Gul Dukat
Oct 10 2007, 03:01 PM
Met enige trots kunnen wij mededelen dat Mandriva 2008 uit is. Deze gloednieuwe Mandriva editie bevat up-to-date en recent uitgebracht open-source software. Mandriva 2008 integreert de laatste innovaties op het gebied van office-suite applicaties, internet, en multimedia.
Mandriva 2008 bevat o.a. de volgende software:
- KDE 3.5.7
- Gnome 2.20
- kernel 2.6.22.9
- OpenOffice 2.2.1
- Compizfusion 0.5.2
- Mozilla Firefox 2.0.0.6
- en nog veel meer software.
Het hardware detectie-subsysteem, is compleet veranderd met support voor een heleboel nieuwe hardware.
Hier kun je de gehele release-aankondiging nog eens na lezen. Lees ook even de Release-tour pagina door. Deze kun je
hier vinden.
Uiteraard is Mandriva 2008 ook weer te downloaden op de bekende plaatsen.
De torrents kun je
hier vinden.
En Mandriva 2008 is ook te downloaden van de bekende FTP-servers:
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man...cial/iso/2008.0ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/M...cial/iso/2008.0Veel plezier met Mandriva 2008.
Tux Brothers
Oct 10 2007, 04:13 PM
Houd er wel rekening mee dat de i586 directory's nog niet volledig zijn.
Dit voor de mensen die een online upgrade/install willen doen
Kenichi
Oct 10 2007, 05:46 PM
Had um gister al geinstaleerd loopt goed vind ik alleen is niet nederlands talig beschikbaar.
Gul Dukat
Oct 10 2007, 05:50 PM
QUOTE(Kenichi @ Oct 10 2007, 06:46 PM)

Had um gister al geinstaleerd loopt goed vind ik alleen is niet nederlands talig beschikbaar.
Welke versie heb je gedownload/geinstalleerd?
willie
Oct 10 2007, 07:19 PM
QUOTE(Kenichi @ Oct 10 2007, 06:46 PM)

One is inderdaad niet in het nederlands maar dat is te verhelpen via easy-urpmi van
CODE
http://mandrivausers.org/easyurpmi/index.php
De 3cd free versie is wel in het nederlands.
mzee
Oct 11 2007, 02:22 PM
Heb 'mandriva-linux-2008-one-KDE-cdrom-i586.iso' gedownloaded en op cd gebrand.
Heb er ook al een paar uurtjes mee gespeeld / gewerkt. Eerste ervaringen zijn zeer positief.
In afwachting dat Chris ons van een nieuw meesterwerk (een MCNL LiveCD gebaseerd op mandriva-linux-2008) laat genieten zou ik deze 'one-KDE' als "frugal install" willen installeren op mijn harde schijf. Is dit mogelijk? Wat moet dan de entry in grub zijn?
Dank voor hints.
wimedel
Oct 11 2007, 03:51 PM
Inmiddels powerpack 64 bits gedownload en geïnstalleerd.
3 eerste observaties:
- registratie lukt niet door een fout in de software. lijkt mij niet erg slim van mandriva. Heb je powerpack gekocht en kan je je software niet registreren.
- voor m'n SMC2802W V2 wireless kaart is de benodigde islsm module niet in de kernel opgenomen (i.t.t. de de verwachting die van de zijde van Mandriva van de zomer gewekt is)
- look and feel en de fonts (met name in kde) zijn nog steeds om te huilen. Als je iemand probeert warm te maken voor linux, zit je je dood te schamen.
Maar voor de rest lijkt alles op het eerste gezicht goed te werken. Of dat echt zo is, weet je pas over een tijdje.
Wim
RvP
Oct 11 2007, 08:11 PM
Altijd nuttig linkje:
Mandriva 2008 errata voor het geval dat je tegen een probleem aan loopt.
Pichygrue
Oct 12 2007, 12:00 AM
Had Mandriva 2007.1 met inmiddels een bijna oneindig aantal updates netjes op mijn computertje staan - dual Core 3.4 Mhz etc. Braaf dus! Ja, ze zijn er nog! Dus had de mededeling Mandriva Linux 2008 is uit! mijn aandacht. Maar, dacht ik veiligheidshalve eerst maar eens kijken of het de moeite waard is. Dus de 2008-versie binnengehaald, 2008 Free. Bij de installatie zie je wat veranderde uiterlijkheden EN de mogelijkheid word je geboden om je 2007.1 op te waarderen. Begin er niet aan! Ik ben al niet meer zo jong en om nou de rest van mijn leven al opwaarderend achter mijn computer door te brengen vind ik te veel van een mens gevraagd. Opnieuw installeren dan? Begin ook daar maar niet aan. Uw nieuwe installatie loopt om de haverklap vast. De software wordt nog instabieler dan mijn buurvrouw van 91!!!!
Misschien ben ik een ouwe kloot, maar in ieder geval mijn hersenen hebben de jaren reuzegoed overleefd. Bovendien heb IK die beide mogelijkheden niet bedacht, maar wel onze fransooskes aan de Rue d' Aboukir in Parijs.
Ik ga dus weer maar braaf een Krachtpakketje KOPEN. Voor € 39 toch? Ach, ze weten in Parijs best nog wie ik ben.......................!
Reinout_S
Oct 12 2007, 12:13 AM
QUOTE(wimedel @ Oct 11 2007, 04:51 PM)

