Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Delft als redder
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
PeterM
Hoi,

Ik heb gisteren Delft gebruikt als redder in nood. Slachtoffer was een CompaQ Presario M2000 waarvan windows XP niet meer op wilde starten. Miste een ntoskrnl.exe bestand of zoiets. Er stonden foto's op van hun pasgeboren kind, dus mijn stickie gepakt, Delft opgestart. DVD-RW in de drive, bestandjes gebrand, dus had ik een back-up. Daarna XP weer terug erop geinstalleerd en hij deed het weer.

Het enige wat er twee maal gebeurde was dat als k3b de dvd wou ejecten, 1 maal na formateren en 1 maal na branden, dat dan de laptop helemaal vastsloeg en ik hem uit moest zetten. Dit had echter geen gevolgen voor het formateren of branden gehad. Is dus prima mee te leven.
kris
Hoe kon je iets branden als al bij het 1de ejecten de hele boel vast sloeg?
PeterM
(kris @ May 17 2007, 10:23 AM) [snapback]85183[/snapback]

Hoe kon je iets branden als al bij het 1de ejecten de hele boel vast sloeg?

Na het eerste vastlopen, de laptop gereset. Daarna weer opgestart met MCNLive en bestanden gebrand. Daarna liep hij weer vast bij het ejecten. laptop gereset, maar hij had toch alles netjes gebrand. Bij het ejecten ging het dus fout, maar verder was alles goed.
kris
Dan is k3B compleet stuk op Delft.

Het is toch erg, 2 keer rebooten, met vastlopers. sad.gif Op een live systeem.
PeterM
(kris @ May 17 2007, 12:48 PM) [snapback]85193[/snapback]

Dan is k3B compleet stuk op Delft.

Het is toch erg, 2 keer rebooten, met vastlopers. sad.gif Op een live systeem.

Ik weet niet of dat k3b compleet stuk is. Ik zou moeten testen of dit op mijn eigen laptop ook gebeurt bij het ejecten. Het kan natuurlijk ook een specifiek "probleem" zijn voor die laptop. Het branden is verder allemaal prima verlopen.

Ik zal het vandaag of morgen eens proberen op mijn eigen laptop.
kris
Ik heb het net gedaan.

Delft met copy2ram gestart, met een Delft CD.

Met een CD-RW medium, met data erop. k3b gestart
New data project. Bestanden toegevoegd. Burn.

Hij vraagt of de cd-rw moet worden gewist: Yes.

Hij wist de cd-rw. Medium wordt eject.
Daarna gaat de la automatisch weer dicht.

Het branden begint. Daarna wordt automatisch eject.
Vraag: af te sluiten. Doe ik.

Alles werkt. 2 keer eject. Geen fout.

Enig wat ik me kan voorstellen wat is gebeurt bij jou is dat je bij de PC vanwegen te veel bestanden/data RAM te kort had, en daarom is ie vast gelopen. Als je on-the-fly brand ... en dat is de standaard instelling van k3b. Als je eerst een image aan maakt ---> en dan op een echte partitie, niet in het RAM, zou het moeten lukken, zonder vastlopers. Maar ook dat hangt af hoeveel RAM er is en hoe groot de bestanden zijn, denk ik zomaar. Met 256 MB bijv. een 2 GB dvd branden? Op een live systeem?
kris
//offtopic

Heb lang niet met copy2ram gewerkt en was vergeten, hoe ongeloofelijk snel dat beestje is.
Sneller dan mijn normaal systeem op de harde schijf.
RvP
Hier idem als redder. Zwager belt voor mijn oudste zoon. Dan weet je het wel, er is iets met zijn pc (XP).
Inderdaad, startte niet op. Mistte iets van en Win32 dll-etje. Had wel backup, maar niet van z'n recente 50-60 foto's

Pap, waar ligt de Knoppix CD? Kan ik proberen de data te branden naar CD.
Kijk eerst maar eens of ie werkt op jouw laptop en waarom gebruik je de LIveCD van MCNL niet?

Knoppix start prima op, alleen het (breedbeeld, full-hd ready) scherm blijft zwart.
MCNLive erin. Gaat prima. Hopelijk doet naast het touchpad ok de muis het. Muis bewegen zodra KDE opgestart is=>systeem hangt, harde reset nodig. 2e poging weer. 3e keer gelijk maar copy2ram (je moet per slot ook nog kunnen branden he). Muis niet meer aangeraakt. K3B leest als Nero voor een doorgewinterde 'hekker'

Eind resultaat: foto's gered en pc met de originele XP CD's opgestart. Vroeg zelf of ie moets herstellen. Deed dat in een mum (dll-etje gekopieerd?) en start weer gewoon op. Geen idee hoe het kwam, hoe te voorkomen en hoe de oplossing tot stand kwam.
Wel blij dat die jongens van mij weten hoe je zoiets (redden van data van schijf) kan aanpakken.
mzee
Gewoon toch maar eens herhalen dat Delft toch een prachtig 'werktuig' is.

Heb nu gedurende een tiental dagen in tamelijke ruige Afrikaanse omstandigheden er intensief mee gewerkt. En zonder problemen. Remasteren en een nieuwe CD branden verliep telkens vlekkeloos.

Zo maar een woord : dank!

Groeten.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.