Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Leuke features
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
Pagina's: 1, 2
kris
Een nieuw isolinux boot splash, geen gfxboot, puur isolinux, met toetsenbord navigatie:

IPB Image
doelman
Heel nice Kris, de eenvoud zelve smile.gif
HighKing
Te gek!
Dit zou geweldig zijn voor MCNLive! smile.gif
RvP
Ziet er inderdaad goed en simpel uit. icon_idea.gif
Naast die boot opties ook een mount NTFS? Da's een pre-boot optie?
ffi
Er staat een nog wel een typefout in Mandrivaclub.nl ;).gif
kris
Alle opties die je ziet zijn boot opties. Wordt dat niet duidelijk?

Moet ik het anders verwoorden?
kris
QUOTE(ffi @ May 13 2007, 01:38 PM) [snapback]85036[/snapback]

Er staat een nog wel een typefout in Mandrivaclub.nl ;).gif

Waaahhh -- dat gebruiken we nu al sinds drie edities en niemand heeft het gezien.

biggrin.gif

Bedankt, ffi!
RvP
(kris @ May 13 2007, 01:38 PM) [snapback]85037[/snapback]

Alle opties die je ziet zijn boot opties. Wordt dat niet duidelijk?

Blijkbaar bij mij niet . smile.gif Dan boot je met NTFS write mogelijheid? Sluit je daarmee die andere boot opties dus uit? Dus copy to RAM biedt geen optie tot write op NTFS?
kris
Dan boot je met NTFS write mogelijheid? Sluit je daarmee die andere boot opties dus uit? Dus copy to RAM biedt geen optie tot write op NTFS?

Vraag 1: Begrijpen mensen dat je, als je een live cd in de cd speler hebt, en de computer daarmee opstart, dat je dan 'altijd' boot?
Vraag 2: Begrijpen mensen, wat een optie is? Wat een boot optie is?
Vraag 3: Begrijpen mensen, dat je deze opties kan 'editeren' --> staat op het scherm?
Vraag 4: Is het duidelijk dat je opties kan combineren? Daarom een html bestand met uitleg: bootcodes.html

Als ik alle mogelijke combinaties in het menu zou opnemen, worden het ca 547 verschillende menu entries. Welke zijn de belangrijgste? Wanneer worden het te veel?

Directe vraag aan RvP: wat dacht je wat de computer doet als je kiest: Mount NTFS read-write?

PS: voor mensen zonder pc ervaring en zonder linux ervaring is dat wat we hier doen, een van de meest belangrijke dingen, de usability testen :-)
kris
Dus copy to RAM biedt geen optie tot write op NTFS?

copy2ram is een optie.
NTFS read-write is een ander optie.

Allebei kunnen apart worden gebruikt of kunnen worden gecombineerd.

In de screenshot zie je de enkele opties. Als je bijv. wilt combineren:
copy2ram ntfsrw acpi=off fromusb

---> dan zou men voor een menu optie moeten kiezen, daarna op <tab> drukken en de andere opties toevoegen, = intikken
RvP
Ik kan dus combineren icon_idea.gif ik dacht dat het 1 het ander zou uitsluiten, zoals de eerste boot opties elkaar uitsluiten (althans niet te combineren zijn).
Helaas kon ik vanaf de screendump niet editen, ;).gif

Mount NTFS read/write leek mij een handige optie als redding-CD voor dat andere OS. biggrin.gif
kris
De 'grote' nieuwe versie is bijna klaar, MCNLive code name 'Toronto':

http://home.tiscali.nl/berenstraat/toronto01.jpg

Met VirtualBox, KOffice Suite, hp printer drivers and cups, gimpprint, gimp, gxine, gthumb, gftp, bluefish, Quanta, kaudiocreator ... en veel netwerk tooltjes.

Met een nieuw isolinux menu, navigatie met toetsenbord

De error meldingen bij het aflsuiten als men persistent changes gebruikt, zijn ook gefixed.
kdebluetooth-pin toegevoegd.

Engels only ;-) 466 MB
kris
Toronto staat nu op de test server, en is morgen, als alles goed gaat, op de nluug en belnet mirrors.

