Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Tips en truken delft - beta
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
Tim
Hierbij het eerste deel van de vertaling. Ik zal kijken of ik gedurende de week de rest ook kan vertalen. En natuurlijk alle fouten verbeteren die er nog in zitten. tongue.gif

Verlaag de geconfigureerde resolutie om 3d effecten te krijgen

Op sommige computers zal MCNLive automatisch starten met met een hoge resolutie. Dit kan geen kwaad wanneer de 3D desktop niet aan staat maar het verhindert Beryl en Metisse (3d effecten) om goed te werken. Een voorbeeld: Een IBM Thinkpad T30 met een Radeon 9250 (of iets van dien aard) videokaart. Tijdens de start wordt de resolutie ingesteld op 1400*???. voor je 3d effecten aanzet moet je je monitor eerst in de resolutie 1024*768 zetten. Daarnaast moet je het scherm instellen op 1024*768 Flat panel. (dit kan je doen door naar Configure Video te gaan). Nu kan je de 3d effecten aanzetten in het zelfde menu. Om de 3d effecten aan te zetten moet u eerst uitloggen en daarna weer inloggen als guest met als wachtwoord: guest.

Attentie: Beryl, Metisse en Compiz zijn experimenteel.

Houdt er a.u.b rekening met dat de 3d effecten experimenteel zijn. Deze kunnen in sommige gevallen leiden tot instabiliteit (Lees dit als: het systeem zal vastlopen, niet echt een probleem met het live systeem maar wel vervelend). Dit hangt af van onder andere; de videokaart, het video geheugen, een screensaver die aanspringt, teveel flash websites open, enz.

Bluetooth (alleen bij Delft)

Het lijkt er op dat voor sommige bluetooth services het pakket kdebluetooth-pin benodigd is. Om het te installeren doe het volgende: Open een terminal en type/schrijf:
su
urpmi kdebluetooth-pin

Onze excuses voor dit probleem, maar we hadden geen bluetooth tester.

Het installeren van Delft naar de Harddisk

Al het niet aangeraden is willen sommige mensen Delft gebruiken als permanent systeem op de computer. U moet echter wel op een aantal dingen letten: Wanneer de installatie de stap van de bootloader bereikt probeer dan geen andere besturingssystemen toe te voegen. (MS Windows zal automatisch toegevoegd worden als het gevonden wordt op u systeem.) Dit zal waarschijnlijk mislukken. Als u iets wil toevoegen doe dit dan na het herstarten van de computer.

Let er a.u.b op dat na de instalatie een aantal zaken moet doen:

* Verander het wachtwoord van de gebruiker guest en van root.
* Maak een eigen gebruiker aan.
* Deinstaleer het pakket 'draklive-install'.
* Controleer de services die je wil starten wanneer MCNLive opstart(in het Mandriva control center).
* Gebruik geen van de programma's die in de 'MCNLive' map in het menu, deze zijn gemaakt voor live systemen en niet voor geinstaleerde systemen.
* Controleer of het beveiligings_niveau goed staat(standaard staat het op standaard).
* Voeg een firewall toe wanneer je niet op een beveiligd netwerk zit.

Ter herhaling het is slimmer om een echte installatie van Mandriva te doen. De Mandriva Free dvd download editie is hiervoor zeer geschikt. Mocht je de distributie financieel willen ondersteunen dan kan je altijd een commerciële versie kopen zoals Mandriva Powerpack.

Het toevoegen van de non-free (niet vrije) software bronnen

Delft gebruikt geen gesloten software drivers in de kernel(hart van het systeem). In het Mandriva Control Center kan men de al voor geconfigureerde bronnen inschakelen. Deze bronnen bevatten de niet vrije drivers van bijvoorbeeld Nvidia en Ati video kaarten. Nu kunnen de kant en klare drivers geinstaleerd worden. 'Delft wordt geleverd met de normale Mandriva 2007.1 spring kernel.

Waarvoor is de wizard 'Create persistent loop'?

Deze wizard maakt een (groot) bestand op een gekozen partitie ter voorbereiding van het permanent maken van alle veranderingen.

* er zal worden gevraagd waar het bestand gemaakt moet worden en hoe groot het moet worden.
* Wanneer je een ext3 partitie kiest zal deze partitie de naam MCNLIVE krijgen.
* De wizard zal geen partities verwijderen of wissen.

