Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: MCN Live (leuven V 2.0) op USB
MandrivaClub.NL > MCNLive > MCNLive: Nederlands
Ruben
heey mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al interessen in Linux.
Ik wil nu dus de linux versie van Leuven op een USB van 1 gig aan het draaien te krijgen. Heb een aantal pogingen geprobeert, maar helaas mislukt.
Mijn PC ondersteunt wel van de USB te booten. Is er iemand die stap voor stap uit wil leggen hoe ik Linux Leuven op een USB van 1 gig aan het draaien te krijgen??
Alvast heel erg bedankt voor het lezen van deze post

groetjes,
Polarpus
kris
Hoi en welkom Polarplus :-)

Leuven is wel een heeeel oude versie, hoor. Is er een reden waarom juist Leuven?

Neem beter Delft of Toronto. Allebei hebben een grafisch installatie tooltje op de LiveCD.

Je start de LiveCD, --> USB stick erin, --> in het menu MCNLive --> Create LiveUSB draaien.
Dat is hem.

(Wellicht dien je van tevoren je USB stick te formateren, gewoon een FAT32 partitie)

Als je op de draaiende LiveCD een browser start, links op HowTo klikken, zie je ook een stap voor stap.

Hier meer info:
http://www.mcnlive.org/usblive.htm

Als je problemen hebt, graag zo precies mogelijk omschrijven. Komen we wel uit.

--chris
Ruben
Nou waarom lueven weet ik, de restr bleef hangen tijdens booten. Ik kon die dus ook niet op de USB gooien en vnaf daar booten ik kreeg da de foutmelding:
Missing system files
Failed boot
No device found.

EN van die 3 was telkens van de partij.
Hopelijk doet leuven het wel gewoon via Live USB. Is er mischien ook een andere optie??? om een boot USB te maken?
kris
Sorry, ik begrijp de zinnen niet huh.gif
Ik begrijp niet wat niet werkt, de CD? De usb stick? Wanneer?
NL is niet mijn moedertaal.
Kan iemand anders helpen?
Ruben
De USB boot werkt niet. Ik heb nu MCNL----> Live USB (HDD)
En dan bij booten krijg ik "missing system files"
weet iemand wa ik precies mis?
kris hopelijk is dit een beetje duidelijk voor jou. EN wat voor afkomst heb jij eigenlijk dan?

EDIT:
welke distributie is dan wel aan te raden. Een goede compacte en snelle Distributie. Ook wel graag in het nederlands als het kan.
En een distributie die Live USB ondersteunt
kris
Ziet eruit als of de MBR (Master Boot Record) op de usb stick stuk is.
Wat had je op de usb stick daarvoor? Hoe heb je hem gepartitioneerd?
Had je een mislukte installatie van een ander distro?

Is je BIOS in staat van USB HDD te booten? Heb je het gechekt?

In ieder geval zou ik op de usb stick alle partities verwijderen en een nieuwe aanmaken en formateren.
Daarna moet een schone MBR worden geschreven.

Met Leuven wodt het een gedoe.

Neem beter Toronto (meer software maar geen NL) of Delft (minder software maar NL). Ze schrijven een schone MBR bij de Live USB installatie.
Bovendien kunnen Delft en Toronto toegevoegde programmas, talen en instellingen opslaan.
Ruben
Ik had hem geformateerd naar FAT.
Alle partitities verwijderd en er niks aan gedaan. Voorheen heeft er niks op de USB gestaan.
Ik ga het dan nu zoals je zei het proberen met toronto. Ik formateer de USB weer naar FAT en dan gooi ik er de .iso bestand op. Dan die .iso op de CDRW branden en dan van de USB afgooien / formateren naar FAT. En dan verdere weet ik het eigenlijk niet meer hoe ik het moet doen. Wel weet ik die MCNLive ----> Create Live USB.
En hoe maak je een MBR aan? Als ik vragen mag eigenlijk
voor aanvulling hoor ik het graag
XplodingForce
Hier voor de duidelijkheid even alles op een rijtje, dan is het misschien duidelijker:

1. Je brand de ISO van MCNLive Toronto op CD(-RW). Zorg er wel voor dat je hem brandt, zodat ie de inhoud van het ISO bestand op de CD zet, en niet het ISO bestand zelf. Dit kun je makkelijk testen door de CD te bekijken.

