Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Linux?? linux + netwerk :S
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
lighthouse72
hoi,

ik als newbie in lunix loop vast op het netwerk
zoals ik al zie ben ik nieuw in linux ik heb het nu nog geen 2 weken en
het is de eerste keer dat ik het gebruik (op een test pc)
door mijn gebrek aan kennis van linux en netwerken heb ik nu een "groot" probleem
ik krijg mijn pc waar linux opstaat niet als gateway installeert :cry:
ik gebruik 2 netwerkkaarten
kaart 1 @home, via deze kan ik op het net komen zonder problemen
kaart 2 lan pc1 linux ip 192.168.0.1
pc2 xp ip 192.168.0.2
alle 2 gebruiken 255.255.255.0 als masker
dus ping local lukt maar dan is mijn kennis op :oops:

wie kan mij verder helpen ??

ik zal een klein beetje duidelijker zijn na bijna een week begreep ik pas dat mcc een
commandline comando is voor iedereen is dit een begrip maar voor mij lijkt het latijn dus
de hulp die ik zo moet dan ook echt duidelijk zijn
ik kan als root (dank zij dit forum) grafisch inlogen en de nodige handelingen verrichten
ik heb al geprobeert mijn internet te delen en nu kan ik deze niet meer verandere maar ik
heb gelezen dat ik hier niet alleen mee ben, net zoals het niet opstarten van het netwerkt terwijl in de instellingen kloppen

hier wil ik het bij laten en hoop dat mij iemand verder kan helpen

Lighthouse
HJH
Ok,

je hebt 2 netwerkkaarten, een werkende (internet) netwerk verbinding.
Je kan vanaf je Linux pc pingen naar lokaal?
En je kan vanaf je Linux pc ook internet op?

Kan je vanaf je xp machine ook pingen naar ip-adressen op internet?
Zo ja, kan je dan ook pingen naar websites?
Zo nee, heb je het adres van de lokale netwerkkaart in je Linux machine pingen vanaf je xp pc?
als je dat kan, kan je dan ook het externe adres van je linux machine pingen?
Als je dat laatste niet kan, kies dan via het mcc (en ik weet dat je weet wat dat is ;-) ), onder netwerk en internet, drakgw en volg de stappen van de wizard.

Controleer ook even het volgende:
heb je in je winxp machine als gateway het adres van je Linux machine staan (interne kaart) en heb je enkele DNS servers aangegeven (als je dat niet hebt, kan je wel ip-adressen pingen, maar geen namen).

Als je dit alles doorlopen hebt, zou het spullie moeten werken.

Hendrik-Jan
lighthouse72
thx voor de snel reactie

helaas pakte het niet zo uit als verwacht, ik heb alles maar benadtwoordt kijk zelf maar naar de uit komst

je hebt 2 netwerkkaarten, een werkende (internet) netwerk verbinding.
Je kan vanaf je Linux pc pingen naar lokaal?
En je kan vanaf je Linux pc ook internet op?

ja dat is np

Kan je vanaf je xp machine ook pingen naar ip-adressen op internet?
dit gaat helaas niet
Zo ja, kan je dan ook pingen naar websites?
dit gaat helaas niet
Zo nee, heb je het adres van de lokale netwerkkaart in je Linux machine pingen vanaf je xp pc?
ik kan van xp naar linux en van linux naar xp pingen
als je dat kan, kan je dan ook het externe adres van je linux machine pingen?
niet geprobeer maar aangezien ik kan surfen denk ik het wel
Als je dat laatste niet kan, kies dan via het mcc (en ik weet dat je weet wat dat is ), onder netwerk en internet, drakgw en volg de stappen van de wizard.
laugh.gif dat is nu net het probleem dan zegt hij dat de gateway aan staat en klaar is hij en ik ben niets verder (helaas al vaker geprobeert)

Controleer ook even het volgende:
heb je in je winxp machine als gateway het adres van je Linux machine staan (interne kaart) en heb je enkele DNS servers aangegeven (als je dat niet hebt, kan je wel ip-adressen pingen, maar geen namen).
ik weet alleen dat ik heb geprobeert a) ip linux als gateway cool.gif ip linux als gateway en dns server maar ik kwam niet op het net alleen bij de laast heb ik niet gepingt dus kan ik niet zeggen

Als je dit alles doorlopen hebt, zou het spullie moeten werken.

Hendrik-Jan

het idee was goed alleen had ik dit al gedaan zonder resultaat , het probleem met de gateway heb ik eens ergens op het forum hier zien staan en meerdere hebben het probleem van eens ingesteld dan blijft hij zo staan dus denk ik dat je het ergens met de hand moet aanpassen( ik denk dat dit mijn probleem is mar weet niet zeker) maar goed op naar de volgende ronde

lighthouse
HJH
Ik denk niet dat het probleem de gateway is, maar ik denk dat je probleem het delen is.
Je kan wel roepen over instellen van "drakgw" dat je dat al gedaan hebt, maar kennelijk staat dat niet goed.
Je kunt in dat programma kiezen om opnieuw het delen in te stellen. Probeer dat eens.
Je Linux machine zit direct aan je kabelmodem? En werkt dus op DHCP?
Heb je shorewall geïnstalleerd staan? (ik neem aan van wel anders valt er geen internet te delen).