Hier alvast de screenshots:

http://www.mcnlive.org/toronto/index.html

Zijn er vrijwillige testers? razz.gif

Als er geen (grote) bugs zijn, blijft ie er gewoon.

Hier de changelog van de release notes:

20-05-2007 MCNLive Toronto, 466,4 MB
md5sum:
a0ad35c4d311828c9a9a564f6fb69697 MCNLive-Toronto.iso

Toronto has the same code base as Delft -- with additional applications included and some (minor) fixes.

Additional packages:
VirtualBox OSE, KOffice Suite, Gimp, Gthumb, Gxine, Gftp, Bluefish, Quanta, kaudiocreator, Kopete, kdebluetooth-pin, bunch of networking tools and printer packages ...

ENGLISH only edition !

Improved isolinux bootsplash, with keyboard navigation to select a boot option

Different wallpapers

Fixed:
* (uncritical) error messages when shutting down the system in livecd persist mode

PS: special feature voor Ron: de text op de splash screen verteld nu altijd dat men boot ;-)
Special grappje: de isolinux en kernel bootsplash (als achtergrond van de kernel meldingen) heeft mandrvaclub.nl foutje ;-) It is a feature, not a bug.
willie
Kris,

Wat doet de bootoptie "olddetect"

Misschien is morgen mijn geluksdag cool.gif
mr rogers
QUOTE(kris @ May 19 2007, 04:56 PM) [snapback]85299[/snapback]

Toronto staat nu op de test server, en is morgen, als alles goed gaat, op de nluug en belnet mirrors.

Hier alvast de screenshots:

http://www.mcnlive.org/toronto/index.html

Zijn er vrijwillige testers? razz.gif

Als er geen (grote) bugs zijn, blijft ie er gewoon.

Ik meld mij aan als vrijwillige tester ;).gif (kvermoed dat er nog nooit mensen verplicht werden te testen laugh.gif )
Zijn er specifieke zaken waar ik moet op letten?

kris
QUOTE(willie @ May 19 2007, 05:07 PM) [snapback]85300[/snapback]

Kris,

Wat doet de bootoptie "olddetect"

Schakelt de automatische harddrake detectie van MDV uit en neemt de detectie van de mklivecd scripts. Als men alleen olddetect doet, worden een aantal dingen geconfigureerd zoals grafische card, netwerk, muis, keyboard, usb, pcmcia -- en men kan olddetect combineren om dingen 'uit' te schakelen, zoals 'livecd olddetect nopcmcia'

Het staat alles in the bootcodes info tekst. Hebben we al sinds Cherbourg smile.gif
willie
Oke, als ik morgen tijd heb zal ik hem downloaden en proberen. Dit moet een goed voorteken zijn. dry.gif
kris
QUOTE(mr rogers @ May 19 2007, 05:14 PM) [snapback]85301[/snapback]

Ik meld mij aan als vrijwillige tester ;).gif (kvermoed dat er nog nooit mensen verplicht werden te testen laugh.gif )
Zijn er specifieke zaken waar ik moet op letten?

haha, mr rogers.

Test gewoon wat je leuk vind.
VirtualBox, de toegevoegde applicaties misschien ...

Ik moest niet veel wijzigen -- alleen al die howto pages (vanwegen de grootte van de iso), dan het remaster script, en natuurlijk is de mklivecd code gewijzigd. Maar ik heb al remasters gemaakt vanaf de niewue versie, zou moeten werken.

Michels mkremaster-advanced heb ik aangepast aan de nieuwe code, maar niet getest -- en daarom staat ie niet meer in het menu.
Als je dat wilt testen, dan via 'run command':

kdesu /usr/local/bin/mkremaster-advanced
kris
QUOTE(willie @ May 19 2007, 05:21 PM) [snapback]85303[/snapback]

Oke, als ik morgen tijd heb zal ik hem downloaden en proberen. Dit moet een goed voorteken zijn. dry.gif

Het is nog dezelfde kernel, Willie. Wat je wel kunt proberen is op te starten met:

livecd olddetect nonetwork nopcmcia

En daarna proberen alle modules handmatig te laden. En daarna met ndiswrapper proberen je wlan netwerk aan de praat te krijgen.