- voor m'n SMC2802W V2 wireless kaart is de benodigde islsm module niet in de kernel opgenomen (i.t.t. de de verwachting die van de zijde van Mandriva van de zomer gewekt is)
- look and feel en de fonts (met name in kde) zijn nog steeds om te huilen. Als je iemand probeert warm te maken voor linux, zit je je dood te schamen.
Heb je een bugreport open over die wireless chip? Ik zie
http://qa.mandriva.com/show_bug.cgi?id=31928 maar die staat al een tijdje op NEEDINFO.
Verder heb ik (onder GNOME in elk geval) geen problemen met de fonts.
dansmug
Oct 12 2007, 09:28 AM
Gisteren mijn installatie overgezet naar 2008. Verliep zonder noemenswaardige problemen. Ziet er echt goed uit!
vuurvos
Oct 12 2007, 10:33 AM
Ik heb de free dvd geïnstalleerd op 2 computers. En het verloopt dus niet vlekkeloos. Op de ene staat een ati-kaart radeon 9200, met 2007.1 had ik daar problemen mee om google earth mooi te laten werken. Dit is nu opgelost met 2008. Maar op de andere heeft een ati radeon 9500, daar werkte google earth prima en nu niet meer. Mijn logitech quickcam messenger kreeg ik aan de praat in 2007.1 en nu niet meer. Registratie bij installatie werkt niet. En had ook wat problemen met installeren distributiebronnen en updates. Ik denk dat ik ook maar de powerpack ga kopen.
Reinout_S
Oct 12 2007, 12:31 PM
QUOTE(vuurvos @ Oct 12 2007, 11:33 AM)

