Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Weekoverzicht: enkele interessante gebeurtenissen in Linux-land #86
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
davo
Hallo Mandriva-vriend(inn)en,

Er is nieuws, ---GROOT--- nieuws, te melden van het Mandriva front.

Vandaag komt MANDRIVA 2008.1 (Spring) uit. Er zijn drie smaken beschikbaar: One (de Live-CD, bevat propriëtaire drivers), Free (volledig open source) of Powerpack (de commerciële variant, die propriëtaire drivers bevat, en volledige pakketen met servers, databanken, en dergelijke meer). Gisteren was er al een blogpostje vanuit Mandriva waaruit bleek dat de ontwikkeling op tijd af zou zijn, en we vandaag dus mogen vieren.

smiley_popcorn.gif

Voor zij die heel ongeduldig zijn, is hier al een link om te gaan downloaden via de torrents. Ik heb de torrents even getest en ze werken. Voor de klassieke downloaders zijn er de mirrors (voorbeeld op ftp.free.fr), maar die zullen pas binnen een paar dagen ge-sync-ed zijn. De commerciële versie zul je vinden in de Mandriva Store. Ter info, je kan ook een jaar-abo op support nemen (à €59) waardoor je een jaar lang recht hebt op de commerciële Powerpack versie, waardoor je dus 2 of 3 keer aan een nieuwe versie geraakt voor een schappelijke prijs.

Op de wiki pagina van de release vind je informatie over de release (Release Tour, Release Notes, Errata, ...) en het is aan te raden op zijn minst de Notes en Errata te lezen vooraleer je gaat installeren. Om te weten welke van de drie smaken (One, Free, Powerpack) welke pakketten bevat, ben je op de wiki ook op de goede plaats.

Nog een aardigheidje: het is de eerste release gebaseerd op het ManBo platform; dit was een tijd terug gevormd vanuit Mandriva en TurboLinux om onder meer een betere kernel-ontwikkeling en hardware-ondersteuning te kunnen bieden. Vanuit de kwaliteit van de RC's kunnen we al vermoeden dat dit een succes is geweest.

Zo, veel download-installeer-en-test-genot.

Kleine update om 13:57: De hoofdpagina's op de Mandriva site zijn ondertussen gewijzigd. Downloaden via Mandriva Store is ondertussen mogelijk, en via ftp/http van de download mirrors ook al.

Ander Nieuws

Er is een fantastisch stukje software ontwikkeld door PeterM, bekend van op dit forum, met de steun en hulp van enkele forumleden. Not2Complex is een gebruiksvriendelijke GUI die de output van commando's overzichtelijk in een schermpje brengt, wat het voor de minder ervaren Linux-gebruiker bv makkelijker maakt om deze informatie te posten op een forum wanneer dit nodig zou zijn. Een dikke pluim voor PeterM !

Ulteo is een project van een oud-Mandriva medewerker en is bedoeld om een brug te slaan tussen een lokaal besturingssysteem (Ulteo Desktop) en een online besturingssysteem (Ulteo Online). Documenten en settings worden tussen beide gesynchroniseerd. Hierdoor heb je altijd en van overal toegang tot je eigen desktop. Lees meer op http://www.ulteo.com/home/applicationsystem .

Na 15 jaar ontwikkelen zal Wine 1.0 uitgekomen op 6 juni uitkomen.

Verder zijn er nieuwe versie van OpenOffice (2.4), Pidgin (2.4.1) en VLC (0.8.6f).

Groetjes!
HighKing
Gaaf, torrentje van de Free DVD in torrentflux gezet, en die is nu met ruim 400KBps aan het downloaden (het maximum van mijn verbinding!!)
Heb opgegeven dat hij na download nog een tijdje door seed smile.gif
RvP
Davo, wat heb je er een mooi verhaal van gemaakt. Mijn complimenten! icon_idea.gif
MauRice
Vanaf morgen zullen de ISO's allemaal te downloaden, vermoed ik
Op ftp.nluug.nl begeninnen deze binnen te komen.
ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Man...ial/iso/2008.1/

Groetjes,
MauRice
davo
Zouden we dit op tweakers.net kunnen krijgen?

edit: ik heb een nieuwssuggestie ingestuurd.
willie
Dit is het weekoverzicht van de nieuwsbrief, dus geen discusie/ervaringen met 2008.1. Maak hiervoor een ander topic aan.
RvP
Willie, je hebt (weer) gelijk.

Is natuurlijk allemaal de schuld van davo die er zo'n enthousiast verhaal van gemaakt heeft. icon_cheesygrin.gif

Ik zat te denken om op weekoverzichten meteen maar een slotje te zetten, maar ja dan ben je meteen alle spontane reacties kwijt.
Laten we het gewoon met z'n allen in de gaten houden dat we niet off topic gaan.
willie
QUOTE(RvP @ Apr 11 2008, 07:57 AM) *
Ik zat te denken om op weekoverzichten meteen maar een slotje te zetten, maar ja dan ben je meteen alle spontane reacties kwijt.

Daarom heb ik het ook niet gedaan smile.gif , het is toch een vorm van waardering voor diegene die het nieuws posten en voor de opsteller van het weeknieuws.
davo
QUOTE(RvP @ Apr 11 2008, 07:57 AM) *
Willie, je hebt (weer) gelijk.

Is natuurlijk allemaal de schuld van davo die er zo'n enthousiast verhaal van gemaakt heeft. icon_cheesygrin.gif

Laten we het gewoon met z'n allen in de gaten houden dat we niet off topic gaan.

QUOTE(willie @ Apr 11 2008, 08:11 AM) *
Daarom heb ik het ook niet gedaan smile.gif , het is toch een vorm van waardering voor diegene die het nieuws posten en voor de opsteller van het weeknieuws.

Ik zal in het vervolg in het nieuwstopic zelf een link zetten naar een nieuw extra topic waarin kan gediscussieerd worden. Kan de forum moderator ;).gif dat nu nog doen voor dit bericht en de foute berichten van in dit draadje uitsplitsen en naar het nieuwe topic verplaatsen?
willie
Voor het gezellige geklets over 2008.1 gaan we hier verder
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.