Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: [Toronto] Boot probleem
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
XplodingForce
Ik ben bezig meer te leren over MCNLive, vanzelfsprekend de nieuwste versie.
Helaas heb ik nu dit probleem:

Ik boot MCNLive vanaf CD, nu kom ik bij het nieuwe isolinux bootscherm (dat erg mooi is trouwens!).
Hier maakt het niet uit welke optie ik kies, ik heb alle opties geprobeerd (behalve Boot from USB).
Als ik nu verder ga (met <enter>) dan krijg ik een zwart scherm. De CD stopt te draaien, maar mijn beeldscherm en pc blijven wel aan, ik krijg alleen niets meer dan een zwart scherm. Geen enkele toetsencombinatie helpt, deze heb ik geprobeerd: enter, backspace, escape, alle voorgaande met control, alle voorgaande met alt, alle voorgaande met control en alt en al deze dingen met F1. Er gebeurt gewoon helemaal niets.

Het gedownloade bestand was goed, ik heb een md5sum check gedaan en bij het branden van de CD (d.m.v. IMGburn onder windows) waren geen complicaties.

Dit is mijn systeemconfiguratie:

Dell Dimension 5150
Processor: Pentium 4 Model: 630, 3GHz
Intern geheugen: 1GByte (2x512MByte)
Harde schijf: 250GB SATA (7200RPM)
CD/DVD drives: 1 DVD brander en 1 CD lezer
Videokaart: 256MB ATI RADEON X600 Hypermemory (Deze verdenk ik de oorzaak te zijn van het probleem. Het is een speciaal ATI kaartje van Dell. Geen enkel merk heeft een X600 Hypermemory editie, alleen Dell toen ik deze PC kocht. De kaart werkt gewoon goed met de laatste drivers onder windows, en een jaar geleden werkte die (na veel gedoe) goed onder linux.)
Toetsenbord: Logitech G11
Muis: Logitech G5

Ik hoop dat dit genoeg info is? Zo niet, zeg het maar. Waar zou dit probleem aan kunnen liggen? En hoe is het eventueel op te lossen? Ik hoor het wel smile.gif
kris
De CD stopt te draaien, maar mijn beeldscherm en pc blijven wel aan

Het is
* of een CD/DVD controler probleem (welke controler is het, gewoon IDE of zo een jmicron of zelfs een sata?)

* of een CD medium probleem -- te snel gebrand, op een merk die de cd drive niet goed vind
( ---> op een kwaliteits CD-Rewritable branden met max 4 of 8x)

* of je hebt een heel special BIOS framebuffer probleem
---> bij het opstarten (de isolinux scherm) de SHIFT toets indrukken en houden houden houden ...
(de ATI kaart is op dit moment nog niet bezig ...)

Dit wordt interessant, Xploding :-)
XplodingForce
(kris @ May 25 2007, 10:25 PM) [snapback]85603[/snapback]
**knip**
Dit wordt interessant, Xploding :-)

Jup, net als de vorige keer (voor mij dan iniedergeval tongue.gif)

Deze punten was ik nog vergeten te vermelden:

De DVD drive waarmee het gebrand is is een gewone IDE DVD-drive, de lezer ook.
Ik heb de CD zowel in de DVD-drive als in de CD-lezer geprobeerd, zelfde resultaat.
De CD is gebrand op 20x terwijl zowel de brander als de CD 56x aankunnen. Ik heb eerder cd's gebrand van dit merk (MMORE) met deze brander, en dit heeft nooit problemen gegeven. Zelfs niet op 56x, dus zeker niet op 20x. MMORE zijn volgensmij toch redelijke kwaliteits CD's.

En het meest gekke: De oudere MCNLive edities werkten wel gewoon. Ik heb hier nog "Leuven" liggen, die het gewoon goed doet, en ik heb ook ooit een keer een nog oudere gehad, die het ook goed deed. Ik vermoed dus dat het er mee te maken heeft dat Toronto gebaseerd is op Mandriva 2007?

Ik zal het trucje met de shift toets eens proberen. Deze moet ik dus al indrukken voor dat het isolinux scherm verschijnt?

edit: over de posttijd, don't ask. ohmy.gif ;).gif
kris
Dat andere CD's het doen --- zelfde merk, is iets anders. Hoe sneller het systeem en hoe geanvanceerder de kernel etc hoe belangrijker is dat: CD drive & cd medium met elkaar kunnen!!!

