaf de grond een nieuwe live-usb opgebouwd door: a. vanaf een live-cd een live-usb aan te maken. b. vanaf een remaster-on-the-fly een image te maken. c. vanuit die image het bestand "livecd.sqfs" naar usb te kopieren.
Dat levert een goed werkende usb-install op.

Verder is mijn ervaring dat het aankomt op het excluden van de goede mappen: (--nodir= bij het commando mklivecd). Want anders wordt je image snel te groot. Ik had twee images van 4GB voordat ik merkte dat ik mijn virtual machines in mijn image opnam. icon_cheesygrin.gif

icon_idea.gif

Goed idee met sub menu, ga ik doen. Er komt ook nog een README FIRST menu entry.
mzee
(kris @ Apr 30 2007, 11:15 PM) [snapback]84374[/snapback]

mklivecd --verbose --root=/union --tmp=$TMPDIR --bootmsg=/home/guest/splash.msg $MOUNTPART/remaster.iso

Snap de hele discussie niet zo heel goed. Maar mag ik ervan uitgaan dat bovenstaande code correct is? (bv $TMPDIR=/mnt/sda6/tmp en $MOUNTPART=/mnt/sda6)

Wat is de bedoeling van de optie '-nodir'? Mogen er directories uitgesloten worden? Zo ja, dewelke en waarom?

Dank!

kris
De discussie gaat over problemen in de GUI/zenity scripts van remaster-live.

Probeer ff als root in een terminal:

mklivecd --help

mklivecd heeft veel switches die men kan gebruiken bij het bouwen van een iso besstand.
--nodir en --nofile zijn er twee.
Ze zorgen ervoor dat bepalde bestanden en/of dir's niet worden opgenomen in het gecomprimeerde systeem. Dat is alleen zinvol als men bijv. rommel niet heeft op geruimd, of als men bijv. eeen hele gebruiker op het target systeem niet wil ...
Over het algemeen is dat niet nodig, want mklivecd doet het nodige uitsluiten van onzinnige bestanden al standaard.
kris
AUB de RC1 niet meer downlaoden, er zit wss een kritische bug in ...
RvP
Toch vandaag eens even uitgeprobeerd op de pc van mijn dochter (Pentium4, Intel845G grafische kaart)

HIJ BLIJFT HANGEN NA
checking for new hardware
...
Starting ALSA version 1.012: intel 8x0
Setting mixer settings
- (cursor blijft knipperen)

JICH4 845 g/GL Chipset AC'97 Audio Controller onboard
Xorg stuurprogramma i810
rockingbilly
(kris @ May 3 2007, 12:47 PM) [snapback]84543[/snapback]

mklivecd doet het nodige uitsluiten van onzinnige bestanden al standaard.

Het gebeurt mij anders regelmatig dat het tweede image dat ik maak in een sessie opeens 1GB groter is. (Ik maak images vanuit een mcnlive hd-install) Ik start dan oppnieuw op, en dan is het weer ok. Dat komt ws omdat de bestanden die in de /home/guest/tmp-dir staan niet worden geexcluded.
kris
QUOTE(RvP @ May 3 2007, 09:46 PM) [snapback]84580[/snapback]

Toch vandaag eens even uitgeprobeerd op de pc van mijn dochter (Pentium4, Intel845G grafische kaart)

HIJ BLIJFT HANGEN NA
[code]checking for new hardware
...
Starting ALSA version 1.012: intel 8x0
Setting mixer settings
- (cursor blijft knipperen)

Na 2 minuten wachten gaat ie meestal door. Hij hangt bij 'bringing network up', wat je niet ziet.

Is inmiddels opgelost, in de nieuwe versie.

Het gebeurt mij anders regelmatig dat het tweede image dat ik maak in een sessie opeens 1GB groter is. (Ik maak images vanuit een mcnlive hd-install) Ik start dan oppnieuw op, en dan is het weer ok. Dat komt ws omdat de bestanden die in de /home/guest/tmp-dir staan niet worden geexcluded.

Dat gebeurt alleen als je het bouwen van de iso afbreekt of -door omstandigheden- het script zelf afbreekt, anders worden de bestanden in /tmp allemaal gewist.
/home/guest/tmp wordt standaard niet gebruikt door mklivecd bij het maken van een iso.
???
Een 'must do' voor je een iso bouwt is een df op het systeem.
rockingbilly
(kris @ May 3 2007, 10:57 PM) [snapback]84594[/snapback]

Dat gebeurt alleen als je het bouwen van de iso afbreekt of -door omstandigheden- het script zelf afbreekt, anders worden de bestanden in /tmp allemaal gewist.
/home/guest/tmp wordt standaard niet gebruikt door mklivecd bij het maken van een iso.
???
Een 'must do' voor je een iso bouwt is een df op het systeem.

Misschien neemt hij de live.iso mee? Zoiets vermoed ik eigenlijk. Voorlopig houd ik het maar bij: 1 image maken per sessie. Maar dat vergeet ik wel eens. icon_cry.gif
Kun je trouwens bestanden met een bepaalde extensie excluden? Dan zou ik nl. alle *.iso-bestanden standaard uit kunnen sluiten.
kris
1 image maken per sessie. Maar dat vergeet ik wel eens.

biggrin.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.