De bootcodes kunnen toegevoegd worden op de eerste splash, door op <tab> te drukken.
willie
Zal het proberen, op mijn 2007 probleem bakkie
mr rogers
QUOTE(kris @ May 19 2007, 05:23 PM) [snapback]85304[/snapback]

haha, mr rogers.

Test gewoon wat je leuk vind.
VirtualBox, de toegevoegde applicaties misschien ...

Michels mkremaster-advanced heb ik aangepast aan de nieuwe code, maar niet getest -- en daarom staat ie niet meer in het menu.
Als je dat wilt testen, dan via 'run command':

kdesu /usr/local/bin/mkremaster-advanced

Oké goed smile.gif.
Altijd leuk om wat te testen tongue.gif.
kris
Daar is ie:

ftp://ftp.belnet.be/pub/mirror/urpmidev.m...cnlive/Toronto/
mr rogers
Zo een eerste test is al achter de rug tongue.gif.
Mcnlive Toronto start goed op in VirtualBox.
Dat is al goed, maar wat nog beter is; hij start razendsnel op in VirtualBox laugh.gif
Ik geloof dat ik al eens las dat jij ook dat gevoel had.

Nuja het echte testwerk houd ik voor straks. Eerst die cdrw nog branden smile.gif

Hier alvast 2 screens:

IPB Image

IPB Image

Veel nieuws is het niet natuurlijk want op de site van mcnlive staan er natuurlijk meer ;).gif. Oja, op de virtual machine staat "kde four live". Ik was vergeten van de naam te wijzigen want khad gewoon de vm van kde four live gebruikt en alleen de iso gewijzigd ;).gif.

Voila, zo meteen meer uitgebreid testnieuws ;).gif
mr rogers
Et voila, een meer uitgebreide test is achter de rug.

- de grafische keuze tussen bootcodes bij het opstarten is erg leuk! Ik koos voor copy2ram bij deze sessie.
Hier merkte ik ook de 'bug' "mandrvaclub.nl" op ;).gif
- geen problemen bij het opstarten met copy2ram. Na het kopieren kon ik mijn cd'tje uit de lade halen.
- na het opstarten heb ik voor de test urpme opera & urpmi firefox gedaan. (dit om een remaster te kunnen maken)
- dan heb ik met het grafisch tooltje van Michel (erg handig!) een remaster gemaakt
- deze remaster heb ik dan mbv VirtualBox gedraaid.
=> dus Toronto - remaster in Toronto - origineel. Dit alles puur met mijn ram geheugen (768MB)

Ik heb hierbij geen problemen gekend smile.gif. 3D heb ik getest met Delft, dus ik vermoed dat dit nu ook wel werkt.
Nog 3 screens smile.gif

IPB Image

=> michels tooltje

IPB Image

IPB Image

Zie zo smile.gif
kris
Wowww -- dat ziet er goed uit. Thx, mr rogers.

En alles met copy2ram. Zelf het remaster ding. Niet te geloven.

Even een vraag. Er zijn twee Remaster live wizards.

1. Is in het menu --> MCNLive --> Remaster Live
(dat is die van mij, remaster simple, heb ik getest, werkt)

2. Een van Michel, niet in het menu, want ongetest, maar wel te draien via run command.

Heb je die van Michel gebruikt? Als ja, werkt het (ik heb het script aangepast aan de nieuwe codes)
mr rogers
Ik heb dat van Michel gebruikt smile.gif
kris
Ik zou graag ff iets uitleggen voor al diegene die dat virtualisatie en copy2ram gedoe misschien niet goed snappen ;-)

mr rogers heeft de CD MCNLive Toronto opgestart. Met als keuze: copy2ram.
- hij heeft 768 MB intern geheugen. Bin het opstarten wordt de hele CD naar zijn RAM gekopieerd, dus rond 460 MB.

- daarna heeft ie dingen ge-deinstalleerd, en andere geinstalleerd.