--- > graag op dezelfde bak (waar je hem wilt starten), met een CD-RW met max. 8x branden.We kunnen hier nog dagen doorgaan, je geloofd het niet, maar het is zo.
Anders komen we er niet uit wat het is.

Mijn vraag was niet, waarop ie gebrand werd, maar welke CD-ROM controler de PC heeft waar je probeert op te starten: zie wat je schrijft:

De CD stopt te draaien, maar mijn beeldscherm en pc blijven wel aan

Als het niet de CD is (maar dat weten we nog niet), is het de kernel en de framebuffer.

Ik zal het trucje met de shift toets eens proberen. Deze moet ik dus al indrukken voor dat het isolinux scherm verschijnt?

Probeer van alles, bij de isolinux scherm, na het verschijnen, daarvoor. nadat je een nieuwe CD hebt gebrand op een CD-RW met mx. 8x
XplodingForce
Ik heb Toronto nu gebrand op 4x op een CD-RW. Exact hetzelfde resultaat als de eerste.
Wat ook bewijst dat de CD goed is, is dat deze perfect werkt onder VirtualBox (vanaf de CD, niet vanaf het ISO bestand). Het lijkt me dus dat het niet aan het medium ligt.

Over de CD/DVD controller. Bedoel je mijn north/southbridge? (chipset dus) Deze stuurt gewoon mijn IDE poorten aan, waar de CD en DVD drive op zijn aangesloten. Verder heb ik (AFAIK) geen jmicron chip oid op mijn moederbord.

Dit staat in mijn Device Manager onder windows:

IDE ATA/ATAPI controllers:

Intel® 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
Intel® 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0

Het lijkt mij dat het hier over de bovenste gaat (Ultra ATA), omdat mijn CD/DVD drives op IDE (oftewel ATA) zijn aangesloten en niet op SATA?

Ik ga nog verder proberen met shift, maar tot nu toe heeft het geen enkel resultaat.

Alvast bedankt voor de hulp smile.gif
kris
Nou, Xploding. Dit wordt nu zoeken. Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is als het een goede CD is. Ik heb dit probleem nog nooit gezien.

Zonder deze PC hier te hebben, kan ik ook niet helpen.

Jij kan proberen met google te zoeken, (Dell Dimension 5150 Linux/Mandriva weet ik wat ...)
Je kan proberen andere live cd's te starten - maar je zei al dat andere mcnlive versies het deden?
Andere opties: alle usb randappartuur weg, andere monitor, andere monitor aansluiting (is het dvi of vga?)
Je kann met <tab> op het eerste scherm de kernel append line wijzigen, je ziet bijvoorbeeld:
vga=788
Dat kun je wijzigen/bewerken naar:
vga=792
of
vga=normal
Je kan in je BIOS keken over opties
Je kan kernel argumenten (er zijn duizenden) proberen.

In Linux/Mandriva doe je een:

lspcidrake -v

om informaties te zien.

In principe ben je nu alleen -- tenzij jij met de computer naar Amsterdam komt, gezellig een koffie drinken biggrin.gif

PS: het is een framebuffer probleem - iets met BIOS/grafische kaart/monitor/kernel
XplodingForce
Pfiew, klinkt moeilijk sad.gif

Leuven en VirtualCity heb ik idd eerder geprobeerd, die deden het perfect, ook zelfs met Copy2Ram.
Nou, ik ga nog even wat proberen, en als ik nog iets opmerkelijks vind, dan zeg ik het wel.
kris
De enige Dell Dimension 5150 die ik vind heeft een Intel Integrated Graphics card, en geen Ati:

http://support.dell.com/support/edocs/syst...1.htm#wp1052310
XplodingForce
Yes, yes, yes! Ik type dit vanuit MCNLive Toronto w00t.gif

De oplossing was shift al indrukken op het moment dat de cd opspinde. Als ik deze dan ingedrukt hield kreeg ik ipv het standaard isolinux scherm een zwart scherm waar ik een bootoptie kon invoeren. Eerst typte ik hier livecd (is dat de standaard bootcode?), toen bootte hij, maar kwam in de niet grafische mode terecht. Dit probleem weet ik, komt door de videokaart.

