Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: lokale samba share bereiken vanaf externe bron
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
rockingbilly
Ik heb thuis een netwerk, waarbij al mijn computers (3) aangesloten zijn op een sitecom router. Deze router is weer aangesloten op een adsl-modem/router.
Nu heeft de router geen wireless, maar de adsl-modem/router wel. Nu wil ik graag met de laptop die kontakt heeft met de wireless de samba-shares benaderen van de pc's die op de sitecom-router zijn aangesloten. De laptop heeft een ip-adres in de range van 192.168.2.*, en de pc's aangesloten op de sitecom-router hebben ip's in de range van 192.168.123.*.
Hoe configureer ik nu het netwerk zodanig dat samba op de 192.168.123.*-range beschikbaar wordt voor de computer in de 192.168.2.*-range? Ik ben een nitwit op netwerk-gebied, en ik heb geen idee hoe ik zoeken moet. Moet ik een bridge maken? Moet ik een route instellen op de sitecom-router? Je kunt van alles en nog wat instellen op de sitecom-router, wie geeft mij een clou hoe/wat ik instellen moet?
holy-shit
Probeer eerst eens op alle computers bij de netwerkinstellingen de subnet mask op 255.255.0.0 te zetten. Indien de sitecom router ook z'n instelling heeft dan die ook aanpasen.

Meestal moet dat voldoende zijn.
rockingbilly
(rockingbilly @ May 13 2007, 12:06 AM) [snapback]85026[/snapback]

Hoe configureer ik nu het netwerk zodanig dat samba op de 192.168.123.*-range beschikbaar wordt voor de computer in de 192.168.2.*-range? Ik ben een nitwit op netwerk-gebied, en ik heb geen idee hoe ik zoeken moet. Moet ik een bridge maken? Moet ik een route instellen op de sitecom-router? Je kunt van alles en nog wat instellen op de sitecom-router, wie geeft mij een clou hoe/wat ik instellen moet?

Ik heb gebruik gemaakt van een optie in mijn router die "Virtual Computers" heet. Ik moet dan voor mijn pc's in mijn "binnenste netwerk" (de 192.168.123-range) aliassen (global ip) opgeven. Voorbeeld: global ip: 192.168.2.4, local ip: 192.168.123.134.
Dan kan ik in de range 192.168.2.* verwijzen (bijvoorbeeld pingen, of een samba-share benaderen) naar 192.168.2.4, en dan krijg ik de shares te zien van 192.168.123.134.
Het is iets wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp, want ik verwacht toch dat die nummers dan op een hoger niveau niet bekend zijn (die ip-adressen moeten toch eerst door mijn router heen, en die heeft het nummer 192.168.2.2).
Maar goed, het helpt. Het is wel een potentieel beveiligingslek, want ik had nu juist een goede firewall op mijn router zitten, en nu kun je daar zo omheen. Dus heb ik op mijn buitenste netwrk maar een goede firewall neergezet. Liever zou ik het anders doen, namelijk 1 computer van buiten (met de naam 192.168.2.3) als "trusted host" aanmerken, dan kun je de rest lekker buitensluiten. Maar een dergelijke optie heb ik in mijn router nog niet kunnen ontdekken.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.