- daarna begon ie een Remaster-on-the-fly -- en hij draait nog steeds de CD helemaal in RAM
(om een remaster te maken heb je bovenop nog RAM nodig)

- het resultaat is een niewue iso, ergens op zijn harde schijf

- daarna heeft ie - nog steeds op de CD - het programma VirtualBox opgestart, en is ie begonnen de remastered iso 'binnen' het in RAM draaiende Toronto, te booten -- daarvoor is weer heel wat RAM nodig

Wat je op de screenshots ziet, is het Linux wonder --- hoe intelligent Linux met RAM omgaat biggrin.gif
mr rogers
Mooi uitgelegd kris smile.gif
Nog ff een vraagje van mijn kant tongue.gif, is het zo dat als mijn ram volloopt tijdens de copy2ram sessie, dat mcnlive dan mijn swappartitie begint te gebruiken?
Want het is toch bijna onvoorstelbaar dat ik 2 keer mcnlive van 460MB in 768MB ram draai?
kris
Nog ff een vraagje van mijn kant , is het zo dat als mijn ram volloopt tijdens de copy2ram sessie, dat mcnlive dan mijn swappartitie begint te gebruiken?

Als je een swap partitie hebt, wordt ie automatisch als swap gebruikt als je MCNLive opstart.
Wanneer hij swapt -- geen idee. Kun je controleren met: free

Als je een remaster maakt: wordt RAM + SWAP + een /tmp dir op de HD gebruikt bij het bouwen. Het bouwen is gewoon dingen kopieren en ervaan een iso bouwen.

Want het is toch bijna onvoorstelbaar dat ik 2 keer mcnlive van 460MB in 768MB ram draai?

Dat doe je ook niet. Je draait eeen keer 460 MB in RAM, rond 120 is gereserveerd voor de live modus = 580 MB, je hebt nog 200 MB vrij, dit wordt gebruikt voor de applicaties. Zij worden dynamisch geladen en ont-laden (in jouw geval uit het RAM zelf, en niet van de CD) als je werkt.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat je met copy2ram dan nog de iso kan draaien met VirtualBox. Ik heb het ook gedaan, maar wel met 1 GB RAM.

Vraag is: hoeveel RAM heb je bij vbox aan de virtualdisk toe gestaan? (ik deed het met 230 MB)

PS: wat ik nog steeds niet snap is dat het *installeren* vanuit de **iso** in een virtualbox image binnen enkele minuten is gebeurt, dat gaat zo snel dat je niet eens tijd voor een koffie hebt. En dat is nieuw bij deze versie. Ook het opstarten. Heeft zeker met de virtualbox 1.3.8 versie te maken.
En ik zou ook iedereen aanraden, met de boot keuze 'vesa' op te starten in vbox :-)
mr rogers

Vraag is: hoeveel RAM heb je bij vbox aan de virtualdisk toe gestaan? (ik deed het met 230 MB)

Ik deed het met 128 smile.gif. Omdat ik wist dat het anders té krap zou worden. Maar ik heb geen problemen ondervonden met de 128MB ram. **

PS: wat ik nog steeds niet snap is dat het *installeren* vanuit de **iso** in een virtualbox image binnen enkele minuten is gebeurt, dat gaat zo snel dat je niet eens tijd voor een koffie hebt. En dat is nieuw bij deze versie. Ook het opstarten.

Dat is inderdaad echt zot laugh.gif. Ik vraag me af of het met VMware ook zo snel gaat.

En ik zou ook iedereen aanraden, met de boot keuze 'vesa' op te starten in vbox :-)

Dat heb ik vergeten te doen, dus blijkbaar kan het nog rapper laugh.gif.

** Ik heb goeie ervaringen met mcnlive met een minimum aan geheugen. Ik had je vast wel eens verteld dat ik mcnlive geinstalleerd heb op een oude computer. De specs: PIII, 192MB geheugen.

kris
Is er nog iemand die bereid zou zijn een test te doen.

Iemand met een printer, bij voorkeur.

Ik heb een hoop printer stuff erin (mensen vroegen erom), en heb geen flauw idee of dat werkt. Ik heb geen printer, nooit gehad.