Toen bootte ik (op dezelfde manier) met "vesa copy2ram" (gelijk ook maar copy2ram smile.gif , omdat dat zo fantastisch werkt), en ja hoor, hij startte op. Fantastisch laugh.gif

Over die videokaart: Toen ik deze pc kocht kon ik deze kopen met verschillende opties. Onboard videokaart, ATI X300 en ATI X600 (Hypermemory). Ik ben dus voor de laatste gegaan.

Bedankt Chris! Nu nog uitzoeken waar het precies aan ligt, en het fixen tongue.gif , maar dat is voor (veel) later. (waar denk je dat het aan ligt? Isolinux? of de Mandriva 2007 kernel?)

Eerste reactie: (pas 5 min mee gewerkt hoor) het werkt fantastisch. Alles zit erop en eraan, zeker nadat ik even su, urpmi firefox-nl heb gedaan razz.gif
kris
icon_idea.gif , cool. Xploding !!

Goed om te weten hoe deze X600 (Hypermemory) te booten is.

Raar trouwens dat andere ATI XYYY geen probleem hebben, met het opstarten.
Ik weet niet wat het is. Het probleem doet zich voor op het moment dat de kernel start, en wel met framebuffer (dat is een kernel driver). De isolinux bootsplash daarvoor heeft in principe geen probleem, je zag hem al.

Ja, als de grafische isolinux boosplash er niet is, zou je de opties moeten weten icon_cool.gif

livecd = standaard instellingen
vesa = voor moelijke video cards.

En je kan de andere bootcodes combineren, dat had je al door :-)

PS: als je met vesa als video driver werkt kun je helaas niet de 3D desktop effects zien.
Misschien kun je toch achteraf (Menu --> MCNLive --> Configure video) proberen de radeon (xorg) driver te nemen, maar ik ben niet zeker.

Had je maar de Intel video gekozen -- werkt als een trein met 3D etc met Linux razz.gif
XplodingForce
Ja, het systeem met bootcodes ken ik al (een flink tijdje smile.gif ).
Had ik het toch nog goed onthouden met livecd en vesa en copy2ram biggrin.gif
Ik vind het alleen zo raar dat deze bug opeens opduikt in deze release, misschien ook in delft?

Zal ik ook Delft even testen (geen probleem, ik heb CD-RW's).
Alle releases t/m virtualcity werkte gewoon, alhoewel ik ofwel de "vesa" code moest gebruiken (in sommige niet aanwezig), ofwel XFdrake moest gebruiken in de niet-grafische mode. Desalniettemin (fantastisch woord happy.gif )is het booten altijd goed gegaan.
kris
Delft hoef je niet te proberen. Is hetzelfde als Toronto wat betr. Kernel en drivers en config.
XplodingForce
(kris @ May 27 2007, 10:06 PM) [snapback]85685[/snapback]

Delft hoef je niet te proberen. Is hetzelfde als Toronto wat betr. Kernel en drivers en config.

Ok, daar heb je natuurlijk gelijk in ja.
Het "MCNLive" menu is trouwens een fantastisch functioneel menu! Alle speciale opties van MCNLive in 1 menu. Dat is een fantastisch voorbeeld van iets wat relatief simpel is, maar toch heel erg handig en goed uitgevoerd. icon_idea.gif

Ik ga nu eerst eens mijn USB stick misbruiken, en daarna verder leren over de "persist" optie. (En uiteindelijk natuurlijk mijn eigen remaster maken w00t.gif , maar dat komt nog wel)

(p.s. Ik heb hier thuis nog een ander probleemgevalletje staan trouwens, de computer van mijn ouders. Dat is een Compaq ding van een paar jaar oud, wat met alle MCNLive's tot nu toe niet heeft gewerkt. Maar dat is niet belangrijk, en ga ik voor de laugh.gif later nog wel eens proberen.)

