Ik heb al een tijdje een probleempje met Linux op deze notebook. Ik draaide hiervoor altijd als distro OpenSUSE, en de problemen begonnen met versie 10.3 welke kernel 2.6.22 bevat. Ik draai nu 2 dagen Mandriva 2008.0 Free x86-64 en nu krijg ik exact hetzelfde probleem. Het probleem betreft kernel panics, waarbij het systeem totaal op z'n gat gaat. (Unable to handle kernel paging request) Mandriva gebruikt echter ook kernel 2.6.22, en ik kan me niet herinneren dan ik dit probleem met voorgaande kernel versies had (2.6.19 en 2.6.21 werkten nog goed onder OpenSUSE 10.2) Simpele oplossing dacht ik: kernel 2.6.24 downloaden, ff compilen en gebruiken. Dus ik heb: de source genomen, alle instellingen uit de Mandriva kernel configuratie overgenomen, RPM pakket laten maken, RPM geinstalleerd en toegevoegd aan GRUB.
Vervolgens ben ik het gaan proberen:
- Ik moest de Mandriva DVD in de drive hebben en op enter drukken na het initialiseren van HAL bij het booten. Maar dit werd mij pas later verteld.
(Gellukig had ik de DVD in de drive, die enter was uit frustratie :') ) - Kernel berichten worden zo direct op de console gepleurd, zelfs na het inloggen.
- Mijn wacom tablet is veranderd in iets dat enkel sinus-vormen kan produceren of op en neer kan bewegen. Alhoewel de wacom driver wel geladen is.
Ik kan dus alleen maar concluderen dat de boel een beetje in de soep loopt. Heb ik op de juiste manier een nieuwe kernel voor Mandriva geinstalleerd, of kan ik beter proberen een kernel RPM uit cooker te peuteren en die proberen? Of weet iemand een andere oorzaak voor mijn problemen?