Hendrik-Jan
Tux Brothers
Ik zie net dat je Mandrake 10 gebruikt, dit lijkt me echter niet verstandig als je deze machine wilt gaan gebruiken als servertje.
Ik zou voorlopig 9.2 gaan gebruiken en 10 alleen gebruiken voor de desktop.
lighthouse72
Ik denk niet dat het probleem de gateway is, maar ik denk dat je probleem het delen is.
Je kan wel roepen over instellen van "drakgw" dat je dat al gedaan hebt, maar kennelijk staat dat niet goed.
Je kunt in dat programma kiezen om opnieuw het delen in te stellen. Probeer dat eens.
dat heb ik geprobeert maar dan zegt hij alleen dat de gateway al aan staat, en ik heb maar een keuze en die heet "klaar" dus ik kan er echt niets meer veranderen
Je Linux machine zit direct aan je kabelmodem? En werkt dus op DHCP?
Heb je shorewall geïnstalleerd staan? (ik neem aan van wel anders valt er geen internet te delen).
check......stond uit maar heb ik nu aangezet maar heb nu geen verschil maar ik zal straks nog verder kijken en reboten.
[quote=Tux Brothers]Ik zie net dat je Mandrake 10 gebruikt, dit lijkt me echter niet verstandig als je deze machine wilt gaan gebruiken als servertje.
Ik zou voorlopig 9.2 gaan gebruiken en 10 alleen gebruiken voor de desktop.[/quote]
tja maakt het dan zoveel uit om linux te leren? want ik kan er nog niet veel mee en ben nu meer aan het kijken hoe alles werkt en wat er allemaal aan mogelijkheden zijn. een van mijn problemen buiten het netwerk is hoe installeer ik een programma? dat lukt nog niet maar daar komt als nodig nogwel een topic over
dus maakt het dan echt iets uit 9.2 of 10??

Lighthouse
HJH
[quote]dat heb ik geprobeert maar dan zegt hij alleen dat de gateway al aan staat, en ik heb maar een keuze en die heet "klaar" dus ik kan er echt niets meer veranderen[/quote]

???
Dat snap ik niet.. de gateway heeft nl. niets met maquerading (dynamisch forewarding onder Linux) te maken.
Als je shorewall nog niet had geïnstalleerd, moet je drakgw na installatie daarvan alsnog draaien.

En Tux Brothers heeft in zoverre gelijk: MDK 10.0CE is een ontwikkel versie met relatief veel fouten. Als standaard gebruiker/beginner, kan je beter een stabiele versie zoals 9.2 gebruiken.

Hendrik-Jan
lighthouse72
[quote]Dat snap ik niet.. de gateway heeft nl. niets met maquerading (dynamisch forewarding onder Linux) te maken.
Als je shorewall nog niet had geïnstalleerd, moet je drakgw na installatie daarvan alsnog draaien[/quote]
is niet er ik snap er nog minder van maar ik heb wel goed nieuws het werkt!!

het verschil is het volgende, ik ben nu in de kde ingelogged als root en heb daar het commando drakegw in de console gegeven en nu werkt het wel en kon ik het internet delen uitzetten, een van de dingen die ik bij het opnieuw installeren zag wat dhcp of anders gezegt ik had gewoon meteen niets moeten instellen van ip en weet ik veel wat nog want nu ik alles op auto heb staan in xp krijg ik van linux al mijn gegevens, ik had nog maar een klein probleem en dat was de firewall door dat ik "Alles(geen firewall) " had aangevinkt werd naar mijn vermoede alles geblokkerd want toen ik alles gewoon had aangevingt werkte het wel.

de vorig keer logged ik bij tty1 als root en gaf dan het commando drakegw of mcc en nu denk ik dus toch dat hier mijn probleem heeft gelegen. maar goed het werkt smile.gif :idea:

bedankt voor de hulp anders was ik er nooit achter gekomen

mandrake ach waarom een stap achteruit zetten als ik het vergelijk met xp vinde ik het meevallen nog geen echte problemen gehad met mandrake, oke een paar kleine vastlopers van software maar verder geen problemen gehad tot nu toe als de final er is werk ik hem wel bij, maar om te leren lijkt met dit goed genoeg ik ben 'nog' geen zware gebruiker van een server het is nu allemaal uitproberen en straks als het bevalt gaat xp naar een mindere machine en wordt linux hoofd OS. hoe dan ook ik hou de waarschuwing in mijn gedachte

Lighthouse
HJH
Succes met verdere "verkenningen" ;-)

Hendrik-Jan
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.