Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Geluids systeem wil niet opstarten
MandrivaClub.NL > Forum > Overige Linux distributies
BJC2007
Hallo,

Zoals het onderwerp is, kan het systeem nu de geluidskaart niet opstarten, ik heb wel geprobeerd maar ik krijg dus een foutmelding.
Zal ik nu de drivers opnieuw installeren? Dat lijkt mij het enigste. Wie weet er een oplossing voor dit probleem?

Vriendelijke groeten,

BJC2007
superstoned
OK, dus na een update van de kernel werkt het niet meer. Ik neem aan dat de oude en nieuwe beiden officiele suse kernels zijn, en dat je niet naar een nieuwere distributie versie (nieuwere major kernel versie, zoals van 2.6.21 naar 2.6.23 ipv 2.6.21-4 naar 2.6.21-5) bent gegaan?

Verder niets veranderd?

Kun je in Yast laten kijken naar de geluidskaart oid? Het is raar dat ie opeens niet meer werkt. 'drivers opnieuw installeren' is niet echt een optie - dat heb je namenlijk gedaan toen je je kernel ging updaten. Bij linux zit 99% van de drivers in de kernel zelf... Je kunt kijken of je kunt 'downgraden' naar de vorige versie van je kernel, zien of het weer werkt. Zo ja, dan kun je proberen uit te zoeken waarom het niet meer werkt, of bij de oude blijven. Zo niet, dan is er iets anders mis.
BJC2007
Deze fouten heb ik dus bij boot.msg;

<4>snd_mpu401_uart: disagrees about version of symbol snd_rawmidi_receive
<4>snd_mpu401_uart: Unknown symbol snd_rawmidi_receive
<4>snd_mpu401_uart: disagrees about version of symbol snd_rawmidi_transmit_ack
<4>snd_mpu401_uart: Unknown symbol snd_rawmidi_transmit_ack
<4>snd_mpu401_uart: disagrees about version of symbol snd_rawmidi_transmit_peek
<4>snd_mpu401_uart: Unknown symbol snd_rawmidi_transmit_peek
<4>snd_mpu401_uart: disagrees about version of symbol snd_rawmidi_new
<4>snd_mpu401_uart: Unknown symbol snd_rawmidi_new
<4>snd_mpu401_uart: disagrees about version of symbol snd_rawmidi_set_ops
<4>snd_mpu401_uart: Unknown symbol snd_rawmidi_set_ops
<4>snd_mpu401_uart: disagrees about version of symbol snd_device_free
<4>snd_mpu401_uart: Unknown symbol snd_device_free
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_info_register
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_info_register
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_ctl_add
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_ctl_add
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_info_free_entry
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_info_free_entry
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_ctl_find_id
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_ctl_find_id
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_ctl_new1
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_ctl_new1
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_ctl_remove_id
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_ctl_remove_id
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_component_add
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_component_add
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_pcm_hw_rule_add
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_pcm_hw_rule_add
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_device_new
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_device_new
<4>snd_ac97_codec: disagrees about version of symbol snd_info_create_card_entry
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_info_create_card_entry
<4>snd_ac97_codec: Unknown symbol snd_info_unregister
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_verbose_printd
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_ctl_add
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ctl_add
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_resume
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_new
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_new
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_limit_hw_rates
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_limit_hw_rates
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_card_register
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_card_register
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_card_free
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_card_free
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_lib_preallocate_pages_for_all
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_lib_preallocate_pages_for_all
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_card_proc_new
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_card_proc_new
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_set_rate
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_update_bits
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_mixer
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_bus
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_ctl_find_id
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ctl_find_id
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_ctl_new1
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ctl_new1
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_card_new
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_card_new
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_suspend
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_lib_malloc_pages
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_lib_malloc_pages
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_lib_ioctl
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_lib_ioctl
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_lib_free_pages
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_lib_free_pages
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_set_ops
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_set_ops
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_hw_constraint_list
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_hw_constraint_list
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_device_new
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_device_new
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_sgbuf_ops_page
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_sgbuf_ops_page
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_mpu401_uart_interrupt
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_get_short_name
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_suspend_all
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_suspend_all
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_hw_constraint_integer
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_hw_constraint_integer
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_mpu401_uart_new
<4>snd_via82xx: disagrees about version of symbol snd_pcm_period_elapsed
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_pcm_period_elapsed
<4>snd_via82xx: Unknown symbol snd_ac97_tune_hardware

Dat ziet er voor mij vreemd uit dus ik denk dat ik kan doen wat jij zegt, maar ik denk ook dat ik weer die oude upgrade van alsa-project.org wel weer kan installeren, die had ik bij de vorige kernel namelijk gedaan en die nu niet werkt.

