Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandriva Linux 2008.1 Spring RC2
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
davo
De laatste Release Candidate (RC 2) van de aankomende Mandriva Linux versie 2008.1 is uit. Zie de aankondiging op het Mandriva forum.

In DIT TOPIC op ons forum wordt er over gekletst smile.gif

Als je wil testen of de nieuwe versie goed samenwerkt met jouw specifiek computersysteem, dan is het nu een goed moment. Je kunt bijvoorbeeld de "Free" versie installeren als je een vrije partitie op je systeem hebt. De Live CD versie ("One") staat op het ogenblik van schrijven nog niet op de mirrors, maar zal verschijnen in de loop van de dag of morgen (afhankelijk van het syncen). Indien nodig kun je nog bug reports indienen op qa.mandriva.com.

Meer informatie vind je hier: http://wiki.mandriva.com/en/2008.1_RC_2

ISO Downloads op nluug: ftp://ftp.nluug.nl/vol/1/mandrakelinux/devel/iso/2008.1/rc2/

De finale versie wordt begin april verwacht.

Veel testplezier!
RvP
De live-CD 'One' zie ik nu ook staan.
Van zowel KDE als Gnome zie ik nu de smaken Asia, Extra en Int.

Wat is het verschil tussen Extra en Int?
willie
Als ik het goed heb zit bij de "extra i18n" nederlands als taal in. Was althans bij 2008 het geval.
HKAK
heb m nu draaien, live
ziet er goed uit.
netwerk ook zonder problemen

kde doet;
[guest@localhost ~]$ kde-config --version | grep KDE
KDE: 3.5.9

andere info;
[guest@localhost ~]$ uname -a
Linux localhost 2.6.24.3-desktop586-4mnb #1 SMP Thu Mar 20 14:43:38 CET 2008 i686 Intel® Core™2 CPU 6400 @ 2.13GHz GNU/Linux
[guest@localhost ~]$

hmmmm na al die probeerseltjes ben ik erg benieuwd naar de volgende distro......
kan niet wachten, vandaar ook al die probeerseltjes.....
ziet er goed uit, de toekomst met Mandy, heb r zin in!!

toevoegAAN\ Kaffeine crashed, geen idee waarom, zal wel aan Kaffeine liggen denk ik. UIT\
Gul Dukat
QUOTE(HKAK @ Mar 23 2008, 01:54 AM) *
toevoegAAN\ Kaffeine crashed, geen idee waarom, zal wel aan Kaffeine liggen denk ik. UIT\

Als je de crash kunt reproduceren, is het nuttig om deze d.m.v. Bugzilla te vermelden.
Je moet er niet vanuit gaan dat de problemen "zomaar" worden opgelost, als je een Beta of RC-release wilt draaien is het altijd nuttig om je ervaringen te vermelden, zodat de ontwikkelaars hiermee aan de slag kunnen....
HKAK
QUOTE(Gul Dukat @ Mar 23 2008, 11:35 AM) *
Als je de crash kunt reproduceren, is het nuttig om deze d.m.v. Bugzilla te vermelden.
Je moet er niet vanuit gaan dat de problemen "zomaar" worden opgelost, als je een Beta of RC-release wilt draaien is het altijd nuttig om je ervaringen te vermelden, zodat de ontwikkelaars hiermee aan de slag kunnen....

Zal ik doen, heb alleen weinig info, de backtracker werkt ook niet, dus 2 in een klap!
groet, Harald
ffi
ziet er mooi uit, vooral die veranderende achtergrond, het nieuwe net_applet icoontje en de verbeterde rpmdrake maar ik ben toch wel redelijk wat bugs tegen gekomen en mandriva kennende zullen die pas gefixed worden tegen dat 2009.1 uitkomt ofzo.

Heb ondertussen wel meer dan 10 bugs gemeld, die vaak betrekkelijk gemakkelijk te verhelpen zijn en al meer dan een jaar openstaan sad.gif
willie
QUOTE(ffi @ Mar 24 2008, 03:49 PM) *
ziet er mooi uit, vooral die veranderende achtergrond, het nieuwe net_applet icoontje en de verbeterde rpmdrake maar ik ben toch wel redelijk wat bugs tegen gekomen en mandriva kennende zullen die pas gefixed worden tegen dat 2009.1 uitkomt ofzo.