De bootcode: vesa

* heel soms komt het voor dat een grafische kaart de niet opstart in de grafische mode. 'Delft' heeft een omweg hiervoor. Tijdens het eerste opstart scherm druk op F1. Er komt een scherm met een prompt, typ hier: vesa (niet livecd vesa alleen maar vesa!). MCNLive zal nu opstarten met een standaard vesa configuratie bestand. Hierin word een resolutie van 1024*768 gebruikt en wordt een standaard muis gebruikt.
* deze code moet ook gebruikt worden om op te starten in VirtualBox of VMWare.

Voor andere bootcodes van 'Delft' kijk op:

http://www.mcnlive.org/bootcodes-delft.html (Engels)
http://home.tiscali.nl/berenstraat/mcnl/bootcodes_nl.html (Nederlands)

Verwijderbare apparaten toevoegen

Stop het apparaat in de computer. Wacht een paar seconden, klik daarna op het icoon 'Devices' of 'Apparaten' op de desktop. En daar zijn de apparaten. Een kwestie van dubbel klikken en je kan bij je bestanden. De maker heeft de vervelende pop-up vensters uitgeschakeld :-)
Tim
Ik heb zelf in iedersgeval nog even een vraag over de Create persistent loop. Is hier ook nog een Nederlandse vertaling van of moet het gewoon in het engels blijven.

Edit: nog even een vraag is er ook nog een site met de bootcodes in het Nederlands of moeten die ook nog vertaald worden?
kris
Tim smile.gif Bedankt.
De bootcodes.html in het NL:
http://home.tiscali.nl/berenstraat/mcnl/bootcodes_nl.html

De vraag over 'Create persistent loop' snap ik niet. Je hebt het toch vertaald, hier.

Bewerkt -- ik had een online versie (van de howto pages op mcnlive) op mijn prive website.
mr rogers
Mag ik enkele taalfouten aanwijzen? Kweet dat je nog moet overlezen enzo, maar mss zijn er dingen waar je zou over lezen smile.gif

Dit kan geen kwaad wanneer de 3D desktop niet aan staat maar het verhinderd

Moet verhindert zijn.

Daarnaast moet je het scherm instellen op 1024*768 Flat panal

moet panel zijn.

Verder heb ik niets gevonden icon_idea.gif
HighKing
[miereneuk modus]Ik wel laugh.gif

Houd er a.u.b rekening met dat de 3d effecten experimenteel zijn
Houdt er a.u.b rekening met dat de 3d effecten experimenteel zijn

Het lijkt er op dat voor sommige bluetooth services het pakket kdebluetooth-pin mist.
Klopt niet, het lijkt er niet op, het pakket mist gewoon ;).gif
"Het lijkt er op dat voor sommige bluetooth services het pakket kdebluetooth-pin benodigd is" lijkt mij een betere verwoording ;).gif

Onze excuses voor dit probleem. Maar we hadden geen bluetooth tester.
Hoort maar 1 zin te zijn: "Onze excuses voor dit probleem, maar we hadden geen bluetooth tester."

(MS windows zal automatisch toegevoegd worden als het gevonden wordt op u systeem.)
Hoe beroerd het ook moge zijn... Windows is en blijft een naam, en wordt dus met een hoofdletter geschreven ;).gif

Zal later nog eens goed lezen laugh.gif

[/miereneuk modus]
kris
bluetooth-pin is een Delft probleem, in Toronto wel aanwezig :-)

@Tim: over het algemeen zijn de crew jongens wel aardig thanks.gif
Tim
Bedankt voor het eerste commentaar. Ik heb de dingen verbeterd. (Die van Windows was per ongeluk hoor tongue.gif)
Voor de rest zijn het wel allemaal belangrijke dingen dus als jullie nog iets zien geef het dan vooral door.

(kris @ Jun 10 2007, 06:38 PM) [snapback]86264[/snapback]

De vraag over 'Create persistent loop' snap ik niet. Je hebt het toch vertaald, hier.

Dit ging over het 'Create persistent loop' zelf. Is dit nog vertaald wanneer de distributie op Nederlands wordt gezet. En zo ja hoe dan.

RvP
Knap stukje werk. Hier en daar heb ik wat typo's gevonden
(Tim @ Jun 10 2007, 04:06 PM) [snapback]86252[/snapback]

Hierbij het eerste deel van de vertaling. Ik zal kijken of ik gedurende de week de rest ook kan vertalen. En natuurlijk alle fouten verbeteren die er nog in zitten. tongue.gif

Verlaag de geconfigureerde resolutie om 3d effecten te krijgen

Op sommige computers zal MCNLive automatisch starten met met een hoge resolutie. Dit kan geen kwaad wanneer de 3D desktop niet aan staat maar het verhindert Beryl en Metisse (3d effecten) om goed te werken. Een voorbeeld: Een IBM Thinkpad T30 met een Radeon 9250 (of iets van dien aard) videokaart. Tijdens de start wordt de resolutie ingesteld op 1400*???. voor je 3d effecten aanzet moet je je monitor eerst in de resolutie 1024*768 zetten. Daarnaast moet je het scherm instellen op 1024*768 Flat panel. (dit kan je doen door naar Configure Video te gaan). Nu kan je de 3d effecten aanzetten in het zelfde menu. Om de 3d effecten aan te zetten moet u eerst uitloggen en daarna weer inloggen als guest met als wachtwoord: guest.

