Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Rpm installatie loopt vast op gpg of versie conflict
MandrivaClub.NL > Forum > Overige Linux distributies
BJC2007
Hallo,

Ik heb geprobeerd Xine handmatig te installeren met smart, maar daarbij kreeg ik allemaal foutmeldingen;

Een daarvan is;

Computing transaction...

linux-7h8f:/home/bart # smart install xine-ui-0.99.5-0.pm.0.x86_64.rpm
Loading cache...
warning: rpmts_HdrFromFdno: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID 3ab2ce5e ( 0%)
error: xine-ui-0.99.5-0.pm.0.x86_64.rpm: public key not available
Updating cache... ################################################################### [100%]

Is dit nou echt een versie conflict of moet ik de pgp key aanpassen?

Gr.

B.
ogli
Geen enkel probleem lijkt me. Werkt xine? Deze foutmelding is vervelend, maar onschadelijk anders; iets met de bouwer van de rpm die een signatuur is vergeten.
BJC2007
Helaas is dat wel een probleem, omdat smart het programma nu niet installeerd, dat doet hij wel vlot allemaal, afhankelijkheden nakijken maar als je het over een pgp sleutel moet hebben dan gaat het helemaal mis.
Gul Dukat
Je kunt de controle van die public key uitzetten m.b.v. het commando:

smart config --set rpm-check-signatures=False

M.b.v. het commando:

smart config --set rpm-check-signatures=True

kun je de controle van de public key weer aanzetten.
ogli
(BJC @ Aug 16 2007, 12:37 AM) [snapback]88470[/snapback]

Helaas is dat wel een probleem, omdat smart het programma nu niet installeerd, dat doet hij wel vlot allemaal, afhankelijkheden nakijken maar als je het over een pgp sleutel moet hebben dan gaat het helemaal mis.

Ok, smart ken ik niet zo goed. Met urpmi installeert ie daarna wel; smart heb ik weleens gebruikt onder Suse ter vervanging van yast.

(Off topic) Ik vind urpmi overigens minstens zo goed als smart en onder Mandriva zeker te prefereren aangezien het de pm van de distro zelf is
BJC2007
Dat is dan jammer maar ik gebruik suse linux, ik heb nog geen urpmi gevonden voor suse linux, misschien dat ik nog even moet zoeken maar het kan ook zijn dat het er niet voor bestaat.
MauRice
BJC2007,

Heb je de "Public Key" geinstalleerd met "rpm --import http://packman.unixheads.com/suse/10.2/gpg...d1afb.asc" als root?
Zie ook : http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Pac...itories#Packman

Groetjes,
MauRice

BJC2007
Nog even proberen, ik heb de public key nu nog of de public key uitzetten of niet,
in ieder geval bedankt voor het antwoord.

Gr.

B.
BJC2007
tja, nu even niemand laten horen wat ik gecensureerd uitspreek, ik installeerde glib common en wat doet het programma, deïnstalleerd allerlei dingen converteerd de schijf naar ext3 en nu kan ik linux niet meer opstarten omdat er een bootloader mist, o.i.d. Toch even proberen of het nog lukt. Ik had alwel lib xine en xine ui geinstalleerd, maar ik dacht fout dat andere dingen ook nog moesten, helaas.

Gr,

B.

MauRice
(BJC2007 @ Aug 16 2007, 10:41 AM) [snapback]88482[/snapback]

tja, nu even niemand laten horen wat ik gecensureerd uitspreek, ik installeerde glib common en wat doet het programma, deïnstalleerd allerlei dingen converteerd de schijf naar ext3 en nu kan ik linux niet meer opstarten omdat er een bootloader mist, o.i.d. Toch even proberen of het nog lukt. Ik had alwel lib xine en xine ui geinstalleerd, maar ik dacht fout dat andere dingen ook nog moesten, helaas.

Gr,

B.

BJC2007,

Wat er gebeurt is, is me niet helemaal duidelijk.
Blijkbaar heb je meer uitgevoerd dan 'xine en libxine' installeren.
Want bij installatie van xine en libxine, Zal de glib met rust worden gelaten en zeker niet een conversie van reiserfs naar ext3.

De 'glib' is samen met de kernel zoiets iets als "vier handen op een buik". Die horen bij elkaar en zijn de basis van het Linux-Systeem.

