Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Windows XP Sambaat niet
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
PiLotCoptEr
Ik heb op mijn MDK 9.2 een Samba-server draaien.
Ik heb een fileshare geconfigureerd naar de dir /samba, die ik met chmod 666 volledig lees en -schrijfbaar heb gemaakt (las ik in de PCM ;).gif). Als ik nu naar mijn pa's WinXP comp ga, en ik in de Netwerklocaties kijk, zit er in de werkgroep MSHOME inderdaad een computer Michiellowijs. Hier kan ik in. Nu zie ik de map samba staan. Als ik die aanklik schijnt dat deze "niet toegankelijk" is.
Ik heb alles gevolgd zoals in de PCM (oktober 2003) stond, maar geen resultaat. XP en MDK zitten crosswire aan elkaar.
Kaneda
Ik had ook zo'n probleem, toen zag ik dat ik was vergeten om in het smb.conf bestand aan te geven welke IP's samba mag toelaten.

Als ik het goed heb moet je "interfaces = 192.168.0. 192.168.1. 255.255.255.0" in smb.conf even aanpassen aan de IP's in je netwerk.

Tenzij je dat al gedaan hebt biggrin.gif
HJH
of gewoon: "interfaces = eth0 ..."

;-)

Hendrik-Jan
boudewijn
In webmin kun je inderdaad ook jan-en-alleman op je samba server laten komen.

Nog ff iets: weet jij hoe het zit met die octale notatie???

Het zit nml zo:

Je hebt 3 getallen, user group en other....
Je hebt 3 rechten, read write en execute. Deze rechten hebben de octale waarde 4,2,1 (in die volgorde). Als je dusjezelf alle rechten wil geven en de groep lees rechten doe je: (en de other geen rechten)

7,2,0

Snappie?

Ik wou dit ff zeggen dan hoef je het niet meer uit de pcm te halen.
HJH
als je leesrechten geeft, is het ook logisch om execute-rechten te geven, dus dan wordt het:
730
met als eigenaar.groep: <gebruikersnaam>.<groepsnaam>

Hendrik-Jan
PiLotCoptEr
K... heb bij interfaces = eth0 ingevuld, maar nog doet-ie het niet. Heb /samba even ge-chown'd (nobody:users) en ge-chmod' (777), zonder resultaat. Hier even mijn samba.conf:

CODE

# Samba config file created using SWAT

# from localhost (127.0.0.1)

# Date: 2004/04/01 17:53:26

# Global parameters

[global]

workgroup = MSHOME

netbios name = MICHIELLOWIJS

server string = Michiellowijs

interfaces = eth0

security = SHARE

encrypt passwords = Yes

map to guest = Bad User

log file = /var/log/samba/log.%m

max log size = 50

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

printcap name = cups

dns proxy = No

printer admin = @adm

printing = cups

[samba]

comment = Samba

path = /samba

read only = No

guest ok = Yes

PiLotCoptEr
:!: Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar ik kan er nu wel in. Ik heb alleen encrypt passwords uitgezet geloof ik en nogmaals gechownd en gechmod. :?
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.