Attentie: Beryl, Metisse en Compiz zijn experimenteel.

Houd er a.u.b rekening met dat de 3d effecten experimenteel zijn. Deze kunnen in sommige gevallen leiden tot instabiliteit (Lees dit als: het systeem zal vastlopen, niet echt een probleem met het lifelive systeem maar wel vervelend). Dit hangt af van onder andere; de videokaart, het video geheugen, een screensaver die aanspringt, teveel flash websites open, enz.

Bluetooth

Het lijkt er op dat voor sommige bluetooth services het pakket kdebluetooth-pin benodigd is. Om het te installeren doe het volgende: Open een terminal en type/schrijf:
su
urpmi kdebluetooth-pin

Onze excuses voor dit probleem, maar we hadden geen bluetooth tester.

Het installeren van Delft naar de Harddisk

Al het niet aangeraden is willen sommige mensen Delft gebruiken als permanent systeem op de computer. U moet echter wel op een aantal dingen letten: Wanneer de installatie de stap van de bootloader bereikt probeer dan geen andere besturingssystemen toe te voegen. (MS Windows zal automatisch toegevoegd worden als het gevonden wordt op u systeem.) Dit zal waarschijnlijk mislukken. Als u iets wil toevoegen doe dit dan na het herstarten van de computer.

Let er a.u.b op dat na de installatie een aantal zaken moet doen:

* Verander het wachtwoord van de gebruiker guest en van root.
* Maak een eigen gebruiker aan.
* Deinstaleer het pakket 'draklive-install'.
* Controleer de services die je wil starten wanneer MCNLive opstart(in het Mandriva control center).
* Gebruik geen van de programma's die in de 'MCNLive' map in het menu,; deze zijn gemaakt voor live systemen en niet voor geinstaleerde systemen.
* Controleer of het beveiligings_niveau goed staat(standaard staat het op standaard).
* Voeg een firewall toe wanneer je niet op een beveiligd netwerk zit.

Ter herhaling; het is slimmer om een echte installatie van Mandriva te doen. De Mandriva Free dvd download editie is hiervoor zeer geschikt. Mocht je de distributie financieel willen ondersteunen dan kan je altijd een commerciële versie kopen zoals Mandriva Powerpack.

Het toevoegen van de non-free (niet vrije) software bronnen

Delft gebruikt geen gesloten software drivers in de kernel(hart van het systeem). In het Mandriva Control Center kan men de al voor geconfigureerde bronnen inschakelen. Deze bronnen bevatten de niet vrije drivers van bijvoorbeeld Nvidia en Ati video kaarten. Nu kunnen de kant en klare drivers geinstaleerd worden. 'Delft wordt geleverd met de normale Mandriva 2007.1 spring kernel.

Waarvoor is de wizard 'Create persistent loop'?

Deze wizard maakt een (groot) bestand op een gekozen partitie ter voorbereiding van het permanent maken van alle veranderingen.

* er zal worden gevraagd waar het bestand gemaakt moet worden en hoe groot het moet worden.
* Wanneer je een ext3 partitie kiest zal deze partitie de naam MCNLIVE krijgen.
* De wizard zal geen partities verwijderen of wissen.

De bootcode: vesa

* heel soms komt het voor dat een grafische kaart de niet opstart in de grafische mode. 'Delft' heeft een omweg hiervoor. Tijdens het eerste opstart scherm druk op F1. Er komt een scherm met een prompt, typ hier: vesa (niet livecd vesa alleen maar vesa!). MCNLive zal nu opstarten met een standaard vesa configuratie bestand. Hierin word een resolutie van 1024*768 gebruikt en wordt een standaard muis gebruikt.
* deze code moet ook gebruikt worden om op te starten in VirtualBox of VMWare.