Groetjes,
MauRice
BJC2007
Ik heb alleen gelet op de vermeldingen die smart gaf tijdens het installeren en die moest dan een bestand hebben wat verpakt zat in een andere installatie zoals glib common, maar dit lijkt mij meer een virus. Ik kan nu nog steeds niet de bootloader installeren met de installatie cd, ik heb even onder knoppix gekeken maar ik zie wel alles nog op de schijf staan, dus wat er voor probleem is kan ik niet ontdekken. Ik ga wel nog even proberen de bootloader te repareren, voordat ik alles er af gooi.

gr.

B.

MauRice
BJC2007,

Ik zal niet beweren dat er geen virussen zijn voor Linux.
Dat dit het werk is van een virus gelooft ik niet. Toch zeker niet van "PackMan" waar je de RPM's van xine en libxine heb gehaald.
PackMan zal ook geen "updates" maken voor 'glib'.
Wat wel PackMan maakt zijn RPM's die ik bestemeld als de "grijze zone". Zoals "PLF" ze maakt voor Mandriva.

Wat er precies is mis gegaan, sorry ik weet het niet.
Zelf heb ik ook een systeem met openSuSE met als extra repositories "PackMan en Guru".
Hier heb ik ook vele RPM's van PackMan en Guru omdat ze bij openSuSE er niet zijn of gelimiteerd zijn.

Groetjes,
MauRice
BJC2007
Dat wilde ik ook wel alleen kreeg ik bij packman steeds geen verbinding omdat de repository instellen niet lukte, vreemd genoeg, normaal lukt dit wel, zoals bij nvidia of xgl. Ook lukte dat wel bij VLC maar die kon de gui weer niet installeren vanwege een afhankelijke package.

gr,

B.
MauRice
BJC2007,

Vreemd.
De extra repositories "PackMan en Guru" zijn hier geconfigureeerd vanaf "skynet".
Maar waar ze je ook vandaan haalt, dat mag de pret niet drukken.

Het enigste wat me bijmij opvalt is. De laatste maanden werkt de "auto-updater" niet meer.
Om eerlijk te zijn heb ik mij erin nog niet verdiept waarom. Handmatig het systeem updaten mbv YaST gaat prima. Oja het systeem is nog een 10.1 versie, maar ook dat mag de pret niet drukken.

Groetjes,
MauRice

BJC2007
Ik heb net nog geprobeerd om met grub de MBR nog te repareren, maar het is niet gelukt, ik krijg nog steeds de error; initrd/boot/initrd Error 15: File not found, volgens mij staat er dan iets geheel fout in de grub loader, al zeg ik dit zonder dat ik er verstand van heb. grub-install hielp helemaal niets omdat ik geen schrijf rechten had op de schijf, als ik me niet vergis, in ieder geval lukte dat ook niet. Het lijkt zo wel op een spookhuis bij een kermis attraktie in iedergeval. Als iemand het zelf leuk vindt om het op te knappen dan mag die wel eens langs komen.

Gr,

B.

BJC2007
Nog even een laatste bericht waarover ik niets kan vinden op internet; Ik krijg tijdens het repareren van het systeem het bericht; Het omzetten van de werkomgeving naar het doel systeem is mislukt. Misschien kan ik dit nog in het Engels proberen maar het is wel iets met chown misschien ofzo.

gr.

B.

MauRice
(BJC2007 @ Aug 16 2007, 02:22 PM) [snapback]88509[/snapback]

Ik heb net nog geprobeerd om met grub de MBR nog te repareren, maar het is niet gelukt, ik krijg nog steeds de error; initrd/boot/initrd Error 15: File not found, volgens mij staat er dan iets geheel fout in de grub loader, al zeg ik dit zonder dat ik er verstand van heb. grub-install hielp helemaal niets omdat ik geen schrijf rechten had op de schijf, als ik me niet vergis, in ieder geval lukte dat ook niet. Het lijkt zo wel op een spookhuis bij een kermis attraktie in iedergeval. Als iemand het zelf leuk vindt om het op te knappen dan mag die wel eens langs komen.

Gr,

B.

BJC2007,

Als je "error 15" zit er een verkeerde verwijzing in je menu.lst bestand.
Zie ook: http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=8787

Groetjes,
MauRice
BJC2007
Hallo Maurice,

De volgende dingen heb ik geprobeerd; unmounten had geen zin omdat ik dan niet als root kan werken.e2fsck kon alleen maar een badsuperblock vinden en ik moest met een alternate superblock checken, maar dit hielp ook niets. Het kijken naar waar de disk aangemount was in menu.lst was gewoon waar fdisk het kon vinden, verder kon ik niets met chroot omdat hij dan zei dat /dev/sda2 geen directory was. Grub-install /dev/sda2 geeft wel leuk aan dat het lukt, maar het gaf niets toen ik weer opstartte.