Als niemand belangstelling heeft, komen de printer packages weer weg, bespaart rd. 50 MB :-)
HighKing
Wow, ik let ff niet op en er gebeurd weer vanalles hahaha! biggrin.gif
Ik heb wel een printer, maar dat is een Canon MP150, die volgens mij niet wordt ondersteund met de standaard stuurprogs... zal 'em evengoed even binnenhalen, en kijken of 'ie het wil doen smile.gif
Kareltje
Ik heb een Lexmark Z42, die volgens Mandriva wordt ondersteund.
Toronto loopt inmiddels binnen bij mij, vanavond of morgen testen.
Zijn Michel en ik de enigen met een printer op dit forum? huh.gif razz.gif
kris
Ik denk dat we inmiddels een beetje moe van dat testen zijn. Ik tenminste.

Maar ik heb een 'grote' versie beloofd - en dat doe ik gewoon. Hoewel ik me nu verheug op een paar maanden FUN met de computer, in plaats van dat saaie live cd bouwen. biggrin.gif

Iemand met een HP printer zou leuk zijn. Daar heb ik namelijk heel veel hplip (of zo) pakketen geinstalleerd.

Heeft ieder printer merk weer andere rpm's nodig?
mr rogers
QUOTE(kris @ May 22 2007, 03:04 PM) [snapback]85466[/snapback]

Iemand met een HP printer zou leuk zijn. Daar heb ik namelijk heel veel hplip (of zo) pakketen geinstalleerd.

Ja die heb ik!
Ik moet nu eerst nog wat werken voor school, dan kijk ik eens wat er te testen valt smile.gif
Zal ik zelf zien welke programma's er getest moeten worden? Anders zeg je maar wat ik moet uitproberen ;).gif

Hoewel ik me nu verheug op een paar maanden FUN met de computer, in plaats van dat saaie live cd bouwen.

Ik kan het best geloven biggrin.gif. En ik denk ook dat iedereen je die paar maanden FUN op de computer van harte gunt ;).gif
kris
QUOTE(mr rogers @ May 22 2007, 07:13 PM) [snapback]85480[/snapback]

Ja die heb ik!
Ik moet nu eerst nog wat werken voor school, dan kijk ik eens wat er te testen valt smile.gif
Zal ik zelf zien welke programma's er getest moeten worden? Anders zeg je maar wat ik moet uitproberen ;).gif

Ik zou graag willen weten, of de printer wordt goed ingesteld, MCC --> hardware --> printer (of zo)
en daarna ergens in KDE Control Center (geen flauw idee hoe)

En daarna ff een pagina met kword printen?

Boys, auf die Pferde !!!

Kunnen we die seizoen afmaken, aub? burp.gif
mr rogers
Beste kris,
ik zal je uit je lijden verlossen ;).gif

Bij het opstarten wordt me gevraagd automatisch de printer te configureren.
(dit gebeurt ook bij andere versies van mcnlive)
Ik heb hierbij even "quit" aangeklikt.
In het mcc wordt m'n printer probleemloos ingesteld.
En in kcontrol zie ik bij "printers" mijn printer staan, en die is al ingeschakeld smile.gif

Een blaadje printen met KWord werkt ook zonder problemen icon_idea.gif
RvP
(Kareltje @ May 22 2007, 02:19 PM) [snapback]85463[/snapback]
Zijn Michel en ik de enigen met een printer op dit forum? huh.gif razz.gif
Vast niet, maarre ik heb kinderen en die hebben alle bandbreedte nodig. dry.gif
Vanmiddag even gebeld dat ze Toronto moesten downloaden. .ISO staat nu op (hun pc-)schijf. CD-R/W wordt nu erased. Op de een of andere manier pikt deze pc dat niet, maar daar hebben de jongens wel een andere pc voor. Branden doet ie wel als de beste, zal vanvond dat eens doen.. Heb overigens een Digital DECLaser 1152 (LNA02 dacht ik).
kris
QUOTE(mr rogers @ May 22 2007, 07:54 PM) [snapback]85486[/snapback]

Beste kris,
ik zal je uit je lijden verlossen ;).gif

Bij het opstarten wordt me gevraagd automatisch de printer te configureren.
(dit gebeurt ook bij andere versies van mcnlive)
Ik heb hierbij even "quit" aangeklikt.
In het mcc wordt m'n printer probleemloos ingesteld.
En in kcontrol zie ik bij "printers" mijn printer staan, en die is al ingeschakeld smile.gif

Een blaadje printen met KWord werkt ook zonder problemen icon_idea.gif

Feeeest thanks.gif

Nu nog ff op de andere boys wachten ...
MauRice
(kris @ May 22 2007, 08:02 PM) [snapback]85488[/snapback]

Feeeest thanks.gif

Nu nog ff op de andere boys wachten ...

