Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Linux & Delphi ?
MandrivaClub.NL > Forum > Documentatie en Programmeren
SunRay
Beste mensen,

Laatst hoorde ik dat Delphi ook onder Linux gaat draaien. Ik ben zelf aardig ervaren met pascal/delphi, er zou een nieuwe wereld voor mij open gaan als Delphi onder Linux gaat draaien!

Weet iemand hier meer van?
Alain
We hebben tegenwoordig een Programmeren en scripten forum hoor. ;-)

Anyways, ik denk dat je kylix bedoelt. Dit is een met wine geemuleerde Delphi. Ik heb het een keer geprobeerd en het is niet 100% compatible met Delphi (gebruikt andere libraries) en is supertraag (eigenlijk gewoon een windowsprogramma dat onder linux draait). Echt een afrader als je het mij vraagt ...
SunRay
Oke, thx voor de tip. Wist BTW nog niet dat er een P&S forum was... Excuses :oops:
Alain
QUOTE(SunRay)
Wist BTW nog niet dat er een P&S forum was... Excuses  :oops:

Ach, dat geeft niet. Zodra Peet of Tux Brothers langskomt zetten ze dit topic wel in P&S. ;-)

Overigens kun je Kylix Open Edition gewoon downloaden op de Borland site. Deze bevat alleen niet alle componenten die je in Delphi gewent bent ...

Bij deze verplaatst
SunRay
Maar... Is Kylix Open Edition de enige optie om toch pascal te gebruiken binnen Linux?
Alain
Neej hoor, je kunt gewoon een pascal compiler nemen voor linux: GNU Pascal bijvoorbeeld.

Maar Delphi/Kylix is natuurlijk wel iets anders dan pascal ... (Pascal is alleen een taal. ;-))
Ublis
Je zou kunnen kijken in hoeverre Lazarus al klaar is voor gebruik. Het is natuurlijk niet op het niveau van Delphi, maar wellicht beter dan niets smile.gif.

Trouwens, je zou ook naar Python kunnen kijken. Het is heel makkelijk te leren, al helemaal als je ervaring hebt in een andere taal. Bovendien kun je Boa Constructor gebruiken, wat in een betere staat is volgens mij dan Lazarus. Zelf ben ik van Delphi overgeschakeld naar Python, omdat het een veel productievere taal is en omdat er goede GUI toolkits voor zijn (waaronder wxPython, waar Boa in gemaakt is).
wxPython programma's werken onder Linux, Windows en doorgaans ook MacOSX en zien er overal native uit.
BTierens
Ik gebruik FreePascal (http://www.freepascal.org/) om programma's voor Linux te maken (Lazarus is een onderdeel van freepascal.org). FreePascal ondersteunt de Delphi/Pascal/en mac-pascal syntax. Maar het verschil tussen Delphi en Pascal is vrij klein.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.