Dit interview is gehouden door Superstoned van dit forum:
Twee weken geleden in Glasgow was aKademy. Ik ben toen een uurtje met Helio Chissini de Castro, een Mandriva ontwikkelaar uit Brazilië in de pressroom gaan zitten om een interview af te nemen voor Mandrivaclub.nl. Dit is het verslag van dat gesprek!
Dag Helio! Leuk dat je even tijd hebt genomen voor de Nederlandse Mandriva gebruikers. Heb je het naar je zin op aKademy?
naaah... Natuurlijk!!! Alleen de regen is nogal saai. Hoewel, we hebben nu al zeker 2 uur zon gezien, dat is wel bijzonder.
Ben je wel eens in Nederland geweest?
Nee, nooit.
Vertel eens iets over jezelf.
Wel, ik ben Helio, ik woon in het zuiden van Brazilie. Het is daar nogal wat frisser dan in de rest van Brazilië, we hebben in de winter zelfs temperaturen onder de nul. Kortom, ik ben niet zo'n warmbloedig dier als de meeste Brazilianen.
Ik werk sinds 2000 voor Connectiva, wat nu deel is van Mandriva. Ik ben aangenomen door Connectiva toen ze begonnen aan een omzetproject van ATM, pinautomaten, van DOS naar Linux. Wanneer je nu in Brazilië gaat pinnen heb je een goede kans een tuxje te zien!
Serieus, je ziet in Brazilië echt een Tux als je gaat pinnen?
Jep, in de interface hebben we een tux penguin verwerkt... Echt waar hoor.
OK, sorry voor de interuptie, maar ik moest dat toch even duidelijk hebben... Ga alsjeblieft verder.
Binnen Mandriva werk ik nu aan allerhande dingen, zoals het maken van speciale Mandriva edities voor OEM's (bedrijven die computers met een OS leveren), en daarbij werk ik vooral aan KDE. In mijn vrije tijd werk ik ook aan KDE.
Steunt Mandriva je aanwezigheid hier?
Ja, ik word heel de week gewoon betaald, en kan zelfs mijn reis- en andere onkosten declareren.
Mandriva heeft alle KDE ontwikkelaars op aKademy een 2GB Live Mandriva USBstick gegeven. Vertel er eens iets over.
Wel, het is een complete, echte linux installatie op een stick. Dus niet zoals een livecd, je behoud al je data, je kunt zelfs software installeren. Maar je profiteerd ook van de speciale voordelen, zoals een gemodulariseerd systeem - je kunt zo een module toevoegen, zoals KDE 4, en naast de huidige modules zetten. Dan hoef je dus die andere module niet te verwijderen, die blijft staan - KDE 4 komt er gewoon als optie bij. Het is niet echt de bedoeling (en ook lastig) om te gaan upgraden ofzo, het is bedoelt als stabiel systeem. Maar software toevoegen, ja, dat is niet alleen mogelijk maar ook heel eenvoudig.
Je hebt aangeboden aan de KDE ontwikkelaars hier om voor hen hun stick te upgraden naar KDE 4 Alpha 2. Zijn er veel liefhebbers geweest?
Ja, best veel eigenlijk, al meer dan 10.
Kunnen de Nederlandse mandrivaclub gebruikers die zo'n live stick hebben gekocht of gaan kopen ook aan KDE 4 komen?
Jep, ze kunnen KDE 4 bij Mandriva downloaden, en de module heel eenvoudig toevoegen. Ze krijgen trouwens als ze nu een stick kopen een nieuwere versie dan jij nu hebt, een 4 gigabyte versie met de laatste Mandriva Spring Edition er op.
Heb je de Nederlandse Mandrivafans nog iets te zeggen?
Wel, ja. Ik hoor mensen vaak zeggen dat het slecht gaat met Mandriva, wel - die zitten er compleet naast. Het gaat hardstikke goed met Mandriva, ze zien er misschien niet veel van maar het is er wel. Kijk maar naar de Intel Classmate PC, die draait Mandriva. En er loopt hier iemand rond met een ultra-kleine pc met Mandriva. In Brazilie gaat het ook geweldig. We're kicking asses!
Nou, hartelijk bedankt, Helio! Veel plezier nog op aKademy.
Dank je, en de groeten aan Nederland!
In de tussentijd had Helio het ook voor elkaar gekregen mijn laptop te laten booten van de stick (die heeft geen cddrive nog floppy, en ondersteund booten van flash niet), maar jammergenoeg ondersteunde de wat oudere versie die wij hadden gekregen oa het scherm niet goed... Op mijn thuiscomputer daarintegen werkt de stick fantastisch, en ik kan het aan iedereen aanbevelen.