Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Interview met een Mandriva ontwikkelaar
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
doelman
Dit interview is gehouden door Superstoned van dit forum:

Twee weken geleden in Glasgow was aKademy. Ik ben toen een uurtje met Helio Chissini de Castro, een Mandriva ontwikkelaar uit Brazilië in de pressroom gaan zitten om een interview af te nemen voor Mandrivaclub.nl. Dit is het verslag van dat gesprek!

Dag Helio! Leuk dat je even tijd hebt genomen voor de Nederlandse Mandriva gebruikers. Heb je het naar je zin op aKademy?
naaah... Natuurlijk!!! Alleen de regen is nogal saai. Hoewel, we hebben nu al zeker 2 uur zon gezien, dat is wel bijzonder.

Ben je wel eens in Nederland geweest?
Nee, nooit.

Vertel eens iets over jezelf.
Wel, ik ben Helio, ik woon in het zuiden van Brazilie. Het is daar nogal wat frisser dan in de rest van Brazilië, we hebben in de winter zelfs temperaturen onder de nul. Kortom, ik ben niet zo'n warmbloedig dier als de meeste Brazilianen.
Ik werk sinds 2000 voor Connectiva, wat nu deel is van Mandriva. Ik ben aangenomen door Connectiva toen ze begonnen aan een omzetproject van ATM, pinautomaten, van DOS naar Linux. Wanneer je nu in Brazilië gaat pinnen heb je een goede kans een tuxje te zien!

Serieus, je ziet in Brazilië echt een Tux als je gaat pinnen?
Jep, in de interface hebben we een tux penguin verwerkt... Echt waar hoor.

OK, sorry voor de interuptie, maar ik moest dat toch even duidelijk hebben... Ga alsjeblieft verder.
Binnen Mandriva werk ik nu aan allerhande dingen, zoals het maken van speciale Mandriva edities voor OEM's (bedrijven die computers met een OS leveren), en daarbij werk ik vooral aan KDE. In mijn vrije tijd werk ik ook aan KDE.

Steunt Mandriva je aanwezigheid hier?
Ja, ik word heel de week gewoon betaald, en kan zelfs mijn reis- en andere onkosten declareren.

Mandriva heeft alle KDE ontwikkelaars op aKademy een 2GB Live Mandriva USBstick gegeven. Vertel er eens iets over.
Wel, het is een complete, echte linux installatie op een stick. Dus niet zoals een livecd, je behoud al je data, je kunt zelfs software installeren. Maar je profiteerd ook van de speciale voordelen, zoals een gemodulariseerd systeem - je kunt zo een module toevoegen, zoals KDE 4, en naast de huidige modules zetten. Dan hoef je dus die andere module niet te verwijderen, die blijft staan - KDE 4 komt er gewoon als optie bij. Het is niet echt de bedoeling (en ook lastig) om te gaan upgraden ofzo, het is bedoelt als stabiel systeem. Maar software toevoegen, ja, dat is niet alleen mogelijk maar ook heel eenvoudig.

Je hebt aangeboden aan de KDE ontwikkelaars hier om voor hen hun stick te upgraden naar KDE 4 Alpha 2. Zijn er veel liefhebbers geweest?
Ja, best veel eigenlijk, al meer dan 10.

Kunnen de Nederlandse mandrivaclub gebruikers die zo'n live stick hebben gekocht of gaan kopen ook aan KDE 4 komen?
Jep, ze kunnen KDE 4 bij Mandriva downloaden, en de module heel eenvoudig toevoegen. Ze krijgen trouwens als ze nu een stick kopen een nieuwere versie dan jij nu hebt, een 4 gigabyte versie met de laatste Mandriva Spring Edition er op.

Heb je de Nederlandse Mandrivafans nog iets te zeggen?
Wel, ja. Ik hoor mensen vaak zeggen dat het slecht gaat met Mandriva, wel - die zitten er compleet naast. Het gaat hardstikke goed met Mandriva, ze zien er misschien niet veel van maar het is er wel. Kijk maar naar de Intel Classmate PC, die draait Mandriva. En er loopt hier iemand rond met een ultra-kleine pc met Mandriva. In Brazilie gaat het ook geweldig. We're kicking asses!

Nou, hartelijk bedankt, Helio! Veel plezier nog op aKademy.
Dank je, en de groeten aan Nederland!

In de tussentijd had Helio het ook voor elkaar gekregen mijn laptop te laten booten van de stick (die heeft geen cddrive nog floppy, en ondersteund booten van flash niet), maar jammergenoeg ondersteunde de wat oudere versie die wij hadden gekregen oa het scherm niet goed... Op mijn thuiscomputer daarintegen werkt de stick fantastisch, en ik kan het aan iedereen aanbevelen.
jeroen
Thanks Superstoned, nice interview!
StijnvdW86
Zeer leuk interview! Heel erg bedankt Superstoned!
RvP
Super (stoned?) zo'n interview.