==> Het opzoeken van de vorige kernel lukte niet omdat er helemaal geen vorige kernel te zien is, dus ik zie alleen 2.6.18-0.5 en niet 2.6.18-0.3, wat wel een bijna lege directory is. Het simpelste lijkt mij die driver dus weer te installeren.

Gr,

B.
BJC2007
Hallo,

Ik heb het geluid wel weer aangekregen maar niet in firefox;

Die heeft deze errors;

which: no soundwrapper in (/home/bart/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin:/bin:/usr/games:/opt/gnome/bin:/opt/kde3/bin:/usr/lib/mit/bin:/usr/lib/mit/sbin:/usr/lib/qt3/bin)
ERROR: ld.so: object '/usr/lib64/libaoss.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.
which: no soundwrapper in (/home/bart/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin:/bin:/usr/games:/opt/gnome/bin:/opt/kde3/bin:/usr/lib/mit/bin:/usr/lib/mit/sbin:/usr/lib/qt3/bin)
ERROR: ld.so: object '/usr/lib64/libaoss.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.
Flash Player: Warning: environment variable G_FILENAME_ENCODING is set and is not UTF-8
Flash Player: Warning: environment variable G_FILENAME_ENCODING is set and is not UTF-8

Een soort plugin omleiding die ik niet zelf kan instellen denk ik.

Gr,

B.
superstoned
Het lijkt er inderdaad op dat ie /usr/lib64/libaoss.so niet kan vinden. Google lijkt te zeggen dat dat hoort bij het alsa-oss pakket. (alsa en oss zijn linux geluidssystemen, alsa is de nieuwe, oss de oude. alsa-oss levert waarschijnlijk compatibiliteit voor oss op alsa systemen, en dat zal flash wel nodig hebben).

Je kunt bij software beheer eens kijken of je zo'n pakket kunt vinden en installeren (als het er niet is).
BJC2007
Hoi Superstoned,

Ik denk dat dit toch een beetje te ver boven m'n pet gaat, de so files ontbreken niet, ze kunnen niet geladen worden om een of
andere redenen; LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored. Dus ik denk niet dat hier zomaar eventjes een programma
geinstalleerd kan worden.

Groeten,

B.
superstoned
Hmmm. En hij zegt niet WAT er mis is... Tja, het KAN dat er bestanden beschadigd zijn geraakt door het een of ander, of dat na een update ze niet meer compattible zijn. Wat heb je geupdated de laatste tijd? Is een van de bestanden die te maken hebben met flash, en dat .so bestand bij? Je kunt de pakketten opnieuw installeren, dat kan helpen als er beschadigingen zijn.
BJC2007
Hoi,

Dit is even primitief werken, nu internet ik met lynx. Ik kan de browser niet op starten
omdat hij wrong ELF class zegt, iets van 64 bits 32 bits conflict.
/usr/lib/firefox/firefox-bin: error while loading shared libraries: libasound.so.2: wrong ELF class: ELFCLASS64

Ik had eerst alles opnieuw geinstalleerd maar er ging iets fout na het opstarten.

Ook omdat ik die repositories aan heb staan kan hij alleen maar nieuwe updates
aanmaken over de oude, dat is ook niet handig.

Ik weet nu niet meer welke bestanden er over de andere bestanden heen zijn
gegaan.

Het klinkt niet erg bemoedigend, maar helaas.
superstoned
Ja, dat klinkt aardig evil...

Hmmm, het klinkt in elk geval of er foutjes zaten in de libraries en packages. Incompatibiliteitsdingetjes waarschijnlijk. Heb je een 64 bit systeem?