Het vreemde vond ik dat er een file in stond met 0 kb. iets wat normaal toch text zou moeten bevatten, de initrd file, ik had een site gevonden waar op iets stond wat mij wel iets leek; http://www.szabilinux.hu/forditasok/nfs-root/initrd.txt Maar dat heb ik nog niet helemaal gelezen.

Ik denk dat ik er voorlopig nog niet uit ben.

Mvg,

B.

MauRice
BJC2007,

Je file-systeem is die 'ext3' dan heb je 'e2fsck' nodig. Voor 'reiserfs' is er 'reiserfsck'.
Meer info "man reiserfsck".

Als je opstart via Knoppix, er is een terminal/konsole in 'root mode'. Waar die precies staat ?? Ergens onder "Knoppix". Hierin heb je wel schrijfrechten op je HD.

Groetjes,
MauRice
BJC2007
Hoi,

Ik heb weleens gelezen dat als je grub error 15 hebt je dan de kernel opnieuw moet installeren, zie de uitleg als je in google zoekt. Dit moet ik nog uitproberen, maar als het niet onder knoppix lukt dan kan ik het alleen opnieuw installeren.

gr.

B.

BJC2007
Ik heb het maar weer opnieuw geinstalleerd allemaal, het foutje verbeteren in menu.lst hielp ook niets. Nu heb ik meteen KDE geinstalleerd wat wel weer beter als gnome, vind ik, allleen al die fouten in de browser zijn zo vreemd, maar dat heeft weleens meer een browser behalve IEX. Het jammere is dat mijn partitie waarop ik mijn home directory had nu niet mee genomen was, terwijl de installatie aangaf dat ik die kon kiezen, sloeg dit vervolgens over en nu heb ik geen permissies op deze schijf, dat moet ik nog wel even in fstab veranderen, denk ik. Gr. B.
MauRice
BJC2007,

Alleen 'fstab' aanpasssen zal misschien niet voldoende zijn.
Waarschijnlijk zal je ook de eigenaar (owner) moeten aanpassen om als gebruiker er op te mogen.

Als root moet dit geen problemen geven.

Groetjes,
MauRice

Ps
Al doende leer men.
In het begin had ik meermaals een herinstallatie gedaan.
BJC2007
Hallo, Ik heb eigenlijk nog steeds een probleem met de home directory. Ik kan wel de nieuwe home directory openen maar ik kan er steeds geen binaries op uitvoeren, dit heb ik al geprobeerd door de rechten van eigenaar te veranderen met chown, maar dit hielp niets, ook niet met de gebruikers opties in yast. Dank voor eventuele adviezen. Gr. B.
MauRice
BJC2007,

Zijn de binaires bestanden wel uitvoerbaar?
Niet alleen voor de eigenaar en groep maar ook voor 'jan en allemaal'.

Staan de 'vlaggen' (vierde rij) in het bestand '/etc/fstab' goed. Als je daar een verkeerde zet, zijn de binaires ook niet meer uitvoerbaar. Meer info 'man mount'.

Groetjes,
MauRice

BJC2007
Hoi Maurice,

Ik heb wel even gekeken naar mount maar ik heb niet zoveel verstand van de vlaggen, ik heb alleen de opties gezien, die bijvoorbeeld ingesteld kunnen worden met exec. Ik heb ook een link gevonden waarmee je de home dir naar een andere partitie kan verhuizen.
http://ubuntu.wordpress.com/2006/01/29/mov...-own-partition/

Wat bedoel je precies met de vlaggen? Als ik dat even kan instellen dan kan ik natuurlijk zo een programma uitvoeren. Vandaag had ik zelfs dat ik niet in de documenten directory kon komen op de oude home dir.

gr.

B.
MauRice
BJC2007,

Ik weet dat je in de vierde rij van '/etc/fstab' diverse optie (vlaggen) zet.
Staat daar een verkeerde combinatie dat is de kans groot dat je op die partitie het uitvoeren van binaires bestanden uitzet.
Hiet heb je mijn '/etc/fstab' op mijn openSuSE 10.1

/dev/hda5            /                    reiserfs   acl,user_xattr        1 1
/dev/hda1            /boot                reiserfs   acl,user_xattr        1 2
/dev/hda7            /home                reiserfs   acl,user_xattr        1 2
/dev/hda6            swap                 swap       defaults              0 0
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
#usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0
/dev/fd0             /media/floppy        auto       noauto,user,sync      0 0

Groetjes,
MauRice
BJC2007
Hoera, het is gelukt, bedankt voor de tip. Groeten, B.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.