Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MCNLive "Delft" is uit.
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
Gul Dukat
Namens onze developer Kris, kan ik U met gepaste trots meedelen dat er een nieuwe versie van MCNLive is verschenen, die de naam "Delft" heeft gekregen. MCNLive "Delft" is gebaseerd op Mandriva 2007.1 "Spring" en met een aantal handige "wizards" kunt U het beste uit Uw live-systeem halen. U kunt o.a. software naderhand installeren, MCNLive "Delft" installeren op je USB-stick, MCNLive "Delft" volledig vanuit Uw RAM-geheugen draaien, vanuit MCNLive "Delft" schrijven naar NTFS-partities, je kunt je eigen MCNLive-versie on-the-fly maken, je kunt in MCNLive "Delft" de taal veranderen in de taal van Uw voorkeur en U kunt alle veranderingen die U maakt aan MCNLive "Delft" opslaan, zodat U de volgende keer ook weer met dezelfde instellingen kunt werken.

IPB Image

Dit heeft MCNLive "Delft" U o.a. te bieden:
  • KDE 3.5.6 met een aantal internet, muziek en video-applicaties. O.a.: Opera 9.20, Midnight Commander, K3b, gnomad2.
  • Standaard start MCNLive "Delft"met een Engels-talige desktop, maar ook Nederlands, Frans en Italiaans zijn voorgeinstalleerd.
  • 3D desktop - Beryl, Compiz en Metisse - voor Intel en ATi-videokaarten, met een nVidia-videokaart heeft U echter alleen maar de beschikking over 2D.
  • Inclusief een aantal WiFi-drivers.
  • MCNLive "Delft" is volledig compatibale met Mandriva 2007.1 "Spring".
  • De mogelijkheid om het op Uw harde schijf te installeren. Let wel, de developer adviseert echter voor serieus werk Mandriva Linux
Ik hoop dan ook dat U veel plezier zult gaan beleven aan MCNLive "Delft".

Download en de release-notes kunt U hier vinden:
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/man.../mcnlive/Delft/
ftp://ftp.belnet.be/pub/mirror/urpmidev.m.../mcnlive/Delft/
Screenshots van MCNLive "Delft" kunt U hier vinden:
http://www.mcnlive.org/delft/index.html
HKAK
Wow,
ik had nog maar net de vorige versie...(ik was ook niet de snelste..)
je gaat snel Kris!
kan ik weer naarbenedenladen.
MauRice
Kris,

Een excelente CD.

Groetjes,
MauRice
Reinout_S
Is er ergens een overzichtje van veranderingen ten opzichte van Spring?
kris
'Delft' is Spring 2007.1, geen veranderingen.
Alleen enkele toevoegingen, wizards voor een live cd/live usb en een aangepast uiterlijk, en een andere 'live' opzet dan MDV One.

In de downlaod locaties vind je alles wat er is te weten over geinstallerde rpm's en releasenotes.
kris
Hartelijk dank aan iedereen hier op mandrivaclub.nl voor testing, opmerkingen, verbeteringen, vertalingen ---

Speciale dank aan:

PeterM : wallpaper en heel veel vooraf tests
HighKing & Maurice: de nieuwe wizards
Gul Dukat: voor testing op een hoop computers

en: davo, doelman, mzee, korrel, mr rogers, ogli, RvP, Rockingbilly, Tux Brothers, willie, DogLo ...

... en de niet zichtbare inspanningen wat betr. onderhoud van de server, van het forum etc.

--chris
mr rogers
Proficiat met de nieuwe release Chris!
Kheb hem al gedownload en kzal zo spoedig mogelijk een cdtje bakken met mcnlive erop.

Hij staat trouwens al op distrowatch icon_idea.gif

thanks.gif voor al het werk dat je in die livecd's stopt!
Gul Dukat
(kris @ May 6 2007, 10:03 PM) [snapback]84765[/snapback]

Hartelijk dank aan iedereen hier op mandrivaclub.nl voor testing, opmerkingen, verbeteringen, vertalingen ---

Speciale dank aan:

PeterM : wallpaper en heel veel vooraf tests
HighKing & Maurice: de nieuwe wizards
Gul Dukat: voor testing op een hoop computers

en: davo, doelman, mzee, korrel, mr rogers, ogli, RvP, Rockingbilly, Tux Brothers, willie, DogLo ...