Tja, ik vermoed dat je niet-officiele pakketbronnen hebt. Dat is op zich OK, maar je loopt het risico dat dit soort dingen gebeurt sad.gif

Je kunt proberen terug te gaan naar de officiele mandriva bronnen en pakketten. In elk geval proberen een paar dingen te her-installeren, en de afhankelijkheden evt ook, kan helpen. Neem het ruim, her-installeer alles wat te maken kan hebben met deze mess. Zoals Firefox, asound*, flash etcetera. Eventueel dus van de officiele mandriva sources. Die zijn vaak beter getest, en je loopt dan minder risico op problemen.

mijns inziens is het, zeker met rpm-gebaseerde distributies, niet zo verstanding verschillende bronnen te mixen. Sure, voor bepaalde dingen moet het, maar maak het niet te gek - je krijgt de raarste problemen. Ik weet er ook alles van ;-)

Het is natuurlijk wel leerzaam, allemaal. Weet je al wat ELF is? ;-)
BJC2007
Hallo Superstoned,

Helaas is dit een aardige mess natuurlijk, ik heb nu gelukkig ook de knoppix 5.1 cdrom die naar mijn verbazing
nog veel eenvoudiger dingen opstart dan suse linux. Ik heb het eigenlijk natuurlijk over een 64 bits systeem, dus wie z'n gat brand moet op de blaren zitten. Ik had de suse repositories aangezet om nvidia op een eenvoudige manier te installeren, maar zoals blijkt kan suse dan alles geloof ik updaten wat niet zo handig bleek. Ik weet echt nog niet wat ELF is, maar het zal wel met het compilen van een bestand te maken hebben. Ik heb het wel opgezocht, ik had bijvoorbeeld de nieuwe alsa drivers gedownload, voor 64 bits dan, dat ELF error zou liggen aan dat de alsa lib niet voorgeinstalleerd was (volgens een forum), maar dat pakket gaf tijdens het installeren een error waardoor ik het niet kan installeren. De programmeur die op dat forum zat vermelde erbij dat er zoveel bugs in zaten dat hij geen tijd meer over had om ze er uit te halen, dan moet je wel even geloven dat het moeilijk is natuurlijk. Maar met het op nieuw booten van de installatie cd kun je wel veel snel veranderen, alleen gooit hij dan ook de weinig gebruikte software eraf, zo'n 1,8 gigabyte dit keer, dat gaf onder andere dat mijn systray clock het niet meer deed, je kunt je er bij voorstellen dat je dan maar beter een frisse installatie moet doen.

Misschien ga ik nog weleens proberen zo'n update te doen via een boot en dan zie ik wel weer.

Bedankt voor je reactie.

Mvg,

B. smile.gif

BJC2007
Hallo,

Het was eigenlijk eenvoudig, ik moest even de alsa plugin updaten en via update van de dvd weer opnieuw de oude programma's in stellen.

Nu heb ik nog wel twee problemen die ik probeer op te lossen; 1 het clock applet doet het niet en evolution doet het niet, om deze
melding; evolution: error while loading shared libraries: libssl3.so: wrong ELF class: ELFCLASS32

Maar ik weet niet of ik er hulp bij nodig heb, misschien wel dus eventueel bedankt.

Mvg,

B.
superstoned
;-)

Het klinkt mij in de oren als 'evolution (is 64bit) probeert zijn libssl3.so te laden, maar deze blijkt 32 bit te zijn'

En dat werkt natuurlijk niet. Dus libssl is 32 bit, evolution 64 bit. Lekkere mess heb je dan, ja. Je kunt van beiden weer de 'originele versie' installeren, beiden 64 bit, dat zou moeten helpen...
BJC2007
Hoi,

Dat had ik ongeveer ook bedacht, maar ik kon het pakket met libssl3.so niet installeren, waarschijnlijk is dit een security plugin voor een programma wat nu door een 32 bits file is overschreven tijdens het updaten. Ik ben er niet achter gekomen van welk programma dat is. Overigens die klok voor het paneel dat kon ik ook niet installeren, je hebt wel Gnome panel pakketten maar dat is denk ik voor Mandriva. Misschien helpt een reparatie via de installatie cd wel. Ik kon dus zelf niet ontdekken hoe het pakket heet wat het panel bevat.

Groeten,

B.
superstoned
Hmm, ik ben niet zo thuis in RPM, maar ik herinner me dat er een functie is om te zien in welk pakket een bepaald bestand zit.

