Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Instellen return-path per gebruiker (Apache/PHP)
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
HighKing
Voor de verandering eens een vraagje over werk.
Wie heeft er verstand van php en apache?

Ik wordt een beetje moe van de php mail() functie...
Veel populaire pakketten, zoals het phpBB forum, en de osCommerce webshop, gebruiken deze functie, maar versturen geen correct return-path mee.

Bounces worden hierdoor verstuurd naar nobody@servernaam, die ook niet afleveraar is, en in onze doublebounce box terecht komt.
Dit komt, omdat php zonder username wordt gedraaid, en daar is volgens mij niets aan te doen zonder de server onder handen te nemen, en uiteraard willen we dat ook weer niet, omdat we dan de configuratie voor ~1000 klanten in 1 klap aanpassen. Geen goed idee ;).gif
Op nieuwe servers hebben wij hier geen last van, omdat deze gebruik maken van suPHP, waardoor php onder de gebruikersnaam van de klant in kwestie draait, en de bounces dus ook bij het hoofdaccount van de klant worden bezorgt.

Mijn vraag is: Zijn er opties om dit probleem aan te pakken, zonder de server aan te passen, en ook zonder de code van al deze php scripts aan te passen?
Ik heb al een aantal problemen opgelost door bijvoorbeeld emailer.php van phpBB fora aan te passen, maar zo kan ik wel aan de gang blijven...

De php optie sendmail_from biedt geen oplossing, die werkt namelijk enkel op Windows (geniaal! laugh.gif)
De optie sendmail_path is niet aan te passen via .htaccess

Heeft iemand een oplossing die via .htaccess (of via de Apache config van de virtual host) meegegeven kan worden? Eventueel een optie waarmee php gedraaid wordt met de username van de gebruiker ?
HighKing
Niemand? Daar was ik al een beetje bang voor ;).gif
MauRice
QUOTE(HighKing @ Jan 8 2008, 11:23 AM) *
Niemand? Daar was ik al een beetje bang voor ;).gif

HighKing,

Als ik een antwoord had (wel of niet bruikbaar) zal ik die best geven.
Maar aangezien ik er niks van af weet, kan ik je ook niet helpen.
Helaas.

Groetjes,
MauRice
HighKing
QUOTE(MauRice @ Jan 8 2008, 03:41 PM) *
HighKing,

Als ik een antwoord had (wel of niet bruikbaar) zal ik die best geven.
cheekkiss.gif
Maar aangezien ik er niks van af weet, kan ik je ook niet helpen.
Helaas.

Groetjes,
MauRice
Geeft ook niet, ik had wel gehoopt dat iemand er wat meer kijk op zou hebben, maar gezien ik er al een mooi tijdje googelen op heb zitten, en steeds op de zelfde antwoorden uit kom, had ik al weinig van deze vraag verwacht ;).gif
RvP
Ik heb niet alleen geen antwoord, maar zelfs een vraag of ik je vraag wel begrijp. smile.gif
Heeft het te maken met; iemand stuurt een e-mail naar een niet bestaand e-mail adres en dan moet hij een retourmelding krijgen zoals:
CODE
This is the Postfix program at host mta-fe.casema.nl.
   <pre wrap="">I'm sorry to have to inform you that your message could not
   be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
   delete your own text from the attached returned message.

The Postfix program

<a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:fampkuiper@planet.nl"><famwduiker@planet.nl></a>: host mailin.planet.nl[195.121.6.51] said: 550 5.1.1
       User unknown (in reply to RCPT TO command)
Deze kreeg ik toevallig terug van Planet.
HighKing
Ron, een return-path is iets anders als een afzender.
Een return-path is het adres waar foutmeldingen (bounces) naartoe verzonden kunnen worden. Bij een normale mailclient is het return-path gelijk aan de afzender, maar dit is alleen omdat de mailclient dat zelfde adres daarvoor op geeft.

In geval van mail verzonden via de php mail() functie, is het zo dat het return path de gebruikersnaam van de verzendende gebruiker is. Maar als php nu draait onder de gebruiker nobody (zoals op onze oudere servers), bestaat dat adres dus niet. Op onze nieuwere serers, draait php onder de gebruikersnaam van de eigenaar van de website in kwestie, en worden bounces dus netjes bij de klant zelf afgeleverd.

Op onze oudere servers is het dus zaak dat er een extra optie aan de php mail() functie wordt toegevoegd, waarin het return-path wordt ingesteld.
Een andere optie zou zijn php wel onder de gebruikersnaam van de klant te draaien, maar daarvoor wil ik niet de hele configuratie van de servert aanpassen, omdat er dan wellicht weer dingen voor andere klanten gebroken worden.

(Voorbeeld: Als wij suPHP gaan draaien op die bakken, worden bestaande php instellingen via .htaccess niet meer geaccepteerd ;).gif)

En ja, het mailtje dat jij kreeg, is inderdaad zo'n bounce ;).gif
MAC
Hoi,

Ik heb een onderwerp dat aansluit bij deze thread:

Na het activeren van suPHP op een server (Apache/1.3.37 (Unix) PHP/5.2.3) is onder oscommerce webshop de mail header informatie veranderd.

Ipv het onder oscommerce ingestelde email adres (bijv adres@website.nl) komt er nu in de mailheader het volgende te staan:

xyz@srv1234.hosting.nl namens afzendernaam [adres@website.nl]

- xyz is daarbij de login account
- afzendernaam is de naam van de oscommerce store, zoals defined in oscommerce onder admin/configuaration/my store/store owner
- adres@website.nl is het email address zoals gedefinieerd in oscommerce onnder admin/configuaration/my store/Email address en onder admin/configuaration/my store/Email From

Deze mail header informatie wordt toegevoegd aan iedere email welke via oscommerce (php) wordt verstuurd.
Regulier email verkeer kent dit probleem uiteraard niet.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Grtn, MAC
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.