... en de niet zichtbare inspanningen wat betr. onderhoud van de server, van het forum etc.

--chris

De belangrijkste persoon ontbreekt nog op je lijstje, Kris. En dat ben jezelf.
Ik denk dat ik namens het gehele forum spreek, als ik zeg, Kris enorm bedankt voor een werkelijk wonderschone MCNLive "Delft". Werkelijk een prachtig staaltje.
verkerkbr
Goede avond,

even een berichtje vanuit "Delft".

Het werkt perfect ! Inmiddels de MCNL Delft versie blijvend op mijn oudere notebook Omnibook 4150 gezet. En het systeem draait beter dan ooit tevoren.

Er ontbraken wel wat zaken zoals samba, openoffice, gimp etc.

Die zijn echter via urpmi snel op te halen. Alhoewel er nog wel lege ruimte op de Delft CD aanwezig lijkt te zijn.

Inmiddels guest user vervangen door mijzelf. Samba draait inmiddels ook. Ook de bluetooth verbinding naar mijn Nokia GSM is ook aan de praat. Moet de verbinding leggen met rfcomm. En dan met KPP inbellen.

Alleen het root wachtwoord root zou ik nog willen vervangen door een wat minder voor de hand liggend wachtwoord. Nog niet gezien hoe dit kan worden gedaan.

Kortom Delft is een prachtig stuk werk van Kris en zijn helpers.

Bedankt hiervoor,

Groeten vanuit "Delft" in Zeeland,

Bram

kris
Hoi Bram,

ben blij dat Delft bevalt.

En hier hoe je het root wachtwoord wijzigd. Zelfde menu in MCC waar je ook voor de gewone gebruiker iets kan wijzigen, MCC --> System --> change user etc
Bij Opties boven in het menu: het vinkje 'Filter system users' weg, nu zie re root, en je kunt hem wijzigen.

En ff uitleeg waarom op een 'CD' nog ruimte is, maar waarom we voor MCNLive al bijna boven de grens zijn: het systeem is gedacht om met copy2ram te starten, voor mensen met 512 MB intern geheugen, en voor mensen die het op een usb stick van 512 MB willen installeren en erbij nog wat vrije ruimte voor documenten willen hebben. Nu een beetje duidelijk?

--chris
RvP
Inderdaad hulde voor Kris ... (poosje niets biggrin.gif ) en alle anderen !

Inderdaad snel, want ik had net RC3 gedownload. Ik werk hier nu ook mee op een pc van de kids met een ATI kaart, want ik wil dat 3D ook weleens zien (om het er daarna alleen maar te gebruiken voor demo's dry.gif ).

file://localhost/usr/local/mcnl/welkom.html bevat helaas wel enkele taalfouten (d's en t's).
Bij wie kan ik (en anderen) die aanleveren opdat ze bij een volgende gelegenheid mee kunnen?
verkerkbr
Goede morgen Kris,

alles helder en duidelijk.

Verandering root wachtwoord bleek ook eenvoudig. Maar ja, je moet het wel even weten. Filter users is niet zo'n duidelijke mededeling.

Krijg alleen nog een mededeling bij het opstarten inzake guest en KDM. Even wegklikken en daarna komt het normale aanlogscherm.

Mijn oude HP 4150 notebook, voor gebruik op de boot, is weer geheel gerevitialiseerd dankzij jouw inspanningen ! Bluetooth via de Sitecom dongle werkt nu ook prima. Ik heb voor de Bluetooth verbinding met de Nokia GSM nog wel de pin-helper file opgehaald. Weet niet of deze file standaard in Delft aanwezig is. Aan te bevelen om deze standaard op te nemen in combinatie met Bluetooth ondersteuning.

Pin code voor Bluetooth verbinding met de Nokia GSM was in versie 2007 een probleem.