Staat er 1 bestand -> Fout
Staan er meerdere bestanden/mappen -> Goed

2. Je haalt alle partities van de USB stick af, en formatteerd deze in FAT32 (ik weet niet zeker of het formatteren wel of niet nodig is met Toronto, maar je kunt het het beste voor de zekerheid wel doen, Kris weet wel of het wel of niet nodig is).

3. Nu start je op van de MCNLive CD.

4. Als je opgestart bent van de CD, en je hebt MCNLive dus draaiend, ga je naar K-menu (bij windows Start menu) -> MCNLive -> Create Live USB.

5. Nu doorloop je de wizard, dit is heel makkelijk. Gewoon de instructies volgen.

Zo zou het volgensmij moeten lukken, veel succes. icon_idea.gif
Ruben
Gedaan, Hoe kan ik nu de veranderde dingen opslaan? ik heb livecd presist aangemaakt ofzo maar die doet het nie goed. De USB boot eindelijk wel
kris
QUOTE(Ruben @ Oct 15 2007, 05:57 PM) *
Gedaan, Hoe kan ik nu de veranderde dingen opslaan? ik heb livecd presist aangemaakt ofzo maar die doet het nie goed. De USB boot eindelijk wel

Het staat stap voor stap uitgelegd op de Howto paginas in de browser van MCNLive.
Aiki
QUOTE(XplodingForce @ Oct 14 2007, 07:08 PM) *
Hier voor de duidelijkheid even alles op een rijtje, dan is het misschien duidelijker:

1. Je brand de ISO van MCNLive Toronto op CD(-RW). Zorg er wel voor dat je hem brandt, zodat ie de inhoud van het ISO bestand op de CD zet, en niet het ISO bestand zelf. Dit kun je makkelijk testen door de CD te bekijken.

Staat er 1 bestand -> Fout
Staan er meerdere bestanden/mappen -> Goed

2. Je haalt alle partities van de USB stick af, en formatteerd deze in FAT32 (ik weet niet zeker of het formatteren wel of niet nodig is met Toronto, maar je kunt het het beste voor de zekerheid wel doen, Kris weet wel of het wel of niet nodig is).

3. Nu start je op van de MCNLive CD.

4. Als je opgestart bent van de CD, en je hebt MCNLive dus draaiend, ga je naar K-menu (bij windows Start menu) -> MCNLive -> Create Live USB.

5. Nu doorloop je de wizard, dit is heel makkelijk. Gewoon de instructies volgen.
Zo zou het volgensmij moeten lukken, veel succes. icon_idea.gif

Hoi even gebruik maken van deze topic biggrin.gif
ik trach nu voor de 4de maal MCNLive Toronto te plaatsen op men USB-stick zoals hierboven, maar het resultaat is het zelfde USB start niet op windows wel mad.gif

En ja men BIOS staat als volgd
1ste - USB-HDD
2de - CD-ROM
3de - HDD

USB-stick is geformat naar FAT32 en 1 partition 4 GB

Ik ben aan het eind van men latijn weet iemand wat er fout gaat?
kris
Welke foutmelding krijg je bij het opstarten?
Of: wat zie je bij het opstarten?
Als je met USB stick opstart, daarna meteen naar het BIOS gaat, waar en hoe zie je de usb stick, IN het BIOS?

Welke BIOS? Welke hardware?
Hoe heb je de Live USB geinstalleerd, precies?
Aiki
QUOTE(kris @ Oct 20 2007, 10:56 PM) *
Welke foutmelding krijg je bij het opstarten?
Of: wat zie je bij het opstarten?
Als je met USB stick opstart, daarna meteen naar het BIOS gaat, waar en hoe zie je de usb stick, IN het BIOS?

Hoe heb je de Live USB geinstalleerd, precies?

Geen fout melding...
Als die opstart wordt gewoon windows opgestart maar niet de USB-stick..
Live USB geinstalleerd als manual van MCNLIVE en zoals XplodingForce gezgd heeft.

Hen nu zelf een swapfile en ext journal5 geinstalleerd op de stick + gformateerd en dan nogmaals Create Live USB.
Het resultaat NOPPES......
kris
Had je foutmeldingen bij het draaien von de "Create Live USB" wizard?

