Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MCNLive + data partitie in windows
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
Zeeuw
Hoi,

Ik heb hier een memorystick van 4 GB liggen met 2 partities:
op de 1e partitie staat MCNLive (Delft) en op de 2e wil ik mijn data zetten. Beiden zijn fat32.
Als de 1e partitie de boot flag heeft start MCNLive gewoon op. Het probleem is dat windows maar 1 partitie herkent., de 1e met MCNLive op. Ik kan dus niet bij mijn data op windows. Op MCNLive.org staat dat MCNLive op de 1e partitie moet worden geinstalleerd.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik er voor kan zorgen dat ik mijn data partitie onder windows kan gebruiken en tegelijkertijd MCNLive kan opstarten. (niet op hetzelfde tijdstip maar wel zonder iets te wijzigen aan mijn memorystick) Is het misschien mogelijk om met een omweg MCNLive toch nog op de 2e partitie te installeren?
kris
QUOTE(Zeeuw @ Jun 6 2007, 10:19 AM) [snapback]86135[/snapback]

Hoi,

Ik heb hier een memorystick van 4 GB liggen met 2 partities:
op de 1e partitie staat MCNLive (Delft) en op de 2e wil ik mijn data zetten. Beiden zijn fat32.
Als de 1e partitie de boot flag heeft start MCNLive gewoon op. Het probleem is dat windows maar 1 partitie herkent., de 1e met MCNLive op. Ik kan dus niet bij mijn data op windows. Op MCNLive.org staat dat MCNLive op de 1e partitie moet worden geinstalleerd.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik er voor kan zorgen dat ik mijn data partitie onder windows kan gebruiken en tegelijkertijd MCNLive kan opstarten. (niet op hetzelfde tijdstip maar wel zonder iets te wijzigen aan mijn memorystick) Is het misschien mogelijk om met een omweg MCNLive toch nog op de 2e partitie te installeren?

Windows is te stom om een 2de partitie op een flash memory drive te herkennen bye.gif

Met een omweg gaat het wel wat je wilt, mar het is niet getest.
Sneller en makkelijker is het, als je maar een partitie op de 4GB hebt.

Omweg - zo zou ik het proberen.

1. Eerste partitie --> bootflag moet weg.
Bootflag op tweede partitie zetten.
2. De 'Create Live USB' wizard moet worden gewijzigd dat ie installeert op de tweede partitie, standaard pakt ie altijd de eerste.
Of: handmatig installeren, en niet de wizard gebruiken. = bestanden kopieren (die die nu op partitie 1 staan), en syslinux bootloader installeren (dat gebeurt niet in de MBR, maar op de partitie)
3. Bestanden op partitie 1 verwijderen.
kris
Houd er rekening mee dat sommige BIOS moeite hebben om vanaf een tweede usb partitie te booten.

De nieuwe versie van MDV Flash (4GB) is nu ook op partitie 1!
HighKing
Ik denk dat je in Windows, onder Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer een driveletter kunt toevoegen aan de 2e paritite van je stick. smile.gif
Windows is wellicht te stom om het automagisch te herkennen, maar je moet er wel gewoon bij kunnen komen ;).gif
Kareltje
(HighKing @ Jun 6 2007, 11:08 AM) [snapback]86139[/snapback]

Ik denk dat je in Windows, onder Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer een driveletter kunt toevoegen aan de 2e paritite van je stick. smile.gif
Windows is wellicht te stom om het automagisch te herkennen, maar je moet er wel gewoon bij kunnen komen ;).gif

Volgens mij lukt dat gewoon niet, omdat dat os te dom is, om die 2e partitie te zien. Dus ook niet via de door jou genoemde omweg.
De oplossing van chris zal ws beter werken, alleen zal dat ws weer opstart-problemen geven van de usb-stick, wegens een verplaatste boot-flag.
Zeeuw
De oplossing van kris werkt niet, mijn pc kan niet opstarten van usb stick als de boot flag op de 2e partitie staat. Lekker primitief zeg, en dat in 2007. Misschien wordt het toch tijd voor een moederbord met linux bios, daarmee moet het echt mogelijk zijn (want technisch is het natuurlijk gewoon een peuleschil.

De andere oplosingen heb ik nog niet geprobeerd en zal ik straks doen.
HighKing
(Kareltje @ Jun 6 2007, 06:46 PM) [snapback]86153[/snapback]
Volgens mij lukt dat gewoon niet, omdat dat os te dom is, om die 2e partitie te zien. Dus ook niet via de door jou genoemde omweg.
Zo ontzettend dom zou Windows toch niet zijn?
Een usb stick wordt gewoon gezien als externe harddisk, waarop je zelf ook partities kunt maken binnen Windows... dus waarom zou de bestaande fat partitie niet gezien worden? Lijkt mij zeer sterk ;).gif
kris
QUOTE(HighKing @ Jun 8 2007, 09:30 AM) [snapback]86196[/snapback]

Zo ontzettend dom zou Windows toch niet zijn?
Een usb stick wordt gewoon gezien als externe harddisk, waarop je zelf ook partities kunt maken binnen Windows... dus waarom zou de bestaande fat partitie niet gezien worden? Lijkt mij zeer sterk ;).gif

Het is zo biggrin.gif

Tenminste Windows XP. Een removable Flash memory drive is voor windows geen harde schijf.
Daarom zijn vaak usb sticks zo raar geformateerd als je ze koopt, een ZIP of FDD gefaked partitie met stomme windows software erop (wordt gezien als een aparte drive, namelijk floppy drive), en een gewone partitie. Enige manier hoe windows dat kan zien.
Of het met Vista ook niet mogelijk is, weet ik niet.
kris
QUOTE(Zeeuw @ Jun 8 2007, 09:18 AM) [snapback]86195[/snapback]

De oplossing van kris werkt niet, mijn pc kan niet opstarten van usb stick als de boot flag op de 2e partitie staat. Lekker primitief zeg, en dat in 2007. Misschien wordt het toch tijd voor een moederbord met linux bios, daarmee moet het echt mogelijk zijn (want technisch is het natuurlijk gewoon een peuleschil.

De andere oplosingen heb ik nog niet geprobeerd en zal ik straks doen.

Zeeuw, ik heb nog een omweg van een omweg :-)
Wil je hem proberen? Is in principe heel simpel. Ik heb de linuxrc in de initrd zo geschreven dat je ook al start je op vanaf partitie 1, hij het grote bestand livecd.sqfs ook op andere partities zoekt.

Partitie 1 weer met bootflag. En de wizard draaien, zodat alle bestanden erop komen te staan, en ook syslinux naar part 1 is geinstalleerd. Daarna het grote bestand livecd.sqfs verplaatsen naar part 2/verwijderen van partitie 1.
Op die manier heb je vrije ruimte op part. 1.

Theoretisch zou dat moeten lukken.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.