frans
Mar 26 2004, 12:35 AM
Beste forumgebruikers,
Ik heb sinds enkele dagen Mandrake 10 geinstalleerd als fileserver en router.
Ziet er op zich heel gladjes en mooi uit.
Echter loop ik tegen een mailprobleem aan. Bij het starten van fetchmail haalt ie mijn mail op bij de div. accounts op vershillende domeinen. Niet alle accounts zijn zichtbaar in /var/~Mail, maar dat los ik later hopelijk nog wel op.
Vervolgens is imapd geinstalleerd en volgens Webmin draait ie keurig mee. Nu wil ik vanuit een Windows PC met outlook express mijn mail met het IMAP proto ophalen en daar gaat het mis. Ik krijg de meldeing: Het maken met een verbinding met de server is mislukt.
In Mandrake is voor ieder mailaccount een gebruiker aangemaakt, deze is ook Samba-user (inloggen vanaf XP lukt gewoon).
Voor de zekerheid heb ik alle gebruikers lid gemaakt van de groep"mail" In de firewall staan geen restricties voor de IMAP poort, 143 als ik het goed heb.
Met mijn vorige servertje (SuSE 7.1) ging het allemaal lekker, maar hier nog even niet. Heb ik nog meer pakketten nodig, moet ik bepaalde files andere rechten geven oid?
Reageren op dit bericht via E-mail heeft momenteel weinig zin, maar graag hier een prettige oplossing.
Bij voorbaat dank.
HJH
Mar 26 2004, 03:14 AM
Frans,
Welkom op dit forum. En reageren via e-mail doen we zeker niet, want dan hebben anderen niets aan jou probleem/oplossing.
Staat je imap poort open? kijk in /etc/xinetd.d/... of in /etc/xinetd.conf
En ten tweede: heb je een firewall draaien, en staat die open op poort 143 ?
Hendrik-Jan
P.S. en aub even de onderwerptitel aanpassen.
frans
Mar 26 2004, 01:32 PM
Ik heb de firewall nagekeken en poort 143 staat tussen een aantal andere open poorten. Voor de zekerheid heb ik 143 ook nog apart opengezet.
OVerigens gebruik ik Shorewell als firewall.
De file xinetd.conf kan ik niet vinden in /etc.
De titel van het onderwerp wil ik best veranderen, maar kan zo snel niet vinden waar en hoe dat moet.
frans
Mar 26 2004, 02:18 PM
OK, inmiddels draait de mailserver weer en kan ik mijn email lokaal met outlook lezen.
Wat ik nu nog niet helemaal snap, is dat ik in totaal 7 email accounts heb die allemaal geconfigureerd zijn in de fetchmailrc file waarvan er slechts 5 voorkomen in de /var/~Mail dir. Outlook express haalt wel de mappen zoals Postvak in binnen maar mail is er dus in deze 2 accounts. Als ik een mail naar deze adressen stuur, haalt fetchmail deze blijkbaar wel op want met webmail zie ik na verloop van tijd deze berichten niet meer bij mijn host staan.
Waar blijven deze mails en hoe zorg ik ervoor dat de beteffende accounts toch op de normale manier meedraaien?
Bij voorbaat dank voor het advis.
kayjay
Mar 27 2004, 05:03 PM
Als het goed is worden de /var/mail/<user> files pas aangemaakt wanneer je daarop voor het eerst mail hebt..
dus.. mail even naar je zelf.. werkt dit niet dan moet je even lege entries aanmaken
touch kayjay
chown kayjay:mail kayjay
frans
Mar 27 2004, 05:39 PM
Mijn mail van de 2 bewuste accounts wordt wel van de server gehaald bij de provider, maar het wordt niet op de server opgeslagen in /var/~mail.
Het wordt wel binnengehaald, maar de vraag is waar het wordt opgeslagen en vooral waarom het niet op de juiste plek wordt opgeslagen in /var/~mail in een file met de gebruikersnaam.
kayjay
Mar 28 2004, 05:26 PM
Het komt in je spool terecht.
Waarom het niet daar komt is simpel te beantwoorden: check de logging
HJH
Mar 28 2004, 07:44 PM
de spool:
/var/spool/...
de logs:
/var/log/...
Hendrik-Jan
frans
Mar 29 2004, 05:08 PM
Het probleem van één van de email adressen die niet met fetchmail binnen wil komen, ligt bij de provider. Dan kun je lang blijven zoeken.
Nu heb ik nog een vraag over postfix. Mijn uitgaande (SMTP) mailserver is mail.chello.nl. Heeft iemand enig idee waar ik die moet aangeven?
HJH
Mar 29 2004, 05:20 PM
Heu?
Daar heb je postfix niet voor nodig!
Postfix IS een mailserver.
Stel gewoon in je mailclients als SMTP server "mail.chello.nl" in.
Of ga vanaf je eigen IP adres een uitgaande mailserver draaien. (let dan wel op dat je em goed dichtzet!!!).
Hendrik-Jan
frans
Mar 29 2004, 05:24 PM
[quote=HJH]Heu?
Daar heb je postfix niet voor nodig!
Postfix IS een mailserver.
Stel gewoon in je mailclients als SMTP server "mail.chello.nl" in.
Of ga vanaf je eigen IP adres een uitgaande mailserver draaien. (let dan wel op dat je em goed dichtzet!!!).
Hendrik-Jan[/quote]
Bij mijn vorige server ging mijn mail via "Sendmail" naar buiten. Dus in mijn clients gaf ik bij uitaande mail het ip adres van de server op. Voordeel hiervan is/was dat bij een storing van chello de mail in de wacht werd gezet.
Ik begreep van een kennis dat dit via postfix ook moest kunnen.
kayjay
Mar 29 2004, 07:47 PM
ja dat kan ook via postfix. Maar het is wat HJH zegt, gooi hem aub heel goed dicht.
We hebben geen behoefte aan spam servers.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.