Voor andere bootcodes van 'Delft' kijk op:

http://www.mcnlive.org/bootcodes-delft.html (Engels)
http://home.tiscali.nl/berenstraat/mcnl/bootcodes_nl.html (Nederlands)

Verwijderbare apparaten toevoegen

Stop het apparaat in de computer. Wacht een paar seconden, klik daarna op het icoon 'Devices' of 'Apparaten' op de desktop. En daar zijn de apparaten. Een kwestie van dubbel klikken en je kan bij je bestanden. De maker heeft de vervelende pop-up vensters uitgeschakeld :-)

kris
Tim: geen script van MCNLive is vertaald: mkmcnlive, mkremaster, createloop, backup-home

Puur Engels - inkl. Duits en NL specifieke taalfoutjes, heel charmant smile.gif
HighKing
(Tim @ Jun 10 2007, 10:27 PM) [snapback]86284[/snapback]
Bedankt voor het eerste commentaar. Ik heb de dingen verbeterd.
Ik zie toch nog steeds houd zonder t staan.

Potverdriedubbeltjes!!
laugh.gif
kris
//offtopic, want dit topic wordt toch een fun onderwerp ...

Sinds gisteren ben ik -goed gekeurd door het Ministerie van Justitie- een certificeerd EU-burger. Feeest !! drunk.gif
Tim
(kris @ Jun 10 2007, 10:31 PM) [snapback]86286[/snapback]

Tim: geen script van MCNLive is vertaald: mkmcnlive, mkremaster, createloop, backup-home

Puur Engels - inkl. Duits en NL specifieke taalfoutjes, heel charmant smile.gif

Oke mooi om te weten dat ik daar niet naar hoef te kijken.

RvP bedankt voor je commentaar ik heb als het goed is de verbeteringen doorgevoerd.

Ga nu nog maar even kijken naar de 'houd(t)' waar highking het over heeft. unsure.gif Blijkt nog steeds niet goed te zijn.

edit: nu wel goed?? tongue.gif
RvP
(willie @ Jun 11 2007, 09:36 PM) [snapback]86329[/snapback]
Ik dacht toch echt dat het hier over MCNLive ging. blink.gif
Yep, Living in mcNL. rolleyes.gif
Tim
om het voor Willie nog wat lastiger te maken zal ik hier alvast deel 2 posten. Let maar niet op de opmaak, ik heb dit ter test in een eigen wiki geschreven. En ik heb nu geen zin om het allemaal mooi te maken. Komt nog wel.
Remaster vanaf de live cd

* Wanneer je de 'Remaster Live' wizard draait en je bij de stap komt waar je een terminal met berichten ziet krijg je een fout melding bij het bouwen van de boot splash. Deze melding kan je negeren, de melding is niet kritiek en er komen geen problemen door.

* Als je een eigen versie van de life cd bouwt door te remasteren draai dan a.u.b geen automatische updates (--auto-select of --auto-update). Hiermee worden een aantal pakketten gedownload die er voor kunnen zorgen dat de life cd niet goed functioneert. Voorbeelden van de binnengehaalde pakketten zijn 'initscripts' en een verkeerd ingepakte rpm 'mille-xterm-busybox', installeer deze pakketten niet!

* Als je wil kan je een ge-update kernel installeren, zelfs op een life cd. Maar omdat je een livecd niet kan herstarten moet je dit in 2 stappen doen en dus 2 remasters.iso maken. Dit wordt gedaan in 2 stappen.

Installeer de extra kernel en maak een remaster(niet met het grafische programma) vanuit de terminal. Hierbij dient het argument --kernel 2.6.17-XXX (waarbij het nummer dat van de nieuwe kernel moet zijn) Brand de iso(een cd-rw is aan te raden) en start het nieuwe systeem. Verwijder de oude kernel en maak een nieuwe remaster. Je hoeft hier geen kernel argument mee te geven het systeem neemt automatisch de nieuwe kernel.
[bewerk] ATI RADEON X600 Hypermemory in een Dell computer probleem

(dit is alleen een probleem met 'Toronto' omdat deze een nieuwe isolinux boot splash gebruikt. Met 'Delft' kan simpelweg op F1 gedrukt worden en vesa intypen gevolgd door een <enter>.)

Dit moet een Dell eigen videokaart zijn die een speciale truc nodig heeft om op te starten.

Plaats de cd in de lade en herstart de computer. Vanaf het begin, zelfs voor het eerste isolinux start scherm te zien is, moet de shift toets ingedrukt worden. Blijf de shift toets ingedrukt houden! Er is nu een zwart scherm waar gevraagd wordt voor de boot option. Typ hier: vesa (en dan <enter>)
[bewerk] Eerste opstart scherm vervangen

Het vervangen van de grafische isolinux bootsplash(het eerste scherm tijdens het opstarten) is relatief simpel. Maak een 640x480 plaatje en sla het op als splash.jpg. Kopieer dit plaatje naar: /usr/lib/syslinux en vervang het bestaande bestand.