EDIT: Ik wil trouwens nog even 1 ding opmerken. De documentatie is echt ronduit fantastisch. Ik heb nog nooi zo'n goed bruikbare documentatie gezien, bij geen enkel programma. Gewoon netjes opgedeeld in een paar hoofstukken, niet te groot en ongelofelijk helder. Heel mooi! smile.gif
XplodingForce
Nog een vraagje: waarom wordt een NTFS partitie eigenlijk niet standaard read/write gemount? NTFS-3g is toch officieel stabiel inmiddels?
kris
QUOTE(XplodingForce @ May 27 2007, 10:17 PM) [snapback]85686[/snapback]

EDIT: Ik wil trouwens nog even 1 ding opmerken. De documentatie is echt ronduit fantastisch. Ik heb nog nooi zo'n goed bruikbare documentatie gezien, bij geen enkel programma. Gewoon netjes opgedeeld in een paar hoofstukken, niet te groot en ongelofelijk helder. Heel mooi! smile.gif

Dank je wel. smile.gif

Nog een vraagje: waarom wordt een NTFS partitie eigenlijk niet standaard read/write gemount? NTFS-3g is toch officieel stabiel inmiddels?

In principe heb je gelijk, ook de ntfs-3g versie is goed. Maar ik was niet zeker of iedereen het standaard op prijs stelt. MCNLive doet sowieso al iets dat je op de meeste live cd's niet vind, namelijk alle gevonden partities default automatisch mounten. (hoewel dat met een boot code valt uit te schakelen).
Het is gebruikers vriendelijk, maar eigenlijk tegen de filosofie van een live cd: niets aanraken/aantasten op het systeem waar het wordt opgestart.

Beetje duidelijk?
XplodingForce
(kris @ May 27 2007, 11:13 PM) [snapback]85692[/snapback]

**knip**
Beetje duidelijk?

Ja, je hebt gelijk. Ik snap de filosofie van "niets aanraken op het systeem" op die manier wel. Ik denk dat het vanuit die filosofie absoluut geen probleem is om het read te mounten, dan raak je niets aan inderdaad. Je hebt gelijk dat het te ver zou gaan om het automatisch write te mounten. Dan krijg je mensen die per ongeluk hun systeem om zeep helpen omdat ze dachten dat ze toch niets konden kapot maken.

Kun je misschien uitleggen wat er nou precies gebeurt als ik de shift ingedrukt hield bij het opstarten? (Als je dat wilt natuurlijk) Het enige wat ik zag, was dat je niet in het isolinux keuzescherm kwam, maar een klasieke bootcode invoer regel kreeg. Eigenlijk ongeveer hetzelfde als dat je vroerger F1 (?) deed bij het opstarten en dan je eigen bootcode in kon voeren (alhoewel daarboven weer documentatie stond, hier niet natuurlijk).

Maar als ik het goed begrijp wordt er dus ook iets veranderd aan de instelling van de framebuffer waardoor ik mijn probleem dus omzeil? Ik zal me eens inlezen in wat framebuffer precies is, want dat weet ik eerlijk gezegd ook niet precies dry.gif .

EDIT: Ik heb er wat over gelezen (Engelse Wikipedia) en ik snap nu wel een beetje waar het over gaat. Als ik het goed begrijp gaat het hier dus over de linux framebuffer: "fbdev", en niet over de framebuffer van X, aangezien X nog lang niet opgestart wordt. Deze framebuffer wordt dus gebruikt om afbeeldingen te tonen in een console zonder dat je X oid nodig hebt. Dan kreeg ik dus dat zwarte scherm omdat de framebuffer niet goed werkte, en daardoor de grafische boot niet werkte? (Daarmee bedoel ik dus de "verbose" boot mode waarbij de achtergrond een plaatje is, ipv dat de boot-tekst in een console wordt geladen?)

Ik weet niet hoe het standaard is bij de nieuwe MCNLive, (omdat ik ergens las dat je zei dat er geen "gfx boot" in zit) maar ik kreeg dus gewoon de manier van booten zoals het ook bij virtualcity en leuven was. Gewoon dus dat je de verbose text ziet in een grafisch scherm.
kris
Kun je beschrijven hoe de boot procedure bij jou uitziet nadat je SHIFT drukt. Ik bedoel: als het syteem opstart, zie je een grafisch achtergrond en meldingen erop?