Als niet, en als alle bestanden goed op de usb stick staan, dan heb je een BIOS probleem.
Je BIOS ziet de USB stick niet eens. Probeert niet eens vanaf usb op te starten.

Nog een keer:

Wat je met een swap en een ext3 filesystem op een usb stick wilt, begrijp ik niet.
Aiki
QUOTE(kris @ Oct 20 2007, 11:49 PM) *
Had je foutmeldingen bij het draaien von de "Create Live USB" wizard?

Als niet, en als alle bestanden goed op de usb stick staan, dan heb je een BIOS probleem.
Je BIOS ziet de USB stick niet eens. Probeert niet eens vanaf usb op te starten.

Nog een keer:

Wat je met een swap en een ext3 filesystem op een usb stick wilt, begrijp ik niet.

Zal de USB-stick niet zien, want ben juist achter gekomen dat het niet USB-HDD is maar USB-FDD (floppy) blush.gif

Dacht als ik al patitions maak die linux kan lezen zal hij misghien wel opstarten biggrin.gif
Heb deze dan geprobeerd op de notebook van men vrouwtje, maar geen resulaat.
vanavond nog eens proberen USB-stick formateren op fat32 en terug Create Live USB en vervolgens de Medion notebook laten opstarten.
Op hoop van zegen....
Aiki
Ik heb even op de cd gekeken wat er op staat, want de cd MCNLive werkt wel en vind dat hier bitter weinig op staat zie Image hieronder.

Is dit normaal 1 map isolux met daarin 7 bestanden ohmy.gif

Aiki
Oké het werkt wel op de dochter haar notebook biggrin.gif (Aldi Medion)
Enkel de wireless werkt nu kwestie van de juiste driver...
Maar hij bewaard niet de instellinggen die ik had gedaan ook een tekst bestand wordt niet op de USB stick geschreven sad.gif

Wat moet men doen om de instelling en bestanden te saven op het USB stick?

Dus ik sta voor kosten UPGRADEN van men pc of Acer Aspire 1511 MLI buiten en een nieuwe notebook biggrin.gif tongue.gif
kris
Hoe je instellingen en wijzigingen bewaard, staat stap voor stap uitlelegd in die HowTo pagina als je een browser start.
Aiki
Heel intressant als je Bios kan booten via USB-ZIP. happy.gif

CODE
[u][b]Booting Linux using USB-ZIP on older systems[/b][/u]

If you have an older computer system, your BIOS might not support USB-HDD boot. In this case, it may still be possible to boot Linux from USB if your BIOS does list USB-ZIP as a boot option. In order for this to happen, we need to trick the BIOS into thinking that the USB flash drive is a zip drive.
We can trick the BIOS by modifying the number of heads and sectors being displayed from the USB flash device to match that of a zip drive. Then we partition the drive using partition 4 (the partition that zip drives typically use). For this tutorial we will use the mkdiskimage application that comes with syslinux.

Basic Essentials:
•    Ubuntu or an alternate working Linux environment (a live CD should work)
•    USB flash drive (tested to 1GB)

Note: This process will format your flash drive. Backup any information you wish to save before proceeding.

The Process:

1.    Insert your USB Flash drive
2.    Open a terminal window and type sudo su
3.    Type apt-get install syslinux (if you don't have syslinux installed)
4.    Type apt-get install mtools (if you don't have mtools installed)
5.    Type fdisk -l to list the available disks (make note of your flash drive from the list)
6.    Type mkdiskimage -4 /dev/sdx 0 64 32 (replacing x with your actual flash drive letter)
7.    After the process has completed (takes a while) type fdisk -l and confirm the new geometry of the flash drive "64 heads, 32 sectors"
8.    Type syslinux /dev/sdx4 (replace x with your flash drive letter) to make the drive Linux bootable

That's it, now you can extract any of the USB Linux versions from this sites tutorials and you should be able to boot them via USB-ZIP

Voor meer info zie HIER
HighKing
Klinkt goed! icon_idea.gif

Ik heb zelf geen bootable usb drive, omdat de enige machine die booten vanaf een usb-hdd ondersteund mijn htpc is...
Zelfs mijn 4 maanden oude laptop snapt geen booten van usb-hdd, maar volgens mij wel vanaf usb-zip! Gaan we een keer proberen! smile.gif
kris
USB-ZIP niet doen.
HighKing
Hmm. wat is daar mis mee dan? smile.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.