Ik heb de free dvd geïnstalleerd op 2 computers. En het verloopt dus niet vlekkeloos. Op de ene staat een ati-kaart radeon 9200, met 2007.1 had ik daar problemen mee om google earth mooi te laten werken. Dit is nu opgelost met 2008. Maar op de andere heeft een ati radeon 9500, daar werkte google earth prima en nu niet meer.
Je hebt de Free geinstalleerd zeg je. Dat betekent dat je standaard de proprietary ATI driver (fglrx) niet hebt. Die kun je echter achteraf toevoegen door het non-free repository toe te voegen en in drakx11 de proprietary driver te kiezen.
Mijn logitech quickcam messenger kreeg ik aan de praat in 2007.1 en nu niet meer. Registratie bij installatie werkt niet. En had ook wat problemen met installeren distributiebronnen en updates. Ik denk dat ik ook maar de powerpack ga kopen.
Als je wat specifieker bent kunnen we misschien helpen de problemen op te lossen. De powerpack is op de proprierary rommel na identiek aan de Free versie, dus alhoewel het prima is om Mandriva financieel te steunen moet je er niet op rekenen dat het daarmee vanzelf opgelost zal zijn.
rockingbilly
Oct 12 2007, 02:43 PM
Gisteren een systeem overgezet van Mandriva 2007.1 naar Mandriva 2008. Ik heb bewust het systeem gekozen dat het meeste problemen gaf. Het is de eerste keer dat ik het heb meegemaakt dat een conversie moeiteloos verloopt. Alle default instellingen gekozen, gekozen voor upgrade, en na ongeveer 2,5 uur kon ik de cd eruit halen, en opnieuw opstarten. Geen noemenswaardige problemen daarna, of het moest zijn dat mijn geluid het eerst niet deed. Maar dat is altijd na een (verse) installatie. Mijn soundblaster audigy wordt altijd in de digitale modus-out gezet. Ik moet even kmix opstarten, en de switch van digitaal out naar analoog zetten. Verder alles herkend, tv-kaart, geluid, etc. En mijn problemen met het toetsenbord zijn zo te zien de wereld uit, en mijn mysqld en smbd worden nu wel automatisch opgestart. Ik zal dat in die thread die daarover gaat nog even afmelden. En verder moet ik amarok even opnieuw installeren, omdat ik de mysql-versie gebruik, en die is nu overschreven met de Mandriva-standaard-niet-mysql-versie. Andere zaken zie ik nog niet. Nu mijn andere systemen nog upgraden!?
wimedel
Oct 12 2007, 04:23 PM
QUOTE(vuurvos @ Oct 12 2007, 09:33 AM)

Registratie bij installatie werkt niet. ............ Ik denk dat ik ook maar de powerpack ga kopen.
Bij powerpack werkt de registratie (ook) niet.
Wim
Gul Dukat
Oct 12 2007, 05:02 PM
Voor de mensen die problemen ondervinden met het toevoegen van sources aan je urpmi-configuratie en hierbij tegen
NOKEY errors oplopen, kunnen we medelen, dat dit probleem bij Mandriva bekend is en dat hier reeds een oplossing voor is. Getuige het volgende
bericht.
Babydoc
Oct 13 2007, 08:05 AM
x86_64 DVD Free gebruikt om 2007.1 op te waarderen. 1 probleem gehad: kon DVD niet copiëren tijdens de installatie om zo permanent beschikking te hebben over de DVD inhoud. Verder geen problemen meer met ACPI (met 2007.1 moest ik nog ACPI=off toevoegen). Ik moet wel nog geluid aan de praat krijgen: Intel HDAchip. Was wellicht mogelijk in 2007.1, maar ik zag dat 2008 dit standaard zou aan boord hebben. Heb wel nog niet bekeken hoe het moet.
Ik ben ook aan het experimenteren met Xen, en heb na de opwaardering 8(!) opstartmogelijkheden in GRUB. Ook daar zal ik eens grondig moeten bekijken wat er precies gebeurd is.
Voor de rest: prima installatie.
Gul Dukat
Oct 16 2007, 11:17 PM
Bij deze, kan ik voor de Gnome-liefhebeers nog mededelen, dat vandaag de One-versie met Gnome is verschenen. Meer hierover kan men lezen in
dit bericht. Uiteraard is deze versie ook weer te downloaden vie de gebruikelijke kanalen.
Pichygrue
Oct 16 2007, 11:29 PM
Jullie moeten nog even wachten; want ik heb 2008 pwp nog niet! Ik vertrouw al die blijde boodschappen over de installatie van 2008 over 2007.1 heen niet zo, eerlijk gezegd! Ik zie toch wat hier gebeurt. Het kraakt nog erger dan de ark van Noach in het Noordpoolijs!
HighKing
Oct 17 2007, 08:19 AM
QUOTE(Pichygrue @ Oct 17 2007, 12:29 AM)

Jullie moeten nog even wachten; want ik heb 2008 pwp nog niet! Ik vertrouw al die blijde boodschappen over de installatie van 2008 over 2007.1 heen niet zo, eerlijk gezegd! Ik zie toch wat hier gebeurt. Het kraakt nog erger dan de ark van Noach in het Noordpoolijs!
Valt mee, juist de update verliep bij mij (meerdere malen) beter dan ooit!
Ik heb nog nooit een MDV systeem met de DVD kunnen updaten, zonder daarna weer uren te moeten besteden aan het fixen van zaken... nu na de update werkte alles perfect!
Tuurlijk kent 2008.0 nog wat kleine probleempjes, maar die kunnen over het algemeen met recht "klein" worden genoemd.
Kenichi
Oct 17 2007, 08:42 AM
Hij,s zoals gewonelijk al out of datre de kde versie 3.5.8 is nieuwste versie
HighKing
Oct 17 2007, 10:17 AM
QUOTE(Kenichi @ Oct 17 2007, 09:42 AM)