(edit: had je net gedaan)

Ik weet niet wat SHIFT technisch doet, alleen dat het werkt.
En van framebuffer ken ik ook maar de term biggrin.gif -- en wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_framebuffer

Xploding, ik weet het echt niet wat anders is, VirtualCity --> Toronto, de kernel en die heeft een kernel driver fbdev

Bij Toronto is nog een ander manier van isolinux grafisch scherm.

Als je tijd hebt en geen download limiet, zou je Delft kunnen proberen. Delft heeft dezelfde kernel, maar technisch en ander isolinux splash screen. In ieder geval weten we dan of het de kernel is.
XplodingForce
Zie mijn Edit smile.gif
(zo zeg, da's nog eens een snelle reactie, ik had niet verwacht dat je zo snel zou antwoorden biggrin.gif )

EDIT: (wow, editfestijn tongue.gif ) Van downloadlimieten geen last hier, en Nederland (Utrecht) met een 20Mbit lijntje. Ik had Delft zelfs al voor de zekerheid gedownload (duurt hier ongeveer 5 minuten). Ik zal de CD-RW even overschrijven met Delft.

Er zijn dus eigenlijk 2 opties:

1. Het probleem wordt veroorzaakt door een aanpassing aan de Linux Framebuffer (=fbdev) in de nieuwe linux kernel van Mandriva 2007. In dit geval werkt Delft het ook niet.
2. Het probleem wordt veroorzaakt door de nieuwe manier van grafisch booten bij Isolinux. In dit geval werkt Delft wel.
kris
Zie mijn edit :-)
XplodingForce
(ik type dit vanuit MCNLive Delft)

Delft werkt wel goed. Als ik opstart krijg ik gewoon de twee "oude" keuzes, doorstarten of eigen bootcode. Hier kan ik gewoon doorstarten en dan start de pc op met grafische boot. (op de achtergrond het plaatje met de "bug" Mandrvaclub.nl). Hierna kom ik (zoals gewoonlijk) in de console terecht en moet hier dmv XFdrake de VESA driver activeren. Dan kan ik gewoon dmv startx in de grafische mode komen.

Delft heeft het probleem dus niet, dus volgensmij ligt het aan Isolinux? Ik hoor graag je mening. Kan ik nog iets proberen dmv "tab" in isolinux om te kijken of er een optie is die dit probleem verhelpt, terwijl ik wel isolinux gebruik? (Toronto dus)
kris
Wow :-)

Oke. Het is dus de nieuwe isolinux grafische boot splash.

Info: als je Toronto op USB zet heb je dat probleem niet. Bij Live USB heb ik gekozen voor een isolinux puur tekst splash.

Ik heb ergens gelezen dat zich hetzelfde probleem (maar alleen met deze specifieke DELL config en kaart) ook met een GRUB splash voor doet.

Ik ga nu kijken of de syslinux/isolinux auteur op de hoogte ervaan is.

Toffe test, Xploding. Zei ik al: welkom in de crew? biggrin.gif

Ik denk niet dat je nog iets kan proberen. Alle opties daarna zijn gewoon kernel en live init opties die niets met het probleem te maken hebben, denk ik zomaar.
kris
Ik gok nu.

Ik kan me voorstellen dat de DELL BIOS config een bepaalde minimale resolutie bij het opstarten verwacht. En dat ie eruit knallt als deze er niet is.

De oude grafische isolinux boot splash (het is een Mandriva patch voor isolinux) heeft een _hogere_ resolutie, 800x600.

De nieuwe is: 640x480 (het is een grens van isolinux)
XplodingForce
Hmm, werkt het dan niet om VGA=1024 of VGA=800 in te stellen? Bij de opties met tab?

Bedankt voor het welkom
kris
de vga= optie is een kernel optie, niet een isolinux optie.
En de kernel framebuffer start goed op bij jou, zei je toch?

Je kan proberen:

<tab> en nu bewerken, je ziet in de append line een: vga=788
(dat IS 800x600)

Je kan het wijzigen naar: vga=792

(dat is 1024x768)

(Zoiets als vga=800 of 1024 bestaat niet)
XplodingForce
Ok.
Ik ken de VGA opties van Isolinux niet, dus ik ging ervanuit dat het gewoon de horizontale resolutie was biggrin.gif
'K zal het wel even proberen, maar de kernel framebuffer start volgensmij gewoon goed op ja.
XplodingForce
Als ik de "vga=***" in het Isolinux boot-scherm anders instel heeft dit inderdaad geen effect.
Als ik het instel op vga=792 (dat is het maximale wat mijn beeldscherm aankan) gebeurt er niets.