Veel succes met Delft,

Bram
Tux Brothers
Dat wordt weer genieten smile.gif
Bedankt Chris !!
kris
QUOTE(RvP @ May 7 2007, 08:42 AM) [snapback]84780[/snapback]

file://localhost/usr/local/mcnl/welkom.html bevat helaas wel enkele taalfouten (d's en t's).
Bij wie kan ik (en anderen) die aanleveren opdat ze bij een volgende gelegenheid mee kunnen?

Aanleveren kun je ze bij mij (hoewel dat nu niet meer zinvol is, volgende versie=ander tekst), heb je de topic die over weken ging over de html paginas niet gezien?
Jammer dat je nu pas na de final uit is de foutjes ziet.
kris
nog wel de pin-helper file opgehaald.

... dat is jammer. Niemand met bluetooth heeft vooraf tests gedaan. Ik wist het niet :-(

Kun je ff doorgeven wat de naam van de rpm precies is zodat ik het in een topic als oplossing kan posten?

urpmi <welkpakket>
verkerkbr
De Bluetooth werkt hier in ieder geval prima onder Delft. Via de netwerk icoon op de commando balk kan ik switchen tussen eth0 netwerk en ppp0 (Bluetooth).

Inbellen via GSM doe ik met KPPP (modem instelling /dev/rfcomm1)

Voorheen heette de pin hulp "pin-helper" nu heb ik met urpmi kdebluetooth-pin opgehaald.

De verbinding met de Nokia GSM maak ik nog handmatig in root terminal met commando rfcomm

rfcomm connect 1 xx:xx:xx:xx:xx (Adres van je bluetooth apparaat)

GSM vraagt dan of verbinding akkoord is en vraagt vervolgens pin code.

Als het goed is krijg je met de pin-helper dezelfde vraag ook op de pc.

Je kunt in het betreffende scherm ook de default pincode 1234 aanvinken.

Verder heb ik nog wat gedaan met hcitools. Weet niet meer precies wat. Zo geeft hcitools scan de adresssen van de aanwezige bluetooth apparaten.

Misschien dat iemand hier wat aan heeft. Anders is het misschien goed om de instructie hiervoor te maken. Bluetooth apparaten zijn redelijk populair.

De problemen die er waren in versie 2007 zijn in ieder geval opgelost.

Groet,

Bram
kris
Sorry dat ik nog een keer vraag: welk pakket ontbreekt precies in Delft Final?
Hoe is de naam van het pakket? Zijn er meer pakketten dan een die ontbreken?

De stappen hoe het instellen weet iemand wss wel die bluetooth gebruikt, maar wat ontbreekt?

Ik zou dat graag in het Engelse gedeelte posten maar heb geen flauw idee wat ik moet posten. sad.gif
verkerkbr
Goede middag Kris,

ik heb via urpmi, zoals aangegen in voorgaande mail, bestand kdebluetooth-pin geinstalleerd. Installatie werd normaal uitgevoerd, zonder een melding van al aanwezig.

Ik ga er dan ook vanuit dat deze file niet aanwezig is in ¨Delft¨. In versie van Bluetooth in 2007 waren er de nodige problemen juist met de pin code afhandeling. Zie de discussies over de dit onderwerp.

Alle ins-en outs van de laatste versie van Bluetooth files zijn mij ook nog niet geheel duidelijk.

Misschien goed om dit eens grondig uit te zoeken. Juist omdat er veel gebruikers zijn met bluetooth apparaten.

Mocht je vragen hebben dan wil dit graag even nagaan. Ik ben echter beslist geen BT deskundige.

Groet,

Bram

verkerkbr
hier staat wat informatie inzake bluetooth pin-helper

http://forum.club.mandriva.com/viewtopic.p...6962033892bc2a5

7000.1 bluetooth pairing

Groet,

Bram
kris
Bedankt Bram icon_frown.gif
RvP
(kris @ May 7 2007, 10:19 AM) [snapback]84784[/snapback]
heb je de topic die over weken ging over de html paginas niet gezien?
Alleen dat je een NL vertaler zocht (en vond smile.gif )
cjmanschot
...Een distro die er meteen in positieve zin uitSPRINGt ! is newbie-vriendelijk, heeft een hoop mogelijkheden voor b.v. remastering, usb en hd install en natuurlijk live te bekijken...en wall.gif stabiel ! vind ik minstens net zo belangrijk.