Hij,s zoals gewonelijk al out of datre de kde versie 3.5.8 is nieuwste versie
Ja, release 16 oktober... gisteren dus, vind je't gek?
Kenichi
Oct 17 2007, 11:13 AM
Nee bij mandriva niet bij kubuntu zou ik dat gek vinden. Maar ik vind dat wel nadelig hoor nu is 3.5.7 niet zo slecht maar up to date is toch beste.
Komen er uberhaupts pakketen uit om kde up to daten bij mandriva?
doelman
Oct 17 2007, 11:50 AM
Kenichi
Oct 17 2007, 12:13 PM
Ik weet er zaten alleen nog veel bugs in khmtl ofzo.
Ohja morgen komt Kubuntu 7.10 uit eens kijken hoe die doet ( Anders ga ik 7.04 erop zetten daar zit nog beryl in enzo. )
Ik hou Mandriva 2008 wel op me systeem het is eenige 32 bit distro waar ik geen echt verschil merk kwa snelheid tegenover 64 bit tot nu toe
Pichygrue
Oct 17 2007, 01:15 PM
Het lukt NIET! Vanmorgen heb ik getracht 2008 pwp te installeren. Dus niet upgraden. Mandriva 2008 loopt om de haverklap uit de rails. Op allerlei onverwachte en onvoorspelbare momenten.......! Ik heb geen bijzondere instellingen gebruikt; gewoon zo recht voor zijn raap. Ik ga het nog een keer proberen...
O ja........boven dit invoervak staat naast "Lettertypes" het woord "Grotes". Mag dat aub "Grootte" worden?
doelman
Oct 17 2007, 01:37 PM
Is aangepast, bedankt voor het melden, dit is inderdaad correcter Nederlands
Kenichi
Oct 17 2007, 04:37 PM
Maakt powerpack veel verlies deze ben ik nu namelijk downloaden gaat alleen niet zo snel helaas
erw!n
Oct 20 2007, 12:55 PM
bij installeren mandriva 2008 free dvd i586 zijn ongeveer 6 fouten en met die 6 fouten kan ik mij niet registeren, ik ben terug overgestapt op mandriva 2007, ik ga wachten op mandriva 2009 misschien werkt die veel beter of ik moet blijde nieuws krijgen dat mandriva 2008 ge update is, het is maar afwachten
RvP
Oct 20 2007, 01:39 PM
QUOTE(erw!n @ Oct 20 2007, 01:55 PM)

bij installeren mandriva 2008 free dvd i586 zijn ongeveer 6 fouten en met die 6 fouten kan ik mij niet registeren
Wij zijn natuurlijk erg benieuwd welke foutmeldingen jij dan kreeg. Nu is het gissen naar het waarom.
Gul Dukat
Oct 20 2007, 03:12 PM
Idd, wellicht kunnen we je wel helpen n.a.v. de fouten die je krijgt. Overigens is het niet noodzakeklijk om je aan te registreren. Dit is optioneel. Wellicht dat je de installatie dan wel kunt afronden en na het uitvoeren van updates je alsnog kunt registreren.
Kenichi
Oct 21 2007, 01:23 AM
Mandriva 2008 is ijn iedere geval beter dan kubuntu 7.10 heb ik zo gevoel.
digdas
Nov 12 2008, 08:31 PM
RPM-directory op de server is gewijzigd bij suftnet.nl.
Was eerst:
ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/M...hesis.hdlist.cz (en anderen)
Mandrakelinux is nu Mandrivalinux (een week geleden gewijzigd...)
willie
Nov 12 2008, 09:15 PM
Dit gaat over 2008 en is een jaar oud, slotje
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.