Stel ik het hoger in, dan is het enige effect dat het hele scherm wit wordt met links bovenin een knipperend zwart streepje. Verder gebeurt er ook niks.

Dit heeft (zoals verwacht) inderdaad geen effect. Zeker nog geen nieuws van de Isolinux maker ? smile.gif
kris
isolinux: als ik het goed begrijp is het opgelost in syslinux package 3.36 - wij hebben 3.35 :-)
XplodingForce
Ok, 't is mooi dat het dan dus al is opgelost in Isolinux.
Voor mij is het persoonlijk verder niet zo'n probleem, ik zet MCNLive toch op USB biggrin.gif
kris
QUOTE(kris @ May 29 2007, 08:58 PM) [snapback]85768[/snapback]

isolinux: als ik het goed begrijp is het opgelost in syslinux package 3.36 - wij hebben 3.35 :-)

Xploding.

Kun je een test doen?

Een remaster maken met een hogere syslinux versie? Volgens mij zou dit het probleem kunnen oplossen. Jij bent de enige die dat kan testen.

Stappen.

1. Start de live cd Toronto. Zonder copy2ram, zonder persist boot code.

2. Download het syslinux pakket, naar je /home/guest map:
http://home.tiscali.nl/berenstraat/mcnl/sy...2007.1.i586.rpm
Installeren in een terminal met:
CODE
su
urpmi syslinux-3.36-5mcnl2007.1.i586.rpm

(je kan ook dubbel klikken op de rpm)
Daarna kan je het rpm pakket deleten.
Konsole afsluiten.

3. Menu --> MCNLive --> Remaster Live

4. Het resultaat, de remaster.iso op CD-RW branden, en testen of ie nu op jouw bakkie goed start, zonder dat shift gedoe.

Ik heb ook een remaster gemaakt, en dat lost het probleem in qemu op. Qemu was niet in staat Toronto te starten, vanwegen de nieuwe isolinux bootsplash ...)
XplodingForce
Ik zal het zsm proberen, helaas vandaag weinig tijd.
XplodingForce
Sorry dat het zo lang geduurt heeft, maar ik had het de afgelopen tijd erg druk.
Vannacht heb ik (met het motto, beter laat dan nooit happy.gif ) de remaster gedaan, in Virtualbox. Daarna heb ik de image vanuit de VM overgepompt naar mijn gewone installatie, en deze op CD-RW gebrand (op 4x).

Maar... helaas, nog steeds exact hetzelfde probleem. Geen van de opties (default, vesa, safeboot) werken, en het werkt wel gewoon als ik bij het opstarten shift ingedrukt houdt, en "livecd vesa" intyp.

Enig idee waar het probleem aan zou kunnen liggen?
XplodingForce
Om dit topic maar eens een rotschop te geven, heb ik nog een beetje nieuwe informatie over het probleem.

Precies ditzelfde probleem heb ik ook, bij de computers bij ons op school. Dit zijn Dell Optiplex'en. Hier werkt het dus ook door shift de drukken bij het opstarten, nog voor het Isolinux scherm. Het is dus geen probleem wat specifiek is voor mijn systeem. Die PC op school hebben een andere videokaart (integrated Intel volgensmij), andere processor, ander geheugen, het enige wat waarschijnlijk hetzelfde is is (een gedeelte) van het moederbord, en daarmee ook het BIOS.

Dit doet mij sterk vermoeden dat het probleem gerelateerd is aan Dell moederborden, of het Dell BIOS.

In Dell pc's zitten moederborden die door Dell zelf gemaakt worden. Het kan zijn dat ze rebranded zijn, maar het lijkt mij dat ze ook echt door Dell ontworpen worden, aangezien ze ook met geen mogelijkheid te overclocken zijn (de chip die de clocksnelheid van de processor instelt op het moederbord, is van een type dat niet modificeerbaar is, het is dus zelfs met speciale software niet mogelijk om te overclocken).

Misschien komt het dus doordat de Dell BIOS niet overweg kan met de manier waarop isolinux met de framebuffer omgaat?
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.