Heb ondertussen wel meer dan 10 bugs gemeld, die vaak betrekkelijk gemakkelijk te verhelpen zijn en al meer dan een jaar openstaan sad.gif

Wat voor bugs, misschien zijn er al oplosingen voor. Bij mij werkt RC1 en RC2 probleemloos op een Acer aspire5315 laptop.
ffi
Ow, mn scanner die niet werkt, onder 2008.0 gaat ie nooit werken omdat libieee niet werkt met nieuwere kernels, een half jaar na dato nog steeds geen update voor 2008.0 (aan cooker wel), het feit dat mijn scanner zgn unsupported is onder linux terwijl het enige (behalve een fix aan pam) het uncommenten van 2 regels is in 2 config files.

multimedia toetsten die niet werken

grub die verkeerd geinstalleerd wordt (om een of andere reden wordt hd0 als hd1 gezien en andersom waardoor ik niet kan booten, dan kan ik wel handmatig menu.lst aanpassen maar na iedere kernel update wordt t weer verneukt) en nog een raar probleem dat in grub het aanpassen van regels niet lukt

msec dat steeds rechten afneemt om naar fat32 partities te schrijven

etc etc etc

Ik gebruik mandrake/mandriva sinds 2006, in die tijd heb ik alles wel correct werkend gezien alleen nooit tegelijkertijd...
Ik blijf moeite houden met kiezen:
Ubuntu=het werkt gewoon, maar als je iets wil aanpassen, veranderen in je set up pech....
MDV=als het goed is werkt het anders kom je met de tools wel een heel eind anders pech
Reinout_S
QUOTE(ffi @ Mar 24 2008, 03:49 PM) *

Als ze gemakkelijk te verhelpen zijn dan denk ik dat de developers een patch wel zullen waarderen! icon_cheesygrin.gif
RvP
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die bugs met hun respectievelijke oplossing. Hebben andere lezers hier mogelijk ook wat aan. Kun je een overzichtje hier plaatsen?

Ik heb hier een (oude) Mustek-compatable parallele printer die ik ook aan de praat gekregen heb door te 'uncommenten' (# weghalen). Ik zou niet weten hoe Mandriva dit zou moeten doen, want hij wordt onder Hardware niet herkend en Ik weet wat voor type printer het is (ScanMagic 600 CP, oftewel een Mustek 600 clone).
Bij scanners (ander onderdeel van MCC) zie ik 'm na mijn aanpassing staan in een lijstje (met mijn USB webcam en mijn TV-kaart overigens).
ffi
QUOTE(RvP @ Mar 25 2008, 04:20 PM) *
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die bugs met hun respectievelijke oplossing. Hebben andere lezers hier mogelijk ook wat aan. Kun je een overzichtje hier plaatsen?

Ik heb hier een (oude) Mustek-compatable parallele printer die ik ook aan de praat gekregen heb door te 'uncommenten' (# weghalen). Ik zou niet weten hoe Mandriva dit zou moeten doen, want hij wordt onder Hardware niet herkend en Ik weet wat voor type printer het is (ScanMagic 600 CP, oftewel een Mustek 600 clone).
Bij scanners (ander onderdeel van MCC) zie ik 'm na mijn aanpassing staan in een lijstje (met mijn USB webcam en mijn TV-kaart overigens).

we hebben bijna dezelfde scanner smile.gif, mdv zou gewoon die regels kunnen uncommenten en libieee updaten en alles werkt, als je dat doet kan je je scanner gewoon met mcc configureren

als je multimedia toetsen niet werken onder kde haal dan de "mentor wireless keyboard" regel weg onder input actions (via kcontrol) en herstart kde (er zijn trouwens nog andere bugs maar dit kan veel mensen helpen)

verder wou ik zeggen dat suspend to ram en disk gewoon werken hier, geweldig biggrin.gif
RvP
QUOTE(ffi @ Mar 26 2008, 05:16 PM) *
we hebben bijna dezelfde scanner smile.gif , mdv zou gewoon die regels kunnen uncommenten en libieee updaten en alles werkt, als je dat doet kan je je scanner gewoon met mcc configureren
Probleem is dat Mandriva/Linux de printer niet herkent, dus hoe zou ie moeten weten dat het een Mustek clone is en niet een Ramsj123. Enfin, met een beetje gesleutel en hulp van dit forum kom je er toch wel. smile.gif
ffi
handmatig selecteren uit de lijst :s
RvP
QUOTE(RvP @ Mar 26 2008, 08:23 PM) *
Probleem is dat Mandriva/Linux de printer niet herkent, dus hoe zou ie moeten weten dat het een Mustek clone is en niet een Ramsj123. Enfin, met een beetje gesleutel en hulp van dit forum kom je er toch wel. smile.gif

Net onder Mandriva2008.1 de scanner weer aan de praat gekregen. Zou inderdaad handig zijn als na het handmatig toevoegen MCC zelf de regels in de files (in dit geval /etc/sane.d/ddl.conf en mustek_pp.conf zou 'uncommenten'). Nu is het een handigheidje wat jezelf moet doen.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.