[bewerk] Problemen tijdens het opstarten van USB

In de meeste gevallen is het starten via de USB poort geen probleem. Stop het usb apparaat in de computer. Draai de grafische wizard 'Create Live USB'. Start de computer opnieuw op en ga het BIOS in. Stel daar in dat de computer moet opstarten vanaf 'USB-HDD'. Een andere methode is om doormiddel van een speciale toets op het toetsenbord te selecteren waarvan opgestart moet worden.(deze toetsen verschillen per computer)

Wanneer je problemen tegenkomt.

1. Volg de stappen bescherven op deze site: http://www.mcnlive.org/usblive.htm (engels)

2. Lukt het nog steeds niet maar kan de computer wel opstarten met 'USB-HDD'. Kijk of de USB stick of hardeschijf niet beschadigd is.

Zo niet dan dan is waarschijnlijk de partitie tabel door de war gegooit en/of mist de boot flag op de eerste partitie. Alle usb sticks kunnen opgestart worden, tenminste degene met minimaal 512MB geheugen.

Er zijn geen gevallen bekend waar het niet is gelukt om de usb stick te starten (als de pc het aan kan.)

Voor meer informatie kijk op deze topics:

http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=8443

http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=8472

De stappen zijn:

A. Controleer de partitie met: (in een terminal)

su

fdisk -l /dev/sdX

Waar X kan staat voor a of b of c enz. Dit hangt af van je apparaat.

B. Als er een vreemde uitkomst is of er een bootflag mist, verwijder dan de partitie en maak een nieuwe aan en formateer deze. Dit kan allemaal gedaan worden met MCC. Controleer de stick nogmaals met fdisk (zie stap A)

C. In sommige gevallen moet je de partitie tabel overschrijven omdat deze totaal verkeerd os. Zelf op usb sticks die door de fabriek zijn geformatteerd. Een voorbeeld is de SanDisk Cruzer 2 GB. Deze stick heeft een geheime partitie welke voorkomt dat de BIOS de stick als opstart baar ziet. Wanneer je de stick probeert op te starten krijg je een bericht als: 'no operating system found'. De oplossing is simpel, getest en het werkt. Lees verder ...

Een voorbeeld, je apparaat is /dev/sdb: (in een terminal)

su

dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M count=2

Wees hier uitermate voorzichtig mee want als de verkeerde disk ingevuld wordt kan de hele interne harde schijf worden gewist. Dit commande verwijderd de MBR. inclusief the bootloader en de partitie tabel. Nu kan je een nieuwe partitie maken.

D. Draai de 'Create Live USB' wizard en probeer het nogmaals.

Hier staan vast ook nog een hoop fouten in dus graag weer feedback dan kan ik ze verbeteren.
Tim
Ik heb ook maar even een toevoeging gemaakt aan de wiki dus u kan nu zelf de fouten daar verbeteren.
Hier is het artikel te vinden:
artikel
willie
Afgesplits op verzoek van Kris, we gaan verder in de kletshoek
kris
Wiki ziet goed uit icon_idea.gif
HighKing
Gaaf! Ziet er zeker goed uit! icon_idea.gif
kris
Hier is de wiki:

http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/...lft_en_Toronto

Ziet er gaaf uit, Tim!

edit: het is nu: Toronto met een 'r'
mr rogers
Mag ik jullie nog op een dt-fout wijzen?
"Houdt"

Oké, het was eerst juist, maar iemand heeft het dan verbeterd.
Maar het moet dus wel degelijk "houd" zijn.

Als je het werkwoord vervangt door een werkwoord dat niet eindigt op een d kan je het zien:

imperatief van maken: maak (zonder t)
imperatief van zingen: zing

Dus er moet geen T aan houd. tongue.gif
http://woordenlijst.org/leidraad/11/7/

De t moet er alleen aan als er 'u' staat na het werkwoord:
"Houdt u er rekening mee smile.gif"

Oké dat was mijn mierenneukmodus tongue.gif, maar het is altijd leuker als je een spellingsfoutenvrij artikel hebt ;).gif

Verder mooi hoor!
kris
mr rogers, je mag meedoen in de wiki. Je moet je gewoon aanmelden, en hup!
mr rogers
Ah k, ik wist niet dat dat zomaar te bewerken was tongue.gif
Aanpassing is gebeurd smile.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.