Kris,

Zal eerst om inkt-patronen moeten ....
Daarna kan ik uitproberen.
Van de HP 890C weet ik dat het onder diverse Linux distro's werkte.
De Lexmark X1190 (een-drie-in-een) is een rot-ding onder Linux.

Groetjes,
MauRice
kris
QUOTE(MauRice @ May 22 2007, 08:37 PM) [snapback]85493[/snapback]

Kris,

Zal eerst om inkt-patronen moeten ....
Daarna kan ik uitproberen.
Van de HP 890C weet ik dat het onder diverse Linux distro's werkte.
De Lexmark X1190 (een-drie-in-een) is een rot-ding onder Linux.

Geen inkt-patronen kopen, Maurice. Ik denk als een HP werkt, dan de andere ook.

kris
Aan de anderen. Test actie is af, sorry. Graag in het /dev gedeelte van het forum kijken waarom.

In principe werkt alles. Kleine bugs horen erbij.
Ik ga dus geen nieuwe iso bouwen. Maar deze die nu op de server is, wordt de final. Yippieh.

mr rogers: cheekkiss.gif
mr rogers
Thehe graag gedaan kris smile.gif
Nu moet je een tijdje niet meer denken aan die livecd.
Kareltje
Printer Lexmark Z42 wordt reeds bij het opstarten herkend, na enige muisklikken geďnstalleerd en een pdf-bestand wordt goed geprint, bij gebrek aan een word-dokument.
kris
QUOTE(Kareltje @ May 24 2007, 11:25 PM) [snapback]85570[/snapback]

Printer Lexmark Z42 wordt reeds bij het opstarten herkend, na enige muisklikken geďnstalleerd en een pdf-bestand wordt goed geprint, bij gebrek aan een word-dokument.

icon_idea.gif

word-dokument, huh?
pdf is fijn, hoor. mijn voorstel was een kword dokument. biggrin.gif
Kareltje
(kris @ May 22 2007, 07:25 PM) [snapback]85483[/snapback]

En daarna ff een pagina met kword printen?

(kris @ May 24 2007, 11:44 PM) [snapback]85572[/snapback]

icon_idea.gif
word-dokument, huh?
pdf is fijn, hoor. mijn voorstel was een kword dokument. biggrin.gif

Sorry, was verkeerd gelezen van mij. blush.gif Ze lijken ook zo op elkaar hč? icon_cheesygrin.gif
HighKing
[Zeikmodus]
Word document? WORD DOCUMENT!?

"Tekst document"
[/zeikmodus]

tongue.gif
HighKing
Zojuist Toronto eens in mijn dev bakje gestopt... (ja ik ben weer lekker op tijd tongue.gif)

Tijdens boot, alleen strepen... Enter drukken resuleerd in toch normaal booten.
In KDE, zwart scherm... dus ik de reset knop maar weer ingedrukt... daaaag Toronto!
Wat hoor ik? Een lange pieptoon, en 2 korte... ja hoor, mijn Voodoo3 heeft het vandaag dan toch begeven tongue.gif

Ik ga de G450 maar weer inbouwen, en zal daarna Toronto nog eens proberen haha
Kareltje
R.I.P. | Voodoo3 sad.gif
HighKing
Ach, ik heb 'm er ooit ingestopt in de hoop nog iets van 3D te kunnen draaien (gezien die dingen destijds sneller waren als de gelijkwaardige GeForce modellen), maar dat is nooit gelukt.

Nu zit de G450 er weer in, en och, je ziet het er toch wel vanaf hoor... de 2D kwaliteit van een Matrox ;).gif

FF rebooten met Toronto! Ben zo terug! biggrin.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.