mklivecd zijn de scripts die een livecd maken van een Mandriva systeem. De code base was inmiddels vrij oud en niet meer mooi. De officiele ontwikkeling van de mklivecd code is al lang gestopt. Aanvragen van diverse MDV gebruikers op de users lists werden afgewezen.
Daarom heeft MCNLive al lang een eigen versie van mklivecd. Maar ook deze versie was gebaseerd op de oude code.
De basis beslissing was: neem ik draklive (script dat MDV One bouwt) of mklivecd als basis.
draklive is inmiddels heel ingewikkeld en ook niet bedoelt voor een mere mortal. En is toch vrij beperkt in de features, geen copy2ram, geen geintegreerde liveusb, geen eigen boot codes, geen fallback naar vesa drivers, geen remaster-on-the-fly.
draklive heeft een voordeel: het maakt een erg mooie structuur op de opgestarte livecd, en de manier waarop unionfs wordt gebruikt is beter.
Wat ik heb gedaan.
Oude code van mklivecd genomen, alles eruit gegooid wat niet meer klopte (kernel 2.4 dingen, ongebruikte functies etc), veel dingen anders georganisieerd, uit twee scripts (linuxrc en de interne rc.sysinit) een gemaakt, en het opzetten van de livecd structuur van draklive geintegreerd.
De code is nu rond een derde van de oude code.
Het werkt solala op en MDV 2007.1 systeem. Dit te testen is niet de moeite waard op dit moment. MDV 2008 komt eraan :-)
Voor 2008 veranderd heel veel. Zoveel dat ze niet in staat waren om bij de beta 1 een MDV One te maken.
Daarom moet ook mijn nieuwe mklivecd code worden gewijzigd. Ik ben nog niet begonnen, want ik heb nog geen cooker geinstalleerd. Doe ik de volgende dagen.
Wat veranderd. De kernel heeft de ide controller drivers niet meer ingebouwd, maar modulair. Dit vraagt bij een livecd een ander initrd, met andere kernel modules.
De bootsplash is nu geen kernel patch meer, maar is splashy. Om splashy te kunnen gebruiken, kan geen initrd ramdisk meer worden gebruikt maar een cpio archief.
De hardware detectie: MDV One had geen automatische configuratie van de partities. mklivecd heeft daarvoor een eigen hwdetect script dat een fstab bestand maakt etc. De planning can MDV is dat ook bij een live systeem van harddrake een fstab wordt gemaakt. De code is al in MDV svn, maar nog niet in de drakxtools pakketten. Als ze dat integreren (zie ik wel bij de volgnede beta), kan dat onderdeel uit hwdetect eruit. harddrake wordt automatisch gestart bij MCNLive.
Er zijn nog meer dingen, vrees ik. Ik heb een werkende MDV One beta voor 2008 nodig om alles te zien
De afgelopen jaren hebben we de eerste 'raw' ontwikkelings fase van een nieuew MCNLive versie altijd in het onzichtbaar forum gedeelte gemaakt, toegankelijk alleen voor crew leden. Ik dacht dat we het dit jaar vanaf het begin open doen. Met de waarschuwing aan onervaren mensen, als in de volgende weken hier rare commandos en instructies etc te lezen zijn: graag niet doen op je stabiel systeem.
--chris