Ik denk trouwens dat het pakket iets van libssl heet. SSL is secure socket layer, een beveiligde-verbinding-protocol. HTTPS gebruikt geloof ik SSL (da's wat je bank gebruikt als je met ze communiceert).
MauRice
BJC2007,

Mbv YaST en Software Management kunt je ook zoeken bestanden en de daarbijhorende RPM.
De optie de RPM "Provides" aan vinken.
Dit geldt alleen voor de geinstaleerde RPM's.
In de tabladen: Discription, Technical Data, ..etc vind je de nodige info zoals 32 bits (i586) of 64 bits (x86_64). Waar het bestand te vinden is etc etc.

De regels zijn:
Een 32 bits progje gebruikt 32 bits bibliotheken -> /usr/lib, /opt/kde3/lib, /opt/gnome/lib ....etc
Een 64 bits progje gebruikt 64 bits bibliotheken -> /usr/lib64, /opt/kde3/lib64, /opt/gnome/lib64 ....etc

Het is zeer goed mogenlijk om op een 64 bits systeem een 32 bits progje te laten werken mits je aan de regels houdt. Het is ook mogenlijk om van een bibliotheek beide versie (32 & 64 bits) te installeren voor de 32 bits progjes en de 64 bits progjes.

Maar als er een 64 bits bibliotheek wordt overschreven door een 32 bits bij een update. Dan is er volgens mij iets grondig mis met je "YaST Package Repositories"

Bij Mandriva beginnen de 64 bits bibliotheken ook met lib64.....x86_64.rpm wat ik een voordeel vindt.

Groetjes,
MauRice

BJC2007
Hoi Maurice,

Ik heb wel RPM "Provides" aangevinkt, maar ik weet niet of dit de oplossing is, ik kan hier bij niet zien of mijn programma's werken
met 64 danwel 32 bits drivers of plugins. Verder ben ik dus niet gekomen, ik heb nog wel even een systeem reparatie uitgevoerd, wat nodig bleek.

Wat mijn opviel is dat er zo weinig compatible is met al die oude software, bijvoorbeeld mplayer plugin voor firefox kan ik niet installeren omdat plugger voor firefox niet geinstalleerd kan worden. Ook krijg ik steeds via de software updater dat ik Compiz-gnome installeren moet maar die kan ook de dependencies niet oplossen. Maar misschien is ook een ander systeem niet zo compatibel.

Helaas is er teveel om op te noemen wat ik niet kan installeren omdat het niet past bij het systeem. Het kan zijn dat het beter past
op een ander systeem, maar nu heb ik nou eenmaal dit, dus dan ga ik maar weer verder.

Groeten,

B.
MauRice
BJC2007,

Als je systeem zo erg is dat je door de bomen het bos niet te zien is.
Raad ik je aan een complete herinstallatie vanaf een schone lei.
In het verleden is dat mij ook meermaal overkomen. Al doende leert men.
Het is allicht mooier om het systeem weer 'recht' te krijgen.

ALs je een herinstallatie overweegt, zet de gedetailleerde installatie aan.
Zo zal je zien welke RPM's er worden geinstalleerd.
Je zal zien dat van diverse bibliotheken en 32 en 64 bits versie wordt geinstalleerd.
De progjes zullen hoofdzakelijk 64 bits zijn, tenzij er nog geen 64 bits versie ervaan is.
Vb OpenOffice is nog 32 bits, de 64 bits versie begint nu pas stabiel te zijn.

Groetjes,
MauRice

BJC2007
Hoi Maurice,

Mij lijkt het nog te voorbarig, maar ik begrijp dat ik niet alles kan overzien, ik zag
wel dat bij de afhankelijkheden ik een 64 bits libssl3.so nodig had, maar ik weet
niet of die er ook opzit. Verder vind ik het vreemd dat ik mijn clock applet niet
opnieuw kan installeren, dat moet toch niet zo moeilijk zijn, dacht ik, maar goed.
Als ik opnieuw installeer moet ik eerst eens een backup maken.

Groeten,

B.
BJC2007
Hallo Allen,

Het is gelukt om evolution weer aan de praat te krijgen, ik moet inderdaad in de vermeldingen zoeken en ik moest opnieuw de 64 bits driver van NSPR installeren, oftewel Netscape security package. Zo hoop ik dat het verder gaat.

Bedankt.

Mvg,

B. smile.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.