er zijn wel 1001 linux-distro's als je alles meetelt en ik heb er denk ik al wel 200 uitgeprobeerd. over het algemeen ben ik een voorstander van Debian en zijn derivaten, maar MCN was een verassing voor me. Ook pclinuxos en sam vind ik leuk. Deze laatsgenoemde distro's, samen met MCN lenen zich ook goed als resque-cd's. De standaard meegeinstalleerde Midnight-Commander en gemakkelijk te benaderen HD en USB hardware is onontbeerlijk voor bestandsverschuiving op oudere systemen waarvoor een GUI net wat teveel gevraagd is.

iedereen die met MCN ... en met linux in het algemeen bezig zijn... thanks.gif

2007... het jaar dat Linux gaat doorbreken op de desktop ! smile.gif
kris
iedereen die met MCN ... en met linux in het algemeen bezig zijn... thanks.gif

Graag gedaan, cjmanschot, en welkom op mandrivaclub.nl !
davo
(cjmanschot @ May 9 2007, 10:32 PM) [snapback]84909[/snapback]
2007... het jaar dat Linux gaat doorbreken op de desktop ! smile.gif

Dat zeiden ze ook van 2006 en 2005 en ... huh.gif
HighKing
Volgens mij riep men bij Mandrake 7.2 al dat Linux klaar was voor de desktop... (2001?)
In die tijd was de hele grafische omgeving nog bepaald zo stabiel niet als deze nu is biggrin.gif
verkerkbr
Linux is al jaren geschikt voor de desktop.

Maar ja, Joe_user krijgt bij aankoop van zijn PC ongevraagd Windows erbij.

Bovendien zetten veel fabrikanten, waaronder Dell er nog eens extra bij in de advertenties, fabrikant X beveelt Windows XX aan ! Kennissen van Joe hebben ook een PC met Windows en moeten hem hulp bieden bij een Blue Screen of Death, het bestrijden van virussen in alle soorten en maten, firewall gedoe, aanpassingen in het register. Illegale kopie van Office erop zetten etc. etc.

Het is ook opvallend hoe moeizaam het gaat met Dell om een PC of een notebook uit te brengen met Linux.

Dit is niet omdat dit moeilijk is, of dat er geen drivers beschikbaar zijn. Nee, de problemen komen duidelijk uit Redmond. Aan alle kanten probeert MS fabrikanten te dwingen er verplicht Windows bij te leveren. Je kunt nu ook al lezen dat MS Dell nu in de richting van MS/Novell/Suse probeert te drijven.

Dell had, achteraf gezien, beter de enquete onder de gebruikers niet kunnen houden. Nu kunnen ze er niet onderuit om systemen met Linux aan te gaan bieden. Voorlopig beperkt tot de VS. Niet in Engeland. En in Nederland ? Let vooral goed op de argumentatie waarom dit niet mogelijk is.

Dankzij de Live CD versies kan men nu eenvoudig Linux proberen en is een Linux Live CD bij uitstek geschikt om een Windows systeem te herstellen of de bestanden er af te halen na een Windows crash.

Daarom heeft de omslag tijd nodig. Als de "deskundige" kennis van Joe inmiddels probleemloos werkt met Linux, wil hij dat ook.

Groet,

Bram

HighKing
Helemaal met je eens Bram, maar laten we het hier weer even over "Delft" hebben, ipv Windows <=> Linux ;).gif
verkerkbr
Indirect gaat het over de Live CD Delft.

Jan_(de windows)gebruiker kan hiermee op een eenvoudige manier eens kennis maken met Linux en zelf ervaren hoe goed het werkt.

En de Delft uitgave is, zoals eerder aangegeven, een prachtig stuk werk. Misschien zou een volledig nederlandse variant de drempel voor het gebruik van Linux nog wat te verlagen.

Of Delft geschikt is voor de Desktop, behoeft geen toelichting. Of iemand moet Clippy missen ?

