Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: localhost:901 doet het niet?
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
PiLotCoptEr
Ik heb de samba-pakketjes geinstalleerd (met rpmdrake), en nu staat er onder het menu Configuration > Networking > Samba configuration. Als ik dit uitvoer wordt Konqueror geopend en gaat hij naar http://localhost:901/. Alleen ik kom daar niet in:

[quote]
An error occured while loading http://localhost:901/:

Could not connect to host localhost (port 901)
[/quote]

Hoe kan dit?
HJH
3 mogelijkheden:

1. "localhost" verwijst niet naar 127.0.0.1 (onwaarschijnlijk)
2. Je hebt in je xinetd configuratie de swat poort niet open gezet (waarschijnlijk)
3. je firewall blokkeert em (onwaarschijnlijk)

Hendrik-Jan
PiLotCoptEr
OK:

1. localhost wijst volgens /etc/hosts naar 127.0.0.1
2. ik draai xinetd service niet, dat zal het zijn he ;).gif
3. ik draai geen firewall, die zuigen ;).gif

Ik zal xinetd ff starten...
PiLotCoptEr
Hmm, ik heb xinetd gestart (service xinetd start is toch goed?) maar het werkt nog niet. Hoe stel ik xinetd in?
HJH
Voor xinet staan in /etc een map (xinetd.d) en een bestand (xinetd.conf) .
In een van deze 2 staan de instellingen voor swat.
Zet daar de service swat op actief/enabled

Hendrik-Jan
PiLotCoptEr
Jep, het werkt :idea: dank u! Nu de zooi maar eens gaan instellen...

BTW in de map /etc/xinetd.d/ staat een bestand, swat, daar moest ik achter "disabled =" no zetten ;).gif
HJH
Kijk...
en waar dat staat hangt dus en van de distro en in sommige gevallen zelfs van de versie af.
Als je goed hebt gekeken heb je nl. gezien dat in het xinetd.conf bestand ook al dergelijke regels staan, en een verwijzing naar de map met daarin bij jou het swat bestand...
Dan weet je nu dus ook meteen hoe die config werkt.

Hendrik-Jan
kayjay
QUOTE(HJH)
Kijk...
en waar dat staat hangt dus en van de distro en in sommige gevallen zelfs van de versie af.
Als je goed hebt gekeken heb je nl. gezien dat in het xinetd.conf bestand ook al dergelijke regels staan, en een verwijzing naar de map met daarin bij jou het swat bestand...
Dan weet je nu dus ook meteen hoe die config werkt.

Hendrik-Jan

Het is in alle LSB / SysV compliant distributies hetzelfde Het verschild dus niet zozeer per distributie. nou ja.. niet binnen de standaard distributies. de xinetd.conf met de xinetd.d include regel dus. De inhoud van pop3s of swat is ook hetzelfde omdat deze met de xinetd superdaemon always listen modus om moet kunnen gaan. Dit zelfde geld overigens ook voor het feit dat er uberhaupt voor de xinetd superdaemon gekozen wordt en niet voor het klassieke inetd model waarin de services pas werd opgestart wanneer deze werd aangeroepen.
Dat een aantal distributies maling hebben aan standaarden is het probleem van die betreffende distrbutie en voor linux als globale acceptatie. Maar dat is weer een andere discussie. Ook of de standaarden correct zijn (gebruik van RPM is bijvoorbeeld opgenomen in de LSB als het standaard package management) zullen velen mensen nog steeds aanvechten.
HJH
@Kayjay

Ik bedoelde met de opmerking "waar dat staat" waar de regels voor swat staan.
Ofwel: kijk in je xinet* om te zien of het een los bestand is, of dat het geinclude is in het conf bestand. Wat betreft de LSB/SysV standaard heb je gelijk, maar dat gaat dus verder dan de opmerking 8)

Hendrik-Jan

P.S. inderdaad, .deb zou in de LSB standaard moeten! ;-)
Krutch
ik wou net zo'n vraag gaan stellen, maar toen kwam ik dit topic tegen smile.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.