Nu maar wachten wanneer we hier kunnen pinnen met een Tux. smile.gif
Zeeuw
Leuk interview! En nog in het nederlands ook ;).gif
Ik kwam nog een paar foutjes tegen (niet dat ik er nu specifiek op zit te letten hoor):

Maar je profiteerd ook van de speciale voordelen, zoals een gemodulariseerd systeem
Moet zijn
Maar je profiteert ook van de speciale voordelen, zoals een gemodulariseerd systeem
Het is namelijk geen voltooid deelwoord.
(die heeft geen cddrive nog floppy, en ondersteund booten van flash niet)
Moet zijn
(die heeft geen cddrive noch floppy, en ondersteunt booten van flash niet)
Ik neem aan dat je bedoelt dat die pc geen cdrom en geen floppy heeft. Daarnaast is ondersteunt geen voltooid deelwoord.
Bron: klik

Sorry voor het gemuggenzift, maar het moest er even uit.
mr rogers
QUOTE(RvP @ Jul 18 2007, 08:14 AM) [snapback]87634[/snapback]

Super (stoned?) zo'n interview.

Nu maar wachten wanneer we hier kunnen pinnen met een Tux. smile.gif

Kan iemand mij het begrip "pinnen" uitleggen aub?
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Interessant interview Superstoned!
wimedel
(mr rogers @ Jul 18 2007, 07:12 PM) [snapback]87669[/snapback]

Kan iemand mij het begrip "pinnen" uitleggen aub?

Met "pinnen" wordt in Nederland het giraal betalen met behulp van je bankkaart en een kaartlezer (de pinaautomaat) die aan de kassa is gekoppeld van de winkel waar je iets gekocht hebt. De essentie daarbij is, dat je ter bevestiging van het overmaken van geld van je eigen bankrekening naar die van de winkelier in die kaartlezer je persoonlijke pincode moet intoetsen, het eigenlijke "pinnen". Overigens heb je ook mobiele pinautomaten. Veel bedrijven die goederen aan huis afleveren bieden de mogelijkheid om daarmee bij aflevering te betalen. Vrijwel iedereen in Nederland maakt van deze mogelijkheid tot betalen gebruik. De populariteit ontleent het pinnen vooral aan de omstandigheid dat er voor de koper geen kosten aan verbonden zijn, en de verkoper slechts een klein bedrag aan transactiekosten hoeft te betalen en het geld, anders dan bij een creditkaart, gelijk op zijn bankrekening staat (er zijn overigens winkeliers die voor het pinnen van bedragen van minder dan bijvoorbeeld 10 euro een kleine vergoeding , bijv. 25 cent vragen).
Wim
RvP
Je hebt ook het gezegde 'geld pinnen'dat betekent dat je geld uit een geldautomaat haalt.
'pinnen' kent z'n oorsprong van het gebruik van je 'pin' je persoonlijk identificatienummer. Een geheim 4-cijferig nummer dat tezamen met je bankpas het mogelijk maakt 'geld te pinnen' in winkels, bij geldautomaten en thuis met telebankieren.

Hoe noemen jullie dit in België? Jullie hebben daar zeker en vast een fraaie Vlaamse uitdrukking voor.

Toen ik vroeger de eerste bankgeldautomaten introduceerde ('ATM's automated teller machines') toen werd het nog 'geld uit de muur halen'genoemd. Enige gelijkenis met een kroket (snack) uit de muur halen. Dit is denk ik wel een typisch Nederlands verschijnsel. Maar wij kennen weer geen frietkotten.
wimedel
Toen we al weer wat jaren geleden in Portugal waren trokken we geld bij de heilige geest; daar was een bank met de naam BANCO SPIRITU SANTO.
Wim
Kareltje
(RvP @ Jul 18 2007, 09:51 PM) [snapback]87674[/snapback]

Maar wij kennen weer geen frietkotten.

[Off-topic] Tuurlijk wel, alleen heten ze hier een snack-bar. smile.gif
mr rogers
QUOTE(RvP @ Jul 18 2007, 09:51 PM) [snapback]87674[/snapback]

Je hebt ook het gezegde 'geld pinnen'dat betekent dat je geld uit een geldautomaat haalt.
'pinnen' kent z'n oorsprong van het gebruik van je 'pin' je persoonlijk identificatienummer. Een geheim 4-cijferig nummer dat tezamen met je bankpas het mogelijk maakt 'geld te pinnen' in winkels, bij geldautomaten en thuis met telebankieren.

Hoe noemen jullie dit in België? Jullie hebben daar zeker en vast een fraaie Vlaamse uitdrukking voor.

Toen ik vroeger de eerste bankgeldautomaten introduceerde ('ATM's automated teller machines') toen werd het nog 'geld uit de muur halen'genoemd. Enige gelijkenis met een kroket (snack) uit de muur halen. Dit is denk ik wel een typisch Nederlands verschijnsel. Maar wij kennen weer geen frietkotten.

Ahzo tongue.gif. Ja betalen met bankcontact kennen we hier ook natuurlijk. En een pincode gebruiken we ook.
Maar "pinnen" als begrip wordt hier niet echt gebruikt laugh.gif.
Geld uit de muur halen wordt hier soms wel nog gezegd.
HighKing
(mr rogers @ Jul 20 2007, 09:28 AM) [snapback]87723[/snapback]
Geld uit de muur halen wordt hier soms wel nog gezegd.
Hier ook... of 'effe naar de flappentapper' laugh.gif

Edit:
Misschien moeten we hier eens een topic over openen in de kletshoek? ;).gif
mr rogers
Hier kunnen we verder in de Kletshoek
Mijn excuses voor het offtopic gaan ;).gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.