Groet,

Bram

HighKing
Als je mensen wilt overtuigen kun je natuurlijk de taal instellen op NL en vervolgens even een mooie remaster maken (Zit een machtig prachtige wizard voor in tegenwoordig... biggrin.gif)
Kareltje
Hier een berichtje van een tevreden Delft-gebruiker. icon_idea.gif
Laptop: IBM Thinkpad A30, Ati grafische kaart, dvd-speler, enz.
Delft start goed op, geen foutmeldingen.
3-D configuratie werkt niet direct: het scherm staat ingesteld op een onmogelijke waarde van 1400 x 1050. Dit wordt teruggebracht naar 1024 x 768. Nogmaals de instellingen via MCC aangepast en opnieuw inloggen.
Nadien werkt de 3-D applicatie probleemloos. wub.gif
Netwerk gaat out of the box, via een netwerkkaart. (ingebouwd)
Wlan (Netgear) is nog niet functioneel: via MCC wordt de kaart gevonden en met behulp van Ndiswrapper gestart.
Nadat 'n accespoint is gekozen, (de buren w00t.gif ), is ook de laptop in de lucht en contact met het Internet.
(Dit alles getest in de Grachtengordel van A'dam, bij Chris)
HighKing
(Kareltje @ May 11 2007, 12:14 AM) [snapback]84959[/snapback]
(Dit alles getest in de Grachtengordel van A'dam, bij Chris)
Doe meteen even haar huisnummer en postcode tongue.gif
Foutje, verkeerd gelezen tongue.gif
Ik zag "grachtengordel" aan voor een straatnaam haha biggrin.gif
RvP
(HighKing @ May 11 2007, 03:14 PM) [snapback]84975[/snapback]
Ik zag "grachtengordel" aan voor een straatnaam haha biggrin.gif
Minder bier drinken Michel, anders zie je straks nog beren op de weg. rolleyes.gif
(of is het beren op de straat? razz.gif tongue.gif )
Kareltje
(RvP @ May 11 2007, 08:42 PM) [snapback]84979[/snapback]

Minder bier drinken Michel, anders zie je straks nog beren op de weg. rolleyes.gif

De juiste uitdrukking is: "Beren op je pad zien". Het is overdrachtelijk bedoeld, dus er zijn geen echte zwarte-, bruine- of ijsberen op je pad. Zo, en na de nederlandsche les maar weer verder met McNLive "Delft". icon_neutral.gif icon_cheesygrin.gif
Kareltje
(RvP @ May 11 2007, 08:42 PM) [snapback]84979[/snapback]

De juiste uitdrukking is: "Beren op je pad zien". Het is overdrachtelijk bedoeld, dus er zijn geen echte zwarte-, bruine- of ijsberen op je pad. Zo, en na de nederlandsche les maar weer verder met McNLive "Delft". icon_neutral.gif icon_cheesygrin.gif
(HighKing @ May 11 2007, 03:14 PM) [snapback]84975[/snapback]

Doe meteen even haar huisnummer en postcode tongue.gif

Pb is onderweg. ;).gif
Allstar
Ik vind het heel mooie. Ik draai het op een Apple Mac mini met behulp van rEFIt.

Hij doet het prima.
mzee
Als ik nog even mag een paar vragen over het remasteren van Delft ...

1. Treedt er kwaliteitsverlies of enig ander verlies op bij het remasteren van een geremasterde iso?
2. Kan remasteren ook na booten met bootcode "cop2ram"?

Dank!
willie
(mzee @ Jun 13 2007, 09:59 PM) [snapback]86380[/snapback]

Ja zeker, de heren gaan zoals de laatste tijd gebruikelijk weer eens "off topic".
Heren het gaat hier over Delft.
kris
QUOTE(mzee @ Jun 13 2007, 09:59 PM) [snapback]86380[/snapback]

1. Treedt er kwaliteitsverlies of enig ander verlies op bij het remasteren van een geremasterde iso?
2. Kan remasteren ook na booten met bootcode "cop2ram"?

Dank!

---> http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=8578
kris
Tim heeft de Engelse Tips and Tricks voor Delft en Toronto naar het Nederlands vertaald en een wiki artikel gemaakt:

http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/...lft_en_Torronto

thanks.gif , Tim!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.